Körkort 2006

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har min första körlektion klockan 10.30 idag. Är rejält nervös. Första gången på en motorcykel och jag har bara kört moped 4 gånger eller mindre. Aldrig växlad. :tungan
Aja. Det ska väl gå vägen. Det är ju lite kul också, inte bara skrämmande. :)
Önska mig lycka till! :katt

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
tigrro skrev:
2199814 Jag har min första körlektion klockan 10.30 idag. Är rejält nervös. Första gången på en motorcykel och jag har bara kört moped 4 gånger eller mindre. Aldrig växlad. :tungan

Kommer säkert att gå hur bra som helst.
Sedan är det ju inte direkt ett minus att vädret är det bästa på
nästan en vecka :)
Vilken skola ska du köra med?

Lycka till! :tummenupp

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
Kära vänner, är det någon som vet hur blinkandet ska gå till i rondellkörning?

Ska jag vänster i en rondell jag kommer till så lägger jag mig i vänsterfil/kant och blinkar vänster redan när jag går in i rondellen. sen går man ju ut i höger körfält när det är dags att åka ur, med högerblinkning och noga uppsikt etc.

Men, nu hörde jag att man ska bara blinka när man ska ut ur rondellhelvetet, med andra ord ge fan i vänsterblinkern. Vad är detta för påhitt? isf har de ändrat sen jag tog B-lappen.

Hilfe hilfe, plix!

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
Man "ska" blinka vänster som du skriver men blinka höger när du går ut ur rondellen.
dock inte blinka höger när du gör körfältsbytet innan utgång.

hmmm

uppkörningen närmar sig, men har problem med att få upp farten i konbanan...

några tips?

hur _snabb_ måste vändningen vara cirkus? 10.. 20 ??

/47

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Nope man skall inte blinka "in" sig i en rondell, men ut ur den, den skall ses som en vanlig väg.
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Sen skadar det inte om man blinkar innan i alla fall, jag brukar både uppskatta det och göra det själv.

Hur det blir när jag kommer till uppkörningen vet jag inte men då håller jag mig nog till vv-regler just då vv-killen får så lite att klaga på som möjligt

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Någon som har länkar till hur de nya(6st) manöverbanorna ser ut ?
Har inte orkat kollat igenom denna tråd som för mig består av nästan 60 sidor.

Inte dom på smc för det var strul att skriva ut från deras PDFformat.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
tigrro skrev:
2199814 Jag har min första körlektion klockan 10.30 idag. Är rejält nervös. Första gången på en motorcykel och jag har bara kört moped 4 gånger eller mindre. Aldrig växlad. :tungan

Känner igen mig .. faktum är att jag fortfarande är rätt nervös på körlektionerna.. fast jag känner mig mer ok med att sitta på mc och köra nu.

Du kommer inte ångra dig det är hur kul som helst att köra hoj !

LayDeeOmega skrev:
2199961 Kommer säkert att gå hur bra som helst.
Sedan är det ju inte direkt ett minus att vädret är det bästa på
nästan en vecka :)
Vilken skola ska du köra med?

Lycka till! :tummenupp

vänta nu... är skåne som snott all sol nu som vanligt ?? Det har bara regnat regnat regnat här i mina trakter de senaste veckorna .. Nä vänta nu i lördags var det fint väder dock blåsigt och 10-12 grader... men då hjälpte jag tjejen att flytta.

t-röd skrev:
2200133 Kära vänner, är det någon som vet hur blinkandet ska gå till i rondellkörning?

Ska jag vänster i en rondell jag kommer till så lägger jag mig i vänsterfil/kant och blinkar vänster redan när jag går in i rondellen. sen går man ju ut i höger körfält när det är dags att åka ur, med högerblinkning och noga uppsikt etc.

Men, nu hörde jag att man ska bara blinka när man ska ut ur rondellhelvetet, med andra ord ge fan i vänsterblinkern. Vad är detta för påhitt? isf har de ändrat sen jag tog B-lappen.

Hilfe hilfe, plix!

Man ska inte blinka in sig i rondellen om du ska svänga vänster, dock så ska du blinka ut ur rondellen och när du gör körfältsbyte !

burner skrev:
2200203 Någon som har länkar till hur de nya(6st) manöverbanorna ser ut ?
Har inte orkat kollat igenom denna tråd som för mig består av nästan 60 sidor.

Inte dom på smc för det var strul att skriva ut från deras PDFformat.

Provat vv.se ?

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Weeeeeeeee!! :banana Jag klarade kortet idag efter en intesiv vecka i Västerås. Var nervös eftersom jag aldrig varit helt säker på krypkörningen.
Vurpade desutom under en bromsövning ca en halvtimme innan och bröt nyckelbenet. Då tänkte jag nu är det kört.. har jag inte klarat krypkörningen förut, så lär jag inte göra det nu. Men jag stog ut och nu har man lappen :yoparty

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
xds skrev:
2191804 Har uppkörning på Tisdag (30 Maj)

En ZX9R står utanför och blänker och det är kanonfint väder. Vill verkligen ut och åka nu!

Klarade uppkörning :)

Tyvärr öser det ner regn ute så det blir inte så mycket åka idag... :(

Låste upp bakhjulet lite under bromsprovet men släppte och tog om igen och det var inga problem. Trodde att det skulle vara mycket hårdare än vad det var. Ni som väntar på er uppkörning, ta det lungt och se det som en vanlig lektion. Tänk inte på att uppkörningmannen ligger bakom utan kör på som normalt.

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
GPZ 600R
Då är man hemma igen efter uppkörning.

Fick köra de "svåra" banorna på manöverprovet.
Krypbanan satte jag inte perfekt utan kom ut för dåligt innan vändingen så ja var över linjen 3 dm kanske.
Högfarten gick fint liksom bromsningarna.

Trafik kändes inte helt ok när ja kom tillbaka, han klaga på att jag körde för långsamt på grusväg, höll lite över 50, så man fick hålla drygt 70. Körde fel nångång också, hade svårt å höra va han sa.

Var inte alls säker på att jag klarat det när ja kom tillbaka till vägverket.
Men gubben tyckte det gått bra. JAAAA!! :banana

Känns underbart att dra iväg med sin egna hoj själv!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Lokidon skrev:
2200348 Weeeeeeeee!! :banana Jag klarade kortet idag efter en intesiv vecka i Västerås. Var nervös eftersom jag aldrig varit helt säker på krypkörningen.
Vurpade desutom under en bromsövning ca en halvtimme innan och bröt nyckelbenet. Då tänkte jag nu är det kört.. har jag inte klarat krypkörningen förut, så lär jag inte göra det nu. Men jag stog ut och nu har man lappen :yoparty

Grattis o strongt att du höll ut !

xds skrev:
2200351 Klarade uppkörning :)

Grattis !!

skert skrev:
2200352 Då är man hemma igen efter uppkörning.

Var inte alls säker på att jag klarat det när ja kom tillbaka till vägverket.
Men gubben tyckte det gått bra. JAAAA!! :banana

Grattis !!

Är inte alls avis på nån av Er ...... !

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Marytwice skrev:
2200196 Nope man skall inte blinka "in" sig i en rondell, men ut ur den, den skall ses som en vanlig väg.
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Sen skadar det inte om man blinkar innan i alla fall, jag brukar både uppskatta det och göra det själv.

Hur det blir när jag kommer till uppkörningen vet jag inte men då håller jag mig nog till vv-regler just då vv-killen får så lite att klaga på som möjligt

Läste det i boken oxå att man inte ska blinka sig "in" i rondellen, bara ut, men både jag och min körskollärare blinkade både in och ut och likaså gjorde jag på uppkörningen och det var ingen som gnällde. Bättre att vara övertydlig än.. undertydlig(?)..hmm.. eller nåt.. :tungan

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Min lärare har sagt att jag ska låta bli att blinka om jag kör in till kanten för att stanna samt att i rondeller bara blinka ut ur och vid körfältsbyten.. Men när jag kör bil så brukar jag blinka åt det håll jag ska åt i rondellen.. gjort så i 6 ½ år iaf.. Som du säger BRA att vara övertydlig.. Undviker dock att göra som jag vill på lektionerna och sen på uppkörningen... heh..

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Motin skrev:
2200427 Min lärare har sagt att jag ska låta bli att blinka om jag kör in till kanten för att stanna samt att i rondeller bara blinka ut ur och vid körfältsbyten.. Men när jag kör bil så brukar jag blinka åt det håll jag ska åt i rondellen.. gjort så i 6 ½ år iaf.. Som du säger BRA att vara övertydlig.. Undviker dock att göra som jag vill på lektionerna och sen på uppkörningen... heh..

Exaktemento! Så tycker jag med, fast det gick av bara farten på min uppkörning att jag blinkade som vanligt..hehe..

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
vilket strunt! såklart man blinkar innan rondellen och visar hur man tänker köra. Har jag alltid gjort i bil och nu mc också

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bobby 600 skrev:
2200497 vilket strunt! såklart man blinkar innan rondellen och visar hur man tänker köra. Har jag alltid gjort i bil och nu mc också

Ska man hårddra det och gå efter VV instruktionsfilmer osv osv så ska man inte göra det.. men som sagt gammal vana sitter i och jag gör ju det också !

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
Tack för svaren! ujuj kommer bli svårt att bryta gamla blinkers-vanor :)

Grattis ni som satte uppkörningen

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...