Jag ska försöka att ge ett så kort och vettigt svar som möjligt på de frågor som finns här. Men det gäller att komma ihåg att det är komplicerat och ofta finns olika teorier men jag ska försöka ge en hyfsat bild.
Sexualiteten föds vi med men hur den tar sig uttryck är till stor del via inlärning. Homo eller hetero? Tja, det finns en del geneti där (Kromoson Xq28) som är vanligare bland manliga (inte kvinnliga) homosexuella, det finns även ett litet nervcentrum i en del av hjärnan (hypothalamus) som har en annorlunda storlek hos hetero och homo, men som med allt annat är det inte e n 100% korrelation så det är troligen så att miljön har en viss betydelse.
Vad gäller pedofili så kan vi börja med att dela in i två grupper: "riktiga" och engångs. Skillnaden ligger i om du någon gång varit intresserad av vuxna eller inte. det händer nämligen att män (oftast) kan förgripa sig på yngre (oftast styvbarn9) i perioder av stress, t.ex. skilsmässor. Detta speglar inte deras egentliga läggning, ungefär som homosexualiteten i ett fängelse är mer uttrryck för driften än läggningen. Man tar det som finns helt enkelt! Denna typen är lätta att "bota" eftersom de i grund och botten inte är pedofiler.
Bland "riktiga" kan man enkelt uttrycka det som att ju yngre målgrupp desto svårare att bota.
Även om det kan verka provocerande så är de flesta pedofiler inga monster, de flesta går inte över gränsen, och det är även målet med behandlingen. Tvärtom är de ofta väldigt trevliga mot barnen, ok det är av "Mörka anledningar", och ger dem uppmärksamhet, något som många barn är svältfödda på, även om de kanske har senaste mobilen. (Jag är väl medveten om att undantag finns!)
Normalt är det dessutom ganska tragiska människor som är rädda för vuxna men vill ha värme och kroppskontakt, många får inte en sutlösning under övergreppen, och då är barn enklare. Barn är vana vid att lyda och lita på vuxna.
De flesta har blvit utsatta för övergrepp som barn, ofta både sexuella och fysiskt/emotionella, men detta är inte en ursäkt!!!! De vet att de gör fel och alla som har blivit utsatta för övergrepp går inte vidare på detta spåret. För de som undrar: Det är alltså INTE ok att skylla på detta i behandlingen.
Gruppbehandling verkar vara den effektivaste formen och socialträning, moral utveckling verkar vara förutsättningar för att lyckas. Fantasier tillåts!
Finns oliak siffror på återfallsfrekvens och jag vågar inte svära, eller leta, så här innan frukost men har för mig att effektiva metoder ligger runt 80% utan återfall. Men det kan vara att minnet spökar.
Vad jag irriterar mig på är att vi tillåter sexualisering av barn, allt från stringtrosor till 8-åringar till Juniorschalger festivalen, men vill sedan hänga dem som går på det. Sedan hade det ju varit bra om vi hade ett samhälle där barnen fick tid med vuxna så de inte blev så enkla att hala in för pedofilerna.
Å sist men inte minst: Sexualiteten är stark och fantsin fri och vi har alla haft perversa fantasier. Se bara hur fascinerande alla tycker det är om ordet pedofil står i en rubrik eller hur många som söker på teeny el.lik på nätet.
Det är också så, konstigt nog, att alla offer inte blir traumatiserade. Fast å andra sidan är det utan större konkurrens det jobbigast siom finns att lyssna på de som blivit det. För min del är det "lättare" att prata med förövarna.
Så då är det fritt fram att hacka på mig för att jag inte tror på slakt och inte ser dem som monster....