Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
wow, nu va de mkt intressanta åsikter, men med tanke på att de är nästan 24,000 visningar på denhär tråden och de är inte en handfull med negativa åsikter så kan ja bara tolka det åt ett håll.

hurvida jag platsar i vm eller inte, bra fråga, men testar man inte får man inte veta.
Mårtensson och gänget är inte mkt snabbare än mig och rocket, visst på anderstorp va varvtiderna att skämmas över de är jag med på, men vi plockade trots allt deras banrekord på falkenberg tex.

sedan under helgen på sachenring så redan under fp1 va jag bara 0,7sek från att kvala och de va första gången på banan, och vi hade elf-soppa i tanken vilket motorn inte är bestyckad för men hojen va ju som sagt över 10km/h långsammare än den näst långsamaste hojen. visst finns alltid saker att skylla på, senare under helgen när vi fick till bestyckningen så va den ca 10km/h långsamare än den snabbaste hojen på banan, vilket är helt okej.

Under lördagen va det regn hela dagen och de nya regndäcken va grymma jämfört med de gamla jag har använt, så de va svårt att ställa om sig för hur mkt mer fäste som fanns, sänkte mig ändå 8 sek från första till andra passet.

sen allt strul på starten på söndagen behöver vi inte ta igen, men ja körde nästan 2 sek snabbare med första hojen på warmupen när ja va ute och mös runt än va ja gjorde med andra hojen som bäst.

jag kan inte på nått sätt säga att ja är nöjd med mina varvtider där nere, men med tanke på att ja hade kört ett pass i torrt innan finalen och va tvungen att gå ut med andra hojen med annan den gammla typen av bakdämpare och gaffel som inte hanns med att justeras in samt att ja hade kalla slicks på. visst finns alltid någon som kör fortare på likvädrigt material, men jag stog på så gott ja kunde hela racet, visst kanske såg ut som att jag torade på tv, men när man får en blåflagg me dehär killarna vill man gärna inte vara ivägen.

men jag kan säga att om de var nått som va begränsingen på hur fort de gick där nere så va de inte materialet det berodde på, iaf inte på min första maskin. då det finns ordinareförare som kör med upphottad showa fjärdring och standrad ramar, så kan jag inte på nått sätt säga att dennes hoj skulle vara värre än min på något sätt. då vi ändå lyckats fått tillgång till riktigt fina block, vevaxlar, tänding, pipor osv. vilket motsvarar ungefär 2006 års fabriks motorer.

kommer en mer utförlig racrapport senare.

sedan måste jag berömma Team Norgren för en grym insats denna helg och tackar för alla fina komentarer som har landat här i tråden.

over and out
Du behöver inte rättfärdiga dig öht!

På ´et igen bara!
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Vill bara tacka er killar för en mycket spännande helg och ser fram emot att följa er på SH och eurosport fler gånger!

//Thomas
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du behöver inte rättfärdiga dig öht!

På ´et igen bara!
Håller helt med, skitkul o bara höra att ni tog er ner o körde. Ännu roligare att du fick vara med på racet.

Tråkigt dock över regnstrulet, men det händer ju förmodligen inte en gång till, så nästa gång får du var med o tampas nån stans där i högen. :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tycker hela diskussionen är löjlig. Deltagandets vara eller icke vara är arrangörens huvudbry och inget som åskådarna behöver ha åsikter om. Om man vill diskutera kvotering så kan man börja med att fundera över arrangemanget OS, och det är det väl sällan någon som klankar ner på? Alla deltar efter bästa förmåga oavsett arrangemnag. Den enda som har något att skämmas över är den som inte vågar försöka. Sportmannaskap är mer än stolthet och resultat. Stora gratulationer och framtida lyckönskingar!

/Teddy
 

Henk-Jan

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Ort
Oude Pekela
Hoj
Holland
More than 24000 hits means that GP racing still is very populair in Sweden.
I don´t think that there where 24000 hits if Joakim was not racing in Germany...

Most important to keep this interest is being on the grid...

