Invandrare/Utlänningar

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Gör du dig till nu? Självklart vill vi inte ha brottslingar i landet, men när vi gett någon svenskt medborgarskap så måste samma regler gälla dem som alla andra svenskar, alltså ingen utvisning. Annars är vi per definition rasister

Jaså, är det definitionen på rasism? Jag trodde i min enfald att det hade med ras att göra. :rolleyes:

Det är förbannat irriterande att en del slänger sig med "rasist" i tid och otid. "Utlänning" är tex ingen ras.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är förbannat irriterande att en del slänger sig med "rasist" i tid och otid. "Utlänning" är tex ingen ras.

Nä, det är förbannat tillfredsställande. För samma sekund som ens meningmotståndare börjar komma dragandes med värdelösa eller irrelevanta exempel, konstriga överdrifter, omskrivningar eller lögner (allt florerar ju flitigt i den här tråden från pk-gerillan) så vet man att de bara tjafsar för sakens skull.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jaså, är det definitionen på rasism? Jag trodde i min enfald att det hade med ras att göra. :rolleyes:

Jag gissar att den gode stoffer menade rasdiskriminering, men skrev rasism.

Wikipedia skrev:
FN:s konvention om att eliminera alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som "...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet."

Alltså, om vi sparkar ut svenska medborgare baserat på ovan nämnda attribut så skulle FN kalla det rasdiskriminering. Visst är det en annan sak än rasism, men inte fan klingar det vackert för det.
 

Zeemon

Zeemon
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Kungsängen
Hoj
Suzuki GSXR 750 -93
Något jag märkt i massmedia är att man är "svensk" när en invandrare presterar bra i en sport t.ex tar guld i VM eller OS, då räknas man som svensk. När det passar sig och det går bra för Sverige då är man "svensk", om det inte passar då är man invandrare och kriminell. Kolla Ludmilla Enquist hon fick svenskt uppehållstillstånd rekordsnabbt för att hon skulle tävla för Sverige. Så mycket dubbelmoral!!!!

Nåt jag irriterar mig mest på är att det ska vara så jävla svårt för invandrare/nysvensk att få jobb för att man har "fel" förnamn och efternamn. Jag har iofs ett svenskt förnamn men utländskt efternamn vilket underlättar en hel del. Bara det gör att man inte får komma på intervjuer fast att man talar flytande svenska och har bra meriter. Dem så kallad vardagsrasismen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Något jag märkt i massmedia är att man är "svensk" när en invandrare presterar bra i en sport t.ex tar guld i VM eller OS, då räknas man som svensk. När det passar sig och det går bra för Sverige då är man "svensk", om det inte passar då är man invandrare och kriminell. Kolla Ludmilla Enquist hon fick svenskt uppehållstillstånd rekordsnabbt för att hon skulle tävla för Sverige. Så mycket dubbelmoral!!!!

Nåt jag irriterar mig mest på är att det ska vara så jävla svårt för invandrare/nysvensk att få jobb för att man har "fel" förnamn och efternamn. Jag har iofs ett svenskt förnamn men utländskt efternamn vilket underlättar en hel del. Bara det gör att man inte får komma på intervjuer fast att man talar flytande svenska och har bra meriter. Dem så kallad vardagsrasismen.
Finns bättre exempel:
Shadrac Odihambo.
Svenskt medborgarskap så fort planet landade.
Boxades för Sverige i OS sent sjuttio eller tidigt åttiotal.
En äkta lakritstomte i klänning och fez.
Kunde (naturligtvis) inte ett ord Svenska (nja, möjligen "vackra svenska flicka bara drick dansa hambo").
Lite svårt att tänka sig honom som företrädare för Sverige.
Men:
En duktig boxare som stannade i landet, har numera ett gym i (tror jag) Stockholmstrakten.
Visst är han svensk!
Har tillfört landet betydligt mer än jag.

