Körkort 2008

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Grejade kortet igår kl 12:15! :yoparty
Kunde inte fått en bättre Valborg och nu är det ju dessutom långhelg! :)
Kanske syns på MC-dagen i Barkarby på lördag?

Lycka till alla som kämpar med kortet! VV är inte ute efter att kugga er, dom vill bara se att ni klarar av att hantera hojen och inte gör något trafikfarligt!
Vi var 4 från körskolan som körde upp igår. 3 av oss klarade den fjärde körde dessvärre mot rött så kan inte annat än bli kuggad. Blackout antar jag.

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige

Lycka till alla som kämpar med kortet! VV är inte ute efter att kugga er, dom vill bara se att ni klarar av att hantera hojen och inte gör något trafikfarligt!
Vi var 4 från körskolan som körde upp igår. 3 av oss klarade den fjärde körde dessvärre mot rött så kan inte annat än bli kuggad. Blackout antar jag.

grattis!

VV gör allt för att vi inte ska kunna köra hoj. jefflas med sina låghastighetsbanor! curse them...! har själv uppkörning om 2 veckor.. fan börjar redan bli nervös..

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Ni som har varit på uppkörning, vilken av lågfartsbanorna körde ni, serpentin eller den med stoppunkterna?!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra

Jag tog också det igår :) körde upp i barkarby och uppkörningen började kl 10.15 var du där? körde upp med min egen hoj som du ser på bilden

Crizze

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Bana/gata Suzuki gsxr 1000 k5. HD night rod black.
Zulee! Du kan få vilken som helst... v.v väljer bana... Nytt för i år, är att det bara finns 1 högfartsbana ;)

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Zulee! Du kan få vilken som helst... v.v väljer bana... Nytt för i år, är att det bara finns 1 högfartsbana ;)

Det känner jag till, jag funderade mer om de som redan har kört upp märkt av att någon av dem förekommer oftare.

Funderade på en annan sak, innan vändningen på snabba banan, bromsar ni under sista svängningen innan vändningen eller rättar ni upp hojen och bromsar efter sista svängen innan vändningen (dvs. bromsar praktiskt taget inne i vändningsrutan)?! Om det är någon som fattar vad jag vill fråga.. :D

Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Det känner jag till, jag funderade mer om de som redan har kört upp märkt av att någon av dem förekommer oftare.

Dem förekommer lika ofta:rolleyes: här i göteborg är det i alla fall så att man på uppkörningen är uppdelade i två grupper, den ena gruppen kör den ena banan, medans den andra gruppen kör den andra banan, så det är nog 50/50 på vilken bana du får!
träna på:tummenupp

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
990smr
Hejsan, tar kortet (förhoppningsvis) nu i vår. Hade första lektionen idag (igår om man är petig). Skulle egentligen börjat tidigare, men ansökan om körkortstillstånd tog tid, tydligen så har de häcken full här i v. götaland, fick avboka 2 lektioner. Men nu är det igång, 2 lektioner till inbokade och skrivning på tisdag.

Önskar alla som har tagit kortet redan grattis och hoppas vi ses på vägarna i sommar!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Funderade på en annan sak, innan vändningen på snabba banan, bromsar ni under sista svängningen innan vändningen eller rättar ni upp hojen och bromsar efter sista svängen innan vändningen (dvs. bromsar praktiskt taget inne i vändningsrutan)?! Om det är någon som fattar vad jag vill fråga.. :D

Man måste börja bromsa under sista svängen, blir bra tight annars...och svårt att få till vändningen vettigt. :)

/J

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
DU ska väl fan inte bromsa i svängen!? är det halt så får du garanterat sladd... brukar rätaupp hojen innan sista 180 svängen och bromsa för att sedan vinkla ner hojen och svänga runt. fungerar perfa för mig inga problem

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vet inte om vi menar samma sak - men jag tar lite höjd på sista slalomkonan och rätar ut linjen mot ytterkant höger sida vid vändkonan (kör vänstervändning), och börjar ta ned farten ungefär i höjd med sista slalomkonan (släpper antagligen gasen redan innan den), bromsningen sker lite automatiskt, inget jag tänker på.

Det är ju inte överdrivet svårt att få hejd på bågen från ~50 till vändningen, men det blir tight om man inte planerar och rätar ut den sista konan i slalompartiet. :)

/J

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Vilken av högfartsbanorna är det som gäller då ? På mina lektioner så har jag tränat på båda,,,, läraren har inte sagt nåt annnat. Känns ju onödigt å traggla nåt som inte används längre ? ;)

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Jag tog också det igår :) körde upp i barkarby och uppkörningen började kl 10.15 var du där? körde upp med min egen hoj som du ser på bilden

Grattis!!! :tummenupp
Ja visst var jag där och jag såg dig! Jag rullade in vid 11:15 och då stod du där vid VV barackerna.
Så sjkut skönt att ut och köra nu. Blivit 35 mil på 2 dagar, vara 2 vändor tur o retur in i centrala Sthlm, lika bra att vänja sig :)
Ska du till Barkarby imorgon? Man lär ju få sig ett smile när man kommer in på omårdet igen där man fick beskedet att man nu mera är en mc-åkare :tummenupp

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jag vet inte om vi menar samma sak - men jag tar lite höjd på sista slalomkonan och rätar ut linjen mot ytterkant höger sida vid vändkonan (kör vänstervändning), och börjar ta ned farten ungefär i höjd med sista slalomkonan (släpper antagligen gasen redan innan den), bromsningen sker lite automatiskt, inget jag tänker på.

Det är ju inte överdrivet svårt att få hejd på bågen från ~50 till vändningen, men det blir tight om man inte planerar och rätar ut den sista konan i slalompartiet. :)

/J

Det var så jag brukade göra, dvs. tänkte inte så mycket på det men efter att ha blivit för självsäker så råkade jag bromsa lite för hårt och vurpade.. Iofs. så kanske man kan ta ut sista svängen ordentligt som du säger..

DU ska väl fan inte bromsa i svängen!? är det halt så får du garanterat sladd... brukar rätaupp hojen innan sista 180 svängen och bromsa för att sedan vinkla ner hojen och svänga runt. fungerar perfa för mig inga problem

Nu har jag börjat köra på det viset, ville bara kolla om det var flera som gjorde så..

Vilken av högfartsbanorna är det som gäller då ? På mina lektioner så har jag tränat på båda,,,, läraren har inte sagt nåt annnat. Känns ju onödigt å traggla nåt som inte används längre ? ;)

Den som har undanmanövret på mitten av banan finns ej kvar..

Last edited:

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ktm 660 SMC

min lärare sa att det är bara dom tre konerna efter undanmanövern som är hastigets belagda.
ska själv köra upp på torsdag :gnissla

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Tempoväxling ska ske i slutet av banan och vändning ska göras runt sista konen. Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs.

Kolla längst ned på följande länken eller se bilden här nere:
Vägverkets föreskrifter
om förarprov, behörighet A och A1

Bifogat

• hogfartsdelen.jpg
    hogfartsdelen.jpg
    92.4 KB · Visningar: 315
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
äntligen startat med körningen på skolan idag.. uhm, igår var det visst :tungan

riktigt skoj, gick faktiskt bättre än jag väntat mig, blir lite mycke o hålla reda på när allt ska göras på en gång bara, hehe.

det slutade regna precis lagom också, som tur var.

Men nästa gång tar jag med egen hjälm :zpy kändes som o gnugga nåns svettiga strumpor i ansiktet när man körde.

IRON90

Topplocksras
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
XJR1300-02
Fixade teoriprovet för två veckor sen, går nu och väntar på att sommarlovet ska ta vid så att man kan börja ta lektioner (har bokat in ett antal stycken från den 17 juni). Ska köra upp den 1 juli, börjar redan bli nervös. :gnissla Finns det nån som har kört upp som har tips om vad man absolut INTE ska göra på uppkörningen?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring