Körkort 2006

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Palma skrev:
2254967 Ska köra upp om 2 veckor, men har skitsvårt för krypkörnigen =/, någon som har några bra tips? det är när man ska vända runt sista konen som är svårt, sätter ner foten hela tiden för jag är påväg o välta typ =( (övningskör / ska köra upp på en kawa zr7)

Kör inte för sakta! Många som tror att man nästan måste stå still när man kuskar runt men det ska va i gång takt.. har du lite smygfart rullandes så får du även styrfart..

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Cervantes skrev:
2256110 Kör inte för sakta! Många som tror att man nästan måste stå still när man kuskar runt men det ska va i gång takt.. har du lite smygfart rullandes så får du även styrfart..

Inte "vanlig" gångtakt som man har när man... går. Ungefär halva gångfarten, eller som när man kör garagevändningen fast rakt fram.

Randerson

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
R6 -01
Palma skrev:
2254967 Ska köra upp om 2 veckor, men har skitsvårt för krypkörnigen =/, någon som har några bra tips? det är när man ska vända runt sista konen som är svårt, sätter ner foten hela tiden för jag är påväg o välta typ =( (övningskör / ska köra upp på en kawa zr7)

Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)

Nicotin

Guest
Ngn som vet hur det ser ut med uppkörningstider i sthlm ??

Vet att dom kan ligga i augusti nu men e osäker...

Faan va tiderna går åt.. Verkar som att mna får vänta med att åka tills nästa sommar, inge kul att åka i oktober direkt...

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Randerson skrev:
2256311 Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)

hmm trycker du på styret med högerhanden svänger man ju höger - pröva med en vanlig cykel! :tungan

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Bushojjen skrev:
2258836 Ngn som vet hur det ser ut med uppkörningstider i sthlm ??

Vet att dom kan ligga i augusti nu men e osäker...

Faan va tiderna går åt.. Verkar som att mna får vänta med att åka tills nästa sommar, inge kul att åka i oktober direkt...

Testa att ringa varje dag efter avbokade tider..

Glenn_23

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda 929-rr
750 är ju billigt jag får köra för 900 hundra (60min :mad: ) svin dyrt tycker ja men vad ska man göra nnär de bara finns en skola i mariestad som har mc...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tjet skrev:
2256260 Inte "vanlig" gångtakt som man har när man... går. Ungefär halva gångfarten, eller som när man kör garagevändningen fast rakt fram.

Nä givetvis inte som en vanlig promenad.. Som en söndagspromnad med mormor snarare.. :)

Huvudsaken är att man inte försöker nästan stå still för då blir det bara jobbigare..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Dubbellektion idag med högfartsbanorna och bromsning.

Rev koner kanske 4-5 gånger men sen flöt det på .. började från 35-40km/h och gick upp 5 km/h allt eftersom. Blev godkänd av läraren så det kändes gott. Gick bättre än förväntat där..

Körde även 70 och 90 inbromsningar vilket också gick bra :)

Men däremot klantade ja till det från att ha kört landsväg och sen kör stadstrafik.. han tyckte ja körde som en galning (lagligt 50km/h men bromsade inte ner farten ordentligt i korsningar osv).. Fartblind ! Kändes inte så skoj att klanta sig på det när man gjort bra ifrån sig.. men men.

Med detta sagt så finns det nog en chans om något liten att jag kan ta kortet nästa vecka :). Högfartsbanorna var lite av en skräck innan jag kört dem.. Gick ju bra !

:D

Randerson

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
R6 -01
Motin skrev:
2263540 Dubbellektion idag med högfartsbanorna och bromsning.

Rev koner kanske 4-5 gånger men sen flöt det på .. började från 35-40km/h och gick upp 5 km/h allt eftersom. Blev godkänd av läraren så det kändes gott. Gick bättre än förväntat där..

Körde även 70 och 90 inbromsningar vilket också gick bra :)

Men däremot klantade ja till det från att ha kört landsväg och sen kör stadstrafik.. han tyckte ja körde som en galning (lagligt 50km/h men bromsade inte ner farten ordentligt i korsningar osv).. Fartblind ! Kändes inte så skoj att klanta sig på det när man gjort bra ifrån sig.. men men.

Med detta sagt så finns det nog en chans om något liten att jag kan ta kortet nästa vecka :). Högfartsbanorna var lite av en skräck innan jag kört dem.. Gick ju bra !

:D

Gött! Snart så står du också där, med lappen i handen! :)

Pluttri

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Hoj
Suzuki RF600
Jaha... då var det min tur att klara uppkörningen!

Gick som en dans... nästan iaf.. :)

Fotade ner mig på lätta lågfartsdelen, men fick ok.
Högfart tyckte gubben att jag slog av gasen för tidigt... fick göra om det och fick godkännt.

Körning i trafiken ca 30 min. Mest grusväg samt en runda i villa område.

Hoppas på bättre väder så man kan ta ut sin egen hoj!!

Over and out!

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Randerson skrev:
2256311 Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)

Ytterligare ett tips är att du använder fötterna att söka balansen i svängarna.
Testa att trycka lite med den fot som är "ytter" i svängen.
Där finns det rätt mycka balans att hitta.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tjet skrev:
2264736 Sådär, nu är 1an utsuddad på A1-behörigheten. :banana

Grattis berätta gärna lite om händelsen :) !

SUKI_RF900 skrev:
2264755 Ytterligare ett tips är att du använder fötterna att söka balansen i svängarna.
Testa att trycka lite med den fot som är "ytter" i svängen.
Där finns det rätt mycka balans att hitta.

Håller med fullständigt .. det + trycka istället för dra/rycka i styret gör att man får bra flyt i körningen ! O givetvis inte att glömma blicken hög upp långt bort, kan man inte tjata nog om.

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
sådär grabbar!
Trejde gången gillt! Fixade kortet idag! A-begränsad dock!
Vi ses på motorvägen!

Tack för alla tips!

//Vishy

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Malcolm_X skrev:
2265345 Satte min A-lapp nyss!!! :banana

Fan va skönt!! Nu saknas bara hojen,.

GRATTIS ! Nu är jag mycket nyfiken, vart fick du köra ?? Antar att du körde upp i Örebro ?? Ska nämligen själv köra upp i Örebro och alla tips mottages tacksamt !

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...