Körkort 2008

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
tack för ditt svar! Asså har de inte mer kw? Vad kör man får att få mer kw sen? e det trim rör som gäller & hur mycker ger det? ´Jag trodde de gick så gott utan men de jag tänker på har kanske haft trim då..

Är ju ingen expert på ämnet men det ska nog inte behövas nått "trimrör" för att den ska gå framåt.

Kan man även köra ktm 625 på mellan kort? Va jag förstått så har det 24kw orginal.
Dem är reggade på 21 kw, iaf som jag har fått det förklarat av en 625-pilot.

Nu till verkligheten :) Om jag nu har en 525-625:a som har över tillåtna kw. men även reggad som mellan för att jag har mellan kort vad händer vid en vanlig polis kontroll?

Tack på fördhan / johan

Ingenting händer, hur ska dem på plats kunna bevisa att hojen har mer än 12 kw? Dem är ju inga robotar dem där poliserna:)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Ingenting händer, hur ska dem på plats kunna bevisa att hojen har mer än 12 kw? Dem är ju inga robotar dem där poliserna:)

riktigt så säker kan man inte vara.
De kan prova och se om det är betydligt mer än det borde el så plockar de in hojen o plockar isär den osv...

kör man en hoj som man inte har behörighet för så blir det ifall det går att bevisa olovlig körning och försäkring täcker inte om nått händer osv...

johan_tkd

vsv
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
söker efter 125:a
Är ju ingen expert på ämnet men det ska nog inte behövas nått "trimrör" för att den ska gå framåt.

Dem är reggade på 21 kw, iaf som jag har fått det förklarat av en 625-pilot.

Då måste ju en orginal 626 kunnas köra på melln kort. Har något emd vikt/kw & göra med ju. Fcik höra att hans iaf var raggad på 24kw men nu hade 57hk=42kw.

Ang polien . De måste ju kunna kolla upp i datorn på något sett? Fast det kasnke inte går om den e mellan reggad?

Tack igen!

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Det har du rätt i, men hur ofta händer det? inte allt för ofta, men man ska ju dock inte underskatta det, självklart.

*ler*
Det var det enda jag ville få fram.
De kan ju få för sig att göra konstiga saker för att de inte har bättre för sig tex.
Men det är inte vanligt att de plockar in hojar rent sådär.
Dock ska man ju ha det i åtanke när mn kör utan rätt behörighet...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Strypningssatsen lite försenad. Får hojen på Måndag. Har då 7 dagar på mig att öva inför uppkörningen :näsblod

PerD

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2003, Yamaha R6
ok receptionisten som jag pratade med nämnde ingenting om några rum som dom har, så jag bokade in mig på vandrarhem på lövudden, och de sa att det tar ca 10 min med buss nr 25 därifrån in till stan, men har ingen aning om hur lång tid det tar till Irsta? eller om bussen ens åker till Irsta? :va
Har du kört med västerås bil och mc? vad tyckte du om dem, lär man sig lika fort om man aldrig har suttit på en mc innan? kan man fixa uppkörningen efter intensiv veckan?
Ska dit nästa vecka och vill gärna ha allt med boende klart innan dess.

Isf har dom slutat med rummen för bara nån vecka sen. Jag körde själv där v27 och då fanns dom då kvar. Testa ring igen om du inte gjort det redan, dom bör ha rum.
Jag skulle nog iaf helt klart rekommendera dom om du kan bli av med vandrarhemmet på lövudden. Känns betydligt mycket smidigare.

Lövudden ligger ju på "andra sidan" stan så med buss blir säkert totala restiden 30-40 min + gångtur från busshållsplatsen i irsta till garaget ytterligare 10 min. Då bussarna inte går så jätteofta dom där sträckningarna så kan det säkert, om man har otur, ta längre tid.

Kommer säkert lösa sig alla dagar förutom måndagen om du snackar med instruktörerna eller någon av dom som går utbildningen samtidigt.

Nu vet inte jag hur skillad du är, men jag hade inte kört någon tung mc innan, endast lite cross och moped flera år tidigare och det gick alldeles utmärkt. Dom hjälpte mig till och med flytta fram uppkörningen så jag körde upp på tisdagen veckan efter. Dock tycker jag nog man ska ha lite koll på hur en mc fungerar rent tekniskt och hur alla reglage fungerar, t.ex att fixa växla utan problem. Annars får man det nog lite jobbigt att hinna med. Tror dessutom Roberto är lättare att ha och göra med då :D
Har man inget problem med det och kan koncentrera sig på övningarna så tycker iaf inte jag det var några problem.

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
Isf har dom slutat med rummen för bara nån vecka sen. Jag körde själv där v27 och då fanns dom då kvar. Testa ring igen om du inte gjort det redan, dom bör ha rum.
Jag skulle nog iaf helt klart rekommendera dom om du kan bli av med vandrarhemmet på lövudden. Känns betydligt mycket smidigare.

Lövudden ligger ju på "andra sidan" stan så med buss blir säkert totala restiden 30-40 min + gångtur från busshållsplatsen i irsta till garaget ytterligare 10 min. Då bussarna inte går så jätteofta dom där sträckningarna så kan det säkert, om man har otur, ta längre tid.

Kommer säkert lösa sig alla dagar förutom måndagen om du snackar med instruktörerna eller någon av dom som går utbildningen samtidigt.

Nu vet inte jag hur skillad du är, men jag hade inte kört någon tung mc innan, endast lite cross och moped flera år tidigare och det gick alldeles utmärkt. Dom hjälpte mig till och med flytta fram uppkörningen så jag körde upp på tisdagen veckan efter. Dock tycker jag nog man ska ha lite koll på hur en mc fungerar rent tekniskt och hur alla reglage fungerar, t.ex att fixa växla utan problem. Annars får man det nog lite jobbigt att hinna med. Tror dessutom Roberto är lättare att ha och göra med då :D
Har man inget problem med det och kan koncentrera sig på övningarna så tycker iaf inte jag det var några problem.

Tack för tipsen! jag ringde receptionisten men hon sa att de slutat med rummen så det får nog bli lövuddens vandrarhem för min del, men det ska nog gå bra, tar lite längre tid att komma dit men det ska nog lösa sig...

haha har hört att roberto ska vara hård, men det e bara bra för då lär man sig...har som sagt inte mycket erfarenhet alls utav mc körning har bara kört en dubbellektion tidigare då jag fick känna på hojen samt växla upp och ned:)

Hoppas bara på att allt ska gå bra, har uppkörningen den 26 aug i västerås så det är en vecka paus där efter intensiv kursen, så det känns lite bökigt, hade velat köra upp direkt veckan efter som du gjorde, känns som att man kanske glömmer mycket när man har uppehåll i en vecka...

PerD

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2003, Yamaha R6
Tack för tipsen! jag ringde receptionisten men hon sa att de slutat med rummen så det får nog bli lövuddens vandrarhem för min del, men det ska nog gå bra, tar lite längre tid att komma dit men det ska nog lösa sig...

haha har hört att roberto ska vara hård, men det e bara bra för då lär man sig...har som sagt inte mycket erfarenhet alls utav mc körning har bara kört en dubbellektion tidigare då jag fick känna på hojen samt växla upp och ned:)

Hoppas bara på att allt ska gå bra, har uppkörningen den 26 aug i västerås så det är en vecka paus där efter intensiv kursen, så det känns lite bökigt, hade velat köra upp direkt veckan efter som du gjorde, känns som att man kanske glömmer mycket när man har uppehåll i en vecka...

Jasså det var så till och med. Där ser man! Jepp.. löser sig säkert!

Hård läste jag också innan jag gick utbildningen men jag vet inte om det är rätt ord. Väldigt rak när han säger grejer och är inte någon som lindar in det han säger så det inte ska låta för hårt. Riktigt skön person som kan det han håller på med.

Då dom är ärliga med om dom tror man kommer klara uppkörningen eller inte så händer det att man får en tid från en elev som har gått tidigare och har en uppkörning snart, men som antagligen inte kommer klara den. Jag fick en sån tid. Vi bytte alltså tider så den som behövde mer körning skulle hinna få det.

Annars är det bara ringa varje halvtimma till vv så kan du ha turen att få en tid. Brukar tydligen funka väldigt bra.

Lycka till! Ska hålla utkik på gatorna :yoparty

mattsson311

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Hoj
2007 KTM Superduke
fan..precis hemkommen från uppkörningen..kuggade på att jag hade fel plasering vid höger svängar..känns lite jobbigt faktiskt, även om jag inte har kört såå jätte mycket så är det lite jobbigt och kugga på en sån grej faktiskt..får la ut och träna lite mer:)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Sorry om det är offtopic. Men jag måste bara eftersom du inte sett sensationen.

:banana

http://www.youtube.com/watch?v=WR32p7b30Cw

ONTOPIC). :D

Det är ju denna som gäller:

[YOUTUBE-ID]hlYCVpPo1WQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]

fan..precis hemkommen från uppkörningen..kuggade på att jag hade fel plasering vid höger svängar..känns lite jobbigt faktiskt, även om jag inte har kört såå jätte mycket så är det lite jobbigt och kugga på en sån grej faktiskt..får la ut och träna lite mer:)

Trist. Men jag vet hur det känns. Kuggade min första B-uppkörning för att jag stod lite för långt till vänster när jag skulle svänga höger i en korsning.

Last edited:

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04

Trist!
Vilken placering hade du ingör svängen?

mattsson311

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Hoj
2007 KTM Superduke
mm..det känns lite trist..men men..jo han antydde väl att det var mer allmänt i min körning att det var att jag inte låg tillräckligt mot mitten när jag skulle skära kurvorna..och även att jag låg för långt mot mitten när jag skulle svänga höger i en korsning..ut och träna någon dag här..

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
mjo, alltid nåt ägghuvve som jobbar som uppkörningsförrättare.

känner igen det där från b-kortet. fick en o samma gubbj*vel 3 gånger på raken.

1:a kuggningen: imma på en ruta.. gubbfan hade ju stått ute i regnet, så fläkten pallade inte att få bort imman snabbt nog. :rolleyes:

2: ojämn farthållning...
tidig vinter, 0 gradigt med underkylt regn, varning för blixthalka.. :gnissla

3: påstod att en kärring ville gå över gatan, tvärnit och kuggad.. kärringen gick på trottoaren utan antydelse att vilja gå över vägen... :huvet

4:e o sista uppkörningen fick jag en äldre herre som satt o klottrade lite.. när det var över så sa han: va fan va bra du kör!

hoppas jag får en vettig människa på min mc-uppkörning i slutet på månaden.

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
mm..det känns lite trist..men men..jo han antydde väl att det var mer allmänt i min körning att det var att jag inte låg tillräckligt mot mitten när jag skulle skära kurvorna..och även att jag låg för långt mot mitten när jag skulle svänga höger i en korsning..ut och träna någon dag här..

Det e synd när de kuggar för så "enkla" saker =(
Börjar oroa mig väldigt mycket för att inte hinna ta kortet i år! Jag började ju trots allt så sent med allting, skickade in mitt lämp så sent som i slutet av juni, fick det i 3dje veckan juli, skrev teorin i slutet av juli och fick godkänt så nu har jag "bara" uppkörningen som är den svåra biten (som man själv oftast inte kan styra över med tanke på att trafiken ser olika ut varje gång)

Vill så gärna ta kortet i år så att man bara kan koppla av och slippa tänka på det, så kan man sedan i lugn och ro leta efter en hoj under hösten/vintern och förhoppningsvis njuta hela nästa sommar.

Problemet är att jag inte alls har någon körvana, har endast kört 2 timmarspass på trafikskola och har ingen som helst möjlighet att köra privat så att mängdträning är svårt att få för min del. Som tur är så ska jag iväg nästa vecka till västerås på en intensivkurs i en vecka och förhoppningsvis lär man sig fort och tillräckligt mycket för att klara uppkörningen för att jag tror man aldrig blir tillräckligt fullärd. Sedan får jag komplettera med några extra lektioner för att finslipa det sista inför uppkörningen i västerås.

Det känns väldigt stressande och tight med tid och eftersom man bor i Sthlm så finns det inte så värst många chanser till o boka nya tider om man skulle kugga. Man vill ju bara ta det där jäkla kortet nu så att man har den!! :huvet
haha blir galen när jag tänker på det :D

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Det e synd när de kuggar för så "enkla" saker =(
Börjar oroa mig väldigt mycket för att inte hinna ta kortet i år! Jag började ju trots allt så sent med allting, skickade in mitt lämp så sent som i slutet av juni, fick det i 3dje veckan juli, skrev teorin i slutet av juli och fick godkänt så nu har jag "bara" uppkörningen som är den svåra biten (som man själv oftast inte kan styra över med tanke på att trafiken ser olika ut varje gång)

Vill så gärna ta kortet i år så att man bara kan koppla av och slippa tänka på det, så kan man sedan i lugn och ro leta efter en hoj under hösten/vintern och förhoppningsvis njuta hela nästa sommar.

Problemet är att jag inte alls har någon körvana, har endast kört 2 timmarspass på trafikskola och har ingen som helst möjlighet att köra privat så att mängdträning är svårt att få för min del. Som tur är så ska jag iväg nästa vecka till västerås på en intensivkurs i en vecka och förhoppningsvis lär man sig fort och tillräckligt mycket för att klara uppkörningen för att jag tror man aldrig blir tillräckligt fullärd. Sedan får jag komplettera med några extra lektioner för att finslipa det sista inför uppkörningen i västerås.

Det känns väldigt stressande och tight med tid och eftersom man bor i Sthlm så finns det inte så värst många chanser till o boka nya tider om man skulle kugga. Man vill ju bara ta det där jäkla kortet nu så att man har den!! :huvet
haha blir galen när jag tänker på det :D

Skrev du teorin i juli, så har du ju halva nästa säsong på dig också... Visst surt att vänta, men förhoppningsvis så har du ju kortet ett bra tag efteråt också..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0