I mean it would be good if there where swedish (and dutch...haha) riders taking part GrandPrix. In Holland there is no live coverage 250cc anymore, 125cc only got coverage due to the fact that Jasper Iwema and de Graaf GP is taking part.

If there is enough money GP racing is no problem, but its also possible when when you are not only good on track but maybe better outside the track.

`Its not always important want you can, but more important who you know`

I was not able to speak to Joakim/Anders sunday afternoon....so with this forum:
Thanks for the great weekend, and hope to see you soon!

We (Jaap Kingma Racing) are now looking forward to the coming weekend GrandPrix at Donington Park. For Toby its his homerace...so much fun and enjoy racing!
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Vill bara tacka er killar för en mycket spännande helg och ser fram emot att följa er på SH och eurosport fler gånger!

//Thomas

:):D Jag måste fråga :tungan Har du en såå gammal TV att du kan kolla in GP:n på EUROSPORT:tummenupp:D

Skojar bara:)
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bifogar lite bilder, tyvärr tagna med mobilkamera som verkar lida kraftigt när man zoomar.

Först lite kändis-spotting...

Aoyama som leder VM i 250, kikar in i vårt tält och upptäcker att vi har TSR-chassin, blir mycket intresserad och säger att vi har bättre chassin än honom. Mekanikern som sitter bakpå klipper till honom över skallen, så får man inte säga. :D Henrik skojar med Aoyama att han kan få ett chassi om vi får hans motor. Aoyama som bor i Barcelona och pratar bra engelska (till skillnad från 99% övriga japaner) är mycket trevlig och om han var min tidigare favorit i 250 så är han nu det ännu mer.

Bautista dyker upp hos oss säkert tio gånger då M-tech som gör hans skinnställ har service mitt emot oss. Han ser alltid glad ut och verkar behandla servicekillen bra också, inte alla som gör det.

Capirex åker mellan husbil och depåbox. Flinar lite men inget extra.

Dani gör samma resa som Capirex, nästan alla bor i husbilar parkerade precis bakom vårt tält, hyrbilarna står på rad. När jag tappar dricksvatten i min flaska så stänker det på Danis hyr-Mercedes.

Elias utanför Shoei service precis utanför oss. Missar att ta bild när en kille i uppskattningsvis tioårsåldern får en autograf av Elias som är ungefär 5 centimeter längre än grabben.
 

Bifogat

  • aoyama.jpg
    aoyama.jpg
    98 KB · Visningar: 150
  • bautista.jpg
    bautista.jpg
    114.7 KB · Visningar: 137
  • capirex.jpg
    capirex.jpg
    64.8 KB · Visningar: 124
  • dani.jpg
    dani.jpg
    43.7 KB · Visningar: 125
  • elias.jpg
    elias.jpg
    40 KB · Visningar: 113
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mera kändisar:

Någon :)rolleyes:) undrade om Puig var med denna helg och det var han, jag stötte på honom flera gånger.

Denna bild tagen bakom boxarna hade blivit bra om inte Rossi valt att vinka åt några på andra sidan i stället... :gnissla Mötte också Rossi när jag vinglande runt hörnet på Monkey Biken på väg från Dunlop med två däck, ett runt halsen och ett i vänsterhanden så jag styr lite undermåligt i kurvan och möter Rossi som naturligtvis kör fullt nerför backen med sin moppe, han flinar och nickar. :)

Simoncelli på väg från sin husbil som står på samma område som Jockes. Vi sitter och äter hos Rocket. Simoncelli som alltid spexar som Rossi inför TV-kamerorna ser alltid sur ut i depån men var supertrevlig mot Anders som till och med fick sitta på hans hoj i deras box och Simoncelli tog en bild på det med Anders kamera! :yoparty

Bradley Smith också på servicebesök hos leverantörerna.

Randy får skriva autograf utanför vårt tält.

Blir också prejad av Lorenzo med Monkey Biken som fick det lite tufft i en brant backe efter en tunnel. Tydligen hade jag Lorenzo bakom mig som inte gillade att jag behövde växla ner så han tog innern i dubbla farten och jag behövde korrigera lite men inte lika mycket som han som studsade över trottoarkanten och fortsatte på gåbanan. Racing incident. :D

Men störst av allt var att träffa Alex Criville men jag vågade varken fota eller prata med honom. En världsmästare i 500 går bland oss dödliga. :Bugar
 

Bifogat

  • smith.jpg
    smith.jpg
    37.1 KB · Visningar: 100
  • simoncelli.jpg
    simoncelli.jpg
    20.6 KB · Visningar: 107
  • rossi.jpg
    rossi.jpg
    100.8 KB · Visningar: 108
  • puig.jpg
    puig.jpg
    88.6 KB · Visningar: 106
  • randy.jpg
    randy.jpg
    105.3 KB · Visningar: 134
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Diverse bilder:

Så här ser ett all access kort ut, man kommer in överallt utom in i de olika VIP-hospitalities som topp-teamen har, för det måste man vara typ sponsor.

Rocket och Toby Markham (Jaap Kingma) hade de äldre ramarna från Aprilia med alusvingar, alla andra hade kolfibersvingar. :drool

Dani kör med samma stövlar som mig men mina är inte storlek 37 och jag hade heller inte mitt namn på kartongen.

Vår soppa från Elf, mix 46. Man kunde också välja mix 42 som tydligen var lättare att bestycka men den var slut. Elf-gubben som naturligtvis var fransman pratade utmärkt engelska (till skillnad från ALLA andra fransmän) och var mycket trevlig. Man får 50 liter soppa levererad i ett 60 liters fat, rätt otympligt att hantera jämfört med smidiga fyrkantiga plastdunkarna från Aspen på 25 liter.

Jockes depåfordon som jag tillfälligt donerade till honom, den har hans startnummer (66 i VM, han har 69 i SM) och på framskärmen sitter det officiella klistermärket för att visa att det är ett godkänt depåfordon. Jocke gjorde nog 10 varv runt banan och alla vi andra minst ett för att studera banan innan den riktiga åkningen började. Varven tog runt fem minuter med feta avgassmällar nerför backarna och spårvalet var inte solklart i 40 km/h men ingen av oss upplevde något chatter eller annat problem. Hondan gick konstant under helgen och vi tjänade i vissa lägen väldigt mycket tid på att använda den så det var inte bara skoj även om den drog till sig väldigt mycket gillande blickar och enligt uppgift var det minst fyra stycken som ville köpa den plus att Dunlop ville sätta slicks på den! Fyrtakt duger till depåmoppe men på banan kör vi tvåtakt!

Lite mysmeck en kväll. Från vänster är det vår tidigare praktikant, numera ordinarie mekaniker Markus, sedan är det teamchefen/ägaren Henrik som övervakar att skymde Pelle (Jockes pappa) inte drar sönder några skruvar. Med ryggen mot så har vi Anders (Axxexs), längst till höger står Alexander Kristianssons (Red Bull Cup) pappa. Tack för Red Bull:en! Det var den enda kylda dryck jag drack på fem dagar!

Jocke på väg ut i blötan, Henrik kollar läget.
 

Bifogat

  • mysmeck.jpg
    mysmeck.jpg
    121.7 KB · Visningar: 169
  • monkeybike.jpg
    monkeybike.jpg
    136.1 KB · Visningar: 107
  • mix46.jpg
    mix46.jpg
    105.1 KB · Visningar: 86
  • dani37.jpg
    dani37.jpg
    73.2 KB · Visningar: 92
  • carbon.jpg
    carbon.jpg
    100.1 KB · Visningar: 117
  • allaccess.jpg
    allaccess.jpg
    76 KB · Visningar: 100
  • wet.jpg
    wet.jpg
    123.4 KB · Visningar: 147
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mera...

Öhlins hade en fet servicetrailer och många tekniker på plats.

Vår olja från Elf. 976 skulle tydligen sota mindre, ungefär som Motul 800 men den sotade definitivt mer. Coolt med blå färg i alla fall. De hade också en 909 tror jag den hette och den var röd och skulle sota mer vilket de flesta Aprilia team tydligen gillade, antar att det inte spelar så stor roll när man ändå byter avgassystem varje race. Dessa oljor var precis som soppan homologiserad för bruk i VM, det innebär att man bekostat dyra tester och bara använder sig av vissa serier som ingick i dessa tester, detta visas av ett batch id på bensinfaten och oljeflaskorna. Aspen och Motul var inte godkända. Elf rekommenderade samma blandning som vi brukar köra med, d v s 2 liter olja på 50 liter soppa (vi häller en liter Motul 800 i 25 liter Aspen Racing). Enkelt.

En representant för Repsol Honda kolla hur en riktig racehoj ser ut. :hihi Faktum är att det var stort intresse för våra hojar när vi besiktade också, det är nog så att många mekaniker nu inte har ett meningsfullt liv utan bara kopplar in datorer och skiftar hjul. ;)

Rossis husbil, taget från baksidan av vårt tält.

Till Henriks stora glädje kör Dorna Scania. Det gjorde ingen annan, utom Henrik då förstås.

Scooters från Yamaha i mängder fanns på plats för lån till diverse folk av Dorna.
 

Bifogat

  • scooters.jpg
    scooters.jpg
    84.6 KB · Visningar: 137
  • scania.jpg
    scania.jpg
    63.2 KB · Visningar: 133
  • rossicamper.jpg
    rossicamper.jpg
    64.8 KB · Visningar: 154
  • realracebike.jpg
    realracebike.jpg
    111.4 KB · Visningar: 173
  • oil.jpg
    oil.jpg
    79 KB · Visningar: 114
  • ohlins.jpg
    ohlins.jpg
    85.7 KB · Visningar: 124
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Till sist några bilder på det viktigaste i VM-depån - brudarna. Nu är vi inte längre i landet lagom där allting ska vara så ordentligt så för att få den fulla Grand Prix upplevelsen hyrdes en grid girl in förstås. :D Bilder på henne på hojen och tillsammans med Jocke. Jaap Kingma snodde dock denna tjej, de hade en till dessutom men vi fick en annan fin som dessutom kunde engelska så Jocke kunde snacka racing med henne. (?)

Paparazzi-bild på tjej med fantastiska lungor.

Fanns också mycket lättklädda (speciellt i kallt regn är det mysigt utan BH) tjejer som gick runt och gjorde reklam för ett party som vissa team-medlemmar letade efter så att de nästan blev arresterade. :rofl

Allra högst klass höll nog, förutom många förares flickvänner, hospitality-tjejerna.
 

Bifogat

  • partygirls.jpg
    partygirls.jpg
    99.3 KB · Visningar: 337
  • paparazzi.jpg
    paparazzi.jpg
    112.4 KB · Visningar: 268
  • babeplusjocke.jpg
    babeplusjocke.jpg
    168 KB · Visningar: 376
  • babe3.jpg
    babe3.jpg
    205.6 KB · Visningar: 365
  • babe2.jpg
    babe2.jpg
    170.2 KB · Visningar: 316
  • babe1.jpg
    babe1.jpg
    181.6 KB · Visningar: 320

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja djävlar!!! Man borde satsa på VM istället för SM.... Det verkar roligare att snacka spårval och utväxlingar med Aoyama, Rossi o Burgess än att tjöta om hål i asfalten med Mike Luff!
Och så var det ju det där med grid-girls... När ska Luffen börja med det? Borde få upp statusen på SO:t!!! Grid-girls till de 8 snabbaste borde få folk att ladda på kvalet!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Paraplyflickor

Du får väl hänga med ner till Frohburg då Mozzen !
Här var 2007 års upplaga av tilldelad paraplyflicka..
Kanske inte den raffigaste men väldigt trevlig och jordnära bondtjej..:D:tummenupp
 

Bifogat

  • Gridluder in Frohburg.jpg
    Gridluder in Frohburg.jpg
    141.8 KB · Visningar: 226

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..

I was not able to speak to Joakim/Anders sunday afternoon....so with this forum:
Thanks for the great weekend, and hope to see you soon!

We (Jaap Kingma Racing) are now looking forward to the coming weekend GrandPrix at Donington Park. For Toby its his homerace...so much fun and enjoy racing!

