Körkort 2012

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
1. Krypkörning
2. Högfartsbanan (om det går)
3. De olika säkerhetskontrollerna.
4. Bromsteknik (upp med blicken).
I trafik
5. På-, av-fart från motorväg.
6. Korsningar av alla slag (stop, fyrvägs, stopljus).
7. Köra i bostadsområden, höger, vänster (visa att du har uppsikt samt slå av blinkers).

Lycka till! :tummenupp

Tack för det, lågfart är det jag måste träna mest på det är det jag har svårast för. har hört att man ska ställa ut 2 konor o köra i en 8a för att träna upp det.

B Körkort har jag haft i 6 år snart så trafiken blir nog enklare men måste nog kolla upp lite placeringar osv :)
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Tack för det, lågfart är det jag måste träna mest på det är det jag har svårast för. har hört att man ska ställa ut 2 konor o köra i en 8a för att träna upp det.

B Körkort har jag haft i 6 år snart så trafiken blir nog enklare men måste nog kolla upp lite placeringar osv :)

Man tror att trafiken borde bli enklare när man haft b-kort ett tag, själv fick jag en massa skäll i headsetet från MC-läraren på alla dåliga vanor man har skaffat sig genom åren :D

Trafikvana har man men man måste köra så som examinatorn vill att man ska köra för att han/hon ska kuna bedömma att man duger :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för det, lågfart är det jag måste träna mest på det är det jag har svårast för. har hört att man ska ställa ut 2 konor o köra i en 8a för att träna upp det.

B Körkort har jag haft i 6 år snart så trafiken blir nog enklare men måste nog kolla upp lite placeringar osv :)

Jag blev kuggad första uppkörningen för att jag bromsade fel och glömde blinkersen på. :) Jag hade haft B-kort i 12 år. Det B-kortet ger är att du har en viss vana av att läsa trafiken, resten är lite annorlunda på hoj.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tack för det, lågfart är det jag måste träna mest på det är det jag har svårast för. har hört att man ska ställa ut 2 konor o köra i en 8a för att träna upp det.

B Körkort har jag haft i 6 år snart så trafiken blir nog enklare men måste nog kolla upp lite placeringar osv :)

Jag har kört hoj rätt länge nu och har ändå svårt för låg fart....:tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...ställa ut 2 konor o köra i en 8a för att träna upp det.
B Körkort har jag haft i 6 år snart så trafiken blir nog enklare men måste nog kolla upp lite placeringar osv

Köra åttor är en riktigt bra övning.
Jag hade haft körkort i 26 år (med mellan 4 och 10 tusen mil om året de senaste 15 åren).
Jag kuggade iaf i trafiken. :rodnar

Inspektören sa innan vi skulle ut att "han ville se oss köra hoj".
Det är ett bra tips. :tummenupp
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Okej tack för alla svar. ska ha det i åtanke när jag kör i trafiken kommer ta ett par körlektioner med skola o hoppas dom ger massa bra tips innan uppkörningen :)
 

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
En annan har köpt sig en Kawasaki ZXR 750 som första hoj. Helt klart en kul modell, men jag misstänker att framför allt lågfartsbanan kan bli väldigt spännande... Oh well, övning ger färdighet! :tummenupp

Svarar på gammalt inlägg nu, men vill bara säga att jag lärde mig krypköra på en GPz 900R -88 och så finns det ju folk som kör upp med glidare/custom-hojar, så det finns hopp! Dock så behöver man givetvis träna mer, men det har man igen efter uppkörningen då man verkligen behärskar hojen.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Kan tänka mig att många väger in försäkringskostnad i det hela också. 24 barre, storstad och literklubba är inte billigt!
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)
Måste bara skriva ett inlägg här inne idag:hej..... Ett år sen på dagen idag jag fixade styrlappen till mc.... Fy fn v kul jag har haft det på hojen sen dess:yoparty....många mil har det blivit samt ett hojbyte...... Lycka till alla där ute som tar lappen och kör försiktigt.....

Danne
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Tänkte höra om det är någon som har kört upp med slipon på fast med dBkillers i? Eller ska man ta det VÄLDIGT säkra framför det osäkra och meka dit orginalsystemet? :va
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Hallå! Jag ska börja övningsköra på en trafikskola om en vecka. Har ni några bra tips att ha i huvudet till första lektionen så man får ut så mycket av tiden som möjligt. Jag har aldrig kört något tvåhjuligt fordon.
 
Nyheter
Vätgasdriven Kawasaki

Kawasaki har presenterat vä...

20 000 körkort återkallade under första halvåret

Foto: Liza Simonsson Tr...

Hydet Dirt Drags på lördag

I skrivande stund är det ba...

2025 Ducati Panigale V4 lanserades på Misano

Helt nya 2025 års Ducati Pa...

Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Top