Körkort 2006

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
herge skrev:
2095147 shit lågfartsdelen är knäckande svår. Måste nöta den lite på fritiden känns sådär lagom kul att betala 10.-/min för att någon ska titta medans man balanserar lite :död :)

Trafikkörningen är busenkel dock! Man får hoppas på en uppkörning hyffsat snart men han jag kör med är dryg och vill att jag väntar lite innan han fixar en tid åt mig :(

Den svåra av dom båda lågfartsdelarna, den banan kan du lägga upp hemma.
Jag körde den svåra banan varje dag hemma.
Då hann man komma på små knep!
/m
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Anders73 skrev:
2096692 Det där med vilken fot man skall sätta i...
Hörde med en polare, o han sa att han lärde sig att man skulle sätta i vänsterfoten, för det att man då inte kunde välta ut mot mötande bilar o sånt hårt. Lät ju rätt logiskt.. Men vad vet jag :)
Alla har nog olika funderingar..

Öhh.. om man inte klarar av att hålla hojen uppe stillastående med en fot i marken så bör man inte köra hoj alls. Sen hur du skulle lyckas välta över till andra körfältet förstår jag inte såvidare vägen inte än 1m bred? Ne gör som det står i boken, höger fot ner med undantag vid uppförsbacke samt vänstersväng.
 

Anders73

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RF900R
Hehe.. Jo, det är sant..
Men det var bara vad jag hörde av en så..
Det kommer ju bara bli en naturlig grej när man kör upp ändå.
Kan ju inte sitta o tänka på det hela tiden, höger ner?, vänster ner?... :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Var och övade på manöverbanan idag, klarade lågfartsdelen utan att sätta i foten en enda gång! Så nu känns det som om det hela ska gå vägen!!

Va två andra där som också nötte de olika banorna, ingen härifrån? (kring 11.30 tiden)
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Verkar vara många olika bud vad gäller vilken fot man ska sätta ner när man stannar. Det är ju svårt att säga att man ALLTID ska sätta ner t.ex. vänster fot, det beror ju ändå på situationen som man är. Om man ska starta i uppförsbacke är det ju inte så smart kanske att sätta ner vänster fot, då kan man ju inte hålla på bakbromsen (om man inte har en gammal omvänd hoj). Men vad gäller uppkörningen så kan jag inte tänka mig att man skulle bli kuggad för att sätta ner "fel" fot om man bara ser stabil och säker ut. När jag körde upp tänkte jag aldrig på vilken fot jag satte ner, och satte ibland ner båda två, och det var inga problem hos min uppkörningsgubbe i alla fall :)
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Fick i förra veckan tag på en uppskrivningstid idag.. Gick galant :banana

Har inte haft någon kontakt med någon körskola ännu. Tänkte försöka få tag på en uppkörningstid i Maj. Har kört cross till och från sedan jag var 7 år så jag hoppas det går vägen..

Har hittills kostat mig lämpa och uppskrivning, 400:-
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2097434 Var och övade på manöverbanan idag, klarade lågfartsdelen utan att sätta i foten en enda gång! Så nu känns det som om det hela ska gå vägen!!

Va två andra där som också nötte de olika banorna, ingen härifrån? (kring 11.30 tiden)

Gött :) ! själv körde jag min 2:a lektion idag o gick både dåligt o bra. Började få in snitsen på krypkörningen i slutet på lektionen o fick även krypa på rak linje.. 1:a gången gick piss o andra gången fick jag beröm :). Känns inte helt hopplöst.. träna träna träna träna o sen när man tränat så tränar man lite till !


:)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2097570 Gött :) ! själv körde jag min 2:a lektion idag o gick både dåligt o bra. Började få in snitsen på krypkörningen i slutet på lektionen o fick även krypa på rak linje.. 1:a gången gick piss o andra gången fick jag beröm :). Känns inte helt hopplöst.. träna träna träna träna o sen när man tränat så tränar man lite till !


:)


Var du ute på manöverbanan på andra lektionen? På trafikskolan jag kör med så väntar de med manöverbanan tills man kört stadskörning, landsväg och allt annat...

Vilket fall, nu är det bara att nöta in allt så det sitter ordentligt!
Lycka till!
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Rafal skrev:
2099905 Oj, jag betalade ca. 1500 SEK för hela A körkortet utomlands. På grund av EU:s regler gäller körkort som är tagna inom unionen också här i Sverige. :tummenupp

Vart tog du det?


