Köp av klocka/armbandsur

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett armbandsur är ett av ganska få smycken som en man kan bära till vardags.

Om en Breitling är en 1098 så är min väl begagnade och ganska skabbiga Omega en bättre begagnad Monster 600.

Då är väl frågan varför man vill ha ett smycke för över 25.000?
Och nog har man väl betydligt roligare med en 1098 än med en svindyr klocka?

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.

1. För att man kan.

2. Visst, men som sagt är det inte pengarna i sjön på samma sätt som att köpa en mc att köpa en märkesklocka.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Man kan väl ha en Breitling och istället för att handla en överreklamerad italiensk hoj så handlar man en riktigt trimmad japansk racehoj. Då får man

1) Snyggare arm
2) Roligare hoj.

:mattias

/ Jens

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Du kan få köpa min Corum Admiral's cup för 25 lök

Bifogat

• DSC04708.jpg
    DSC04708.jpg
    204 KB · Visningar: 116
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man kan väl ha en Breitling och istället för att handla en överreklamerad italiensk hoj så handlar man en riktigt trimmad japansk racehoj. Då får man

1) Snyggare arm
2) Roligare hoj.

:mattias

/ Jens

Eller så köper man hojen, en billigare klocka (ingen vanlig svenne ser skillnad på en klocka för 8000 och en för 25000) och en rolig resa till nåt varmt land, för 17.000 kommer man ganska långt bort. Det känns på nåt sätt som att the law-of-diminishing-returns sätter in nånstans där, som senast. Men visst, vill man sätta överbetalda schweiziska urmakare i arbete så lägger man såklart sin lön på en dyr klocka.

Var är McB förresten? Borde inte han gilla den här diskussionen?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Eller så köper man hojen, en billigare klocka (ingen vanlig svenne ser skillnad på en klocka för 8000 och en för 25000) och en rolig resa till nåt varmt land, för 17.000 kommer man ganska långt bort. Det känns på nåt sätt som att the law-of-diminishing-returns sätter in nånstans där, som senast. Men visst, vill man sätta överbetalda schweiziska urmakare i arbete så lägger man såklart sin lön på en dyr klocka.

Var är McB förresten? Borde inte han gilla den här diskussionen?

Eller så handlar man racehojen (som steker italienaren), en fin klocka och 5 thairesor... :tungan

:fakta

/ Jens

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu kom min Seiko med DHL-leverans till jobbet. :tummenupp
Fina fisken det här. Undrar hur den fungerar bara? :va

Förövrigt så blir det en promenix till urmarkaren för att korta länken. :chickenwings

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Eller så handlar man racehojen (som steker italienaren), en fin klocka och 5 thairesor... :tungan

:fakta

/ Jens

Hojkörning handlar om känsla för mig - därav italienska twinnar. :D
Hade jag haft liten balle och varit nervig över varvtider, och om polarens zx10 är snabbare till 300 - då kanske man sneglat på något massproducerat skit. :hihi :arsele

Är det inte lite ghey att peka på att klockan är det enda smycke en karl kan bära? Och sedan försvara den lätt bisarra prisbilden med detta? Jag tycker iaf det. :D

/J

P.S. ...jag påstår inte att japsåkare med dyra klockor har liten penis och gillar killar, det är mycket möjligt att det är så, men det saknar jag belägg för. :D

Last edited:

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Hade jag haft liten balle och varit nervig över varvtider, och om polarens zx10 är snabbare till 300 - då kanske man sneglat på något massproducerat skit. :hihi :arsele

Är det inte lite ghey att peka på att klockan är det enda smycke en karl kan bära? Och sedan försvara den lätt bisarra prisbilden med detta? Jag tycker iaf det. :D

/J

P.S. ...jag påstår inte att japsåkare med dyra klockor har liten penis och gillar killar, det är mycket möjligt att det är så, men det saknar jag belägg för. :D

japp, så är det. Små kukar o gillar killar.

En rosa plastklocka är gay, inte en tung i metall.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
:gnissla

/J

Host, host.

Om det inte är varvtider det handlar om, vad är det då. Vems kopplingskorg som kan skramla mest för mest pengar eller vem som har högst servicekostnader?

Ähumm... Varvtiderna är ju allt... och lite till.

Lägg sedan till att man har råd med ett redigt snyggt smycke eller 2 att bära när du har åkt snabbare runt banan, voj så fint man mår... :gnissla

/ Jens :tungan

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Eller så köper man hojen, en billigare klocka (ingen vanlig svenne ser skillnad på en klocka för 8000 och en för 25000) och en rolig resa till nåt varmt land, för 17.000 kommer man ganska långt bort.---

Du har totalt missuppfattat vad det handlar om. För de genuint intresserade handlar det inte om att visa upp vilken klocka man bär. Jag har t ex en Vacheron Constantin som jag ärft. Jag är riktigt kär i den klockan. Trots det bär jag den aldrig. Det räcker för mig att ha den hemma occh titta på. Kanske på det sättet som en konstintresserad har en tavla hemma.

"Ingen vanlig svenne ser skillnad---". Måste gemene man kunna se att någoting är speciellt för att du ska uppskatta det? Många Svensson ser inte skillnad på din hoj och en 916...Med ditt resonemang skulle alla ha underkläder ifrån Ullared och köra BMW 318 i M3 kostym.

Då gemene man är halvidiot struntar jag oftast helt i vad folk tycker. Det är t ex därför jag pratat mig varm för Omega Speedmaster, trots att jag även äger en Rolex Submariner. Speedmastern är oerhört mycket klocka för pengarna.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Apropå priser på armbandsur kontra MC etc. etc. så kör jag med stolthet vidare på mina mellanmjölksprylar a'la fler klockor för ~3-5kkr och dussinhoj a'la blåvit R1 från tidigt millenium.

Att jag kör SAAB och bor i hyresrätt samt heter Svensson i efternamn stärker mina vanlighetsaktier än mer. Vilket i sammanhanget känns gött som en Mariestads Export på en fredagkväll framför Lasse Kronér i rutan.

Men visst, när jag får en längre titel på mitt business card och kanske byter ut min sketgamla 9-3a till en mer fashionabel stationsvagn samt lägger kulorna på en Ducati 1000 Sport, då kommer jag med all säkerhet investera i minst en dührgrip att sätta på kycklingsvingsarmen.

Varför? För att det är trevligt intresse tillsammans med andra konnässörspåhitt såsom whiskyfetishism, inredning, fotboll ( :yoparty ) och matlagning.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Apropå priser på armbandsur kontra MC etc. etc. så kör jag med stolthet vidare på mina mellanmjölksprylar a'la fler klockor för ~3-5kkr och dussinhoj a'la blåvit R1 från tidigt millenium.

Att jag kör SAAB och bor i hyresrätt samt heter Svensson i efternamn stärker mina vanlighetsaktier än mer. Vilket i sammanhanget känns gött som en Mariestads Export på en fredagkväll framför Lasse Kronér i rutan.

Men visst, när jag får en längre titel på mitt business card och kanske byter ut min sketgamla 9-3a till en mer fashionabel stationsvagn samt lägger kulorna på en Ducati 1000 Sport, då kommer jag med all säkerhet investera i minst en dührgrip att sätta på kycklingsvingsarmen.

Varför? För att det är trevligt intresse tillsammans med andra konnässörspåhitt såsom whiskyfetishism, inredning, fotboll ( :yoparty ) och matlagning.

Nu var det inte "normalt" prissatta klockor jag reagerade på, att handla en nighthawk för 2 lock är inget jag reagerar över.

...däremot när det pratas om klockor för 30' och uppåt...då är det långt ifrån fin-wirre, fotboll, matlagning och inredning (nåja, det senare kostar skjortan...).
Men det är klart, det finns väl dårar som samlar på uråldriga virrar, reser jorden runt för att se på fotboll och lagar tryffelsåser dagarna i ända i designerkök som byggs om med 3 års mellanrum för att hålla sig ajour. :hihi
/J

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag kör på denna. Inte så vanligt märke, men en av de äldsta tillverkarna av automatur. Från det bergiga landet som börjar på S såklart.

Gillar enkla, grova klockor i lite militär stil.

Fortis Flieger B42 day/date

930782406_40eb32e62a.jpg
Satans fin, då innehåller önskelistan numera en Fortis också. Utöver Speedmastern och Explorern.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA