Körkort 2006

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Motin skrev:
2264760 Grattis berätta gärna lite om händelsen :) !

Tackar! :)
Började med att vakna kl. 05:00 och i halvsömn/halvvakenhet tro att ett lager i mobilen gått eftersom den inte ringde, jag hade då ingen aning om att klockan var 5 på morgonen utan jag trodde att jag försovit mig. Väl grötäten och startklar bar det av till VV. Provade lågfartsbanorna lite och de satt fint, men blev lite nojig över att många säger att "banorna satt PERFEKT innan uppkörningen". Sen var det samling inne i VV-huset och vi gick igenom alltihop så det inte var några oklarheter osv. Satt längst till vänster vid bordet så jag fick börja.

Började med att göra en säkerhetskontroll av stötdämparna, sitta och gunga lite, hoppa på sadeln sittandes, hängandes över sadel och dra ihop bakdämpare osv. Sen var det dags för lågfartsdelen med stopp, gick nog bra eftersom jag fick gå vidare till nästa bana och köra högfartsdelen med väjning i början. Även det verkade gått bra då jag sedermera fick göra 70- och 90-bromsning. Var lite orolig över 90-bromsningen eftersom jag aldrig gjort nån effektiv sådan med den hojen. Även det gick bra och han sa att nu återstod bara trafiken, eller liknande.

En polare som körde upp på samma hoj (hans, eftersom min är paj för tillfället) gränslade besten och drog iväg på bakhjulet (i teorin) mot inspektören. Såg inte när han körde men han fick kontrollera bromsarna men glömde kolla så att baklampan lös när man bromsade men det verkade inte göra så mycket.
Sen satt man och var orolig tills dess att trafikskolornas elever kört klart. Tror det var 9 som var där för att köra upp varav 7 klarade manöverbanorna. En gjorde nån bromsmiss på högfartsbanan, med den andra vet jag inte vad som hände.

Sen bar det av ut i trafiken. För er som känner till vägarna kring Säve: Höger från VV, höger vid Säve trä, över järnvägen, Skogome-vägen bort till Tuve-rondellen, efter rondellen upp i ett bostadsområde och vända, sen tillbaka ner till rondellen och mot Säve för att sedan svänga upp vänster på några vägar jag inte vet riktigt vad det var för några, ganska så krokiga i alla fall. :banana

För att dra ut på spänningen så var jag tvungen att ta av mig radion och gå till honom för att få reda på resultatet, "var det bra eller dåligt?", frågade jag. "Du är godkänd!", sa han då.
Efter mig var det kompisens tur och han klarade det också, den jäveln. För nu har ju inte jag något att åka på. GRRRRR! :mad:

Sen var det supermegabrasshemfortsomfan för att byta till den icke-originala ljudförstärkaren. :hihi
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Trevlig läsning Tjet :) Man blir glad av att läsa att andra klarat kortet ... hur glad ska man inte bli själv om/när man tar det ?? Men lugn lugn nu .. än är jag inte där :3freak
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Motin skrev:
2265745 Trevlig läsning Tjet :) Man blir glad av att läsa att andra klarat kortet ... hur glad ska man inte bli själv om/när man tar det ?? Men lugn lugn nu .. än är jag inte där :3freak

Jag tror du gör för stor grej av det, när du väl är ute i trafiken efter manöverbanorna är det ju bara extra kontrollerad mc-körning som gäller. :)
Lycka till!

Grattis till er andra som också klarade det idag!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tjet skrev:
2265751 Jag tror du gör för stor grej av det, när du väl är ute i trafiken efter manöverbanorna är det ju bara extra kontrollerad mc-körning som gäller. :)
Lycka till!

Grattis till er andra som också klarade det idag!

Mjo jag förstorar nog upp det.. det kändes så fram till igår då ja fick köra högfarten.. då fick ja insikt om att "det här kan nog gå" :). Så visst SKA jag ta det !

Ha det gött ute på vägarna och kör med insidan av huvudet.
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
knowme skrev:
2265689 på hur många försök har ni klarat uppkörningen? privat resp trafikskola?

Tog mitt a begränsat den 13e. Klarade både skrivning och uppkörning i Eskilstuna på första försöket som privatist. Åkte med trafikskolan 2 ggr + 80 mil privat med far. Enda tvåhjuliga innan var mopeden...
 

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Har uppkörning imorgon. Håll tummarna för mig :yoparty

Edit: Har kört 4 lektioner med trafikskolan och inget privat. Får se hur det går :D
 

Nicotin

Guest
pyro skrev:
2265935 Har uppkörning imorgon. Håll tummarna för mig :yoparty

Edit: Har kört 4 lektioner med trafikskolan och inget privat. Får se hur det går :D


Pyro, berätta hur det gick....
försöker mig också på ett billigt kort, få se hur det går...
ingen uppkörning bokad än....

Håller tummar och tår....

Tjaba..
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Fyller 18 den 18juli, men har uppkörning den 31 juli i Kalmar (tidigaste som fanns, ville ju ha på födelsedagen :rolleyes: )
Men kan man ringa till vv o försöka få en tidigare tid ifall ngn avbokat?
Ska köra upp på en Gsxr-600 och har inte tagit några lektioner för det är fullt fram tills 12 augusti :brinnerup
Tog lätt mc-kortet förra sommarn, så trafiken är ganska färsk, men ska ändå läsa igenom böckerna.
Det som oroar mig mest är lågfartsbanan. Hur lätt är den med en sporthoj?
Får nöta dom hemma på ngn parkering, för jag vill klara det på första försöket :tungan
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
knowme skrev:
2265689 på hur många försök har ni klarat uppkörningen? privat resp trafikskola?