Själv skall man på måndag köra sin första lektion,... fy ad jag längtar! :yoparty
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2099669 Var du ute på manöverbanan på andra lektionen? På trafikskolan jag kör med så väntar de med manöverbanan tills man kört stadskörning, landsväg och allt annat...

Vilket fall, nu är det bara att nöta in allt så det sitter ordentligt!
Lycka till!

Jag var på manöverbanan både första o andra lektionen. Första lektionen ville han bara se om jag kunde köra hojen överhuvudtaget, bromsa lite, gasa, växlar o svänga lite bland koner osv .. nu andra så blev det lite mer seriös krypning..

Tycker iofs det är vettigt att de inte tar ut en i trafik det första de gör om man aldrig har kört ett fordon förut.. TRAFIKFARA hehe.. Men nu börjar jag känna mig ok för att ge mig ut på vägarna o köra lite !
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Jahapp, då var andra körlektionen avklarad.
Började med att jag körde från stället där hojarna finns till manöverbanan.
Kändes bra att äntligen få köra ut i "trafiken".

Höll på med manöverbanorna en stund, har fortfarande lite problem med krypkörning, men det börjar arta sig!

Efter halva tiden så var det dags att ge sig ut i trafiken. :yoparty
Så förbaskat skoj! :banana

Körde genom centrum, längs med havet och bara gled omkring. Allt gick perfekt enligt mig själv, och lärarens enda påpekade var att jag glömde stänga av blinkersen ibland.

Nu längtar jag redan till nästa lektion.

Over and out!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Torlejf skrev:
2100639 Jahapp, då var andra körlektionen avklarad.
Började med att jag körde från stället där hojarna finns till manöverbanan.
Kändes bra att äntligen få köra ut i "trafiken".

Höll på med manöverbanorna en stund, har fortfarande lite problem med krypkörning, men det börjar arta sig!

Efter halva tiden så var det dags att ge sig ut i trafiken. :yoparty
Så förbaskat skoj! :banana

Körde genom centrum, längs med havet och bara gled omkring. Allt gick perfekt enligt mig själv, och lärarens enda påpekade var att jag glömde stänga av blinkersen ibland.

Nu längtar jag redan till nästa lektion.

Over and out!

Fubbigt vill oxå ut i trafiken :) !!! Det kommer när det kommer hähä
:banana
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2099965
Tycker iofs det är vettigt att de inte tar ut en i trafik det första de gör om man aldrig har kört ett fordon förut.. TRAFIKFARA hehe.. Men nu börjar jag känna mig ok för att ge mig ut på vägarna o köra lite !

jag håller med! Nu i efterhand så önskar jag att jag också hade fått vara på manöverbanan till en början och sedan kommit ut i trafiken. Visserligen har jag B-körkort men första gången jag var ute i trafiken på mc var med körläraren bakpå. Vilket verkligen blev en utmaning med tanke på hans vikt och längd. Men det gick faktiskt rätt bra ändå!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2101673 jag håller med! Nu i efterhand så önskar jag att jag också hade fått vara på manöverbanan till en början och sedan kommit ut i trafiken. Visserligen har jag B-körkort men första gången jag var ute i trafiken på mc var med körläraren bakpå. Vilket verkligen blev en utmaning med tanke på hans vikt och längd. Men det gick faktiskt rätt bra ändå!


Hoppas få åka ut nu i helgen eller ikväll o köra i lätt trafik med MIN hoj för första gången :) ! Man behöver verkligen lägga ner tid o energi på banorna.. har bara kört krypningen än så länge men det är nog det svåraste i hela uppkörningen.
 

Lena.x

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Västragötaland
Hoj
R1
Motin skrev:
2102334 Grattis !



Att skriva upp kostar 180kr ..

Tack!
Så lite? Då måste man tjäna på att skriva upp och misslyckas några ggr än att gå en teoriutb....prismässigt alltså.

Ps Född o uppvuxen i Karlskoga!
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Lena.x skrev:
2102340 Tack!
Så lite? Då måste man tjäna på att skriva upp och miilyckas några ggr än att gå en teoriutb....prismässigt alltså.

Ps Född o uppvuxen i Karlskoga!

Mjopp det är vad det kostar ! Jag köpte iofs böckerna också så totalt så gick min teori på 500 + 180 kr..

Aha va trevligt :), alldeles för många som flyttar från stan men det kan man ju förstå iofs .. hade turen att få ett jobb så jag blev kvar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top