Körkort 2008

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
En fråga. Om man kör på en landsväg bakom en bil som ska göra en vänstersväng. Bilen stannar i körfältet och väntar på att göra sin sväng. Många stannar gärna nära mittlinjen, vilket resulterar i att man måste köra om på insidan samt använda väggrenen ibland. Är detta lagligt? Får man göra så på en uppkörning? Eller ska man vänta bakom tills bilen gjort sin sväng?
Antar att man inte får göra en sån omkörning egentligen men men..
 
Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
En fråga. Om man kör på en landsväg bakom en bil som ska göra en vänstersväng. Bilen stannar i körfältet och väntar på att göra sin sväng. Många stannar gärna nära mittlinjen, vilket resulterar i att man måste köra om på insidan samt använda väggrenen ibland. Är detta lagligt? Får man göra så på en uppkörning? Eller ska man vänta bakom tills bilen gjort sin sväng?
Antar att man inte får göra en sån omkörning egentligen men men..

det säkraste är att vänta tills bilen börjar rulla till vänster innan du kör om på insidan, man vet aldrig i fall föraren ångrar sig. Väggrenen får du använda under dagtid (i alla fall för att släppa förbi andra) bara man blinkar när man åker ut ska det inte vara några problem (eftersom du har väjningsplikt)
 

tomahs900

Inresserad
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Rydsgård
Hoj
Dorsoduro
Bokade uppkörning häromdagen, 26 maj i Skövde! :)
Jag hade tänkt att försöka utan att ta lektioner på körskolan, för jag hoppas att kunskaperna från ett precis nytaget B-kort ska räcka, men är det någon som vet några speciella saker man ska tänka på vid uppkörningen som skiljer Bil och Mc åt vad det gäller olika moment? Exempelvis Rondeller och enkelriktatkörning (vet redan hur det funkar men som exempel på saker) ? Vore bra att veta vad som är annorlunda :tungan

Alla moment under uppkörningen bedöms...speciellt placering,krypkörning,planering och uppföljning.
Konbanor e ju ett måste...
Placering e ju helt annorlunda än bil eftersom du hela tiden måste va tydlig och dessutom försöka hålla dig i framförvarandes backspegel.

Hade skitstora problem lektionen innan jag skulle vissa mina färdigheter för vv:s kontrollant:huvet :huvet
Allt gick åt skogen den lektionen bara för jag tänkte "detta e en uppkörning".
Fick tipset att inte tänka så..utan bara åk som om du va själv.
De gjorde jag med o klara det galant..igår.
De va t.om en riktigt behaglig åktur...

Grattis till er andra som oxå klara er igår i Ystad..och till de 2 som inte gjorde de....bara på det igen!
 

Karotchi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
KTM 990 SM-R -10
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp

Du har ju helt rätt hoj för uppkörningen, så oroa dig inte.
 

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp

En av de förändringar som är gjorda i år är att du får ha med dig en checklista när du gör säkerhetskontrollen. Dock får du inte på checklistan beskriva hur du utför momenten, bara vad som ska kontrolleras.
Jag fick en total blackout när jag skulle gör min kontroll, talade om det för honom som mest verkade tycka att det var roligt. Hjälpte mig med ledtrådar tills jag fick igång minnet. Tror inte att de lägger störst vikt vid detta moment.

Lycka till!
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Full säkerhetskontroll är väldigt sällan man råkar ut för. Du får antingen bromsar, el, lager eller annat, ibland bara delar av dessa till och med. Jag har aldrgi varit med om någon som blivit underkännd på säkerhetskontrollen.
Vid bromsning ska man bromsa lagom, låser sig hjulen får du göra om, man brukar få 2ggr på det mesta om du inte varit på gränsen till underkännd på lågfarts och högfartsbanan. Se till att ha farten uppe i god tid innan bromsningen och dra in kopplingen de sista 20metrarna så du bara kan kan dra åt bromsen och titta rakt fram, inte ner.

Jag fick mitt körkort på min 3:e uppkörning så jag tycker mig själv ha en rätt bra koll på hur de vill man skall hantera hojen.

En av de förändringar som är gjorda i år är att du får ha med dig en checklista när du gör säkerhetskontrollen. Dock får du inte på checklistan beskriva hur du utför momenten, bara vad som ska kontrolleras.
Jag fick en total blackout när jag skulle gör min kontroll, talade om det för honom som mest verkade tycka att det var roligt. Hjälpte mig med ledtrådar tills jag fick igång minnet. Tror inte att de lägger störst vikt vid detta moment.

Lycka till!
 

Linkan_85

Guest
Uppkörning den 14 maj!
Det jobbiga är att jag har opererat min axel och inte får köra för läkaren, Hmmm e jäkligt nervös för det... det värsta är att jag aldrig kört konbanan och inte har een aning om hur det går till. Nån fler som har uppkörning den 14 maj i tullinge kl 14:00?
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Lika vettiga inlägg som alltid! :va
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Eller så beger du dig ut o tränar:fakta:rolleyes:

(om du har möjlighet till det)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Det är ju alla grundkrav som du SKA klara av för att godkänt få befinna dig på vägarna med mc.. Det låter och kanske känns som mycket men det enda som hjälper är att TRÄNA så att allt sitter som smäck. När det väl gör det så kommer du kunna ta uppkörningen med hyffsat ro.. om än lite nervös men det hör till !

Inbromsningar ala snutjakt ? Nej det är vanliga hårda inbromsningar med bibehållen kontroll..Sånt du bara SKA klara av för att köra mc


Du klarar det, träna ! Lycka till !
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Krillan_18 % Motin:
Jo, jag vill ju ut och träna. Har hittills bara 100 mil privat körning samt en körlektion på bagaget.
Men det vill sig inte bättre än att mina två handledare känns tämligen otillgängliga. Den ena har brutit handen och är gipsad i tre veckor till. Den andra håller på att renovera sin kåk.
Jag har fem körlektioner inbokade innan uppkörningen, men det känns som att det är sjukt mycket jag måste hinna träna på tills dess; Inbromsningar, krypkörning, slalom etc. Jag har inte övat på något av dessa moment hittills. Det enda jag övar riktigt mycket på är att få ner hojen fins i kruvorna.

Lika vettiga inlägg som alltid! :va



Ja, du borde ju veta vad du talar om. Du har ju varit medlem här ett bra tag.
 
Last edited:

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Körde min andra lektion idag. Grymt kul :D Jag tränade på högfartsbanorna och inbromsningar upp till 70, sen körning på grusväg. Läraren tyckte jag hade bra placering på stan samt att det gick bra på banan. Det där kortet känns inte så långt borta nu :rock
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top