Köp av klocka/armbandsur

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
En klocka ska inte ha graverade hjärtan på boetten om en redig man ska bära den..
:gnissla

Nu är det ju så att man får bortse från det och se det praktiska istälet... eller om herr klockfetishist kan hitta en annan klocka med samma funktion någonstans. Jag har inte hittat någon iallafall...

Eller jo, jag såg nån förresten... St. Gallen. Men jag har inte hittat nån återförsäljare, dessutom är det nog utanför min prisklass.. :(

ml_image.573976.jpg

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Använder ni alla funktioner som finns i klockan?

Såhär står det bla. om min klocka,

twin sensor to measure altitude, barometric pressure as well as temperature.

• Altimeter
  • Module 3147
  • Memory 20 records

Är det meningen att man ska kunna spela in olika lufttryck för att kunna...ja, vadå?!

Måste man åka till havet för att kunna kalibrera in klockan helt rätt?

Funkar dom? (Ja, beror väl på såklart...)

Är det spännande att följa höjden när man åker/går upp på ett berg?

Hjälp!

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Jag har handleder som understiger frugan (inte kulstöterska ;) ) och klockan passar min handled alldeles utmärkt.

Den är ganska tunn, så den ser inte så klumpig ut faktiskt.

/ Jens
Nu går även jag i Nighthawk-tankar, klena handleder verkar ju inte vara något hinder så. :) Är detta stället du rekommenderar alltså?

http://www.dutyfreeislandshop.com/ProductDetails.asp?ProductCode=BJ7010-59E

Jag har noll koll på att handla på ebay och liknande så...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Titanklocka...

Tänkte rådfråga expert-panelen här då det verkar finns MKT kunskap bland folket som huserar i denna tråd...
Tänkte unna mig en bättre klocka och prioriterar en LÄTT o SMIDIG historia före en med boett i storleksordningen à la moraklocka!
Då känns en klocka i titan som ett bra alternativ. Har avhandlat ett gäng billigare modeller men aldrig hittat "rätt", så nu tänkte jag slå på den stora trumman (nåja, allt är ju relativt) och köpa en "riktig" klocka.
Varit och klämt på en Tissot PR50 Seven T34.7.487.62 som verkar helt OK!
Vad tror NI...? Är det något att satsa på eller finns det bättre varianter i den prisklassen?
Likaså är jag INTE främmande för att handla utomlands och spara några spänn - frågan är bara VART?

Är idel öra!
:Bugar

Bifogat

• T34_7_487_62.jpg
    T34_7_487_62.jpg
    9.3 KB · Visningar: 91

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft min Nighthawk nu i 1,5 år, (jag startade trenden här på forumet)

En mini review:

Har aldrig missat en sekund.....trots att den går på solljus...( i Sverige...)
Slagit i den HÅRT flera ggr , glaset inte ens repat...
Får massa frågor & komplimanger om den
Tidlös, elegant, sportig.
Badat, dykt med den utan problem

Jag hade lyckan att ropa hem min på en Tradera auktion för ca 1600:- har aldrig fått så mycket för pengarna i mitt liv, älskar den! :tummenupp

Bifogat

• Foto0117.jpg
    Foto0117.jpg
    93.5 KB · Visningar: 176
Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Vilken av dessa ska jag välja tycker ni?

img-8613-small.jpg
Jag tycker både att den helsvarta urtavlan och metallarmbandet är snyggast.
Jag går också i Nighthawk-tankar men när jag såg den här bilden där modellen ser ut att ha ganska tunna handleder precis som jag själv så vette fasen...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag går också i Nighthawk-tankar men när jag såg den här bilden där modellen ser ut att ha ganska tunna handleder precis som jag själv så vette fasen...

Tschööp. Den ser inte alls klumpig ut..

/ L.Itenunderarm

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4

Jag tycker den vita ramen på urtavlan ger lite Navitimer-känsla (en klocka som jag för övrigt är galet förtjust i och lovat mig själv att äga innan jag besöker graven för gott).
Jag kommer ändå köra med ett zulu-band så metallarmbandet är inte det viktigaste, man kanske tom kan köpa till det senare om "det skulle krisa".

