Körkort 2006

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
I dag gällde det för mig. 13:15 skulle uppkörningen börja så det blev avfärd från Ystad vid 12 med mig i bil bakom fassan på hojen.
Fick en helsjysst gubbe, Carl-Martin, som skickade ut mig först av alla på krypbanan med stopp. Den gick klockrent.
Efter en kvarts väntan på första parkett blev det högfartsbanan med undanmanöver i början. Gick sådär och fick göra om men satte nästa. Bromsningen från 70 och 90 var optimal sa han. Väl där var jag tillsammans med en annan godkänd alltså. En fick underkänt på bromsningen.
Ut i trafiken och lite rundor i Malmös utkanter och motorvägar. Råkade köra 30 där 30 bara gällde under augusti och nåt annat smått.
När vi kom tillbaka påpekade han misstagen jag hade gjort men yttrade sedan det härligaste jag har hört på länge: Du är godkänd!

Trots 0 lektioner, 30 minuters övning på banorna och 50 mil i trafik fixade jag kortet. Kostnaden för allting blev ungefär 1200 kr. :yoparty

Tack för alla tips i den här tråden och lycka till alla som kör upp i morgon!
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Motin skrev:
2280738 Mjo satt mig på en 2 hjuling o KÖRDE för första gången i början på Maj.. tagit en del lektioner samt kört privat.. Fick inte uppkörningstid förrän 6:e Juli... Lektionerna har vart något utspridda pga OERHÖRT STORT tryck på vår enda körskola som kör mcutbildning i stan...

Och sen är det ju ett faktum att alla lära sig olika fort.

O sen att jag visar mig här skriver i denna tråd flitigt.. ja det är väl mitt eget fel ;)

Jaha ok då e jag me...men vet du, du kommer snart greja det och ha lika roligt som alla andra det är jag helt övertygad om... :)
 

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Uppskrivningen avklarad idag iaf :)

Kom in 10min efter alla andra, men gick också mer än 10min tidigare, nöjd och glad med tid beställd till uppkörning! Fan va skönt när sånt går vägen :D
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
JK79 skrev:
2283664 Nervös hela jävla dan, men men det gick som på räls ändå :yoparty

Trots lite missar med bakhjulslåsning i 70, fotnedsättning i manöverbanan, men körningen gick perfekt :tungan


Får väl lov att gratulera. När får vi se dej med hoj här ute då?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Motin skrev:
2282814 Grattis ! Kommer du ihåg om krypbanan lutade ? Somebody här på forumet varnade mig lite för att den lutar.. samt andra som tagit kortet i Örebro.

Vi kanske ses på vägarna då framöver..

Vad gör det att det lutar, är ju bara att bromsa? :va

edit: eller gasa såklart! :rolleyes:
 

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
Nästa vecka !!

Psychodad skrev:
2284689 Får väl lov att gratulera. När får vi se dej med hoj här ute då?


Nästa vecka kommer den efterlängtade cykeln med storken............Då blir det till att piska mil :tummenupp
 

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
Nu är det mindre än en vecka kvar för mig och nervositeten börjar sätta sig i magen :4skrika Konbanorna går ganska bra men har bara "smala" vägar med djupa diken vid sidorna att öva på och då åker fötterna ned vid 180 vändningarna både i lågfart och högfart :huvet Men men, ska ut i morgon igen och leta rätt på en parkering där jag kan öva dessa vändningar på och hoppas att jag får till dem innan torsdag nästa vecka.

Jag kommer att köra upp i Barkaby(Sthlm) är det någon som har några tips på vägar man kör i trafiken? Ska dit och reka på tis, och ons nästa vecka

Ps. värmen gör det inte lättare att orka några längre stunders kryp :tungan :) ds.
//Maria
 

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hem från uppkörningen nu, kuggad.
Kollade i backspegeln = ingen bil
Kollade framåt = då kom det en bil i en jävla fart o körde om mig
då tyckte hon inte att jag hadde bra uppsikt bakåt.
Sedan så stannade jag på en "gammal" stopplinje (linjen syndes väl), sedan såg jag den nya, och åkte fram o stannade där, det gillade hon inte heller.
Men men, bara o boka ny tid i morgon.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Nyss hemkommen och klev ur duschen..

Tyvärr blev jag kuggad i trafiken :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet .

När vi kom till manöverbanan och skulle träna på den en kort stund innan uppkörningkillen kom.. så körde jag rent ut sagt.. USELT.. inget fungerade.. jag välte till och med kon på lågfartsbanan.

Jag blev uppskriven som nr:2 att få köra.. HAR ALDRIG VART SÅ NERVÖS... Solen stekte o svetten rann.. drack vatten som aldrig förr.. Killen före mig tog en stund på sig... Kom tillbaka och då drog jag på mig hjälmen o andades in o ut.. Han såg inte alls glad ut.. sa ingenting.. han hade en lapp med sig och då förstod jag att han kuggade.

Åkte ut till banan och ställde hojen framför korridoren till lågfarten. Fick börja med säkerhetskontroll... "kolla bromsverkan" sa han.. Sagt och gjort så gjorde jag det och frågade även om jag ska o kolla så att bromlysena fungerar.. Det behövde jag inte. När jag sedan sa att jag var klar så sa han "ok nu kan du leda hojen igenom banan och ställa bakhjulet på linjen till höger.

Det gjorde jag.. Jag andades in o ut.. startade hojen och började krypa.. vet inte vad jag gjorde men vinglade till o var nära på att köra helt åt h-lvete.. men det rättade till sig och jag tyckte jag körde banan helt ok.. Han skulle hojta till om han tyckte att jag körde för fort.. han sa ropade inte.

Då så sa han.. Nu vill jag se dig köra högfartsbanan... så kör ner och ta sats och kör den i 50km/h.. Sagt och gjort så började jag... nu hade liiiite av mina nerver släppt men hade fortfarande träningen färskt i minnet.. "tänkte att nu jävlar SKA det här gå... jag ropade till mig själv högt i hjälmen .. KÖR NU.. Satte banan utan några helst problem.. snyggaste högfarten jag någonsin gjort..

Dags för bromsprov sa han då.. 70 och 90. Tog sats o körde .. bromsade men av nån anledning så fastnade min näve med gasen när jag bromsat så hojen gav ifrån sig ett redigt "Vroooooom".. Han kom fram och sa att "jag vill att du nu gör en kontrollerad bromsning i 90" Trodde definitivt att han skulle säga att ja skulle köra om 70 bromsningen.. men icke... fick väl stopp på hojen på rätt sätt ändå.. 90 bromsningen gick askalasbra.

Då så .. nu kan du åka tillbaka och hämta nästa man på tur... När han sa det så tappades 1 TON tyngd från mina axlar... sån press man hade på sig själv.. o nu hade jag klarat den biten.. WOW.. vilken känsla..

Satt o pratade med min körlärare.. han sa att "ska ja vara ärlig så trodde jag inte du skulle klara det idag.." För han såg när jag tränade.. då det gick åt h-lvete.. Han blev skitglad .. jag med.. släppte till o med en tår.. Jag vet jag är en mes... hehe.. Sån lättnad...!

När sista man kört klart så var det dags för mig att köra ut i trafiken.. Fick köra grusväg.. Där fick ja senare höra att jag hade fegat en del på en lång raksträcka.. låg i 50 istället för 70... MITT DUMHUVUD. Sen så körde jag mot centrum.. men svängde inte av på rätt ställe för precis innan så var det ett vägarbete.. saktade ner.. tillräckligt trodde jag.. men ack 35 istället för 30.. Det fick jag också höra sen.. Sen gjorde jag ett fel på ytterligare ett ställe där de nyss asfalterat och inga vägmarkeringar fanns.. Han tyckte att ja körde mitt över alla körfält eller något i den stilen.. I samband med det så gav han mig ett nytt mål o jag såg inte skylten förrän rätt sent på det namn han sa till mig i radion.. så ja tror mycket av den nervositeten att hitta målet sabbade det för mig.. MITT DUMHUVUD. Sen flöt det på..... men någonstans inne i mitt huvud sas det.."du blev nyss kuggad".. för ja kom ju på att jag gjort fel på en del ställen.. Glömde även blinka på ett ställe...

När vi kommit till Vägverket fick jag höra "Det gick ju inte så bra det där" direkt när jag klev av hojen o gick mot uppkörningsförrättaren.. F-N tänkte jag.. väntade på ett MEN .. men det kom aldrig.. så jag tog mina prylar och gick och satte mig på en bänk lite längre bort.. o ja... försökte få mitt misslyckande att sjunka in..

Bland det värsta jag har utsatt mig för... i denna HETTA... Först att bli överhuvudlycklig och sen att känna sig som en golvmopp som torkat upp syra typ...

Den 3:e killen .. eller ja den andra av oss som klarade manöverbanan klarade även trafiken så.. 1 av 3 klarade uppkörningen idag i Örebro på eftermiddagen.

Nu väntar jag på en ny uppkörningstid.. o får använda del av min semesterkassa att göra uppkörning nr:2 med..

Gissa om jag är besviken på mig själv ?????? U R RIGHT ! :huvet :huvet :huvet Skäms som fan inför mig själv då ja har b-kort men.. man kan ju misslyckas ändå..

Uppkörningsförrättaren sa dock något positivt.. Jag tittade mig för väldigt väl.. Bra sak att ta med sig till nästa uppkörning..

Sorry för den långa texten .. men nu har jag delgett mig av min uppkörning nr:1.

Riktigt riktigt ledsen o besviken... får sörja i några dagar sen är det väl på igen.. Men just i detta nu vill jag bara skita i allt vad mc är...Blääääää.

:( :( :(
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
[/QUOTE]Gissa om jag är besviken på mig själv ?????? U R RIGHT ! :huvet :huvet :huvet Skäms som fan inför mig själv då ja har b-kort men.. man kan ju misslyckas ändå..

Uppkörningsförrättaren sa dock något positivt.. Jag tittade mig för väldigt väl.. Bra sak att ta med sig till nästa uppkörning..

Sorry för den långa texten .. men nu har jag delgett mig av min uppkörning nr:1.

Riktigt riktigt ledsen o besviken... får sörja i några dagar sen är det väl på igen.. Men just i detta nu vill jag bara skita i allt vad mc är...Blääääää.

:( :( :([/QUOTE]

Lät inge roligt det där :3freak . Fan gör ju mig lite nervös! När blir nästa uppkörningstillfälle då?

Mvh
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jonthe skrev:

Lät inge roligt det där :3freak . Fan gör ju mig lite nervös! När blir nästa uppkörningstillfälle då?

Mvh[/QUOTE]

Nejps inte det minsta roligt.. som jag skrev.. det värsta JAG har utsatt mig för.. Trodde hettan skulle ta död på mig innan ja ens fick köra manöverprovet.

Vet inte .. skolan har inte fått några tider ännu men jag hoppas jag får en ny tid inom 1-2 veckor.. VV garanterar nya tider inom 3 veckor till körskolorna fick jag höra.. Iaf i Örebro Län.
 

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Motin skrev:
2286931 Nyss hemkommen och klev ur duschen..

Tyvärr blev jag kuggad i trafiken...

Känner samma sak som dig just nu, krypkörningen gick inte bra, vart endå godkänd på den så då släppte mycket av nervositeten för krypkörningen var jag mest orolig för. Sedan så tänker man inte så klart när man är nervös, och massa vägarbeten gör inte det enklare att kunna köra bra.
Men men, vi får satsa på nästa gång! då är man troligtvis inte så nervös (inte lika mycket i alla fall)

EDIT: Har också B-körkort så det känns extra surt o inte klara trafik körningen.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top