Körkort 2009

GSR600

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Ground zero
Hoj
GSX650FA
Hörde att de vid uppkörningen kan var lite kinkiga... Enl körläraren så e d inte säker att man får köra upp i kevlarjeansen... Nån som hört detta mer än jag?
 

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
HD
Hörde att de vid uppkörningen kan var lite kinkiga... Enl körläraren så e d inte säker att man får köra upp i kevlarjeansen... Nån som hört detta mer än jag?

Detta står det hos körkortsportalen/vv

"Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jag ska köra upp i VÄSTERÅS på torsdag, något speciellt som man ska akta sig för där? :gnissla
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Var rädd om kortet alla ni som precis fått det, annars kan det försvinna väldigt fort:näsblod
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Idag tog jag kortet :D

Bra jobbat! Grattis till friheten och början på den mest roliga hobbyn! :)

Jag ska köra upp i VÄSTERÅS på torsdag, något speciellt som man ska akta sig för där? :gnissla

Skulle vara nerverna då. Se bara till att slappna av och lyssna på instruktionerna så går det säkert fint. Var extra uppmärksam på cykelbanor du korsar, de finns överallt. Acca på ordentligt när du kan/ska t ex vid motorvägspåfarter eller från stillastående ut på 50/70-vägar. Glöm inte placeringen. Svårt att ge tips på falluckor. God lycka! :)
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Tja, nu är lilltjejen 2 år så nu är det dags att fixa körkortet för MC :), hoppas att man inte är helt imbecill
 

johansson84

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
1993, Honda CB750
Jag har min uppkörning nu på torsdag och har en fråga ang. lågfartsdelen. Stämmer de anvisningar som ges av vv där det står att man ska hålla sig inom 4m i bredd när man snurrar runt sista konan? :confused: Har ibland lite problem med att ta mig runt där utan att komma utanför...
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Jag har min uppkörning nu på torsdag och har en fråga ang. lågfartsdelen. Stämmer de anvisningar som ges av vv där det står att man ska hålla sig inom 4m i bredd när man snurrar runt sista konan? :confused: Har ibland lite problem med att ta mig runt där utan att komma utanför...

ja, de har ju målat upp gränserna precis som det står i boken (4m), men haka inte upp dig för mycket på det. Både min körklärare och de från vägverket förklarade att de ser på helheten, och ifall du kommer lite utanför linjerna men gör en bra körning på konbanan för övrigt så är det inga problem.:tummenupp
 

johansson84

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
1993, Honda CB750
ja, de har ju målat upp gränserna precis som det står i boken (4m), men haka inte upp dig för mycket på det. Både min körklärare och de från vägverket förklarade att de ser på helheten, och ifall du kommer lite utanför linjerna men gör en bra körning på konbanan för övrigt så är det inga problem.:tummenupp

Ok, tack för det snabba svaret! :Bugar Ska ut o öva röven av mig ikväll! :D
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Jag har min uppkörning nu på torsdag och har en fråga ang. lågfartsdelen. Stämmer de anvisningar som ges av vv där det står att man ska hålla sig inom 4m i bredd när man snurrar runt sista konan? :confused: Har ibland lite problem med att ta mig runt där utan att komma utanför...

På lågfart 1 (och 2) är det bara en spärrlinje mot längden, inte bredden. Så du kan ta ut svängen runt sista konerna bredare.

Edit: Jämför Garagevändning med slutet av Lågfart 1

Garagevändning (spärrlinjer i längd och bredd)
___________
|
|​
|
|​
|
|​



Lågfart 1 (Inga spärrlinjer i bredd)

____________

x​

x​

x​
 
Last edited:

johansson84

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
1993, Honda CB750
Hmm, ok då har jag fått två olika bud ja... :confused: Det är ju dock inga "ritade" spärrlinjer för bredden i vv's instruktioner utan just den som verkar vara en markör för banans längd. Får gå efter det men ändå försöka hålla mig så tajt som det går så löser det sig säkert. :banana Tack för svaren.
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
Hmm, ok då har jag fått två olika bud ja... :confused: Det är ju dock inga "ritade" spärrlinjer för bredden i vv's instruktioner utan just den som verkar vara en markör för banans längd. Får gå efter det men ändå försöka hålla mig så tajt som det går så löser det sig säkert. :banana Tack för svaren.

Körde upp förra veckan. Det finns ingen begränsning i bredd! Varken utmålad eller i provförrättarens huvud. :tummenupp
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Jag ska köra upp i VÄSTERÅS på torsdag, något speciellt som man ska akta sig för där? :gnissla

När jag körde upp i V-ås åkte vi från hälla mot Ängsö.
Vänster sväng på landsväg,grusväg.
Lite landsväg sen in i Skiljebo.
I skiljebo är det ju lite cykelvägar,30 km/h mm'
Sen var det rondeller,lite trafikljus.E18 mot hälla.Klart.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Yej...en bit på vägen. Teorin avklarad idag med 58/65. Är nöjd med tanke på att jag bara övat lite med TEO mc 2009 och Bonniers. Nu är det bara den svåra biten kvar!!! Har inte tagit en enda lektion på körskola så det kanske är dags att börja kolla upp det nu. Tips om skola i Malmö?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top