Körkort 2008

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Tänkte att det var min tur att skriva nåt nu... :)
Jag skrev iaf teorin igår och klarade den. Har precis beslutat att jag inte ska övningsköra nåt privat utan ta det via trafikskolan.
Har tre vänner som inte hade kört tidigare (förutom moppe och haft b-kort i minst 5år) och för dem räckte det med 5 dubbelletioner innan de var klara för att köra upp. Detta var 40 mil norrut och jag vet inte hur trafikskolorna resonerar här i stockholm. Ska göra en testkörning om 1½ vecka så får jag se vad dom säger. :tummenupp

Nån fler här på forumet som skrev nu i veckan? Hur går det med köningen?

Skrev igår jag med, fixade det galant ;D ska boka uppkörning nu och köra lite mer, har kört 4 lektioner à 3 timmar. Jag har aldrig kört moppe eller liknande men det går riktigt bra, bara bakhjulskörning kvar ;).... eller inte.. :p

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Haha vilken urspårning,

Men iaf Jag håller med Gösen:tummenupp

Det är klart att man kan köra bättre hoj om man kört cross i 10 år innan.

Det är bara det att VV kuggar folk som kör med sin cross skills på uppkörningar, tex att man inte ska ha 2 fingrar på bromsen då kan man bli kuggad, vilket alla crossförare mer eller mindre har.

Dock så har man av erfarenheten lärt sig hur man ska hantera en hoj i olika situationer som enligt mig är en fördel.

tomahs900

Inresserad
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Dorsoduro
"KTM 960"...? Är han ensam att ha en sån? Har aldrig hört talas om en "960".
Ja, serviceintervallerna är verkligen extrema; 100 mil, 750 mil, 1500 mil, 3000 mil... Ja, VERKLIGEN extrema.
Ja, jag förstår att du skrattar åt mig. Du verkar ju vara en väldigt normalt funtad människa.
sorry..690 heter den nog...:va

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Jag har fem körlektioner inbokade innan uppkörningen, men det känns som att det är sjukt mycket jag måste hinna träna på tills dess; Inbromsningar, krypkörning, slalom etc. Jag har inte övat på något av dessa moment hittills.

Ingenstans har jag skrivit att jag skulle ha problem. Men det är intressant att du tydligen kan läsa text som inte finns. Har du fler vanföreställningar?

Rätt ska vara rätt! :gnissla

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har bokat en uppkörning 19e maj.
Grejen är den att jag inte tagit några lektioner utan övningskört lite privat. Till en början trodde jag att det skulle gå vägen ändå, men ju mer jag läser och funderar desto mer osäker blir jag.
Finns det någon chans att hinna ta kanske två körlektioner innan min uppkörning? Bara för att se vad de säger. Antar att de är ganska bra på att se hur bra man är på att köra.
Personligen känner jag att jag har hyfsad koll, men vet å andra sidan inte vad som bedöms.
Tog mitt B-körkort för 3,5 år sen utan några lektioner och det gick hur bra som helst. Men A-körkort kanske är en annan grej, vad vet jag. Man är bra mycket mer utsatt på en hoj om inte annat.
Någon som kan ge mig ett gott råd?

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Grattis till mig på mig första vurpa... :näsblod
Jag bromsade tydligen lite för hårt innan vändningen på den snabba konbanan, framhjulet låste sig och jag hamnade under. Som tur är så är det enbart tanken som fick sig en smäll. Om någon är bra på att spackla och lacka i stockholmsområdet så är det bara att PMa..

För övrigt är det uppkörning 7e Maj... :D

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
läste på vv.se att det kostar 300 kr extra på andra uppkörningen.

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
läste på vv.se att det kostar 300 kr extra på andra uppkörningen.

vill inte veta vad de skulle kosta tredje uppkörningen då! fan vilka jävla fikusar, varför höja för, man kanske bara råkar klanta sig på grund av nervositet och då måste man paya extra nästa gång?! tattare!:mad:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
vill inte veta vad de skulle kosta tredje uppkörningen då! fan vilka jävla fikusar, varför höja för, man kanske bara råkar klanta sig på grund av nervositet och då måste man paya extra nästa gång?! tattare!:mad:

Tredje gången kostar det 700 kr extra, dom gör så för att vi andra inte ska behöva vänta flera månader på våra uppkörningstider, som "vi" klarar på första försöket. Det är för att man inte ska "chansa" om man inte är säker på att man klarar det.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha