Köp av klocka/armbandsur

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Men vafan, är du en sån där som kollar på Doobidoo? :zpy

;)
Haha, no way, men det var roligt att spä på hela mellanmjölksyllegrejen.

Förra fredagen var jag gräsänkling och skrufvade på mitt as till hoj hela kvällen. Med folköl och salt&blandat.

OnTopic: Förövrigt har jag en sparbössa med en massa mynt som ska gå till en Planet Ocean (om den fortfarande finns att uppbringa när mängden myntskrot uppnått rätt mängd). :tungan

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Förra fredagen var jag gräsänkling och skrufvade på mitt as till hoj hela kvällen. Med folköl och salt&blandat.

OnTopic: Förövrigt har jag en sparbössa med en massa mynt som ska gå till en Planet Ocean (om den fortfarande finns att uppbringa när mängden myntskrot uppnått rätt mängd). :tungan

Puh! Blev lite rädd där ett tag. Vi som skulle ha kört ihop i somras och allt. Farligt med blind dates. Hade inte funkat..:D

Vad sägs om lite bana till sommaren förresten? Falken och Anderstorp? Har du släp eller krok?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har totalt missuppfattat vad det handlar om. För de genuint intresserade handlar det inte om att visa upp vilken klocka man bär. Jag har t ex en Vacheron Constantin som jag ärft. Jag är riktigt kär i den klockan. Trots det bär jag den aldrig. Det räcker för mig att ha den hemma occh titta på. Kanske på det sättet som en konstintresserad har en tavla hemma.

"Ingen vanlig svenne ser skillnad---". Måste gemene man kunna se att någoting är speciellt för att du ska uppskatta det? Många Svensson ser inte skillnad på din hoj och en 916...Med ditt resonemang skulle alla ha underkläder ifrån Ullared och köra BMW 318 i M3 kostym.

Då gemene man är halvidiot struntar jag oftast helt i vad folk tycker. Det är t ex därför jag pratat mig varm för Omega Speedmaster, trots att jag även äger en Rolex Submariner. Speedmastern är oerhört mycket klocka för pengarna.

Jag har nog missuppfattat vad det handlar om, ja. En klocka visar tiden och en klocka för 8000 gör det lika bra som en för 25000 (eller som en för 100 spänn för den delen). Det känns som att man köper en dyr klocka för att visa att man har råd och inte mycket mer men jag har inte haft någon så dyr klocka så jag vet förstås inte...

Hur ÄR upplevelsen av en klocka annorlunda med den mångdubbelt dyrare? Är det hur den tickar eller vad? Seriös fråga :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken vändning tråden fick. Alla har vi olika intressen och prioriteringar.

Vill man bara ha looken av en dyr klocka räcker det att sätta sig på första bästa flyg till Asien och leta upp en marknad. Om man vet vad man ska leta kan man få tag i en klocka som är ytterst svår att skilja från originalet med mekaniskt urverk. Med tanke på hur vanligt det är med kopior idag är det knappast lönt att lägga en förmögenhet på en originalklocka om man bara vill göra sken av att vara rik för sin omgivning. Alla kommer ändå att förutsätta att det är en kopia.

En del får klockor av sina föräldrar när de nått en milstolpe i livet. Andra belönar sig själva med att köpa en klocka efter att ha sparat sin första månadslön eller kanske lagt undan lite pengar varje år för att få unna sig en fin gåva som de kan bära med sig genom livet och föra vidare till sina barn någon gång i framtiden. Klockan kan symbolisera något mer än bara vara en funktion som visar tiden. En billig Swatch visar tiden minst lika bra för en bråkdel av pengarna.

Vad tänker ni när ni ser tjejer gå runt på stan i sina Louis Vuitton väskor? Jag kan säga att jag 9 av 10 gånger tänker att det är en kopia från Asien. Varför köper då 1 av 10 en originalväska? Kan tänka mig att tjejer har samma diskussioner när det gäller handväskor som vi killar har med klockor, bilar, motorcyklar etc.

Det är mycket man kan ifrågasätta. Lyckligtvis har vi alla olika tycke och smak. Att behöva förklara sina prioriteringar och val i livet leder ofta till ytterligare ifrågasättande.

Föreslår att vi lämnar ämnet och återgår till vad tråden handlar om.

MikkE

Guest
Många av de klockorna jag tycker är mest tilltalande ligger i prisklasser över Ur & Penns sortiment. Sedan känner man av kvalitén faktiskt. Men några 20.000 kronor för någon klocka är jag inte helt beredd på att lägga ut... än.

Dr.Bike

Guest

Jag har en mycket lätt beggad Tissot T-Touch som jag kan släppa till dig för en lagom summa dineros :tummenupp
Min har dock (tack och lov!) urtavla i silver, och med siffror i kardinalstrecken.

TissotTKv.jpg

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Puh! Blev lite rädd där ett tag. Vi som skulle ha kört ihop i somras och allt. Farligt med blind dates. Hade inte funkat..:D

Vad sägs om lite bana till sommaren förresten? Falken och Anderstorp? Har du släp eller krok?
:tungan Bantjör löser vi! :tummenupp

__
Btw så blir det att hämta Nighthawken på Posten nu på lunchen. Verkar klarat mig från obskyra avgifter, men det har vi inte sett än.

Bilder blir det nog ikväll.

:mellanmjölk

Jag har en mycket lätt beggad Tissot T-Touch som jag kan släppa till dig för en lagom summa dineros :tummenupp
Min har dock (tack och lov!) urtavla i silver, och med siffror i kardinalstrecken.

TissotTKv.jpg
Tackar för erbjudandet, men nu är jag uppe i tre respektabla tickare plus tre ifrån det än billigare segmentet. :gnissla

Snart dags att börja investera i hojprylar igen.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Blev 173 spänn i straffavgift för import från Asien. Förövrigt måste jag medge att min Citizen Nighthawk håller helt förfäligt dålig kvalitet samt att armbandet var helt skrapat/nött när jag öppnade orignalasken.

Förövrigt känns den riktigt billig och sjaskig i jämförelse med de andra som ändå ligger i ett förhållandevis låg prissegment.

Nästa tickare blir av HÖG kvalitet. Sparandet har börjat.

Bifogat

• IMG_3961 [1024x768].JPG
    IMG_3961 [1024x768].JPG
    145.1 KB · Visningar: 140
  • IMG_3964 [1024x768].JPG
    IMG_3964 [1024x768].JPG
    155.3 KB · Visningar: 158
  • IMG_3967 [1024x768].JPG
    IMG_3967 [1024x768].JPG
    140.5 KB · Visningar: 148
  • IMG_3972 [1024x768].JPG
    IMG_3972 [1024x768].JPG
    83 KB · Visningar: 132

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Blev 173 spänn i straffavgift för import från Asien. Förövrigt måste jag medge att min Citizen Nighthawk håller helt förfäligt dålig kvalitet samt att armbandet var helt skrapat/nött när jag öppnade orignalasken.

Förövrigt känns den riktigt billig och sjaskig i jämförelse med de andra som ändå ligger i ett förhållandevis låg prissegment.

Nästa tickare blir av HÖG kvalitet. Sparandet har börjat.

Köpte du av samma som jag? Duty Free Island?

Min var nämligen superfin, bra kvalitet och äkta (kontrollerat). Verkar din oäkta? Edit: Tickade sekundvisaren när du öppnade asken?

/ Jens

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Köpte du av samma som jag? Duty Free Island?

Min var nämligen superfin, bra kvalitet och äkta (kontrollerat). Verkar din oäkta?

/ Jens
Köpte av "Watches-Bay" och kartong samt dokumentation (manualer samt garantikort/häfte) verkar väl helt i ordning, så sett. Men visst, klockan känns ju inte direkt qualitätiv.

När jag kortade länken hos Klockmaster nu i ikväl frågade jag och uret skulle iaf enligt urmakaren vara äkta. Huruvida hon kunde avgöra detta genom en snabb visuell check vet jag dock inte... För någon dokumentations- eller "onlinekoll" gjorde hon inte.

Förövrigt hade Ebay-säljaren riktigt bra rating och inga kommentarer kring "oäkta" prylar. Jag kan ju erkänna att jag absolut inte kommer att orka dra igång något med säljaren, alternativt skicka tillbaka skiten.

Får bli en hardcore slitåslängklocka, hur länge den nu kommer att hålla.

Edit: Ja, den tickade när jag öppnade. Måste väl levt jävel på flygplanet. :rolleyes:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Köpte av "Watches-Bay" och kartong samt dokumentation (manualer samt garantikort/häfte) verkar väl helt i ordning, så sett. Men visst, klockan känns ju inte direkt qualitätiv.

När jag kortade länken hos Klockmaster nu i ikväl frågade jag och uret skulle iaf enligt urmakaren vara äkta. Huruvida hon kunde avgöra detta genom en snabb visuell check vet jag dock inte... För någon dokumentations- eller "onlinekoll" gjorde hon inte.

Förövrigt hade Ebay-säljaren riktigt bra rating och inga kommentarer kring "oäkta" prylar. Jag kan ju erkänna att jag absolut inte kommer att orka dra igång något med säljaren, alternativt skicka tillbaka skiten.

Edit: Ja, den tickade när jag öppnade. Måste väl levt jävel på flygplanet. :rolleyes:
Inga sådana problem hos Dutyfreeisland; min natthök var felfri. Igen superkvalitetskänsla, men helt OK att betala 1500 för.

Varför i hela friden köpte du en svart? :macgyver :rambo

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Snarare så att min var helst still, den har väl inte varit framme och Nighthawken går ju på solljus. Min var helt tom och höll på med laddningsgrejerna innan den gick som den skulle. Tänkte bara att den borde gjort samma sak.

Jag hade kontaktat säljaren. Med bilder och se om dom skickar någon rabatt.

/ Jens

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Förövrigt måste jag medge att min Citizen Nighthawk håller helt förfäligt dålig kvalitet samt att armbandet var helt skrapat/nött när jag öppnade orignalasken.

Armbandet ser använt ut. Jag hade helt klart bifogat bilder till säljaren och frågat varför ett nytt ur ser så patinerat ut.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inga sådana problem hos Dutyfreeisland; min natthök var felfri. Igen superkvalitetskänsla, men helt OK att betala 1500 för.

Varför i hela friden köpte du en svart? :macgyver :rambo
Kanske skulle handlat därifrån. :gnissla

Förövrigt är ju svart det nya blått. Eller nåt. Den var tuff på bilden iallafall.

Snarare så att min var helst still, den har väl inte varit framme och Nighthawken går ju på solljus. Min var helt tom och höll på med laddningsgrejerna innan den gick som den skulle. Tänkte bara att den borde gjort samma sak.

Jag hade kontaktat säljaren. Med bilder och se om dom skickar någon rabatt.

/ Jens
Har skickat meddelande per E-bayfora nu. Får se om de är villiga att ta emot bilder.

Armbandet ser använt ut. Jag hade helt klart bifogat bilder till säljaren och frågat varför ett nytt ur ser så patinerat ut.
Agree. Har initierat konversation med säljaren. Får se vad svaret blir.

Edit: Kartongen kändes verkligen oöppnad och bubbelinplastningen såg onekligen inte "re-plasted" ut... Således tror jag inte att den öppnats i varken Frankfurt (där den mellanlandade) eller i Stockholm där den skulle beskattas och beläggas med straffavgift.

Last edited:

MikkE

Guest
Jaha se där. Jag har inga som helt problem med min. Jag var tvungen att ladda upp min under en lampa några timmar för att få batteriet fullt. Helt som ny i skicka också!
Köpte från DutyFreeIsland.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft min Nighthawk i 1,5 år använd varje dag, badat, dykt, åkt hoj, slagit i massa ggr, jag har inte en prick på den...slitaget på ditt armband är inte normalt! bara returnera.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA