Körkort 2008

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Så, nu har man kört cykel första gången för året då.... :p Premiärturen på ny cykel dessutom... Kul var det iaf :) Dock klagar mitt ben på alla gupp som finns på vägen... Någon som vet varför vägverket inte kan hålla vägarna i skick eller om inte annat iaf sätta upp varningsskyltar??
Jag opererade knät för ca 2 månader sen, så massa gupp i vägen var ju inte det bästa för det... men men, sånt är livet verkar det som...

Någon som har ett bra knep för att kunna nå till kopplingen på ett bra sätt? mina fingrar är för korta, och den går inte att ställa om. Finns det något sätt att sträcka ut fingrarna så de blir längre eller är alternativet att byta kopplingshandtag mot ett som går att ställa om? Får nog höra med verkstan om det när servicen ska göras på onsdag... (nu har iaf cykeln rullat de första 110 milen... så snart kan man ju få börja gasa som folk... liiiite irriterande att "bara" få gå upp till 6000 varv...)

Men nu blir det ingen körning för min del förrän på torsdag eller så.... Körlektion på fredag också... och uppkörning 3:e juni... Så det är ju bara att hålla tummar för att det ska gå på första försöket.

redluvis

ajja!!
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
Honda vigor 650
Kul att de e så många som håller på med kortet. .Ja tar min första körlektion på tisdag...ajja ja längtar som f-n iaf.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Krillan_18 kapade min loggin när han var i mitt garage tidigare idag, därför alla konstiga inlägg om priser :tummenupp :) :D det stämmer alltså inte:tummenupp

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Tredje gången kostar det 700 kr extra, dom gör så för att vi andra inte ska behöva vänta flera månader på våra uppkörningstider, som "vi" klarar på första försöket. Det är för att man inte ska "chansa" om man inte är säker på att man klarar det.

Vad kostar det efter 3:e då?:s dom kan väl inte höja hur mkt som helst...

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
2006, Yamaha xt660x
En vecka kvar till första lektionen nu. Ska bli skitkul!
Och skrivningen infaller 2 dagar efter den lektionen.. :)

Nu håller vi tummarna!

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Grejjade tunga kortet idag.. Nu slipper jag köra strypt nå mer :yoparty

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Sista lektionen idag, uppkörning imorgon. Värmer upp lite i lågfartsbanorna och slalombanan. Kör i högfartsbanan, på vägen tillbaka (man känner sig liite grym just nu ju) tänkte jag stanna riktigt bra. Så jag kniper till bromsarna (ligger i 50 ca), på tok för hårt och snabbt, framhjulet låser sig och jag åker kana på marken med cykeln innan jag vet vad som hände. 10-15 meter senare stannar den, och jag trasslar ut foten bakom avgasröret.

Höger sko har alla sömmarna lossnat (körskolans skitsko), min skinnjacka har skrapmärken lite varstanns men är hel, och hjälmens visir har ett skrapmärke nästan precis vid fästet.

Har ont precis under höften i benet, men är hel o fin i övrigt. Det gör jag fan inte om... :va

Jag övade på att bromsa resten av den lektionen ;)

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Imorrn har jag min första körlektion med två som följer på onsdag och fredag. Har kört 3 gåmger privat och det är skitskoj!! Varför har jag inte gjort detta tidigare ?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Grejjade tunga kortet idag.. Nu slipper jag köra strypt nå mer :yoparty

grattis :D
då kan vi dra ut o rasta våra svarta skönheter mot varandra på riktigt nu då :D

Så, nu har man kört cykel första gången för året då.... :p Premiärturen på ny cykel dessutom... Kul var det iaf :) Dock klagar mitt ben på alla gupp som finns på vägen... Någon som vet varför vägverket inte kan hålla vägarna i skick eller om inte annat iaf sätta upp varningsskyltar??
Jag opererade knät för ca 2 månader sen, så massa gupp i vägen var ju inte det bästa för det... men men, sånt är livet verkar det som...

Någon som har ett bra knep för att kunna nå till kopplingen på ett bra sätt? mina fingrar är för korta, och den går inte att ställa om. Finns det något sätt att sträcka ut fingrarna så de blir längre eller är alternativet att byta kopplingshandtag mot ett som går att ställa om? Får nog höra med verkstan om det när servicen ska göras på onsdag... (nu har iaf cykeln rullat de första 110 milen... så snart kan man ju få börja gasa som folk... liiiite irriterande att "bara" få gå upp till 6000 varv...)

Men nu blir det ingen körning för min del förrän på torsdag eller så.... Körlektion på fredag också... och uppkörning 3:e juni... Så det är ju bara att hålla tummar för att det ska gå på första försöket.

Du får nog se till att byta till handtag som går att justera för dedär med att nå reglagen ordentligt e fan viktigt för o få till en skön körning...

Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Det har nu tagit länsstyrelsen 38 dagar att försöka få ut mitt godkännande av handledare. Dom har alltså inte lyckats ännu och jag har uppkörning om 2 dagar. Synd att man ska behöva köra olagligt för att få lite trafikvana innan uppkörningen. Får gratulera länsstyrelsen i Stockholms län för de 140kr eller vad det nu är jag betalat.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det har nu tagit länsstyrelsen 38 dagar att försöka få ut mitt godkännande av handledare. Dom har alltså inte lyckats ännu och jag har uppkörning om 2 dagar. Synd att man ska behöva köra olagligt för att få lite trafikvana innan uppkörningen. Får gratulera länsstyrelsen i Stockholms län för de 140kr eller vad det nu är jag betalat.

Tyvärr får jag väl säga .. det är allt för vanligt. Du får helt enkelt ringa och tjata på dem.. De brukar skylla på att de inte ser att pengar kommit in för avgiften de tar ut... osv osv..

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
En hyllning till länssyrelsen är verkligen på sin plats!
Jag fick vänta 6 veckor på mina handledar papper.
Lycka till på uppkörningen på onsdag! Var kör du upp? Själv kör jag upp på Barkarby på onsdag :)

Ill_Nino

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Ducati Monster
En annan ska på uppkörning imorrn. för A obegränsad...känner på mig att det kommer gå skit men man får väl hålla tummarn :)

Jericho

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
Cagiva raptor 1000
Hej allihopa, jag är ny på det här forumet. Tänkte ta MC kort nu i sommar jag också men har funderat över en sak. Jag fyller 20 nu och det betyder väl att jag inte kan ta tungt MC-kort riktigt ännu. Så om jag tar begränsat MC kort, måste jag väl vänta två år alltså tills jag är 22 innan jag får tungt? Är det isåfall smidigare att vänta tills nästa sommar då jag är 21 och ta tungt då? Problemet är ju att man vill ha kort så snart som möjligt :gnissla

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha