Invandrare/Utlänningar

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det där är ju så felaktigt att jag får lust att sluta diskutera med dig. Försöker du vinna lite kändispoäng? All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet?

Ok då ska vi se här:

stoffer skrev:
Jag har då inte stött på några invandrarrelaterade problem i Malmö, och då har jag min löprunda varannan dag genom Rosengård.

stoffer skrev:
Jag har inte sett några brandmän i media tyvärr.

stoffer skrev:
Jag går inte heller runt med skygglappar eller blundar för problemen.

1. Du gick inte runt med skygglappar var det va? Så det du säger är att om du inte vet om problemen så finns de inte?

2. Du blundar inte för problem säger du, lik förbannat så sitter du här timme efter timme och försöker argumentera och såga det jag skriver när jag belyser att det faktiskt finns problem. Jag får inte riktigt det att gå ihop. Kan du förklara tack?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
stoffer: är du mänsklig eller bara rädd att se verkligheten.

Jag som bor i Stockholm vet att det finns problem i Malmö med Rosengård. De flesta i Sverige vet om det. Bara för att du personligen inte haft några problem med det området så finns fortfarande problemet kvar... kanske inte i din värld, men i många andras.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Du själv skriver er, dom, vi, ni. Är det helt plötsligt olika grupper osv ?

Så man glömmer bort att många invandrare våldtar bara för man jobbar hårt och har möjlighet att köpa det man vill ha ?

Förstår inte vart du vill komma !!

mycket enkelt, en liten del som beter sig som svin men alla får skulden, jag tycker inte att alla chilenare är idioter eller kriminella bara för att tito åkte dit, likaså att flink mördar ett dussin människor på öppen gata, betyder inte att svensson är mördare... jag är fruktansvärt trött på alla dessa fördomar som haglar hejvilt i detta forum, Väl medveten om att jag tyvärr sjönk ner på samma låga nivå som många andra i forumet, och skäms rejält över det. jag vet.. det hjälper inte min sak, men det rinner tyvärr över ibland.

Du är ju en parodi på dig själv. Ung, dum och från förorten.
I samma mening lyckas du få in att du är förvånad över något (hur går det ihop??) för att sedan direkt fortsätta med att du inte blir förvånad. :lol

För övrigt är jag varken fet eller "rasse".
Men jag gillar att du tror det för det verkar störa dig. :)

Hur går det med judehatet i moskén förresten, säljer du några kassetter? :D

Edit:
Respekthugrig är du också, man ska respektera dig. Dina grannar ska respektera dig. Det är viktigt. Bilen ska vara fin. Guldkedjan tung. :lol

Det måste vara pga av din vidsynthet, som du startar såna trådar som du gör, eller att du snackar skit om muslimer. jag har läst dina inlägg SD-tråden och i denna, du startar en massa skit och sen backar du.. håna alla som inte håller med och lägger en massa smiles.. argument har du inte, bara en massa skitsnack... du är en liten patetisk människa! som har fått för dig att du är påläst och medveten.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
mycket enkelt, en liten del som beter sig som svin men alla får skulden, jag tycker inte att alla chilenare är idioter eller kriminella bara för att tito åkte dit, likaså att flink mördar ett dussin människor på öppen gata, betyder inte att svensson är mördare... jag är fruktansvärt trött på alla dessa fördomar som haglar hejvilt i detta forum, Väl medveten om att jag tyvärr sjönk ner på samma låga nivå som många andra i forumet, och skäms rejält över det. jag vet.. det hjälper inte min sak, men det rinner tyvärr över ibland.


Du har inte läst tråden va?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag som bor i Stockholm vet att det finns problem i Malmö med Rosengård. De flesta i Sverige vet om det. Bara för att du personligen inte haft några problem med det området så finns fortfarande problemet kvar... kanske inte i din värld, men i många andras.

Det här är ju lite intressant, att bonny och andra inte huggit på detta ännu.
Vi har ju fått lära sig på Sporthoj, och vi äro tacksamma, att personliga erfarenheter inte är värda något. Det är undersökningar (partigodkända naturligtvis) och statistik som gäller. Okej, låt gå. Men nu är det plötsligt någon typ av gängse uppfattning att två personers brist på erfarenhet bevisar att det inte finns problem i Rosengård. Hur gick det nu till?

Själv kan jag bara konstatera att jag aldrig dött i en bilolycka så att folk dör i bilolyckor kan inte vara ett problem.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det här är ju lite intressant, att bonny och andra inte huggit på detta ännu.
Vi har ju fått lära sig på Sporthoj, och vi äro tacksamma, att personliga erfarenheter inte är värda något. Det är undersökningar (partigodkända naturligtvis) och statistik som gäller. Okej, låt gå. Men nu är det plötsligt någon typ av gängse uppfattning att två personers brist på erfarenhet bevisar att det inte finns problem i Rosengård. Hur gick det nu till?

Själv kan jag bara konstatera att jag aldrig dött i en bilolycka så att folk dör i bilolyckor kan inte vara ett problem.

Jag åt en 200gr ostburgare igår så svält är inte heller ett problem. Vi kan ställa in bistånden nu.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det här är ju lite intressant, att bonny och andra inte huggit på detta ännu.
Vi har ju fått lära sig på Sporthoj, och vi äro tacksamma, att personliga erfarenheter inte är värda något. Det är undersökningar (partigodkända naturligtvis) och statistik som gäller. Okej, låt gå. Men nu är det plötsligt någon typ av gängse uppfattning att två personers brist på erfarenhet bevisar att det inte finns problem i Rosengård. Hur gick det nu till?

Själv kan jag bara konstatera att jag aldrig dött i en bilolycka så att folk dör i bilolyckor kan inte vara ett problem.
Faktum är att jag satt och bläddrade efter en referens i en av mina böcker då forskningen åter har en förlaring till Crossniklas inlägg. Kul va!?
Helt enkelt att folk som bor utanför ett problemområde har en som de anser mer korrekt, och mer negativ, bild än de som bor i området och att man ofta diskvalificerar invånarnas egna åsikter.

Sedan har du helt rätt: Personliga erfarenheter har í stort noll bevisvärde men vad det har med Crossniklas inlägg att göra vet jag inte då han inte ens har det...

Tycker annars att tråden är tämligen underhållande och att folk har en enorm uthållighet. Å jag har fått lära mig att det är väldigt svenskt att följa lagen, om man inte tycker att lagen är dum eller har med copyright att göra, för då har vi som svenskar, helst i ett par led, rätten att skita i den. Alltid något att ta med sig!
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Det här är ju lite intressant, att bonny och andra inte huggit på detta ännu. Vi har ju fått lära sig på Sporthoj, och vi äro tacksamma, att personliga erfarenheter inte är värda något. Det är undersökningar (partigodkända naturligtvis) och statistik som gäller.
Fast det gör ju inte så mycket :) . Den här diskussionen har vi för övrigt haft förut på Sporthoj. Då kunde vi konstatera att invandrares överrepresentation när det gällar all registrerad brottslighet är 100 procent. Bryter man ned den i grövre brott (mord, dråp, misshandel mot obekanta, våldtäkt etc) är överrepresentation drygt 300 procent.

Det som är mest intressant dock är att denna brottslighet är kulturellt betingad. Invandrarnas överrepresentation kan således inte förklaras utifrån socioekonomisk status.

Läs gärna Mauricio Rojas debattartikel i ämnet
Eller varför inte rapporten i sin helhet
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Helt enkelt att folk som bor utanför ett problemområde har en som de anser mer korrekt, och mer negativ, bild än de som bor i området och att man ofta diskvalificerar invånarnas egna åsikter.

Du behöver släppa dina teoretiska preferenser & komma in i verkligheten. Jag har själv bott i ett sånt problemområde. Innan jag flyttade dit hade jag inga åsikter alls om området, efter ett år (när jag *äntligen* flyttade) bestämde jag mig för att aldrig sätta min fot där igen. Talar ju lite emot de fina "forskningsresultat" du nämner.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Fast det gör ju inte så mycket :) . Den här diskussionen har vi för övrigt haft förut på Sporthoj. Då kunde vi konstatera att invandrares överrepresentation när det gällar all registrerad brottslighet är 100 procent. Bryter man ned den i grövre brott (mord, dråp, misshandel mot obekanta, våldtäkt etc) är överrepresentation drygt 300 procent.

Det som är mest intressant dock är att denna brottslighet är kulturellt betingad. Invandrarnas överrepresentation kan således inte förklaras utifrån socioekonomisk status.

Läs gärna Mauricio Rojas debattartikel i ämnet
Eller varför inte rapporten i sin helhet
Har du läst rapporten? I så fall kan du tipsa var det står att brottsligheten skulle vara kulturellt betingad. För det har inte jag läst i mitt exemplar, de håller t.ex. på sid 35 fram andra typer av överrisker som är högre än invandringen som väl får ses som "sociokulturella variabler". Dessutom är det mer en beskrivande än förklarande rapport som egentligen inte har en ambition att förklara VARFÖR någon blir kriminell.
Rojas artikel kom dessutom ut någpn dag innan rapporten så du kan lugnt utgå ifrån att han inte har läst rapporten innan han skrev artikeln. Något jag vill minnas att han fick lite skit för, men jag kan ha fel på den punkten.


För att göra det enklare för dig att leta efter förklaringar, som i rapporten hålls på ett extremt generellt plan och inte framförs som "sanningar", ävenm om de hänvisar till annan forskning, så kan du kolla på sid 12-13 under den sammanfattande rubriken: "Faktorer som kan bidra till att invandrare oftare begår brott". Jag önskar dig lycka till, du kommer att behöva det!

Det finns för övrigt, vad jag vet, fortfarande inga publicerade artiklar om "kriminogena kulturer" även om det finns minst ett mindre sådan studie i Sverige (Från Karlstads Universitet) med konklusion att de inte kunde säga något utan att mer forskning behövs. Fast ännu en gång: Vet du mer än mig så publicera det här så ska jag kolla vidare, har tillgång till flera vetenskapliga databaser så det borde inte vara omöjligt.


Tror du förresten på fullt allvar att denna rapport skulle vara så "bortglömd" om BRÅ verkligen hade kommit med de konklusionerna som du tror att de gör? Tror du inte att SD skulle tröttat ut oss med referenser till den och inte bara tagit fram små väl valda delar?

Du behöver släppa dina teoretiska preferenser & komma in i verkligheten. Jag har själv bott i ett sånt problemområde. Innan jag flyttade dit hade jag inga åsikter alls om området, efter ett år (när jag *äntligen* flyttade) bestämde jag mig för att aldrig sätta min fot där igen. Talar ju lite emot de fina "forskningsresultat" du nämner.


eller för att du inte fattar forskning??
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Tycker annars att tråden är tämligen underhållande och att folk har en enorm uthållighet. Å jag har fått lära mig att det är väldigt svenskt att följa lagen, om man inte tycker att lagen är dum eller har med copyright att göra, för då har vi som svenskar, helst i ett par led, rätten att skita i den. Alltid något att ta med sig!

Eller så var det så att det var svenskt att följa svensk lag. De fantasier du lägger till själv får du stå för.
Sen var det JAG som valde att bortse ifrån de lagar som JAG tyckte var oviktiga. MEn jag skrev att jag tar konsekvenserna för det om jag åker dit oxå. Precis som du gör, när du kör för fort t ex. Men det kanske du aldrig har gjort?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
eller för att du inte fattar forskning??
Noterbart genomgående i tråden är att brandfackeltalarna i bruna skjortor saknar några saker såsom utbildning och därav kritiskt tänkande. Så det är som att tala till döva öron. Poängerna flyger förbi ovan huvuderna som missiler...

Inget nytt, sen man själv för första gången stötte på fenomenet som dök upp i och med nynassarna på 80 talet. Inget har förändrats. Samma retorik, samma typ av folk som dras till extremhögern. Alla problem går härleda till invandrare och är man 100% svensk så är sveriges rättigheter 100% svenskars och ingen annans.

Sorgligt och beklagligt att det inte har förbättras på drygt 20 år.....
:(
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Noterbart genomgående i tråden är att brandfackeltalarna i bruna skjortor saknar några saker såsom utbildning och därav kritiskt tänkande. Så det är som att tala till döva öron. Poängerna flyger förbi ovan huvuderna som missiler...

Inget nytt, sen man själv stötte på nynassarna på 80 talet. Inget har förändrats. Samma retorik, samma typ av folk som dras till extremhögern. Alla problem går härleda till invandrare och är man 100% svensk så är sveriges rättigheter 100% svenskars och ingen annans.

Sorgligt och beklagligt att det inte har förbättras på drygt 20 år.....
:(

Antar att du klämmer in mig i ovan beskrivning. Tycker det är lite beklämmande att du/ni gärna drar paralleller till nazister så fort man yttrar sig om något som inte är PK. Om jag nu har upplevt något som problematiskt och således bildat mig en egen uppfattning om hur något förhåller sig, är det då inte legitimt att få uttala sig om det då? Du får gärna ge en djupare beskrivning på vad du menar, om jag missförstår dig vore det högst beklagligt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Noterbart genomgående i tråden är att brandfackeltalarna i bruna skjortor saknar några saker såsom utbildning och därav kritiskt tänkande. Så det är som att tala till döva öron. Poängerna flyger förbi ovan huvuderna som missiler...

Inget nytt, sen man själv för första gången stötte på fenomenet som dök upp i och med nynassarna på 80 talet. Inget har förändrats. Samma retorik, samma typ av folk som dras till extremhögern. Alla problem går härleda till invandrare och är man 100% svensk så är sveriges rättigheter 100% svenskars och ingen annans.

Sorgligt och beklagligt att det inte har förbättras på drygt 20 år.....
:(

Skulle du kunna vara vänlig att snabbt bara punkta upp, låt oss säga 5 poänger som du bidragit med i tråden. Eftersom de flyger förbi våra huvuden som missiler så borde det inte vara så svårt att iaf nämna 5 som vi har missat.

Eller kan det vara så att era argument suger getpung och således helt enkelt bara studsar av eftersom de antingen inte stämmer eller har noll genomslagskraft.

När det gäller samma retorik och att inget har förändrats så tycker jag att jag har påpekat säkert mer än 5 gånger den sunkiga argumentationsteknik och rent otrevliga retorik som "din" sida använder sig av. Och de sätten har ni ju också använt er av sedan 80-talet. Det är därför Rinkeby, Tensta, Rosengård och de fina områdena ser ut som de gör idag.

Vad det gäller min mfl bildning och kritiskt tänkande så verkar ju er bildning isf ännu sämre med tanke på att ni inte lyckats ens få en enda av oss på fall. Inte ens med fulmetoder som personangrepp.
Kritiskt tänkande tycker jag vi har ganska gott om här, med tanke på att det är vi som kritiserar hur systemet fungerar idag, samt eran inställning till frågan.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Fast det gör ju inte så mycket :) . Den här diskussionen har vi för övrigt haft förut på Sporthoj. Då kunde vi konstatera att invandrares överrepresentation när det gällar all registrerad brottslighet är 100 procent. Bryter man ned den i grövre brott (mord, dråp, misshandel mot obekanta, våldtäkt etc) är överrepresentation drygt 300 procent.

Det som är mest intressant dock är att denna brottslighet är kulturellt betingad. Invandrarnas överrepresentation kan således inte förklaras utifrån socioekonomisk status.

Läs gärna Mauricio Rojas debattartikel i ämnet
Eller varför inte rapporten i sin helhet

Ska vi hålla oss till fakta så ska den åtminstone redovisas korrekt. Faktum är att forskningen visar mycket skilda resultat i denna fråga. Studier har gjorts som visar att gärningsmannens resursstyrka, sociala kontakter, tillfällesstruktur, delaktighet i samhället samt befolkningsdemografiska förhållanden (andelen män i befolkningen och åldersstruktur) har stor betydelse för brottsnivån. Gärningsmannens socialgrupp har större betydelse för brottsbenägenheten än gärningsmannens etniska bakgrund.

Dina procentsatser är dessutom felaktiga då den rapport du refererar till talar om ökad brottsbenägenhet, eller rättare sagt, misstanke om att registreras för brott, det är inte samma sak som att säga att invandrare begår 2.5 gånger fler brott än Svensken. Men visst, det ser bra ut när man vill kasta "fakta" i ansiktet på någon. ;)

I rättvisans namn bör även ges utrymme för att säga något om de faktorer som spelar roll för ökad brottsbenägenhet. För att citera ett utvalt stycke ur din egen referenstext:

Det finns många studier som visar att utrikes födda som grupp har sämre sociala förutsättningar och en sämre social situation än genomsnittssvensken. Det gäller till exempel utbildning, arbete, inkomst boende samt fysisk och psykisk hälsa. Dessa faktorer påverkar generellt risken för brottslighet. Som framgår av studien har Brå i ett avsnitt redovisat hur resultaten påverkas om man genom standardisering ”likställer” alla grupperna i studien med avseende på utbildning och förvärvsinkomst (samt ålder och kön). Det visar sig då att skillnaderna i andelen som är registrerade för brott i de olika grupperna minskar något. Särskilt faktorn förvärvsinkomst tycks vara av betydelse. Det är heller inte otänkbart att en ytterligare analys av skillnader i levnadsbetingelser skulle ge ytterligare ”förklaringar”.
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Noterbart genomgående i tråden är att brandfackeltalarna i bruna skjortor saknar några saker såsom utbildning och därav kritiskt tänkande. Så det är som att tala till döva öron. Poängerna flyger förbi ovan huvuderna som missiler...

Inget nytt, sen man själv för första gången stötte på fenomenet som dök upp i och med nynassarna på 80 talet. Inget har förändrats. Samma retorik, samma typ av folk som dras till extremhögern. Alla problem går härleda till invandrare och är man 100% svensk så är sveriges rättigheter 100% svenskars och ingen annans.

Sorgligt och beklagligt att det inte har förbättras på drygt 20 år.....
:(

Jag äger ingen brun skjorta och kommer ALDRIG att göra det heller..
Trodde att tråden handlade om invandrar problem och jag kan ju bara framföra min åsikt med exakt samma rättigheter som du, rätt eller fel??
Dessutom så är det onödigt och lågt att börja med person angrepp, inse att alla är inte tvungna att tycka som du,, inte än iaf, tack och lov.
Jag och väldigt många fler i Sverige oavsett ursprung ser ett snabbt växande problem om vi inte bromsar invandringen nu,, OBS inte stopp.
När vi sedan har kommit tillrätta med integrations problemen som finns idag så ökar möjligheten att kunna ta hit fler människor och dessutom ta hand om dom.
Men så länge ni som tror att ni är så mkt bättre än oss andra vägrar att se problemen så blir dom heller aldrig lösta.
När det sen finns en hel del nysvenskar som försöker göra om Sverige till lilla Bagdad eller nåt och vägrar att lära sig språket = vill inte ha jobb = klarar mig bra på bidrag, då får man oxå fatta att höger extremisterna går framåt,, skrämmande fort oxå.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Vad det gäller min mfl bildning och kritiskt tänkande så verkar ju er bildning isf ännu sämre med tanke på att ni inte lyckats ens få en enda av oss på fall. Inte ens med fulmetoder som personangrepp.
Kritiskt tänkande tycker jag vi har ganska gott om här, med tanke på att det är vi som kritiserar hur systemet fungerar idag, samt eran inställning till frågan.

Tar gärna en öppen diskussion ifall du har varit påläst i ämnet samt haft kritiskt förhållningssätt. Har gjort taffligt försök innan såsom:

@Dreggel
Har sverige ett invandrarproblem? Eller är det ett socialt problem som mynnar ut i segregerade grupperingar, vilket understöds av vårt politiska handhavande i frågan, samt understöds av något som kallas för vardagsrasism som är utbredd i befolkningen?

Och diskussionen hade blivit trevligare ifall du inte konsekvent hållt din inställning.

Men en del av svaret finns ju här nu:
Gärningsmannens socialgrupp har större betydelse för brottsbenägenheten än gärningsmannens etniska bakgrund.


Så bäste Herr Dreggel, att börja med din rasrenhet så är det ju dömt att misslyckas från början, inte sant.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
brandfackeltalarna i bruna skjortor

Usch vilken tråkig och onödig debatt-teknik. :(

Det har inte framkommit en endaste nazistreferens i den här tråden, lyckligtvis.

För övrigt är det ju du och några till som ställer på antisemiterna i moskéernas sida, hur tycker du det passar med dina pekpinnar?

Nu ska jag nog fylla din gästbok med spam. :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top