Klarade uppkörningen på andra försöket och körde upp via trafikskola.
Blev kuggad på undanmanövern..
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
jimbo_p skrev:
2266067
Det som oroar mig mest är lågfartsbanan. Hur lätt är den med en sporthoj?
Får nöta dom hemma på ngn parkering, för jag vill klara det på första försöket :tungan

Det du får tänka på är att ta ut svängen ordentligt när du ska vända runt. Börja ta ut vid näst sista konan så ska det gå .. och håll blicken dit du ska + långt bort .. balansen ska sitta i fotpinnar och höft.. Du klarar det !
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
pyro skrev:
2265935 Har uppkörning imorgon. Håll tummarna för mig :yoparty

Edit: Har kört 4 lektioner med trafikskolan och inget privat. Får se hur det går :D

Jag har också uppkörning imorn bitti. Inga trafikskolelekationer. Endast privat.
Gick lite väl fort med allt så jag vet inte om jag klarar det imorn faktiskt.

Om ca 12h vet jag mer... :eek:
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Uppkörning nästa onsdag i Katrineholm. Spännande minst sagt.

Ingen mer som kör upp den 5:e, 08:30 i Katrineholm?

Mvh. David.
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
Ja då var skiten i hamn!! Känns mycke bra. Jag har bott i Australien i några år och tog tungt mc-kort där nere som givetvis inte skulle gälla när jag väl kommit hem. Så nu i våras bestämde jag mig för att jag fan skulle ha ett svenskt körkort med ett fint litet A på.

Idag körde jag upp i Malmö på Bullltofta o vi var 4 st ( två killar två tjejer ) Jag var sist uta av alla o en av killarna kuggade redan på manöverdelen. Manöverdelen för min del satt helt ok men jag kunde gjort bättre tycker jag. Fick kolla lagrena köra kryp utan stopp o långa högfartaren. Sen vart det dags för ut i trafiken. Killen som kuggade på manöverdelen satt nu i trafikskolans bil på väg tillbaka till körskolan. Nu hade jag två tjejer före mig o första kommer tillbaka efter en stund med en fin liten lapp i handen överlycklig givetvis. Sedan är det dags för tjej nummer två o hon kom tillbaka utan lapp. Sist ut var jag själv o jag var faktiskt inte ett dugg nervös under hela körningen vilket jag var jäkligt lättad över. Vi tog en sväng ut på lite kurvig landsväg o lite rondeller o grejer. Jag gjorde en del missar bl a glömde jag stänga av blinkersen två ggr vilket han vart jävligt snabb på att påpeka. Då tänkte jag mitt uppe i koncentrationsruset inne i hjälmen att det skulle vara kört. Men som sagt han var helnöjd o han tyckte att det hade gått bra så nu står jag här med kort o ingen hoj helt jävla uberlycklig! :banana Ett stort tack till Jan på Lundabygdens trafikskola i Lund för en superbra tid som varit lärorik o rent ut sagt skitkul! Lycka till alla ni andra, känslan e enorm att få ett " du är godkänd "

Klarade kortet med ett teoriprov o ett körprov, fyfan va jag e bra!
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Nu har jag lätt MC körkort :D

Körde upp i Uddevalla idag. Första försöket för att skryta lite :yoparty
Jag fick en himla snäll, trevlig och pedagogisk handledare (och det tycker jag inte bara för att han godkände mig).
Banorna gick ganska bra, skevade ur lite på högfarten men det var tydligen inga problem.
Sedan bar det av i stadstrafik, motorväg och till sist rätt mycket körning på 70 vägar utan för staden, med skog runtikring. Var såå jävla säker på att han i slutet på uppkörningen skulle säga "joo det var rätt bra det här men du når inte riktigt ända fram", men så sade han "körningen är godkänd" :Bugar

Jag har haft moped, övningskört mycket med bil och har även tagit 7 körlektioner. :)
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Torlejf skrev:
2266291 Uppkörning nästa onsdag i Katrineholm. Spännande minst sagt.

Ingen mer som kör upp den 5:e, 08:30 i Katrineholm?

Mvh. David.


Du grejer det!!! Körde upp i katrineholm imorse! Fick lappen!

Inga som helst problem! Ta någon lektion innan med Central trafikskolan där nere, läraren heter Micke, super bra! :tummenupp
 

knut-sporthoj

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr
fan va gött det är att ha sitt A1-kort nu efter att ha trillat en gång på inbromsnigen från 90km/tim på uppkörningen och misslyckats en. Tredje gången gilt :banana ja kärde upp på en tzr i avesta pace till fagerta trafikskola dom e gryma
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Äntligen klarat detta projekt manöverbanorna gick som smort när det väl gällde, hade kommit utanför asfalts kanten (blött o lerigt regnat 35 mm på 2 dagar i mariestad) o trillat med cykeln när jag tränade på lågfarten ca 30 min före själva provet på den sk uppvärmningen efter detta intermezzot kunde det ju bara gå bättrre o det gjorde det så nu har jag kort utan begränsning, får se när det blir dags för c behörigheten då?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top