Körkort 2010

marcus95

Ride fast or die old
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 600f -99
teorin klar=) Bara körningen kvar men det får bli till våren...Kul att se att det är så många som är sugna på koretet.
 

hypno

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Luleå
Hoj
Ducati
Jajamän man ska börja ta mc-kortet direkt när trafikskolorna kör igång igen. Lite surt att man då kommer vara tvungen att gå en extra riskutbildning so man skulle sluppit om man tog kortet tidigare..
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Har en fråga som jag hoppas ni kan besvara!

Får jag köra upp och köra med en en 250cc på riskutbildningen? Har för mig att jag såg att man måste ha över 375cc för riskutbildningen, kan det stämma och hur är det med uppkörningen? :S

MvH

Tyvärr minst 375cc

Typ av motorcykel under riskutbildningens del 2
Den motorcykel du kör under utbildningen ska vara tvåhjulig och lämplig för utbildningen.

Om du genomgår förarutbildning för behörighet A1 ska du använda en lätt motorcykel med motor på minst 120 cm³.
Om du genomgår förarutbildning för behörighet A ska du använda en tung motorcykel med motor på minst 375 cm³.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
jasså man tar med sig egen hoj till riskutbildningen? Är det samma sjuka jävla krav som gäller vid uppkörning på hojen då?

Kravet på 700cc vid uppkörning av obegränsat kort är fan det mest korkaste jävla piss-skit som dem vägrar släppa på... :gnissla
 
Last edited:

Fana

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Letar
Klarade teorin idag, hurra hurra! Känns som att man är på väg på ett annat sätt nu. Längtar till våren nu trots att jag normalt tycker vintern är rätt mysig hehe.
 

Täppland

ER-6n står för nybörjare
Gick med
17 Sep 2009
Ort
Samuelsgården
Hoj
ER-6n ABS -07
Jajamän man ska börja ta mc-kortet direkt när trafikskolorna kör igång igen. Lite surt att man då kommer vara tvungen att gå en extra riskutbildning so man skulle sluppit om man tog kortet tidigare..

Ja riskutbildningen ställer verkligen planeringen på kant, teorikprovet får ju inte göras förrän riskutb del 2 är klart och den bör i sin tur inte göras förrän man är i "slutet av sin körutbildning".

Jag hade tänkt ta teorin i vinter men det lär inte bli av nu...

Börja köra innan teorin alltså?
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
är det ingen som fortsätter köra så länge det e torrt på vägarna??
Jag o min smabo ska ta kort till våren... men vi kommer definitvt att köra alla helger då det inte är blött väglag... Det e ju bara att klä sig rätt... får tillvara på alla möjligheter så man slipper köra så mycket i körskolan.... Önskar er alla lycka till =)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
är det ingen som fortsätter köra så länge det e torrt på vägarna??
Jag o min smabo ska ta kort till våren... men vi kommer definitvt att köra alla helger då det inte är blött väglag... Det e ju bara att klä sig rätt... får tillvara på alla möjligheter så man slipper köra så mycket i körskolan.... Önskar er alla lycka till =)

jag ska ut och övningsköra imorn om det inte är för dåligt väder! :banana
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag ska ta A1 nästa år :)

Ja riskutbildningen ställer verkligen planeringen på kant, teorikprovet får ju inte göras förrän riskutb del 2 är klart och den bör i sin tur inte göras förrän man är i "slutet av sin körutbildning".

Jag hade tänkt ta teorin i vinter men det lär inte bli av nu...

Börja köra innan teorin alltså?

Hatar riskutbildningen :huvet

Ska man göra del 1 innan man börjar övningsköra? Måste man har åldern inne för att få göra del 1?

Var köper ni era teoriböcker?
 

marcus95

Ride fast or die old
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 600f -99
men om man gjort teorin innan 1november behöver man juh inte göra om det bara för att man ska göra riskutbildningen
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
men om man gjort teorin innan 1november behöver man juh inte göra om det bara för att man ska göra riskutbildningen

Det är nog lite sent nu :hihi

Kan jag göra något innan jag har fyllt 16? Teori, eller riskutbildning?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Gå in på www.korkortsportalen.se Där står ALLT!
Ang böcker så kan du gå till Akademibokhandeln eller ta en Teorikurs så ingår det böcker där eller så får man köpa dem.
Upp till dig.

mvh / Jonas

Tror du om bok 3,4 och 5 räcker? http://www.ugglan.nu/results.html?new_search=1&all_search=k%F6rkort&search=++S%F6k++

Man behöver inte ta teorilektion va? Det borde räcka med att läsa i böckerna...

Är det INTE bra med riskutbildning???

Jo, men det ställer till en massa problem
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Jag tog mitt körkort på 9 dagar.Hade inte ens kört växlad moped innan. Tog en intensivutbildning.Skulle nog inte säga att det är att rekommendera om du inte har iallfall lite talang.Jag trodde inte jag skulle klara det men gjorde det. Vi var 6st som körde upp samma dag flera av dom var erfarna motorcrossförare..det konstiga var att jag klarade mig,jag körde visserligen felfritt och var väldigt avslappnad(hade förlikat mig med tanken att jag ej skulle fixa det) medans resten utan 1 misslyckades med kortet.Så mitt råd för de som ska köra upp.ÖVA ÖVA OCH ÖVA.Speciellt på serpentinkörningen och stoppet ner från höghastighet till stillastående.Det är väldigt lätt att köra på fel sida av konerna på tillbakavägen så ha koll på det med och kör med en ödmjuk inställning(ej kaxig inställning,märker gubben som ska köra upp att du är kaxig så skulle jag gissa på att dina chanser minskar avsevärt,de andra killarna jag körde upp med var just det,för självsäkra och tog det hela som om det var självklart dom skulle klara det).
Lycka till.Ha is i magen vid uppkörningen.
Lycka till alla.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag tog mitt körkort på 9 dagar.Hade inte ens kört växlad moped innan. Tog en intensivutbildning....
Var gjorde du din instensivultbildning och vad kostade den? Vad ingick i det priset?

Om någon annan har tips på bra intensivutbildningar(helst så nära stockholm som möjligt) så kom gärna med dem. Vill ju bli klar med kortet så snabbt som möjligt till nästa säsong!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top