Krilllan
Ny medlem
För att göra denna saken klar för årets aspiranter: det behövs inget centralstöd på motorcykeln du kör upp med! Ni kan sova lungt.
För att göra denna saken klar för årets aspiranter: det behövs inget centralstöd på motorcykeln du kör upp med! Ni kan sova lungt.
En fråga. Om man kör på en landsväg bakom en bil som ska göra en vänstersväng. Bilen stannar i körfältet och väntar på att göra sin sväng. Många stannar gärna nära mittlinjen, vilket resulterar i att man måste köra om på insidan samt använda väggrenen ibland. Är detta lagligt? Får man göra så på en uppkörning? Eller ska man vänta bakom tills bilen gjort sin sväng?
Antar att man inte får göra en sån omkörning egentligen men men..
Bokade uppkörning häromdagen, 26 maj i Skövde!
Jag hade tänkt att försöka utan att ta lektioner på körskolan, för jag hoppas att kunskaperna från ett precis nytaget B-kort ska räcka, men är det någon som vet några speciella saker man ska tänka på vid uppkörningen som skiljer Bil och Mc åt vad det gäller olika moment? Exempelvis Rondeller och enkelriktatkörning (vet redan hur det funkar men som exempel på saker) ? Vore bra att veta vad som är annorlunda
neeej, sabba inte mitt roliga nu med fakta
Även du har varit en vilsen aspirant en gång i tiden
haha japp, senast igår innan 13.45 när jag tog lappen
Tja!
Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.
På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.
Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?
Tack på förhand för svar
Tja!
Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.
På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.
Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?
Tack på förhand för svar
En av de förändringar som är gjorda i år är att du får ha med dig en checklista när du gör säkerhetskontrollen. Dock får du inte på checklistan beskriva hur du utför momenten, bara vad som ska kontrolleras.
Jag fick en total blackout när jag skulle gör min kontroll, talade om det för honom som mest verkade tycka att det var roligt. Hjälpte mig med ledtrådar tills jag fick igång minnet. Tror inte att de lägger störst vikt vid detta moment.
Lycka till!
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...
Lika vettiga inlägg som alltid!
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |