Körkort 2008

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Nej, du väljer vilken sida du börjar på första konen.

Körläraren väljer vilken del av "korridoren" du börjar - så första svängen kan antingen bli höger eller vänster, det bestämmer inte du. Hur du rundar första konan är upp till dig men planera väl sedan när du ska göra vändningen. Vilken sida vänder du på bäst? Planera i förväg så att du gör det lättare för dig.

Jag fick välja själv vilken sida på startkorridoren jag ville börja i. :D
Och på vilken sida jag ville köra om första konen osv. :D
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Nu börjar det kännas i magen lite.

Har uppkörningn i morron, ett litet problem är att jag fick inte ledigt från jobbet eftersom alla ska ju såklart ta studenten samma dag som min uppkörning. :huvet
Det är visserligen inte det som är kruxet utan mer att jag inte fick ta ledigt från jobbet pga andra som hade sökt ledigt före mig just pga student.

så nu väntar en natts jobb från kl 23:30 till 06:30 sen ska vi som ska köra upp sammlas utanför körskolan kl 07:00. ska se om jag kan smyga iväg o slagga ett par timmar på jobbet :rolleyes:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu börjar det kännas i magen lite.

Har uppkörningn i morron, ett litet problem är att jag fick inte ledigt från jobbet eftersom alla ska ju såklart ta studenten samma dag som min uppkörning. :huvet
Det är visserligen inte det som är kruxet utan mer att jag inte fick ta ledigt från jobbet pga andra som hade sökt ledigt före mig just pga student.

så nu väntar en natts jobb från kl 23:30 till 06:30 sen ska vi som ska köra upp sammlas utanför körskolan kl 07:00. ska se om jag kan smyga iväg o slagga ett par timmar på jobbet :rolleyes:

Break a leg.

Glöm inte att det är KUL att köra hoj!

Henrik
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Vad mer fick du göra på uppköringen?

Måste man köra båda sidorna på lågfartsdelen under provet?

Nej, det är precis som H4 säger.

Efter krypkörningen var det högfarten, bromstest 70, 90 och en halvtimmes körning i trafik.
Jag välte en kon på högfarten och fick köra om den och i övrigt gick det mesta bra.
Mina förväntningar var att det skulle vara mycket svårare än det var. Det är lätt att vara självkritisk under körningen i trafik, men som alla andra säger på denna tråd så är det helhetsintrycket som räknas.
Dock kan du tänka på att ju säkrare du uppträder på de fasta momenten desto fler "pluspoäng" får du vilket kan göra att inspektören släpper igenom lite mer småmissar under trafikdelen.
Jag tyckte krypkörningen var det jobbigaste dels för att det är det som man gör först och dels för att jag blev väldigt stel och spänd av min nervositet vilket inte direkt är det bästa under krypkörning.

Tar du det bara lugnt och metodiskt så är det inte så svårt.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Nej, det är precis som H4 säger.

Efter krypkörningen var det högfarten, bromstest 70, 90 och en halvtimmes körning i trafik.
Jag välte en kon på högfarten och fick köra om den och i övrigt gick det mesta bra.
Mina förväntningar var att det skulle vara mycket svårare än det var. Det är lätt att vara självkritisk under körningen i trafik, men som alla andra säger på denna tråd så är det helhetsintrycket som räknas.
Dock kan du tänka på att ju säkrare du uppträder på de fasta momenten desto fler "pluspoäng" får du vilket kan göra att inspektören släpper igenom lite mer småmissar under trafikdelen.
Jag tyckte krypkörningen var det jobbigaste dels för att det är det som man gör först och dels för att jag blev väldigt stel och spänd av min nervositet vilket inte direkt är det bästa under krypkörning.

Tar du det bara lugnt och metodiskt så är det inte så svårt.

Själv tycker jag krypkörningen är det enkla med uppkörningen. Ingen trafik och om man kan hantera hojen så är det inga problem.
Ute i trafiken kan allt hända däremot.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Mycket fina tips i den här tråden. Får hoppas att jag kan ge lite tips om två månader efter uppkörningen :)
 

P.Bateman

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Segeltorp
Hoj
Honda CBR600
Äntligen idag satt skiten!! , förarprövaren tyckte jag inte jag riktigt tog i med bromsen vid 50 inbromsningen på manöverbanan, på 2:a försöket satt den.Blev lite landsvägskörning sen å lite villakörningen där kom en liten igelkott springades över över vägen men nu efteråt kankse det bara var ett gott tecken. Hoppas ni andra tar det så vi ses därute ta det lugnt å kör med skallen.
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Jag håller också tummarna för det... :) men det måste väl finnas fler provförrättare på mc än Fågelberg i Dalarna?

Har fått för mig att de inte är så många, typ 2-3st, men helt säker är jag inte. Fågelberg skulle upp till Mora dagen efter jag körde upp så risken finns ju tyvärr att han dyker upp även i Avesta.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Har fått för mig att de inte är så många, typ 2-3st, men helt säker är jag inte. Fågelberg skulle upp till Mora dagen efter jag körde upp så risken finns ju tyvärr att han dyker upp även i Avesta.

hmmm... :S Jaja, jag hoppas iaf...

Annars får jag väl boka uppkörning nånstans i norrland nästa gång istället... Dit kan han ju ändå inte åka tycker jag..
 

PJO

numera innehavare av ett färskt körkort!
Gick med
23 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Blackbird -05
Nu har jag fixat kortet!!!!

Körde upp i Barkaby i morse. Jag var väldigt nervös inför lågfarten, fick den svåra banan.. men det gick perfekt, min bästa krypkörning någonsin! Sedan gick resten av bara farten.. trafiken var väldigt lätt, mest motorväg (troligtvis pga att inspektören, f.ö. en mycket trevlig kvinna, ville svalka sig i värmen).

Nu har jag tagit min första riktiga tur på min Blackbird, och jag måste säga att den övningen jag fått i trafikskolan är mycket värdefull, inte bara för att fixa "lappen". Det blev ungefär 10-11 lektioner på körgården och 6-8 dubbellektioner i trafik, jag fyller snart 50 och har aldrig kört hoj (annat än MTB) och ingen privat övningskörning. Dessutom B-kort i 30 år och c:a 60.000 mil i bil...

Vill också passa på att tacka er på Jarla trafikskola (Ulrika, Janne, Roffe, Ola, Lambros och alla andra...), ni har varit tuffa och lärt mig "ett och annat" nyttigt... nu känns det nästan som jag saknar "gamla Berta" (min trogna körskolehoj Suzuki 750)

Det blir nog mer "fortsatt övningskörning" i helgen..o:)

Grattis till alla andra som också klarat provet, och ni som tyvärr hade oturen att bli kuggade är det bara att göra ett nytt försök.. ni kommer att fixa det!!
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Körkortstillståndet gick ut i 7 Maj i år ... Sökte om ~20 dagar senare, nu (~1½ vecka senare) ringde jag till länsstyrelsen ... De har inte ens registrerat min ansökan .............

.......... Och handläggningstiden är 5 veckor när de väl registrerat den .............


Det är underbart att bo i Stockholm! :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Körkortstillståndet gick ut i 7 Maj i år ... Sökte om ~20 dagar senare, nu (~1½ vecka senare) ringde jag till länsstyrelsen ... De har inte ens registrerat min ansökan .............

.......... Och handläggningstiden är 5 veckor när de väl registrerat den .............


Det är underbart att bo i Stockholm! :tummenupp

Hört mycket om folk som väntat väldigt länge på lämpet. Verkar vara ett vanligt fenomen runt om i Sverige.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Hört mycket om folk som väntat väldigt länge på lämpet. Verkar vara ett vanligt fenomen runt om i Sverige.
Funtar själv på att ringa mer eller mindre varje dag from att jag vet att de registrerat det, vilket man också behöver ringa för såklart. Worst case får man ju vänta 5 veckor hursomhelst, har man "tur" tröttnar de väl på en och fixar det så snabbt som möjligt. Är ju ett solklart fall tycker jag; inga fortkörningsböter eller andra trafikrelaterade dumheter och alla handlingar var i ordning när jag skickade in dem så ...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Funtar själv på att ringa mer eller mindre varje dag from att jag vet att de registrerat det, vilket man också behöver ringa för såklart. Worst case får man ju vänta 5 veckor hursomhelst, har man "tur" tröttnar de väl på en och fixar det så snabbt som möjligt. Är ju ett solklart fall tycker jag; inga fortkörningsböter eller andra trafikrelaterade dumheter och alla handlingar var i ordning när jag skickade in dem så ...

Jo, men det är det jag har hört från andra att man får ligga på för att få något gjort. Så ring minst 1 gång i veckan och se hur det går. Går det inte bra så tjataaaa.

Länsstyrelsen har kanske för mycket att göra, eller så prioriterar de inte lämpen så högt som de andra grejerna de håller på med istället (om de nu gör någonting:)).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, men det är det jag har hört från andra att man får ligga på för att få något gjort. Så ring minst 1 gång i veckan och se hur det går. Går det inte bra så tjataaaa.

Länsstyrelsen har kanske för mycket att göra, eller så prioriterar de inte lämpen så högt som de andra grejerna de håller på med istället (om de nu gör någonting:)).

VAB,konferens,utbildning,fikarast,halvdag,semester,sjukledigt och nöjessurfning så nog fan har dom fullt upp!

Henrik
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
VAB,konferens,utbildning,fikarast,halvdag,semester,sjukledigt och nöjessurfning så nog fan har dom fullt upp!
Ungefär det ja ... Så ligger man på tillräckligt mycket så kanske de suckar lite lätt, messar kollegan på web-MSN att de blir nån minut sena till 9:47 fikarasten (icke att förväxlas med den närliggande 9:53 fikarasten då tjommarna som arbetar med begravningsärenden kommer med wienerbröd) och fixar lämpet åt en. Tjata tjata tjata ...


Mer seriöst hörde jag att de får in ungefär 250 ansökningar/dag, så det är ju en del trots allt ... Dock undrar man hur lång tid det kan ta om man är 60 anställda - 40/dag/person känns inte helt oöverkomligt om du frågar mig ...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top