Däremot anser jag att Anders "Lillen" Eklund skulle utvisas under förnedrande former.
Klarade inte ens av:
[YOUTUBE-ID]4nQpFAVy4f0[/YOUTUBE-ID]
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Svensk= född i Sverige, talar svenska, ingen radikal religion som de fått inpräntade i huvudet och förstår hur en modern svensk religion fungerar.

Svensk medborgare = Ali som varken kan svenska eller vill förstå det svenska samhället mer än att man ska utnyttja systemet till max.
De tror att man har fått respekt när folk blir tysta och kollar ner i backen när de sitter på sin buss, dock har han lyckats hålla sig borta från att lagens arm har tagit han och skickat iväg han hem till sitt land samt där alla andra har samma knäppa religion, har de dock inte det då viner det kulor.
osv
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det har börjat poppa upp en hel del alarmerande nyckel-ord från ditt håll på sista tiden. Gay?

Har du märkt att det bara är jag som orkar bemöta dina ful-inhopp? Måste bli ganska tråkigt i längden va? Dags att prova nåt nytt?

Nåt jag irriterar mig mest på är att det ska vara så jävla svårt för invandrare/nysvensk att få jobb för att man har "fel" förnamn och efternamn. Jag har iofs ett svenskt förnamn men utländskt efternamn vilket underlättar en hel del. Bara det gör att man inte får komma på intervjuer fast att man talar flytande svenska och har bra meriter. Dem så kallad vardagsrasismen.

Har du bevis för det där?
Saken är den att nu för tiden så tvingas folk att söka jobb av arbetsförmedlingen för att kunna få a-kassa. Det innebär att kreti och pleti (jag avskyr dom två) söker vartenda jädra jobb som finns, oavsett om de har kompetensen eller inte. Resultatet är att en rekryterare får in 2000 ansökningar på en tjänst och det orkar han aldrig gå igenom, så det blir att dra 5 random papper ur högen. Du kan ju själv räkna ut vad oddsen är att du är en av de 5.
Återigen, hade vi inte haft så förbannat mycket invandrare så hade det varit lättare att få jobb, för dig oxå.
 
Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jaså, är det definitionen på rasism? Jag trodde i min enfald att det hade med ras att göra. :rolleyes:

Det är förbannat irriterande att en del slänger sig med "rasist" i tid och otid. "Utlänning" är tex ingen ras.

Jag förväntade mig den reaktionen. Jag menade rasdiskriminering och ber om ursäkt om du blev stött.
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Har du märkt att det bara är jag som orkar bemöta dina ful-inhopp? Måste bli ganska tråkigt i längden va? Dags att prova nåt nytt?
Nej då, Markus älskar att kärleksgnabbas.

Återigen, hade vi inte haft så förbannat mycket invandrare så hade det varit lättare att få jobb, för dig oxå.

Har du bevis för det där?

Skämt åsido, skall vi tolka din världsbild som att invandrare undviker arbete och helst går på bidrag, utom just när en svensk söker jobb? Då söker de allihopa samma jobb, bara för att jävlas? Det låter logiskt.

I en nära framtid ser jag argumenten "De tar våra lägenheter" och "De tar våra tjejer" komma upp... :rolleyes:

Apropå alarmerande så är det precis vad jag känner när en kille associerar ordet tillfredsställd med homosex.

Busted! :huvet
 
Last edited:

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Nej, däremot insåg jag det bedrägliga i att försöka förstå vad du menar. Din skrivkonst övergår mitt mediokra intellekt helt enkelt.

Så nu läser jag mest här i tråden och mumsar popcorn! :)


Av samma anledning som det begås hustrumisshandel och hembränning; det kallas kriminalitet.

Högst troligt har det med att göra att Sverige har ett gott rykte om sig som mottagarland. Väl tilltagna bidrag spelar säkert också in. Men det är väl bra att vi tar väl hand om människor och har ett gott rykte?

Samma bidragssystem är för övrigt öppet för alla svenskar, något som ofta glöms bort. Varje svensk kan när som helst säga upp sig, ta socialbidrag och köpa en BMW. Om man vill.



Jag håller med!

Tror inte jag får en BMW om jag säger upp mig, kanske ska prova.
Tycker att alla EU länder ska ha samma regler när det gäller invandring.
För att flytta till Grekland t.ex. så måste du först skaffa någonstans att bo sen är du tvungen att bevisa att du kan försörja dig själv antingen genom att du har ett jobb (eller flera) eller så måste du ha ett kapital som räcker några år. Har för mig att det är samma i Spanien men jag kan ha fel.
Hade vi haft samma regler här så hade vi haft mkt mindre problem med både rasister och invandrare. Tror jag iaf.
Tyvärr så syns ju rötäggen mest oavsett ursprung men ilskan riktar sig oftast emot de som ser osvenska ut.
Förövrigt så är jag emot väldigt stora delar av vårat bidrags system och det har inget att göra med vem så får pengarna, men har man aldrig bidragit med något ska man heller inte kunna få något oavsett om du är en svensk alkis eller nysvensk.
 

Dark_Messenger

Guest
Nåt jag irriterar mig mest på är att det ska vara så jävla svårt för invandrare/nysvensk att få jobb för att man har "fel" förnamn och efternamn. Jag har iofs ett svenskt förnamn men utländskt efternamn vilket underlättar en hel del. Bara det gör att man inte får komma på intervjuer fast att man talar flytande svenska och har bra meriter. Dem så kallad vardagsrasismen.

Har du bevis för det där?
Saken är den att nu för tiden så tvingas folk att söka jobb av arbetsförmedlingen för att kunna få a-kassa. Det innebär att kreti och pleti (jag avskyr dom två) söker vartenda jädra jobb som finns, oavsett om de har kompetensen eller inte. Resultatet är att en rekryterare får in 2000 ansökningar på en tjänst och det orkar han aldrig gå igenom, så det blir att dra 5 random papper ur högen. Du kan ju själv räkna ut vad oddsen är att du är en av de 5.
Återigen, hade vi inte haft så förbannat mycket invandrare så hade det varit lättare att få jobb, för dig oxå.

Finns gott om forskning kring både era frågeställningar.

Inte helt otippat så stämmer båda påståendena. Det ÄR svårare att få jobb i Sverige om man har ett utländskt namn och det ÄR så att utlänningar konkurrerar med oss om jobben i Sverige. Dreggels tes behöver man knappast vara raketforskare för att kunna räkna ut. :lol Betydligt intressantare är väl att titta på bakomliggande faktorer som kan ge svar på varför det är så. Siffror och statistik på det andra är bara statistik och det förklarar egentligen inte så mycket alls. Teorier rörande varför kräver tyvärr att man är insatt och påläst för att kunna dra bra och relevanta slutsatser.

Känns som det har gått en massa prestige i den här diskussionen. Lägg ner eller tillför något intressant.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror faktiskt att det är svårare att få ett skitjobb som arisk vikingaättling.
Ingen tror att han kommer att stanna.
En raketforskare från Hottentottland eller Ompalompien känns tryggare, emedan han inte får erbjudande om bättre jobb.
Såvida han inte startar eget som kebabsvarvare eller inom självmordsbomberientrepenad.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Betydligt intressantare är väl att titta på bakomliggande faktorer som kan ge svar på varför det är så. Teorier rörande varför kräver tyvärr att man är insatt och påläst för att kunna dra bra och relevanta slutsatser.

Det har väl ändå behandlats om och om igen? Nu är det dags för lösningar och handling. Tyvärr blir de som är för minskad invandring och hårdare tag ofta mothuggna och stämplade som rasister.

Det är ingen slump att partier som SD har fått ökat stöd. Folk är trötta på problemen kring invandringen men regeringen vågar knappt göra något.

Och ändå finns det kvar de som blundar och tycker där inte finns några problem. :va
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag har en ovanlig stavning på mitt förnamn samt ett utländskt efternamn.

Blir kallad på intervju 9 av 10 jobb jag söker, så för mig stämmer det ej att det skulle vara svårare.

Jag får väl sälla mig till blatteskaran i och med att jag är 1a generationens invandare. Min far kom hit när han var 27 år talar och skriver bättre svenska än vad många "infödda" svenskar gör.

Har man viljan att göra något av sig i ett nytt land anser jag att de är välkomna, mín far och mor (som e från Eskilstuna förresten :skrämd ) valde att flytta till Sverige har aldrig legat samhället till last. Jobbade hårt och smälte in i samhället, förvisso kan det vara lättare om man har en svensk fru/man som hjälper en tillrätta.

Jag är en stolt blatte som anser mig att ha förmånen att få uppleva två kulturer ha två språk samt två länder att kalla mina hemländer. Svensk? Visst f*n e jag det, fast bara till 50% om de e ok?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Och ändå finns det kvar de som blundar och tycker där inte finns några problem. :va

Det finns problem med kriminalitet, men jag skriver inte under på att det är ett "invandrarproblem" och att stängda gränser löser allt som genom ett trollslag.

Ett land som man inte kan komma in i är lika illa som ett land man inte kan komma ut ur.

En majoritet av alla brott begås av män. Märkligt nog vill ingen försöka minska antalet män i samhället. Det skulle nog ha en större effekt på brottsligheten än att bara slänga ut alla invandrare. Och tänk vad mycket lediga jobb vi skulle få!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har en ovanlig stavning på mitt förnamn samt ett utländskt efternamn.

Blir kallad på intervju 9 av 10 jobb jag söker, så för mig stämmer det ej att det skulle vara svårare.

Jag får väl sälla mig till blatteskaran i och med att jag är 1a generationens invandare. Min far kom hit när han var 27 år talar och skriver bättre svenska än vad många "infödda" svenskar gör.

Har man viljan att göra något av sig i ett nytt land anser jag att de är välkomna, mín far och mor (som e från Eskilstuna förresten :skrämd ) valde att flytta till Sverige har aldrig legat samhället till last. Jobbade hårt och smälte in i samhället, förvisso kan det vara lättare om man har en svensk fru/man som hjälper en tillrätta.

Jag är en stolt blatte som anser mig att ha förmånen att få uppleva två kulturer ha två språk samt två länder att kalla mina hemländer. Svensk? Visst f*n e jag det, fast bara till 50% om de e ok?

I min värld är det helt ok! :tummenupp Du har ju dessutom större chans att ett av de lagen du hejar på (Sverige och ditt andra hemland), i tex fotboll, går vidare och därmed ökar chansen att få finalfesta. :hihi

Det finns problem med kriminalitet, men jag skriver inte under på att det är ett "invandrarproblem" och att stängda gränser löser allt som genom ett trollslag.

Ett land som man inte kan komma in i är lika illa som ett land man inte kan komma ut ur.

En majoritet av alla brott begås av män. Märkligt nog vill ingen försöka minska antalet män i samhället. Det skulle nog ha en större effekt på brottsligheten än att bara slänga ut alla invandrare. Och tänk vad mycket lediga jobb vi skulle få!

Vem vet vad Gudrun Schymans FI har för hemlig agenda? :skrämd
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Men precis det öppnar ju oanade möjligheter att fira fotbollsvinster dubbla nationaldagar samt annat skojsigt.

En tradition som vi håller stenhårt på i min familj e St. Nicholaus.
Han vacklar in den 6 december och fyller din strumpa som man har hängt ut. Ett år fick jag en hylsnyckelsats.

Jag vet att detta kan anses provocerande i Sverige att hållla på med ett annat lands kultur men vad f*n, en fylld strumpa , gör de flesta glada.

Om den e fylld med rätt säker vill säga!!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top