Inte lätt detta... :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
I kina landet kan man köpa "stulna" orginal som på "svartamarknaden" kostar 15000:- med äkthetsbevis och orginallåda som i sverige kostar runt 70000:-
Eller så kan man köpa billiga kopior som man som privatperson inte kan se skillnad på mot originalet:tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I kina landet kan man köpa "stulna" orginal som på "svartamarknaden" kostar 15000:- med äkthetsbevis och orginallåda som i sverige kostar runt 70000:-
Eller så kan man köpa billiga kopior som man som privatperson inte kan se skillnad på mot originalet:tummenupp

Vad vill du ha sagt med det då?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Du menar alltså att någon stjäl dom i schweiz eller liknande på fabriken, transporterar dom till Kina där dom säljs billigt?

Hur vet du att dom inte är fejk dom med? Riktigt välgjorda kopior är nästintill omöjliga att särskilja från originalet.

/ Jens

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Klockkopiorna är så pass välgjorda idag att det är svårt att skilja dem från originalen bara genom att hålla dem i handen. Man måste veta vad man ska titta efter för att se skillnad.

Har inte varit i Kina på många år, men jag tror nog att det mesta som säljs där är kopior. I alla fall det som säljs på marknaderna. Jag minns själv att jag var inne i ett varuhus som påminde en hel del om NK, med skillnad att allt var kopior. Kläder, skor, klockor. Rubbet! Byggnaden var rätt gammal och sliten med charmiga detaljer. Med lite upprustning hade den kunnat vara ett av de exklusivare i Paris. Skenet bedrar helt klart.

Varför bemöda sig med att ta in original om än stulna klockor och sälja dem på svarta marknaden i Kina med certifikat och box när de kan göra kopior av allt ihop som de flesta lekmän skulle ta som original. Det kan man verkligen fråga sig.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det säljs kläder och skor från exklusiva tillverkare som i princip är taget direkt från fabriken. Mycket av det tillverkas i Asien. De exklusiva tillverkarna av klockor låter kommer nog inte att sätta upp en fabrik i Kina närmsta tiden. Då skulle nog folk verkligen ifrågasätta priserna. Vinstmarginalen lär vara enorm med tanke på vad återförsäljarna tar ut. Tror inte att Rolex för att nämna ett exempel säljer dem särskilt billigt till återförsäljarna av rädsla för prisdumpning i händelse av att någon återförsäljare går dåligt eller någon beslutar sig för att köpa in enormt stora volymer och dumpa priset av konkurrensskäl. Höga priserna är en garant för att märket ska förbli exklusivt. Tror inte Rolex lider av alla kopior på marknaden. De som köper dem skulle antagligen aldrig köpa ett original ändå.

Det enda tråkiga med alla kopior är att man numera måste vara väldigt försiktig när man köper och säljer en klocka begagnad utanför återförsäljarna. Risken är stor att någon försöker lura en. Läste nyligen på ett annat forum där en skulle sälja sin Rolex. Köparen försökte byta ut den mot en kopia. Lyckligtvis var säljaren uppmärksam och mannen i fråga greps av vakter. Om han lyckats hade han snabbt tjänat ca 70 000 kr om han sålt klockan vidare.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Designa egen klocka var ju en klockren affärside!
Testade att slänga ihop en, dom kan bli rätt snygga, 1795:- är ju inget att tjaffsa om heller tycker jag....

Bifogat

• klocka.jpg
    klocka.jpg
    20.1 KB · Visningar: 137
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Läste nyligen på ett annat forum där en skulle sälja sin Rolex. Köparen försökte byta ut den mot en kopia. Lyckligtvis var säljaren uppmärksam och mannen i fråga greps av vakter. Om han lyckats hade han snabbt tjänat ca 70 000 kr om han sålt klockan vidare.

Ja den händelsen på autolife.se kunde ha blivit riktigt jobbig för den stackarn som höll på att bli lurad. Tänk om han vid nästa försök till försäljning blivit "ertappad" med att försöka sälja fejk...då kanske han hade fått sig en näve på ögat.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC