bg
"Probably the best Bear in the world"
Isle of teneriffa - reserapport!
Ingen racerapport, men väl en reserapport. Nyss hemkommen efter en utflykt på tre dagar till Kanarieöarna dit Yamaha hade bjudit in till provkörning av nya Yamaha Tracer 700. Modellen klassificerar Yamaha som sitt sporttouringalternativ i mellanklassen och den delar samma 689cc radtvåa som modellsyskonen MT07 och Ténéré 700. Mina intryck av hojen redogör jag för i nästa nummer av Allt om MC som kommer ut i butik i mitten på mars.
Här tänkte jag istället passa på att dela med mig av lite tankar om ön som en eventuell tillflyktsort för en vintertrött svensk biker. Själv har jag aldrig ägnat en tanke på att sätta min fot på ögruppen tidigare då det där med all inclusive-hotell och solstolssemester inte riktigt är min grej. Nu fick jag dock erfara att vägnätet är otroligt underhållande med bra asfaltskvalité och oräkneliga kurvor. Yamaha hade lagt en rutt på ca. 25 mil och det var inte många kilometer där som jag inte skulle ge fem stjärnor av fem möjliga ur ett hojåkarperspektiv. Vid en överblick på kartan inser man att vi täckte av en stor del av ön under den här dagen. Men om man som jag bara tycker att en riktigt bra vägsträcka blir mer underhållande ju mer man kör in sig på den är det inget som behöver bekymra. Vi passerade dessutom gott om inbjudande avtagsvägar som jag gärna hade utforskat om tid funnits.
En snabb googling på nätet efter hyrhojar visar att det dessutom verkar finnas paket som omfattar möjlighet att köra både på Teneriffa och närliggande Gran Canaria och då torde det inte vara problem att hitta helt nya vägsträckningar under en veckas tid för den som vill. Dessutom är ju terrängen bitvis mycket spektakulär med mycket lämningar av vulkanisk aktivitet. Att tänka på är att temperaturskillnaden kan variera ganska mycket beroende på vilken höjd över havet man befinner sig. Jag läste av allt från 8-25 grader på temperaturmätaren i Tracerns display, men med ett ullunderställ under skinnpajen och kevlarjeansen funkade det kanon.
Till sist några råd om hojval. Välj inte för stort! Tracern fick mest jobba på tvåan och treans växel och om du som jag gillar att vara aktiv i körningen törs jag lova att du har roligare ju mindre hoj du väljer. Prioritera låg vikt, bra bromsar och god nedläggningsvinkel så har du en formel som ger mest valuta för stålarna.
Teneriffa kan alltså rekommenderas för den knutte som vill bryta vintertristessen. Framförallt för att det är så solsäkert och lättillgängligt.
På återhörande!
/Björn
Ingen racerapport, men väl en reserapport. Nyss hemkommen efter en utflykt på tre dagar till Kanarieöarna dit Yamaha hade bjudit in till provkörning av nya Yamaha Tracer 700. Modellen klassificerar Yamaha som sitt sporttouringalternativ i mellanklassen och den delar samma 689cc radtvåa som modellsyskonen MT07 och Ténéré 700. Mina intryck av hojen redogör jag för i nästa nummer av Allt om MC som kommer ut i butik i mitten på mars.
Här tänkte jag istället passa på att dela med mig av lite tankar om ön som en eventuell tillflyktsort för en vintertrött svensk biker. Själv har jag aldrig ägnat en tanke på att sätta min fot på ögruppen tidigare då det där med all inclusive-hotell och solstolssemester inte riktigt är min grej. Nu fick jag dock erfara att vägnätet är otroligt underhållande med bra asfaltskvalité och oräkneliga kurvor. Yamaha hade lagt en rutt på ca. 25 mil och det var inte många kilometer där som jag inte skulle ge fem stjärnor av fem möjliga ur ett hojåkarperspektiv. Vid en överblick på kartan inser man att vi täckte av en stor del av ön under den här dagen. Men om man som jag bara tycker att en riktigt bra vägsträcka blir mer underhållande ju mer man kör in sig på den är det inget som behöver bekymra. Vi passerade dessutom gott om inbjudande avtagsvägar som jag gärna hade utforskat om tid funnits.
En snabb googling på nätet efter hyrhojar visar att det dessutom verkar finnas paket som omfattar möjlighet att köra både på Teneriffa och närliggande Gran Canaria och då torde det inte vara problem att hitta helt nya vägsträckningar under en veckas tid för den som vill. Dessutom är ju terrängen bitvis mycket spektakulär med mycket lämningar av vulkanisk aktivitet. Att tänka på är att temperaturskillnaden kan variera ganska mycket beroende på vilken höjd över havet man befinner sig. Jag läste av allt från 8-25 grader på temperaturmätaren i Tracerns display, men med ett ullunderställ under skinnpajen och kevlarjeansen funkade det kanon.
Till sist några råd om hojval. Välj inte för stort! Tracern fick mest jobba på tvåan och treans växel och om du som jag gillar att vara aktiv i körningen törs jag lova att du har roligare ju mindre hoj du väljer. Prioritera låg vikt, bra bromsar och god nedläggningsvinkel så har du en formel som ger mest valuta för stålarna.
Teneriffa kan alltså rekommenderas för den knutte som vill bryta vintertristessen. Framförallt för att det är så solsäkert och lättillgängligt.
På återhörande!
/Björn