Jag har kommit till insikt

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Bj.O.rn skrev:
Mja... påstår du att en TLR är en bättre banhoj än en 996, R1 eller en gsxr1000? huh.. varför ser man aldrig någon på banorna då?

/B

För att inga fattat hur bra TLR är på bana kanske? Jag kan ju köra ifrån en del R-1or med min TRX så... :D
 
Goodstuff skrev:
För att inga fattat hur bra TLR är på bana kanske? Jag kan ju köra ifrån en del R-1or med min TRX så... :D

hähä.. tror jag inte hojen ska ta år sig äran av i det fallet..

Har några kompisar som körde erf på anderstorp med en tlr för några år sen (båda är mycket duktiga piloter..) dom har fortfarande inte mycket snällt att berätta om hojen i fråga..

/B
 
J-Bone skrev:
Haha :D

Jag hörde att en viss Mattias var riktigt sugen på att köpa en viss sådan traktor för inte så länge sen. ;)

Mest på grund av delarna som sitter på den, och priset. En helt original TL1000R skulle jag nog inte köpa. Finns det någon annan hoj som är så "död" på begagnatmarknaden?
 
Bj.O.rn skrev:
hähä.. tror jag inte hojen ska ta år sig äran av i det fallet..

Har några kompisar som körde erf på anderstorp med en tlr för några år sen (båda är mycket duktiga piloter..) dom har fortfarande inte mycket snällt att berätta om hojen i fråga..

/B

Jag ska nog inte ta åt mig så mycket ära heller utan jag tror att de körde in sina motorer, hade punka eller nåt.
 
Mattias skrev:
Cool hoj, sprutar skruvar om den dock. :hej Hej Martin!

Men Mattias, du vet väl att jag endast sprutar på dig :bow. När jag skaffat en ny tvåhjuling så får vi återuppleva gamla minne och smiskas lite :whip Håll dig borta från oljan bara, det blir så mycket extra kladd.. :rolleyes:
 
SkorvKalle skrev:
Jag tycker faktiskt R1:an e snyggast av dom 2 hojarna, men jag hade nog tatt sukkan.. har sett en sån köra på SRW här nere i skåne... blev helt såld ju :bow

coolt...

jag har aldrig sett en gixxer köra :crash
 
Bj.O.rn skrev:
Mja... påstår du att en TLR är en bättre banhoj än en 996, R1 eller en gsxr1000? huh.. varför ser man aldrig någon på banorna då?

/B

Nej, det menade jag inte alls, jag är mycket medveten om att de hojarna är bättre banhojar "ur lådan", jag menade däremot att hojen är klart underskattad och visst har kapacitet att ta en och annan sådan skalp.

:crash
 
Last edited:
McB skrev:
Så, nu står valet mellan R1 '03 eller GSX-R 1000 '03. Vilken ska jag ha?

:squid
Du ställer fel fråga och därför ger jag dig fel svar. Köp en Gixxer 600 och bli en salig medborgare. :tummenupp
 
J-Bone skrev:
Nej, det menade jag inte alls, jag är mycket medveten om att de hojarna är bättre banhojar "ur lådan", jag menade däremot att hojen är klart underskattad och visst har kapacitet att ta en och annan sådan skalp.

:crash

Återigen ett sånt där om-det-inte-vore-för-argument som vi alla älskar så mycket. Det du menar är väl, typ att om du tar din TLR till en av Bike Events allmänna åkningar kan du köra om några newbee-posers som leder sina hojar runt banan. Men, ho ho hallå! Det gäller ju allt och alla. Det går att köra ifrån en R1'a med en moppe. Det bj.O.rn och andra försöker säga är att TLR är en sämre hoj än R1 och GSXR1000, allt annat lika. Vore TLR en lika bra eller bättre hoj än R1 och GSXR1000 skulle varje RR-förare som tävlar i Superbike köra en TLR, men det gör de inte. Det kanske inte betyder att TLR är en sopig hoj, men nog betyder det något.
 
McB skrev:
När ni har läst detta inlägg så kommer ni spy galla över min respektlöshet och undra hur fan jag egentligen är funtad, men faktum är att jag har skådat ljuset - 600 kubik räcker inte.

Idag provkörde jag MrGooFys R1:a för första gången, och det med besked. Vi var ute och gasade omkring och bytte hoj för en stund. Det är helt sjukt vad de där hojarna går om man trycker på lite. Den kurviga väg som följde har jag aldrig avverkat snabbare, och jag har heller aldrig haft så förbaskat roligt. Det hela utvecklade sig till en skräck- och nöjesblandad upplevelse som jag vill uppleva igen, och igen, och igen...

Visst, R6:an går som ett skållat troll, men inga 15500 rpm i världen kan tillgodogöra för 400 saknade kubik.

Så, nu står valet mellan R1 '03 eller GSX-R 1000 '03. Vilken ska jag ha?

:squid

Edit: stvafle.

Edit #2: man kanske skulle vänta och se vad Yamaha presenterar nästa säsong. Om jag känner dem rätt, så är det något som kommer att konkurrera med Suzuki på alla fronter, inklusive effekt/vikt-förhållande.
Klart du ska köpa R1! :fakta Finns ju inget annat! :tummenupp
 
Ravetrancer skrev:
...för att ligga på 15000varv hela tiden e inte så kul....

Inte??? :D Jag älskar det iaf!!! :bow
Jag är (såklart) helt på oFFkeFFs linje, högre kurvhastighet/lättare manöverbarhet äger över bakhjulseffekt.
På bana är det iaf kul att tokvarva, men kör man som du McB bara gata kan det nog vara trevligt med mer vrid.
 
Marcus skrev:
Inte??? :D Jag älskar det iaf!!! :bow
Jag är (såklart) helt på oFFkeFFs linje, högre kurvhastighet/lättare manöverbarhet äger över bakhjulseffekt.
På bana är det iaf kul att tokvarva, men kör man som du McB bara gata kan det nog vara trevligt med mer vrid.
Jepp, det är sanna ord! Vi får lura ut McB på någon bana så kan vi tokvarva ikapp. :D

McB, har du aldrig kört på bana? Om inte så måste du hänga med någon gång. Det är där en 600 verkligen kommer till sin rätt. Salighet utlovas i vart fall (fast det har du kanske hört förrut? :rolleyes: )

Edit: Kom till Knutstorp om ett par veckor (Bike Events) och ha kul. :tummenupp
 
Teddy skrev:
Återigen ett sånt där om-det-inte-vore-för-argument som vi alla älskar så mycket. Det du menar är väl, typ att om du tar din TLR till en av Bike Events allmänna åkningar kan du köra om några newbee-posers som leder sina hojar runt banan. Men, ho ho hallå! Det gäller ju allt och alla. Det går att köra ifrån en R1'a med en moppe. Det bj.O.rn och andra försöker säga är att TLR är en sämre hoj än R1 och GSXR1000, allt annat lika. Vore TLR en lika bra eller bättre hoj än R1 och GSXR1000 skulle varje RR-förare som tävlar i Superbike köra en TLR, men det gör de inte. Det kanske inte betyder att TLR är en sopig hoj, men nog betyder det något.

Har aldrig påstått något annat heller, var har du/ni läst det någonstans? Inte i mina inlägg iallafall. Läs gärna igen och visa mig var jag har påstått att TLR skulle vara "bättre" ?!

För att förtydliga mig så är hojen som Putteliten har köpt en "sleeper" på bankörningarna i sommar, nog inte så många som räknar med att den är snabb. Just därför jävligt kul om han tar lite "skalper" med den. Nog en och annan snopen R1-ägare som blir frånkörd skulle jag tro.

:cool:
 
Jag tycker iaf att du ska köpa en eldklinga. :fakta

Eller förresten gör inte det, det är ju en dussinhoj numera. :rolleyes:
 
Tack för alla tips - vettiga som helt ovidkommande. ;)

Jag har i alla fall bestämt mig, och mitt beslut lyder som följer.

Jag behåller hojen tills nästa säsong, såvida ingen kommer med ett riktigt bra bud som jag inte kan tacka nej till.

När nästa säsong inledes, eller något före, så torde både Yamaha, Honda och Kawasaki presenterat sina nya 1000-kubikare, vilka bör bli något i hästväg om man vågar tro på all ryktesspridning. Alltså kommer byte ske till någon av dessa, om de kan konkurrera med dagens GSX-R 1000. Med all säkerhet kommer den som känns bäst överlag bli mitt val, då jag inte styrs uteslutande av effektsiffror, utan vill ha en cykel som går att svänga med utan att behöva träna upp sig till Arnold-storlek.

Eftersom situationen i dagens försäkringsvärld är allt annat än gynnsam för oss motorcyklister i allmänhet, och sporthojsåkare i synnerhet, så måste jag lämna en liten brasklapp här. Om det visar sig att den mycket förmånliga försäkring jag har idag (Yamaha Power Insurance hos Länsförsäkringar) inte kommer att gå att överföra på den nya hojen (företrädesvis en Yamaha), eller om en lika förmånlig premie kan tecknas hos annat bolag, så får jag helt enkelt behålla R6:an. Detta är dock det enda som kan hindra mig, pengar för inköp och annat trivialt går ju alltid att låna. :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top