Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Kan det komma frågor på exempelvis vad man ska tänka på när man kör bil + släp på teoriprovet för MC? Tycker inte det borde göra det men det kanske räknas som generella kunskaper som man ska ha?

Nej, finns inga bilspecifika frågor, lämpligt nog.
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Jag fattar inte varför så många bara ser till ekonomin och inte till själva utbildningen! Visst, det kan vara surt att lägga 10-15 papp men jag är nog fan övertygad om att en utbildning via skola ger dig en bättre start och större chans att fixa uppkörningen. Dessutom tror jag att en del tips "sitter i lite längre. Jag har bara gott att säga om den skola jag gick på i Kungälv....
Kan man samtidigt övningsköra mkt privat så är det ju bara bonus...

Håller med dig om varför många bara ser till ekonomin och inte själva utbildningen, sen är det såhär, många gånger bevisat, dem som går en mc utbildning lär sig och hantera den bättre.
OBS!! nu menar jag inte att köra på raksträckor och dyl det kan vem som helst göra, men då när paniken är framme det är då du har din kunskap att använda dig utav för att rädda situationen på bästa sätt.
Fattar inte hur vissa på alla möjliga sätt försöker undankomma utbildning mm...pga det kostar för mycket och "jag" har inte råd, då är det lika bra och lägga ner allt eller spara mer...smakar det så kostar det helt enkelt. och det blir inte billigare senare med att äga en hoj heller, Köp, försäkring, service, delar, förvaring.. mm...(om man inte vill ha 50talets sporthoj)
Sen klart att alla är nervösa inför alla tester, men det är då ens kunskaper sätts på prov och då gör man det bästa man kan, inser inspektörn att man inte kan, då är det och öva mer, många surar över att dem kuggar för att jävlas, men tvärtom dem räddar ens liv !!!!

Önskar alla körkortstagare inför säsongen 2009 lyckatill.:squid
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Håller med dig om varför många bara ser till ekonomin och inte själva utbildningen, sen är det såhär, många gånger bevisat, dem som går en mc utbildning lär sig och hantera den bättre.
OBS!! nu menar jag inte att köra på raksträckor och dyl det kan vem som helst göra, men då när paniken är framme det är då du har din kunskap att använda dig utav för att rädda situationen på bästa sätt.
Fattar inte hur vissa på alla möjliga sätt försöker undankomma utbildning mm...pga det kostar för mycket och "jag" har inte råd, då är det lika bra och lägga ner allt eller spara mer...smakar det så kostar det helt enkelt. och det blir inte billigare senare med att äga en hoj heller, Köp, försäkring, service, delar, förvaring.. mm...(om man inte vill ha 50talets sporthoj)
Sen klart att alla är nervösa inför alla tester, men det är då ens kunskaper sätts på prov och då gör man det bästa man kan, inser inspektörn att man inte kan, då är det och öva mer, många surar över att dem kuggar för att jävlas, men tvärtom dem räddar ens liv !!!!

Önskar alla körkortstagare inför säsongen 2009 lyckatill.:squid
Att rädda en farlig situation skulle jag mer kalla erfarenhet. Du kanske lär dig hur du ska göra på en trafikskola, men du lär dig inte göra det.
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Skinnställ, stövlar, ryggskydd och handskar inhandlat, tacka gudarna för REA :tuttar
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Jag kommer ta en lektion och sedan köra upp.

Hoppas det räcker. :)

Jag hade haft B-kort i 12 år när jag körde upp och jag körde 6 lektioner på skola och ca: 100mil privat. 5 av de 6 lektionerna spenderades i körgård. Det är möjligt att du är grym på att köra, men mitt tips är att nöta krypkörning. Högfartsdelen tyckte jag var enkel i jämförelse och trafikdelen var inga som helst problem.
Ta de lugnt bara, var ödmjuk, trevlig och kör inte som en mes på uppkörningen så kommer det att gå bra. Tänk på att inspektören har valt sitt jobb för att han gillar att åka hoj så var inte rädd för att trycka på lite vid accelerationer, var stenhård vid positionering/placering och visa att du vet exakt vad du håller på med.

Lycka till.
 

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
På väg hem från jobb igår så såg jag övningskörare från samma körskola där jag tog mitt körkort... tänkte att det var inte längesen man själv satt där. :)

Önskar alla som är på väg att ta kortet lycka till och hoppas ni får det innan sommaren så ni hinner köra mycket.

Märks att det snart är vår när det börjar skrivas mycket i denna tråden. :)
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag har bokat intensiv hos Västerås bil och mc och då krävs det att man tar med eget ryggskydd. Eftersom jag inte vet hur deras övriga kläder är, är det bara att köpa vilket som eller passar inte alla till alla kläder (vilket jag antar att de inte gör)?
Kanske bättre att köpa eget ställ själv?

Ingen annan som ska på intensiv där? Speciellt helgintensiv?
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
jag är kanske lite inne på fel spår.. men det står ju inte vilket sorts körkort man ska pratar om i tråden.

2007 tog jag ett lätt kort och i höstas jag tog mitt mellanklass, så jag hade tänkt att satsa på bil kortet nu:) så jag och morsan ska på handledarkurs imorgon och sen ska vi börja löra en masa privat så jag kan lära mig fordonet. Något säger mig att efter 2 mc körkort då jag gått hos körskola ett bra tag båda gångerna så borde det inte vara någo problem med trafiken:D
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Jag har bokat intensiv hos Västerås bil och mc och då krävs det att man tar med eget ryggskydd. Eftersom jag inte vet hur deras övriga kläder är, är det bara att köpa vilket som eller passar inte alla till alla kläder (vilket jag antar att de inte gör)?
Kanske bättre att köpa eget ställ själv?

Ingen annan som ska på intensiv där? Speciellt helgintensiv?

Jag använde mitt själv för att skolans ställ har ju många personer använd :confused: :confused: rekomendrar du köper ditt själv och använder den!:tummenupp
 

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2013 kawasaki z800
Är klar med min uppskrivning nu,skrev upp privat. Så nu är det dags att övningsköra. Något som gjorde mig förvånad va att handledaren får INTE köra med bil bakom eleven ? men körläraren får? Någon mer än jag som tycker det är säkrare med en bil bakom ? ska inte handledaren betraktas som en körlärare ?
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Är klar med min uppskrivning nu,skrev upp privat. Så nu är det dags att övningsköra. Något som gjorde mig förvånad va att handledaren får INTE köra med bil bakom eleven ? men körläraren får? Någon mer än jag som tycker det är säkrare med en bil bakom ? ska inte handledaren betraktas som en körlärare ?


1.handledaren får INTE köra med bil bakom eleven ? ABSOLUT inte men det får de i trafikskolan rutinerade yrkes förare osv.

Däremot får handledaren sitta bakom dig!
 

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2013 kawasaki z800
Jo jag känner till reglerna. Men vad gör dem mer rutinerade "på papper" ?
min handledare har haft kort och kört aktivt i 30 år. Inte alla körlärare som
har den erfarenheten ? tycket inte det är orsak nog. tycker dem borde hjälpa oss mc förare mer och göra det lättare för oss. Inte alla som får tag på en handledare med både kort och hojj !

1.handledaren får INTE köra med bil bakom eleven ? ABSOLUT inte men det får de i trafikskolan rutinerade yrkes förare osv.

Däremot får handledaren sitta bakom dig!
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Jo jag känner till reglerna. Men vad gör dem mer rutinerade "på papper" ?
min handledare har haft kort och kört aktivt i 30 år. Inte alla körlärare som
har den erfarenheten ? tycket inte det är orsak nog. tycker dem borde hjälpa oss mc förare mer och göra det lättare för oss. Inte alla som får tag på en handledare med både kort och hojj !


<jo stämmer ställ den frågan till trfiklärare eller trasportstyrelsen!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Själv har man bokat sina första lektioner!
Började med 3 st , så får jag se hur många behöver.
den 25 mars är den första lektionen!
Hoppas på att ha kortet i april eller början på maj kan de vara möjligt tror ni?
Har en hel del erfarenhet av 2hjul så man är inte helt vilsen inom hantering osv.

Lycka till alla andra som också väntar på att få köra upp!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Själv har man bokat sina första lektioner!
Började med 3 st , så får jag se hur många behöver.
den 25 mars är den första lektionen!
Hoppas på att ha kortet i april eller början på maj kan de vara möjligt tror ni?
Har en hel del erfarenhet av 2hjul så man är inte helt vilsen inom hantering osv.

Lycka till alla andra som också väntar på att få köra upp!

Det tror jag absolut du kan lyckas med. Iofs lär sig alla olika fort, men gör ditt bästa o lyssna på läraren (om du har en bra...). Lycka till!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Mac: Inte så konstigt, det är långt ifrån alla som har såpass erfarna handledare som du... men samtidigt så är en massa år inte samma sak som bra handledare.
En trafikskolelärare har ganska mycket utbildning bakom sig.

Eller skall regelverket anpassas efter individnivå tycker du???

Halle7: Jag köpte eget efter att ha satt på mig skolans ställ en gång... det räckte för att få mig att må illa kan jag säga. Köpte billigt godkänt då jag var säker på att jag kommer vilja byta snart ändå då jag vet mer om vad jag vill ha.
 

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2013 kawasaki z800
jo men vad gör en handledare mer erfaren att köra bil bakom än någon annan ? det är det jag är ute efter.vad kan gå mer fel på körlärare som med en simpel enkel vanlig handledare ? Pratar vi erfarenhet så är det ju bättre med 1 oerfaren (eleven) än 2 oerfarna på hojj? eller ? Kör en handledar utbildning på A-kort också eller nått.

Mac: Inte så konstigt, det är långt ifrån alla som har såpass erfarna handledare som du... men samtidigt så är en massa år inte samma sak som bra handledare.
En trafikskolelärare har ganska mycket utbildning bakom sig.

Eller skall regelverket anpassas efter individnivå tycker du???

Halle7: Jag köpte eget efter att ha satt på mig skolans ställ en gång... det räckte för att få mig att må illa kan jag säga. Köpte billigt godkänt då jag var säker på att jag kommer vilja byta snart ändå då jag vet mer om vad jag vill ha.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Mac: Ingen handledare får köra med bil bakom mc... bara utbildade lärare, har dock inte sett någon som kör så men de får. Skillnaden är väl att dessa är utbildade precis som jag skrev innan vilket det inte finns som krav på privata handledare.
Det står faktiskt i reglerna för övningskörning att handledaren skall vara en erfaren förare av den behörighet som gäller... så 2 oerfarna skall det aldrig vara.

Du får lyfta blicken lite och se det från ett mer kollektivt perspektiv än individuellt.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Halle7: Jag köpte eget efter att ha satt på mig skolans ställ en gång... det räckte för att få mig att må illa kan jag säga. Köpte billigt godkänt då jag var säker på att jag kommer vilja byta snart ändå då jag vet mer om vad jag vill ha.

Sålänge skyddet är godkänt borde de inte klaga va? Tänkte om man köper ett billigt på biltema, lidl eller annat. Vet ju inte om man kommer ha mc denna säsongen än så känns inte så relevant att lägga ut massa tusen om man bara har det på körskolan. Hoppas bara man inte får ett skitvarmt och det är varmt ute, eller ett som inte tål vatten och det regnar hela tiden...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top