Kör ifrån Polisen !!!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För att återgå till vad tråden handlar om så kör jag inte ifrån någon snut i någon av mina filmer :mattias
 

TLRR

Guest
Silwer skrev:
Äsch jag har inte sett dem, Zeb nämnde det i sitt inlägg, du ska tydligen ha på käften för dem.
Får leta upp dem o bedöma i samrådan med nåra av moralens väktare på forumet vad straffet kan bli.

HeHe "Moralens väktare" I stort skiter jag i hur folk kör,men när okyldiga medtraffikanter dör eller skadas tycker jag det är för jäkligt. P.g.a just moralbrist och den allmänna "shit det skiter jag i mentaliteten".
Det är ju just såna företelser som förstör ryktet för mc-åkandet och kan jag få någon med den mentaliteten att förstå konsekvensera och kanske undvika en olycka.Som det med stor sanorlighet skulle bli om man skiter i alla trafikregler.SÅ skulle jag bli glad och gärna bli utpekad som moralkärring.
Tack för ordet.
/Ronny
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bmwjohan skrev:
jag förstår precis vad du skriver, fast för mig handlar det mer om att jag tänker efter varje gång jag läser en riptråd.
Utan att mena något elakt (för en gångs skull); behöver man fundera över sin körning efter varje RIP-tråd är det något fel. Det står inget i dem som inte är självklart. Det är fö en jäkla skillnad mellan att köra fort och köra som en idiot. Det är normalt inte de som kör som idioter som kör fortast, ens på gata.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
För att återgå till vad tråden handlar om så kör jag inte ifrån någon snut i någon av mina filmer :mattias
Du kör ifrån polishelikoptrar på löpande band. Försök inte ens förneka :7peta
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Bingo skrev:
Utan att mena något elakt (för en gångs skull); behöver man fundera över sin körning efter varje RIP-tråd är det något fel. Det står inget i dem som inte är självklart. Det är fö en jäkla skillnad mellan att köra fort och köra som en idiot. Det är normalt inte de som kör som idioter som kör fortast, ens på gata.


jag funderar ofta på min körning. jag vet vilka risker jag tar när jag kör hoj och därför tänker jag mycket på det. det tog väldigt lång tid innan jag bestämde mig för att skaffa hojkort för jag var helt säker på att jag skulle köra ihjäl mig ganska omgående. det var alla i min omgivning också. jag ääääääääääälskar att köra fort.

när jag läser en riptråd så blir det lite mer verkligt att det verkligen händer mycket obehagliga olyckor. jag kan glömma bort det själv efter ett tags smiskande med hojen.

jag tycker verkligen inte att jag kör som en idiot. jag tycker att jag kör så fort det bara går utan att köra som en idiot. sen kanske alla har olika gränser för vad som räknas som idiotkörning, men jag försöker hålla igen så pass mycket så att jag inte blir rädd i alla fall.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Minns någon händelse i sydöstra sverige för ett antal år sedan. En sportbil hade blivit uppmätt till 200+ av en polishelikopter. En patrull stannar snubben och saken går till rättssalen. Killen hävdar att det var perfekt sikt och väglag, samt att det i princip inte var nån annan trafik och han hade därmed inte utgjort någon fara för allmänheten. Rätten låter honom således behålla kortet och han klarar sej med böter.

Alltså behöver man inte nödvändigtvis bli av med lappen för att man gasat. Personligen gasar jag aldrig när det inte är perfekt sikt, väglag och ont om trafik, så jag satsar nog på att stanna och hoppas på det bästa. Sen att jag inte har motor nog att blåsa ifrån snuten är en annan femma...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Olzki skrev:
Måste säga att det överlag är bra att det finns någon/några som axlar rollen som "fader mc" (No.18 mfl) och ger SH den balans som annars skulle saknas då mopedburen ungdom med tindrande ögon förklarar hur man kör ifrån polisen. Kanske får ni någon att tänka till men troligtvis inte.

"Moral" argumentation har dock en tendens att bli en något tjatigt när man inte uppvisar någon form av förståelse för hur andra resonerar. Jag delar primärt Kreugers med fleras uppfattning om att man kan köra ifrån polisen utan att för den sakens skull nödvändigtvis utsätta andra för störra fara en vad som normalt råder i trafiken. Att över huvudtaget befinna sig i trafiken är bland det farligare man utsätter sig för normalt och på en MC ökar risken för skador då man har mindre skydd och syns sämre.

Det är dock så pass roligt att många anser det är värt riskerna inkl mig själv. Precis som Kim78 uttryckte saken, med en funktion U beroende av lite olika variabler. Vi gör alla olika bedömningar.

Jag har för min del i dagsläget gjort den bedömningen att det inte är tillräckligt hög risk för att jag alltid skall stanna för polisen. Är situationen gynnsam så väljer jag att åka, är den sämre så stannar jag. Jag kommer kanske att resonera annnorlunda i framtiden då man har barn etc (vilket jag har uppfattat att du har) men då är mitt intresse för att åka fort med MC troligtvis inte lika påtagligt och jag föredrar att tillbringa mer tid med mina barn etc.

Jag respekterar ditt val och hoppas att du i någon mån respekterar mitt...och snälla jämför inte en fortkörning eller smitning med att ett bankrån i en eventuell replik.

PS. Något som jag tyvärr inte kan låta bli att kommentera. Jag har sett flera skriva så men personliga pronomen i svenska stavas "mig" och "dig" inte mej eller dej. (Om du nu vill distansiera dig från moppenissarna). Sorry. DS.


Jag citerar hela det här långa inlägget av Olzki så ni kan läsa det en gång till, tycker det var kanonbra skrivet alltihop :tummenupp
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
Olzki skrev:
Måste säga att det överlag är bra att det finns någon/några som axlar rollen som "fader mc" (No.18 mfl) och ger SH den balans som annars skulle saknas då mopedburen ungdom med tindrande ögon förklarar hur man kör ifrån polisen. Kanske får ni någon att tänka till men troligtvis inte.

"Moral" argumentation har dock en tendens att bli en något tjatigt när man inte uppvisar någon form av förståelse för hur andra resonerar. Jag delar primärt Kreugers med fleras uppfattning om att man kan köra ifrån polisen utan att för den sakens skull nödvändigtvis utsätta andra för störra fara en vad som normalt råder i trafiken. Att över huvudtaget befinna sig i trafiken är bland det farligare man utsätter sig för normalt och på en MC ökar risken för skador då man har mindre skydd och syns sämre.

Det är dock så pass roligt att många anser det är värt riskerna inkl mig själv. Precis som Kim78 uttryckte saken, med en funktion U beroende av lite olika variabler. Vi gör alla olika bedömningar.

Jag har för min del i dagsläget gjort den bedömningen att det inte är tillräckligt hög risk för att jag alltid skall stanna för polisen. Är situationen gynnsam så väljer jag att åka, är den sämre så stannar jag. Jag kommer kanske att resonera annnorlunda i framtiden då man har barn etc (vilket jag har uppfattat att du har) men då är mitt intresse för att åka fort med MC troligtvis inte lika påtagligt och jag föredrar att tillbringa mer tid med mina barn etc.

Jag respekterar ditt val och hoppas att du i någon mån respekterar mitt...och snälla jämför inte en fortkörning eller smitning med att ett bankrån i en eventuell replik.

PS. Något som jag tyvärr inte kan låta bli att kommentera. Jag har sett flera skriva så men personliga pronomen i svenska stavas "mig" och "dig" inte mej eller dej. (Om du nu vill distansiera dig från moppenissarna). Sorry. DS.

:tummenupp

P.S. Mej och Dej godkänner jag. Det e VärRE aTT luNaRIzerA nÄr MaN zkRIveR *fNiSs* "sMajL"

Kreuger skrev:
Finns ju knappt nå roligare med att åka RR hoj än att göra stoppisar vid rödljusen!! :yoparty Det, å så att få gasa iväg till nästa på slangen :banana :tummenupp

:squid
 
Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Olzki skrev:
... PS. Något som jag tyvärr inte kan låta bli att kommentera. Jag har sett flera skriva så men personliga pronomen i svenska stavas "mig" och "dig" inte mej eller dej. (Om du nu vill distansiera dig från moppenissarna). Sorry. DS.

OT: Jag har för mig att mej & dej är "godkända" som ord enligt SAOL sedan en tid tillbaka...
Någon som vet säkert?
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Ghost skrev:
OT: Jag har för mig att mej & dej är "godkända" som ord enligt SAOL sedan en tid tillbaka...
Någon som vet säkert?

Hum, SAOL är väl inte så mycket en förteckning över vad som är rätt/fel eller godkänt/icke godkänt att använda (om en sådan ordlagbok finns är jag nyfiken) i tal och skrift, mera en reflektion och översikt (well, kanske lite mer utförlig än en översikt... :tungan) över vilka ord (uttryck, fraser) som används i det svenska språket "idag". Vad är exempelvis en sporthoj? Illa valt exempel kanske, men ändå, alla här VET att det är ett ord och att det inte heter sporthojj, eller? Vore inte språket föränderligt hade inte behovet av nya revisioner eller upplagor av exempelvis SAOL funnits.

Hursomhelst, i den elfte upplagan (vilket nummer det är på den mest aktuella vet jag inte) står mig och dig som objektsformen av jag respektive du med tillägget "mest uttalat och även vardagligt skrivet mej (dej)". Både mej och dej finns med andra ord alltså med i SAOL (tolka detta faktum, den som vill), men om man vill skriva vardagligt eller ej är alltså upp till var och en. Rätta mig gärna om jag har fel. :mattias

Pust, ordbajs på hög nivå. :rolleyes:
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
vad tycker ni?

NU har jag läst denna tråd, vilket tog mig ca 1 timma! :D
Den var grymt lång, har länge funderat på hur jag skulle gjort förra sommarn då jag vart av med mitt kort!

Såhär följer historien:

Jag kommer vid ca nio-tiden på en sommarkväll ut mot ett lantställe där det sernare finns en liten sjö med en fin badplats, sagt å gjort så bestämmer sig jag & tjejen för att besöka badplatsen å dra å bada, hon hade aldrig varit på stället...
Det är rätt ut på visschan, så man anar ju inte att farbror blå ska stå där å lama, men vi åker iallefall i myskläder med ryggsäck med badkläder, jag skjussar min flickvän, det är en helt nybyggd väg vi åker på, som är så bred att jag skulle LÄTT kunna klassa den som motorväg, finns inte en käft som bor i närheten av vägen, ivarjefall är det 70-väg där, vilket man inte uppmärksammar, o ligger med ena handen vilande lite lätt på tanken "slöåker" på en krysssningsfart på 102 km/h enligt polisens lazerpikka!

Och det är inte så värst mycket om man åkt ett tag, på en väg som knappt svänger å är flera meter bred..

Jag kommer ur en lite kurva, upp över ett krön, efter krönet kommer en lång raka, lite längre fram ser jag en liten smurf i träningsväst dyker upp å vinkar in mig, jag fattar dirket vad det handlar om! så jag tänker, jag ska inte dra nån, jag har myskläder & världens finaste flickvän bakpå, så är duktig å stannar, varav polisen säger "ja det här ju lite fort" jag svarar
"jasså, *förvånad* jasså gjorde jag? -man kollar ju inte så ofta på mätaren när man cruuiesar-

Han kallar in mig å frågar om jag vill erkänna att jag kört för fort, visst tänkte jag å skrev på lite tagen av situuationen, i hopp om att få betala lite böter, när jag sedan har skrivit på säger den sura gubbjävlen
*60-årig sur gammal gubbe, med glasögon å har säkert en fru som inte släpper till*


"ja det där var väl väligt klantigt, du vet väl att du får ta om allting nu"
-skitspydig attityd-
hoppas säger ja å blir helt knäckt då man kämpat ihop med sina små pengar å kunnat få ihop allt det med ekonmiska, min slutsats efter det som följer blir ju inte att man direkt fattar tycke för polisen när det är en sån situation, å efter ha läst allt i denna tråd så säger jag som dom flesta andra, riskerara man ingen annan en ens eget liv å ser att jag har möjligheten att dra, så tänker jag nog inte stanna nästa säsong...

Vad får man för uppfattning av mitt fall då?
Varför dom drog det var för jag hade 2 månader prövotid kvar, hade jag hållt mig å bara köpt 30km/h lr mindre hade det bara blivit böter, men nu körde jag ju tydligen 32km/h, surt sa räven, skulle inte den sura gamla gubben kunnat läxa upp mig lite & vunnit sin respekt genom att skälla lite, & varna mig, sedan fått behålla det?
Då hade jag iallefall haft mer respekt, nu var han spydig å håna mig, det lönar sig säkert i framtiden, håller på & tar kortet nu igen...

Min nya taktik inför säsong 2004 blir, ska jag skjussa nån lr glida runt i civilkläder kommer jag inte åka en km/h för fort, utan att bara glida! :D

Känner jag att jag måste gasa av mig, så kommer jag kränga på mig skinnstället, åka på mysiga kurviga vägar där man kan svänga å gasa, skulle snuten haka på då, ja då försöker jag nog inte stanna!!

Nu har jag skrivit en bok, kom med synpunkter om ni vill!

Peace out.

p.s säkert massa stavfel i berättelsen, men det är ingen svenska uppstas, det är ett forumsinlägg! :arsele d.s
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
:tummenupp
maccan#22 skrev:
NU har jag läst denna tråd, vilket tog mig ca 1 timma! :D
Den var grymt lång, har länge funderat på hur jag skulle gjort förra sommarn då jag vart av med mitt kort!

Såhär följer historien:

Jag kommer vid ca nio-tiden på en sommarkväll ut mot ett lantställe där det sernare finns en liten sjö med en fin badplats, sagt å gjort så bestämmer sig jag & tjejen för att besöka badplatsen å dra å bada, hon hade aldrig varit på stället...
Det är rätt ut på visschan, så man anar ju inte att farbror blå ska stå där å lama, men vi åker iallefall i myskläder med ryggsäck med badkläder, jag skjussar min flickvän, det är en helt nybyggd väg vi åker på, som är så bred att jag skulle LÄTT kunna klassa den som motorväg, finns inte en käft som bor i närheten av vägen, ivarjefall är det 70-väg där, vilket man inte uppmärksammar, o ligger med ena handen vilande lite lätt på tanken "slöåker" på en krysssningsfart på 102 km/h enligt polisens lazerpikka!

Och det är inte så värst mycket om man åkt ett tag, på en väg som knappt svänger å är flera meter bred..

Jag kommer ur en lite kurva, upp över ett krön, efter krönet kommer en lång raka, lite längre fram ser jag en liten smurf i träningsväst dyker upp å vinkar in mig, jag fattar dirket vad det handlar om! så jag tänker, jag ska inte dra nån, jag har myskläder & världens finaste flickvän bakpå, så är duktig å stannar, varav polisen säger "ja det här ju lite fort" jag svarar
"jasså, *förvånad* jasså gjorde jag? -man kollar ju inte så ofta på mätaren när man cruuiesar-

Han kallar in mig å frågar om jag vill erkänna att jag kört för fort, visst tänkte jag å skrev på lite tagen av situuationen, i hopp om att få betala lite böter, när jag sedan har skrivit på säger den sura gubbjävlen
*60-årig sur gammal gubbe, med glasögon å har säkert en fru som inte släpper till*


"ja det där var väl väligt klantigt, du vet väl att du får ta om allting nu"
-skitspydig attityd-
hoppas säger ja å blir helt knäckt då man kämpat ihop med sina små pengar å kunnat få ihop allt det med ekonmiska, min slutsats efter det som följer blir ju inte att man direkt fattar tycke för polisen när det är en sån situation, å efter ha läst allt i denna tråd så säger jag som dom flesta andra, riskerara man ingen annan en ens eget liv å ser att jag har möjligheten att dra, så tänker jag nog inte stanna nästa säsong...

Vad får man för uppfattning av mitt fall då?
Varför dom drog det var för jag hade 2 månader prövotid kvar, hade jag hållt mig å bara köpt 30km/h lr mindre hade det bara blivit böter, men nu körde jag ju tydligen 32km/h, surt sa räven, skulle inte den sura gamla gubben kunnat läxa upp mig lite & vunnit sin respekt genom att skälla lite, & varna mig, sedan fått behålla det?
Då hade jag iallefall haft mer respekt, nu var han spydig å håna mig, det lönar sig säkert i framtiden, håller på & tar kortet nu igen...

Min nya taktik inför säsong 2004 blir, ska jag skjussa nån lr glida runt i civilkläder kommer jag inte åka en km/h för fort, utan att bara glida! :D

Känner jag att jag måste gasa av mig, så kommer jag kränga på mig skinnstället, åka på mysiga kurviga vägar där man kan svänga å gasa, skulle snuten haka på då, ja då försöker jag nog inte stanna!!

Nu har jag skrivit en bok, kom med synpunkter om ni vill!

Peace out.

p.s säkert massa stavfel i berättelsen, men det är ingen svenska uppstas, det är ett forumsinlägg! :arsele d.s


Samma sak hände mig. Dock så hade min prövotid gått ut 2 veckor tidigare vilket var tur för mig, men jag missa hela säsongen.
Jag stannar inte längre nu...men du gjorde rätt i att stanna när du hade dyr last där bak

:tummenupp
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Brukar inte lägga mig i sådanahär trådan men nå'n gång ska väl vara den första.

Det går tydligen att köra fort OCH stanna OCH behålla kortet.

Läs här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=5568

Det har nu snart gått exakt ett år sedan dom tog mig och jag har ännu inte fått ett otrevligt brev på posten (TA I TRÄ!) där dom vill ha tillbaka körkortet.

(... men med mitt vanliga oflyt kommer det väl lagom tills man ställt på den här säsongen)

Antagligen hade jag mer tur än vad jag förtjänade, men tja, jag drog inte iaf och fick behålla lappen.

Svårt att säga vad man hade gjort om situationen upprepade sig, jag låg ju helt klart över "korkortsgränsen" när jag såg blåljusen. Då säger ju "reglerna" att man ska flippa rullen och hoppas på det bästa. Men men... jag har väl börjat bli för gammal och trött... eller nått.

Nu ska jag ta rullatorn ner till ICA och betala min kattmats-lunch med växelpengar.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
de som varit i den situationen där de har blivit jagade av polis, vet hur de agerar. som inte varit med om det, vet inte... försök er inte på något ni inte klarar av. kör lugnt i trafiken. man ska inte köra ifrån polisen, det ska inte behövas......
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Anmäla regplåten stulen, köra , sen skylla på den stulna skylten som är på vift. Kanske långsökt... Men.. :tummenupp


Fogel99 skrev:
Tjena på er
Om man ligger i 160-170 sådär å får Polis eller Civilbil bakom sig
som försöker få en till att stanna, då gynnar det väl knappast
mig att försöka dra snuten för dom har väl ändå redan tagit mitt regnr ?

Eller ska man köra utan regplåt eller falskreggat tro, alltså köra
med ett annat regnr ??? :tungan :tungan


/Fredrik
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
hmm....

Garpe skrev:
Anmäla regplåten stulen, köra , sen skylla på den stulna skylten som är på vift. Kanske långsökt... Men.. :tummenupp


Den verka lite väl långsökt! :kocko :rofl :rofl :rofl

Men testa & kom tbx med resultat! :D :tummenupp
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
bmwjohan skrev:
jag har inte hittat någon 70 väg här i mina trakter som är så kurvig att man inte kan köra snabbare än 70 på den. ni som bor i mina trakter får gärna komma med tips på vägsträckor.

Här i strängnäs ut mot fogdö har vi fina kurviga 70 och 90 vägar :hihi
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top