Köra ifrån bylingen

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Kuritas skrev:
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion.


Ja... varför då starta en till?

Meningslös tråd!

Sen var det onödigt att dra in den olyckan i diskussionen eftersom ingen vet hur el varför det gick som det gick...

MVH
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
DanneP skrev:
Ja... varför då starta en till?

Meningslös tråd!

Sen var det onödigt att dra in den olyckan i diskussionen eftersom ingen vet hur el varför det gick som det gick...

MVH

Ehr... Omkommen polisman vid förföljandet av icke stannande trafikant tyckte åtminstonde jag var en ny vinkel som tålde att diskuteras.

Och det kvittar hur olyckan gick till, det är väl ingen som tvivlar på att olyckan inte hade skett just där och på just det sättet om inte polisen hade behövt jaga efter BMWn. Därmed inte sagt att BMW-föraren har något juridiskt ansvar, men måhända ett moraliskt? Det är det jag försöker komma fram till.

Du tycker att tråden är meningslös. Jaha. Det tycker inte jag.
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Kuritas skrev:
Ehr... Omkommen polisman vid förföljandet av icke stannande trafikant tyckte åtminstonde jag var en ny vinkel som tålde att diskuteras.

jaja... det kanske var meningen med trådstarten... men att svaren skena åt annat håll!

då förstår jag och håller med lite mera...

MVH
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Kan vi vända på det hela och fundera på polisen.

Om jag var polis så skulle jag inte riskera mitt liv för att jaga fatt en gammal sunkig BMW som jag redan stoppat femtioelva ggr tidigare samma sommar.

Rättsystemet släpper ju ut dessa rötägg som begår trafikbrott efter 5 minuter igen ju utan straff.....

Varför ska man då offra sig som polis????? Undrar vad det är/var som driver dem till att försöka uträtta stordåd?
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
En i sammanhanget totalt irrelevant fundering är om inte många av åtminstone de unga nyutexaminerade polisaspiranterna upplever det lite som en jackpot när någon försöker sticka...

Kan bara tänka mig in i situationen utifrån mitt eget perspektiv (dock inte polisperspektiv måste tilläggas)... Jag har stått och skjutit med min lilla laserpistol i hellregnet i fyra timmar, jag fryser och är allmänt uttråkad. Plötsligt är den nån tomte som vill testa lyckan och försöker smita.

Nu plötsligt händer någonting i alla fall, jag får dra ut på vägarna och jaga en "buse". Han (under den förutsättning att han är en omogen slyngel som mig själv vilket man ju får hoppas att han inte är) borde rimligtvis få en kick motsvarande den som den jagade upplever. Det är ett faktum att det ger en kick att bli jagad/jagas, samma känsla kan upplevas under bankörning.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
#acke# skrev:
En i sammanhanget totalt irrelevant fundering är om inte många av åtminstone de unga nyutexaminerade polisaspiranterna upplever det lite som en jackpot när någon försöker sticka...

Kan bara tänka mig in i situationen utifrån mitt eget perspektiv (dock inte polisperspektiv måste tilläggas)... Jag har stått och skutit med min lilla laserpistol i hellregnet i fyra timmar, jag fryser och är allmänt uttråkad. Blötsligt är den nån tomte som vill testa lyckan och försöker smita.

Nu plötsligt händer någonting i alla fall, jag får dra ut på vägarna och jaga en "buse". Han (under den förutsättning att han är en omogen slyngel som mig själv vilket man ju får hoppas att han inte är) borde rimligtvis få en kick motsvarande den som den jagade upplever. Det är ett faktum att det ger en kick att bli jagad/jagas, samma känsla kan upplevas under bankörning.
De där har det diskuterats om många gånger och polisen har svarat "att dom gör allt" för att sålla bort dom på polisskolan. Sen slinkar väl garanterat en del igenom men polisjakter händer nog inte så ofta att dom är värda att sitta o vänta på som polis.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nr:18 skrev:
Nej. Ingen motsättning i citaten. Nu skulle jag aldrig dra snuten, i min ungdom har jag försökt och misslyckats.
Som sagt, det beror på förutsättningarna.....

Säg inte att du skulle stanna om du möter polisen på en motorväg och de har 3 km till nästa avfart, isåfall tillhör du de riktiga undantagen.
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Och hur stor del av ansvaret för olyckan får de som lade planerna för räls/väg korsningen?
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
FUBAR skrev:
Kan ingen fråga BRASSARN vad han hade gjort??? :gnissla

Till synes borta betraktar jag numera dig stillsamt sittanades på min pinnstol, sakta strykandes de mer vitala delarna av det röhåriga svinets späda kroppshydda.

För övrigt tror jag nog du med största sannolikhet redan vet vad som är den korrekta handlingen i ovan omtalade diskussion! För att ytterligare klargöra detta, följer nedan en handlingsplan för liknande situationer:

Då du är, eller kan tänkas bli, förföljd, eller ens misstänker att du KAN vara förföljd: Smäll rullen i botten!!!! Smäll i allt lägre växlar tills dess att rätt varvtal uppnås, dvs fullt skrikande varvbryt!!!!
Växla därefter upp allt eftersom varvtalet antyder att sjunka något!! Målet är att hålla nosen på kl 12 eller däröver HELA TIDEN!!! och observera att detta är kritiskt ur kewlhetsfaktor!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Då du uppnåt högsta möjliga hastighet, håll då den!!!! Bromsa aldrig!!! Inte för något!!!! Bromsar man minsta lilla, eller släpper av på gasen, då är du rikskass!!! Stannar du så är det ett direkt nederlag, och du bör skämmas!!!

6:an skall endast nyttjas på full gas, och helst i kombination med så vågat körbeteende som möjligt!! Chansa hellre att komma före i korsningen än att väja eller bromsa.

Vidare bör nämnas att motorcykeln SKALL härdas och pressas till sina yttersta gränser och lite till, helt enkelt bara BRASSA på fullt varvbryt, å dra i hela helvet och mata i växel efter växel, tills det helt enkelt inte går att blåsa fortare!! Aldrig under 200 knyck på 2 hjul, företrädes vis på fram- eller bakhjul!!!!! :yoparty Aldrig samtidigt!!
Dessutom bör det alltid slira eller kana, på det däck som har kontakt med den asfalt som i samma ögonblick skrynklas till långa svarta ringelormar!!!

Eventuella trakasserier mottages tacksamt via PM. Tack på förhand!

MVH BRASSARN
 

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
Kuritas skrev:
Så du skulle bara rycka på axlarna om din iver att slippa indraget körkort ledde till att en annan person dog? Du är en vacker människa! :klappar

har jag inte sagt, klart att man skulle fundera över det. du verkar va personligt involverad på nåt sätt här så jag antar att du är polis.
det är mycket om och om om i dina resonemang. men till skillnad från dej så finns det inga om imin värld det finns bara verkligeheten o den sker ju nu as we speak. tänk om nån kör för fort o polisen följer efter i 20km/h mer på en motorväg o han som smiter kör 4 mil o av nån anledning så skickar usa iväg en tomahawkmissil just då, som dimper ner i fel världsdel precis på polisbilen oj oj,dom dog av vilken anledning?? du glömmer helt bort att saker sker hela tiden som varken du jag eller nån annan har kontroll över så är det. jag gråter inte pga dom svältande/döende barnen i afrika ej heller om dom skulle va här i sverige. dock tycker jag det är störande att det dör folk men det är knappast mitt problem. jag har fullt upp med o leva själv, jag kan tyvärr bara ta ansvar för mitt eget liv. välkommen till verkligheten där saker händer
 
Last edited:

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
om vi istället vänder på resonemanget o antar att dom i den flyende bilen dog när dom krockade med tåget (vilket är en fullt sannolikt) dog dom för att tåget körde på dom eller för att polisen jagade dom eller för att dom körde för fort?? hade polisen känt sej skyldiga?? nej knappast inte (för dom flydde ju...)
 

Godis Kungen

Godis är bra för mig (SÄKERT)
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Göteborg i stan
Hoj
Fighter jävel
Kuritas skrev:
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion. Med olyckan i Skåne i färskt minne känner jag för att omformulera frågan lite:

Skulle du försöka köra ifrån polisen för att slippa böter eller indraget körkort om det fanns en risk att förföljande polis körde ihjäl sig själv eller någon annan i jakten?


Den är jobbig men vafan det går ju rätt fort att dra dom så.
massa bilar och lite slalom inget jag är stolt över men dom hade inte en sportslig. men e dom hack i häl så stannar jag, nu va dom typ 5 bilar längre bak. och allt gick så fort. :fatta!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Grrrooov skrev:
Ja när det ändå är uppe, hur fort behöver man köra? Om det nu som sagt räcker med fortkörning.

51 på 30 väg ger 3 månader
94 på 50 väg ger 3 månader

Var gränserna går det vet jag inte. Någon som läst "Fortkörarbibeln" eller vad det nu var den hette? Alla böter och gränser står uppradade i den. Följde med någon motortidning.

Eller måste man komma upp på försök till smitning, grov vårdslöshet i trafik samt rattfylla?

Jag skulle tro att det går åt upprepade rattfyllor eller vårdslöshet eller grova varianter dom...
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
EisernPferd skrev:
men till skillnad från dej så finns det inga om imin värld det finns bara verkligeheten o den sker ju nu as we speak.

God riskbedömning bygger just på begreppet "om". Om det kommer en mötande bil på andra sidan krönet - ligger jag rätt placerad då? Om bilen i korsningen kör rakt ut framför mig - hinner jag stanna då? På ditt resonemang kring en värld av verklighet och utan "om" kan man få intrycket av att du kör tills det kraschar.

För övrigt tror jag inte att du förstår vad jag menar med tråden, och jag har inget hopp om att med ringa medel få dig att förstå. Så jag lägger ner.
 

EisernPferd

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Avliden
Hoj
2006 blir det höjj helvete
jag tycker god riskbedömning bygger på vett, självklart kör man inte på fel sida av vägen till jobbet tex för man vet ju att det kommer bilar på andra sidan. men tänk om det kommer en bil på fel sida när jag kör på rätt tänk om, ja gör det det så gör det det men det händer inte så ofta så man ens behöver fundera på det, så menade jag. over and out
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top