Körkort 2009

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Fick kortet idag! han klaga inte på ett skit..

"Du är född till att köra motorcykel, ta de lugnt nu!"


JIHAA
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag tror inte att det är ok med ett 5 år gammalt kort... varför inte investera i ett nytt när man ska ha det ett antal år...

jg vart ju snyggare för fem år sen;) skämt å sido, jag får väl kolla med fotografen i stna och boka en tid så kanske han orkar ta foton:p

var och körde lite idag, gick väldans bra med konbanan och undanmanövern, så nöjd:) provade 90inbromsning också och det är fan i mig rätt läskigt, jag är lite vek med att dra på rullen, måste tuffa till mig lite, alltså jag drar redigt bra på rullen när jag ska åka ut på motorväg/stor väg/landsväg (inga problem att accelerera upp till 90-110)men att dra på rullen på ett begränsat område..läbbigt:gnissla

Fick kortet idag! han klaga inte på ett skit..

"Du är född till att köra motorcykel, ta de lugnt nu!"


JIHAA

fan vilken komplimang!!! :) GRATTIS!
 
Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
ja körningen kändes riktigt bra, lågfart, högfart, 70 samt 90 bromsning gick galant.. även sen trafiken, kanske är bra att va lite nervös ibland!

Och har för övrigt kommit hem med bågen efter en sväng.. vilken känsla att glida runt på vägarna!
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Klarade kortet idag i Säve.. tredje försöket, men nu satt det äntligen...
Så underbart gött att ha det avklarat..
Grattis till alla som klarat det, och lycka till ni som håller på!
 

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
Körde upp i Tullinge idag (24/6) och klarade det!

Det var min andra uppkörning då jag missade min första p.g.a att jag inte stannade helt vid stopplikt.. slarvigt och onödigt.

Mitt tips till de som håller på att ta kort:
1. Läs MC-boken och följ momenten i den på egen hoj (sparar en del cash).

2. Visualisera mentalt att du kör MC, växlar, kör konbanorna och bromsproven, stöter på olika kniviga trafiksituationer och som du mentalt löser galant. Inom bl.a. dykning används denna teknik och det fungerar förvånandsvärt bra. Nackdelen är väl att det krävs att man har en gnutta fantasi. :)

3. Lär dig säkerhetskontrollen utan och innan! Finns två toppenvideos på Youtube som S:t Eriks trafikskola spelat in. Jag lade klippen på Ipoden och kollade igenom dem ett antal ggr innan läggdags : http://www.youtube.com/watch?v=x8tfMo57KqU

4. Titta och lär av videon Tvärnit: http://www.youtube.com/watch?v=gkcr2U07gxc

Tror med all säkerhet att klippen/tipsen ovan redan tagits upp av andra här på forumet, men vill ändå dela med mig av hur jag gick till väga.

Sen vill jag tacka alla som skrivit och delat med sig av tips och råd i denna tråd, för mycket av det som stått här har hjälpt på min väg till kortet! Tack!! :) :) :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
3. Lär dig säkerhetskontrollen utan och innan! Finns två toppenvideos på Youtube som S:t Eriks trafikskola spelat in. Jag lade klippen på Ipoden och kollade igenom dem ett antal ggr innan läggdags :

haha jag gjorde samma sak :) Fungerade asfint för mig! Var nog mest orolig över den innan allt drog igång, fick kolla elen så det var ju inte så avancerat.

å grattis! vi ses där ute =)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Varför ska de alltid vara så jävliga när man kört upp???

Hade uppkörning idag, när vi va klara så hjälpte jag nästa kille att ta på öronsnäckan å de, när jag kommer fram till inspektören säger han

-Varför blinkar du inte när du ligger i ett körfält som svänger?

-Jag har för vana att göra det? Gjorde jag inte de?

-Nä var å varannan gång blinkade du inte.......

- jaha, jag brukar göra det faktiskt...

-Bra fortsätt med de, här har du kortet!


FY FAN VA SKÖNT!!!!!!!!11!1!!1 å de blir ju inte sämre av att de är grymt väder idag =)

NAJS:D Grattis...men jo de njuter nog extra att få vara "griniga" innan de säger grattis här har du lappen:D då har de smatalsämne till lunchen/fikan med sina arbetskollegor;)
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Då var kortet i hamn!:yoparty

Vi var 4 st från samma trafikskola ute i säve idag och vi klarade det alla 4:yoparty

Nu ska man bara köpa hoj.... nån som vet om man kan hyra en i gbgområdet? Vill köra nu nu nu.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Körde upp i Tullinge idag (24/6) och klarade det!

