Invandrare/Utlänningar

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Det finns problem med kriminalitet, men jag skriver inte under på att det är ett "invandrarproblem" och att stängda gränser löser allt som genom ett trollslag.

Ett land som man inte kan komma in i är lika illa som ett land man inte kan komma ut ur.

En majoritet av alla brott begås av män...

Du lever verkligen i en svart eller vit värld, eller så tolkar du bara ut det värsta ur varje inlägg. Kanske både och?

Ingen säger att ALL kriminalitet är invandrarrelaterad, eller att ALLA invandrare är kriminella. Men en alldeles för stor del sett till deras antal är. I dessa siffror märks dessutom inte alla störmoment från invandrare som kan upplevas på stan/bussar/uteställen osv( se exempel i tråden ). Likväl så påverkar de opinionen. DU kanske inte vill skriva upp det som ett problem men om folk tar illa vid sig och mår psykiskt dåligt av det så är det ett problem. Precis som när invandrare behandlas illa.

Andra relaterade problem finns givetvis, även de som klar följd till låga krav och segregeringen.

Stängda gränser vore aldrig bra( arbetskraft, dödsdömda för skitsaker mm) - men däremot en kraftig begränsad invandring tills vi fått rätt på de problem vi faktiskt har. Fyll inte på med mer vatten förrän hålen är tätade.

Kort och gott så behöver vi hjälpa oss själva innan vi kan fortsätta hjälpa andra.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ingen säger att ALL kriminalitet är invandrarrelaterad, eller att ALLA invandrare är kriminella. Men en alldeles för stor del sett till deras antal är. I dessa siffror märks dessutom inte alla störmoment från invandrare som kan upplevas på stan/bussar/uteställen osv( se exempel i tråden ). Likväl så påverkar de opinionen. DU kanske inte vill skriva upp det som ett problem men om folk tar illa vid sig och mår psykiskt dåligt av det så är det ett problem. Precis som när invandrare behandlas illa.

Byt ut ordet invandrare mot män i stycket ovan så har vi helt plötsligt ultrafeminism a la FI. För mig är det lika otänkbart att man skall agera mot invandrare som grupp när långt ifrån alla orsakar problem, som att alla män skall behöva regleras för att kvinnor misshandlas i hemmen.

Som jag nämnt tidigare tycker jag att man skall utnyttja de möjligheter som finns idag att utvisa kriminella som ännu inte är svenska medborgare. Men att minska invandringen hindrar både nyttiga och "onyttiga" individer från att komma hit, och därför anser jag att det är ett för trubbigt instrument.

Sen är jag medveten om att folk ute i stugorna tycker att "några blatteingenjörer mer eller mindre kan väl kvitta om vi blir av med buset". Men jag tycker inte det.
 

Dark_Messenger

Guest
Det har väl ändå behandlats om och om igen? Nu är det dags för lösningar och handling.

Så vad föreslår du? Högrepar och facklor? Ska vi "kasta ut" några vi delvis själva har välkomnat med öppna armar och sedan inte lyckas integrera i vårat samhälle? Svensk invandringspolitik är ett misslyckande och har till stor del lagt grunden för hur det ser ut idag.

Jag tar inte ställning för eller emot, min inställning står att läsa i mitt första inlägg i tråden.

Over n out.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ingen säger att ALL kriminalitet är invandrarrelaterad, eller att ALLA invandrare är kriminella. Men en alldeles för stor del sett till deras antal är.
Du har helt rätt i det eftersom, enligt BRÅ 2005:17, är 95% av alla utrikesfödda inte misstänkta för någon typ av tillgrepps- eller våldsbrott! Och av de 380 personerna som var dömda för dödligt våld mellan 1197 och 2001 var 257 från Sverige och de övriga 123 från utlandet. Största enskilda grupp: 26 finnar. Att dessa finnar har så svårt att ta till sig vår kultur...

ett problem som jag tycker finns i debatten är att man ofta förväxlar invandrare med muslim och glömmer då att den stora majoriteten av invandrarnas kriminalitet inte är knuten till personer från t.ex. muslimska länder.

Sedan finns det ju, som andra redan har påpekat, andra riskfaktorer som är betydligt viktigare än folks födelseort när det gäller kriminalitet. Det är nog inte helt fel att utgår från att en satsning på dem skulle ha större effekt än minskad invandring. Finns lite olika beräkningar på det men vanliga siffror är att mellan 30 och 60% av de som sitter i fängelse skulle ha/ha haft diagnosen ADHD. Låter ju som om en satsning på den diagnosen kunde vara positiv som ett exempel.

Kul fredagsläsning i all fall här i tråden.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Du har helt rätt i det eftersom, enligt BRÅ 2005:17, är 95% av alla utrikesfödda...

Statistik och dess definitioner. Bra sätt att vinkla saker på. Lokalisera samma undersökning till de städer/kommuner med flest invandrare så får vi se.

Glöm inte andra generationens invandrare!

Vad säger BRÅ själva?

"Hur många av dem som begår brott är invandrare?"

-"Det går inte att svara på hur många brott som begås av invandrare. Det finns flera förklaringar till det, till exempel anmäls inte alla brott och det är inte alltid det går att binda en gärningsman till brottet."

Hur många av störningarna på bussen/stan/krogen/varsomhelst tror du anmäls? Mobilrånen av moppegängen bland 10-åringarna?

Mer intressant skulle ju följande vara:

"Hur stor andel av dem som sitter i fängelse är invandrare?"

-"Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2005 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap knappt 27 procent."

Återigen problemet med definitioner men 27% låter för mig som tok för mycket. Tänk om andra generationens invandrare hade räknats in.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Statistik och dess definitioner. Bra sätt att vinkla saker på. Lokalisera samma undersökning till de städer/kommuner med flest invandrare så får vi se.

Glöm inte andra generationens invandrare!

Jag personligen tycker statistik och dess definitioner är bättre än dina eller andras gissningar. Dessutom är det ganska klart vilka som tillhör vilken grupp i BRÅ:s karläggning. som t.ex. att 58,9% av misstänkta står under "Båda föräldrarna födda i Sverige", eller "Själv född i utlandet". Det blir liksom itne så svårt att se statistiken för andra generationens invandrare då, där Sverige är unik så tillvida att vi, till skillnad från de flesta länder har en klart lägre kriminalitet i andra än första generationen. Beror nog på vår usla intergreringspolitik...

Jag tycker fortfarande att du själv sliter med att definiera vilken invandring det är som ska minskas: Den med mest överrepresentation eller den med mest kriminalitet rent numerärt, som på något vis är det större samhällsproblemet? Så jag stöttar fortfande att vi ska förhinda finnar att komma hit!

Detta är som sagt en evig debatt, jag tillhör den lilla skara som hellre lutar mig mot statistik och forskning än subjektiva åsikter eller politisk fiskeri.

Nu blir det helg för min del.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nej, men tycker du att man ska skicka ut en tonåring som snattar till ett land där han kan utsättas för tortyr? Eller går du med på att det är en bedömningsfråga om man ska skicka ut eller inte?

Det är rätt lätt att åka ut ur landet om man begår brott som icke svensk medborgare till motsats vad du tror. Läs lite tidigare i tråden så ser du själv.

Det är bara så att du inte kan se medborgarskap i hudfärgen. Har de svart hår och mörk hy betyder det inte automatiskt att de är Somaliska medborgare. Och är de redan svenska medborgare kan vi inte utvisa dem.

bedöming ska KLART göras....
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Du lever verkligen i en svart eller vit värld, eller så tolkar du bara ut det värsta ur varje inlägg. Kanske både och?

Ingen säger att ALL kriminalitet är invandrarrelaterad, eller att ALLA invandrare är kriminella. Men en alldeles för stor del sett till deras antal är. I dessa siffror märks dessutom inte alla störmoment från invandrare som kan upplevas på stan/bussar/uteställen osv( se exempel i tråden ). Likväl så påverkar de opinionen. DU kanske inte vill skriva upp det som ett problem men om folk tar illa vid sig och mår psykiskt dåligt av det så är det ett problem. Precis som när invandrare behandlas illa.

Andra relaterade problem finns givetvis, även de som klar följd till låga krav och segregeringen.

Stängda gränser vore aldrig bra( arbetskraft, dödsdömda för skitsaker mm) - men däremot en kraftig begränsad invandring tills vi fått rätt på de problem vi faktiskt har. Fyll inte på med mer vatten förrän hålen är tätade.

Kort och gott så behöver vi hjälpa oss själva innan vi kan fortsätta hjälpa andra.
Såja.Där kom det mest vettiga som avhandlats här.
Låt det fortsätta så här så kan ni andra gnabbas nån annanstans:tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Jag personligen tycker statistik och dess definitioner är bättre än dina eller andras gissningar. ...

Jag tycker fortfarande att du själv sliter med att definiera vilken invandring det är som ska minskas: Den med mest överrepresentation eller den med mest kriminalitet rent numerärt, som på något vis är det större samhällsproblemet? Så jag stöttar fortfande att vi ska förhinda finnar att komma hit!

Detta är som sagt en evig debatt, jag tillhör den lilla skara som hellre lutar mig mot statistik och forskning än subjektiva åsikter eller politisk fiskeri.

Nu blir det helg för min del.

Jag gissar inte - 27% av de som sitter i fängelse är tydligen utländskt medborgarskap. Det säger ju BRÅ själva som du refade till. Tänk då om vi även räknar med ned till andra generationen. Vad tror du händer med siffran då?

Det är dessutom min och min krets(kriminalvårdare, socialarbetare, poliser) erfarenhet att där är problem kring invandringen. Malmö är ju ett bra exempel som en av Sveriges mest invandrartätaste städer.

Jag säger att vi ska starkt begränsa den totala invandringen( inga grupperingar här inte ) för att först lösa de problemen vi har idag. Dessutom finner jag det otroligt att folk vägrar se problemen kring invandringen. En svensk tiger heter det ju.

Samma här så - trevlig helg! :pannkyss
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Jag personligen tycker statistik och dess definitioner är bättre än dina eller andras gissningar. Dessutom är det ganska klart vilka som tillhör vilken grupp i BRÅ:s karläggning. som t.ex. att 58,9% av misstänkta står under "Båda föräldrarna födda i Sverige", eller "Själv född i utlandet". Det blir liksom itne så svårt att se statistiken för andra generationens invandrare då, där Sverige är unik så tillvida att vi, till skillnad från de flesta länder har en klart lägre kriminalitet i andra än första generationen. Beror nog på vår usla intergreringspolitik...

Jag tycker fortfarande att du själv sliter med att definiera vilken invandring det är som ska minskas: Den med mest överrepresentation eller den med mest kriminalitet rent numerärt, som på något vis är det större samhällsproblemet? Så jag stöttar fortfande att vi ska förhinda finnar att komma hit!

Detta är som sagt en evig debatt, jag tillhör den lilla skara som hellre lutar mig mot statistik och forskning än subjektiva åsikter eller politisk fiskeri.

Nu blir det helg för min del.
Jag säger som Mark Twain.
Det finns lögn,, förbannad lögn och statistik.:tummenupp
Trevlig helg alla och passa på att köra nu snart e de vinter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men håll med om att det var en catchy fras! :)

Ja det kan jag faktiskt tänka mig att erkänna.

...enligt BRÅ 2005:17, är 95% av alla utrikesfödda inte misstänkta för någon typ av tillgrepps- eller våldsbrott!

Om rätt ska vara rätt så står det, citat: Andelen i de olika grupperna som inte är misstänkta för något brott alls, varierade mellan 88 och 95 procent. Slut citat.

Att hela 12% av invandrargrupper varit misstänkt för brott är oerhört mycket tycker jag.



Foliehattar unite! :yoparty
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag personligen tycker statistik och dess definitioner är bättre än dina eller andras gissningar. Dessutom är det ganska klart vilka som tillhör vilken grupp i BRÅ:s karläggning. som t.ex. att 58,9% av misstänkta står under "Båda föräldrarna födda i Sverige", eller "Själv född i utlandet". Det blir liksom itne så svårt att se statistiken för andra generationens invandrare då, där Sverige är unik så tillvida att vi, till skillnad från de flesta länder har en klart lägre kriminalitet i andra än första generationen. Beror nog på vår usla intergreringspolitik...

Jag tycker fortfarande att du själv sliter med att definiera vilken invandring det är som ska minskas: Den med mest överrepresentation eller den med mest kriminalitet rent numerärt, som på något vis är det större samhällsproblemet? Så jag stöttar fortfande att vi ska förhinda finnar att komma hit!

Detta är som sagt en evig debatt, jag tillhör den lilla skara som hellre lutar mig mot statistik och forskning än subjektiva åsikter eller politisk fiskeri.

Nu blir det helg för min del.

Som vanligt så är Bonnys inlägg statistik och fakta, medans andras är gissningar och spekulationer. :rolleyes:
Inte nog med det, du vrider ju statistiken som en spettvänderska vrider ett morgonstånd.
0.001% av brottslighet gjord av invandrare är 0.001% för mycket. Där har du lite fakta och statistik! :tummenupp
(naturligtvis gäller det ju egentligen svenskar oxå, men de är en produkt av vårt samhälles brister så det kan vårt samhälle gott ta hand om.)

Ett annat tips från mig till dig, dessutom helt gratis, är att prova och gå ut i samhället lite istället för att sitta med näsan i papper som nån för dig helt okänd har skrivit på grunder som du inte har en aning om. Bilda dig en egen uppfattning istället.
Du är välkommen att haka på mig och Stoffer till Hovsjö, Södertälje om du vill. Ta gärna med nån dyr bil eller MC som vi kan parkera över natten.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men seriöst, hur mycket fakta har du ens försökt föra fram i den här tråden? Att du har en åsikt är inte samma sak som att du sitter på facit.

Citera gärna där jag påstår att jag kommer med fakta. Eller läs igen och inse att jag skriver "jag tror" och "jag tycker". Till skillnad från Bonny då.

Och seriöst, hur mycket fakta har du själv producerat i den här tråden?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ett annat tips från mig till dig, dessutom helt gratis, är att prova och gå ut i samhället lite istället för att sitta med näsan i papper som nån för dig helt okänd har skrivit på grunder som du inte har en aning om. Bilda dig en egen uppfattning istället.

Detta är ju helt priceless. Berätta vad som gör din åsikt så extremt kvalificerad. Varför skall vi tro på din redneck-version av verkligheten istället för människor som lagt ner några mantimmar på att undersöka saken och sedan skrivit ner vad de kommit fram till?

Och seriöst, hur mycket fakta har du själv producerat i den här tråden?

Inte ett skit. Men jag försöker heller inte förringa den ende (ok, det finns två) i tråden som ens försöker åberopa vetenskapliga rön.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Detta är ju helt priceless. Berätta vad som gör din åsikt så extremt kvalificerad. Varför skall vi tro på din redneck-version av verkligheten istället för människor som lagt ner några mantimmar på att undersöka saken och sedan skrivit ner vad de kommit fram till?

Det är ingen som tvingar dig att läsa min åsikt. Faktiskt så ser jag helst att du låter bli om jag ska vara ärlig. Jag vågar nästan gissa på att andra i den här tråden också tycker att du ska låta bli.


Inte ett skit. Men jag försöker heller inte förringa den ende (ok, det finns två) i tråden som ens försöker åberopa vetenskapliga rön.

När han skiter i att nämna hälften, och bara nämner den hälft som gynnar hans egen åsikt så blev hans fakta och statistik ungefär lika mycket värd som dina inlägg är roande att läsa. Mao ungefär inte alls.
Och ja, jag kommer ALLTID att lita mer på det jag själv ser och upplever än vad än kärring skriver. Oavsett om hon kastar diplom i parti och minut omkring sig. Frågor?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
När han skiter i att nämna hälften, och bara nämner den hälft som gynnar hans egen åsikt så blev hans fakta och statistik ungefär lika mycket värd som dina inlägg är roande att läsa. Mao ungefär inte alls.

Men komplettera hans siffror då, om du nu vet att de inte är kompletta! Vad är det han utelämnar? Lägg fram den skattkista av hård fakta som du sitter på!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top