Have to thank you all in the Jaap Kingma team and Markham famely! Nice to meet you all and thanx for all the Dutch beer and the use of internet this weekend! :tummenupp

Send a thank to the German (ex wildcard-rider?) that did sponsor with the use of his internet!

It did take some time to use that there was no Å Ä and Ö on the Duch computers key board. But now on my own key board its like I have to learn where the key is again. :va

Hope that you will have a good weekend at Donnington now!!

Thanx for the dvd you made from the European 250cc race last year from Assen! Did see that on the ferry home!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vi hann inte ens börja packa ut förens vi hade folk runt om kring oss som ville kolla in vilka vi var. Joakim plockade av våra trampcyklar från cykelstället och direkt stod Ducati Corse mekaniker och diskuterade olika cyklemärken och 6-kolvsok, kolfiberramar osv till trampcyklar.

DSCN0696.jpg


Innan allt placerades ut i depån så tvättades allt noga. Rent och respektabelt ska det vara på ett GP.

DSCN0698.jpg


Grundligare besikting än här har vi inte stött på innan. Ett häfte där besiktningsmannen krysar av olika punkter och skriver in vad som sitter på cyklarna. Olika papper skulle lämnas in med intyg på vissa saker vi skulle köra med. I ljudtestet hade vi bara 102db/A. 11db/A ifrån vad vi fick ha. Hojen vägde 102kg. 1kg över gränsen. För att komma ner dit hade vi behövt kolfiberfälgar.

DSCN0759.jpg


På onsdagen stod alla teamens lådor som var skickade från teamens baser runt om i Europa och lådor med hojar mm från senaste racet på Laguna Seca. Mekanikerna kom inte förens på torsdagen och började meka med det som kommit. Här 13st motorer skickade från Italien til FIAT Yamaha för denna helgen.

DSCN0733.jpg


Hayate hade minst antal lådor från Laguna Seca. Endast 13st. Kunde jämföras mot FIAT Yamaha som hade flest med 46st.

DSCN0724.jpg


Upptäck ett fel här.

DSCN0736.jpg


Neutral som ser ut att trivas i en riktig depå.

DSCN0730.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Alla aprilia RSA har traction control. Mekanikerna styr det mesta av programmen men föraren har även han möjlighet att styra hur den ska jobba. Föraren har då denna knappen att ändra TC med.

DSCN0747.jpg


På torsdagen plockades alla hojar i alla klasser ner i molekyler och sattes ihop igen samma dag. Här en bild på Blusens BQR. 125cc team var lättare att ta foto i än MotoGP då dom teamen stängde in sig i boxarna.

DSCN0741.jpg


Brembo hade kommit med nya bromsok där man gått tillbaka till 2 belägg per ok. Dom nya oken är rundare och ser mycket mindre ut. Dessa satt på Simoncellis ena cykel.

DSCN0750.jpg


Aoyamas sving låg avplockad för inspektion och rengöring. Som alla andra GP-team så mekar man inte hemma utan på plats i depån.

DSCN0752.jpg


Hojar som ser standard ut på håll ser inte så standard ut på närmre håll. SEEL Honda ser tex ut som en vanlig Honda RS på håll men inte i nära håll. Massa av modifieringar och coola detaljer som ingen anan har. Här ett exempel med kraftigt modifierad styrhuvud som hade möjlighet till alla tänkbara inställningar och luftintag genom styrghuvudet.

DSCN0753.jpg


Hospitalety som arrangören stod för till dom olika teamen som ville ha till sina egna mekaniker mm.

DSCN0723.jpg
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Fasen vad roligt att kolla bakom kulisserna :) Keep em coming! :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fabriks aprilia motor till deras 125:a. RSA125. Förra året var det bara en på aprilias fabrik som kunde montera en komplett motor! Nu i år när teamen fått lov att köpa loss hojarna så mekas det av teamen med. Ett av GP-teamen behövde 2 dagar på sig att montera ihop en sån motor. Ett extra block med mekanismen till den roterande sliden kostade 50.000 euro!

DSCN0707.jpg
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top