<...LISTA...>

Tror med all säkerhet att klippen/tipsen ovan redan tagits upp av andra här på forumet, men vill ändå dela med mig av hur jag gick till väga.

Sen vill jag tacka alla som skrivit och delat med sig av tips och råd i denna tråd, för mycket av det som stått här har hjälpt på min väg till kortet! Tack!! :) :) :)

Grattis till kortet! :)

Bra med en tipslista till alla andra! :tummenupp
Ta det lugnt på vägarna nu.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
okej måste fråga NÄR har man bromsberedskap? alltså jag minns när jag tog körkort för typ 15 år sen att man skulle ha foten på bromsen(inte trycka) när man körde igenom korsningar och vissa utfarter dvs släppa gasen och foten på bromsen- då är man liksom beredd....
men är det så på hoj med? att ha alla fyra fingrar på handbromsen när jag närmar mig- kör igenom korsning, utfarter? eller ska man bara ha aktiv tittande, vrida på huvudet och kolla läget hela tiden och ser man en bil närma sig tex korsningen man ska passera så kan man lägga fingrarna på handbromsen.....

eller hur gör ni...hur fick ni lära er det? min make hävdar att man gör det sista, aktivt läser av trafiken OM det närmar sig nån en korsning som man ska passera i och bilen verkar lite misstänkt snabb inkommande i korsningen då kan man lägga fingrarna på handbromsen....annars om allt verkar tomt och bra så bara köra på....

EDIT: en fråga till..kollar på länken om säkerhetkontroll som länkades av en nybliven mckortsägare (tellmike) och jag undara om jag genom att stå på bromsen kan kolla svinglagret på min ER5?

min ena handledare sa att man kan även genom att ta tag i svingarmen längst ut vid navet och vicka på den känna om den är fast elelr vickig, att det är det enklaste att göra på ER5an...dessutom är jag rätt kort så jag vet inte om jag når att stå på fotbromsen OCH vicka på backhjulet:gnissla..provat en gång men tyckte det verkade otympligt:p
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
okej måste fråga NÄR har man bromsberedskap? alltså jag minns när jag tog körkort för typ 15 år sen att man skulle ha foten på bromsen(inte trycka) när man körde igenom korsningar och vissa utfarter dvs släppa gasen och foten på bromsen- då är man liksom beredd....
men är det så på hoj med? att ha alla fyra fingrar på handbromsen när jag närmar mig- kör igenom korsning, utfarter? eller ska man bara ha aktiv tittande, vrida på huvudet och kolla läget hela tiden och ser man en bil närma sig tex korsningen man ska passera så kan man lägga fingrarna på handbromsen.....

eller hur gör ni...hur fick ni lära er det? min make hävdar att man gör det sista, aktivt läser av trafiken OM det närmar sig nån en korsning som man ska passera i och bilen verkar lite misstänkt snabb inkommande i korsningen då kan man lägga fingrarna på handbromsen....annars om allt verkar tomt och bra så bara köra på....

Jag är beredd att hålla med din make, förutom vid skymd sikt då fingrar och fot ska på plats eftersom vad som helst kan komma utfarandes snabbt (där högerregeln gäller är det extra viktigt).
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag är beredd att hålla med din make, förutom vid skymd sikt då fingrar och fot ska på plats eftersom vad som helst kan komma utfarandes snabbt (där högerregeln gäller är det extra viktigt).

aha brabra då ÄR det så jag gjort och så plötsligt har jag fått för mig att jag ska ha fingrarna på handbromsen vid vareviga utfart, korsning, you name it och det blir ju så jullrigt att ha så och försöka hålla farten:D

men dåså då känner jag mig tryggare för då gör jag ju helt rätt och skymd sikt är jag extra noga med att titta och vifta med fingrarna över handbromsen:p

ska ut och träna liite konbana och undanmanövrn ikväll och sen ta mig en tur...börjar ta sig, få se om det går sämre idag bara för att det gick bra igår;)

fan..vågar jag säga det....att jag nästan ser framemot att köra upp....hörde ni??????!!!???? jag får nog äta upp det igen;)
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top