Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte så många som beskyller polisen. Av pollen att dömma så är det just nu 2 av 55.

En fråga till er som beskyller polisen(Om ni vill svara). Tror ni inte att Christopher skulle ha kört ihjäl sig ändå så småningom? På nåt sätt uppfattade i alla fall jag honom som en sådan person som ändå skulle ha kört ihjäl sig själv en vacker dag.

Det har jag iofs även trott att GR kommer göra men han lever ju uppenbarligen ännu...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Programmet handlar om granskning av Polisens agerande, ingenting annat. Polisen gör grova tjänstefel, bryter grovt mot lagen och beter sig omoget och oproffesionellt.

Vi ska vara lika inför lagen, Poliserna ska dömas till mycket hårda straff för sitt agerande och deras anställning ska ifrågasättas. Åklagaren ska ifrågasättas!

Ingen Polis eller någon annan har rätt till sån här vansinneskörning, tvärs genom vår mest tätbefolkade stad!!
Många som skrivit här säger att man ska ta sina konsekvenser, i nästa andetag ger man Polisen frisedel till grov vårdslöshet i trafiken....... Förstår ni hur fel ni tänker?

Det finns kristallklara lagar ang. detta så skärpning nu.

WORD!

Hade jag kunnat ge dig 100+ så hade jag gjort det. Alla har inte ett sinne att se på saken på detta sätt utan vill att polisen ska haffa nån som gjort sig skyldig till ett sådant lite brått med vilka medel som helst. Blir kul när de sitter i samma sits fast i en annan situation.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, dom blev nog tillfrågade men åsikterna var måhända inte tillräckligt... mediala kanske? :)

:huvet
De hade ju gärna fått hitta någon mindre stolpskottig som mc-representat. Tex valfri person från SMC.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Någon som vet vem han andra mc åkaren som hade försökt sticka från polisen och också dog den andra kvinnan bredvid christoffers var mamman? Något namn eller nyhets artikel?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu kan man sussa gott ..nu när man vet att man har en som representerar en i MC kulturssammanhang och att det är självaste herr GhostRider...Jag var lite rädd att MC kulturen inte har några värdiga representanter men nu vet jag att det inte är så !

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Polisen ska upprätthålla lagar och själva följa lagar, lika inför lagen

Polisen ska upprätthålla lagar och själva följa lagar, lika inför lagen.
Polisen bröt grovt mot lagen, enkelt, Pungt....:fakta:fakta:fakta:fakta
Jag tycker vi klarade oss väldigt bra som grupp, det framgick klart att det är
väldigt få som kör så här, vilket jag tror stämmer med verkligheten.
Hur många känner ni som har hobbyn att dra polisen vid näsan på det här sättet?
Jag känner ingen.

AlltidHojsugen

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
WORD!

Hade jag kunnat ge dig 100+ så hade jag gjort det. Alla har inte ett sinne att se på saken på detta sätt utan vill att polisen ska haffa nån som gjort sig skyldig till ett sådant lite brått med vilka medel som helst. Blir kul när de sitter i samma sits fast i en annan situation.

Typ att jag sätter mig på knarren när mitt körkort är indraget, skruvar loss plåten, sätter en snorvalp på bönpallen...kör till närmaste snutbil, visar finger för de och sen kör in i en bom ?? Shit...jag vet inte men det blir nog svårt att åstadkomma något så idiotiskt...jag är en medelmåtta och det krävs ett fucko långt utöver ett medelmåttid för att skruva ihop ett sådant händelseförlopp...

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
kgRsx.jpg

Last edited:

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Har läst igenom tråden och somnar nu med ett leende på mina läppar. Era inlägg har givit mig en hel del skratt under kvällen. Känns skönt att se hur objektiva de flesta är här på forumet kring det som har hänt och debatterats.

Kalla Fakta is no more för min del. Lennart Ekdahl och hans program representerar ett lågvattenmärke som jag inte vill beblanda mig med. Maken till oseriös journalistik har jag aldrig varit med om.

Nu tänker jag lämna denna debatt bakom mig och fokusera på sommarens körning med mycket träning på Sviestad och andra banor. Förhoppningsvis blir jag en bättre förare med bibehållet trafikvett. :banana

tkdrille

Guest
Polisen ska upprätthålla lagar och själva följa lagar, lika inför lagen.
Polisen bröt grovt mot lagen, enkelt, Pungt....:fakta:fakta:fakta:fakta
Jag tycker vi klarade oss väldigt bra som grupp, det framgick klart att det är
väldigt få som kör så här, vilket jag tror stämmer med verkligheten.
Hur många känner ni som har hobbyn att dra polisen vid näsan på det här sättet?
Jag känner ingen.

AlltidHojsugen

Så polisen finns vid alla dina fartglada vänner ? Jag känner många men de har inte blivit jagade.
För många kör för fort på mc och de flesta är sportcyklar. Redan i år har jag varit nära några gånger och nuddat de när de ligger förnärma vid omkörning

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ett stolpskott med flickvän på en hoj utan nummerplåt och utan körkort för mc som gör ett försök i att dra ifrån polisen i farter över 250 km/h under ca en timme och misslyckas där det sedan ska snyftas och beklagas i hur fel alla gjorde som försökte sätta stopp på eländet.Tack för den, det gjorde ju saken bättre för resterande hojåkare som har lite mer vett i skallen men redan är sedda på av allmänheten som småbusar.Det var nog ingen dum ide ändå med en 24 års gräns om IQ tydligen enbart kan köpas över disk. :crash

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst, polisen gjorde fel i att fortsätta jaga och hetsa föraren. Och det var en hel del mindre lämpliga uttalanden där i bilen... Och det gick jävligt fort, mycket fortare än det ska gå. Så, där tror jag att jag räknat upp polisens fel i det hela. Ska vi räkna upp vad killen på hojen gjorde för fel?

Han körde utan körkort, mot rött, alldeles för jävla fort på alldeles för jävla fel ställe och med alldeles för jävla fel förutsättningar (hur han ens kunde få för sig att utsätta sin flickvän för den faran övergår mitt förstånd). Vidare försöker han spela ball och ge polisen fingret när han drar ifrån dem, och det är ju inte över huvud taget tal om att stanna och ta sitt straff. Han kör bara vidare, i fortsättningsvis hög hastighet. Inte ens när han tagit sig ifrån poliserna och "leder" med 8 km saktar han ner, han kör lika jävla fort och illa ändå och kör slutligen in i en bom "på egen hand".

Nu kanske jag läser lite väl mycket mellan raderna, men hela situationen målar upp en bild av en synnerligen ointelligent ung man som tar sig vatten över huvudet. Visst, en del kanske tycker att poliserna ska ge fan i att hetsa och att om de bara skitit i att jaga så hade detta aldrig hänt. Men vad är det som säger att han inte hade kört in i en bom eller av vägen helt utan polishäng? Det gick ju bra undan redan innan polisen hakade på...

Den intressanta frågan är inte vad som hade hänt om poliserna inte jagat, utan vad som hade hänt om killen gett fan i att köra vansinnesfort från början. Eller om han haft körkort. Eller om han tagit chansen att stanna när han kommit undan...

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
- J[CENTER skrev:
[/CENTER]erker -;5519471]Ja, någon kunde ju ha frågat Gösta hur han ser på sitt eget ansvar för den här typen av vansinneskörningar. Det hade varit en intressant fråga att få svar på. När polisens film börjar så ser vi ändå bara slutet på något som började långt tidigare.
Ja det hade onekligen varit ett intressant ämne, men den debatten avslutades väl med att PF i vredesmod, likt en femåring, stampade ut från SH lovandes dyrt och heligt att han inte skulle återvända.

Last edited:

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Har inte löst igenom alla inlägg men jag lägger ändå in min syn på saken.

Flera saker hade kunnat gjorts för att undvika denna tragedi.

Killen skulle aldrig satt sig på hojen utan körkort.
Killen skulle inte brutit mot hastighets- och stoppregler.
Killen skulle ha stannat när han inser att polisen jagar honom.

Osv. osv.

Dessutom skulle han inte ha utsatt tjejen för livsfara genom sitt oansvariga beteende.

Visst kan polisens agerande pressat honom i onödan, men till syvene och sist är det ändå den som sitter och håller i styret som är ytterst ansvarig hur fordonet framförs. Detta gäller naturligtvis även bilförare.

Polisens uppgift är att ta fast och bestraffa de som bryter mot lagar och förordningar. Bryter man inte mot dessa så jagar de dig inte heller Simple as that...

Man kan inte begära att det ska handla 100% rätt i alla situationer, de är trots allt bara människor de också.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
ingen som vet hur mycket den jakten kostade på ett ungefär?
en helikopter ,24 polisenheter och cirka 50 poliser.

Bara för att det är intressant ur en samhällsekonomisk synpunkt, så har jag gjort en mycket enkel beräkning baserat på poliskostnader från nedanstående länk. Jag har ingen aning om hur länge bilarna varit delaktiga i jakten så jag gissar bara. Så ta inte uträkningen på fullt allvar.

24 polisenheter och cirka 50 poliser, en helikopter.
(5 bilar) 10 personer = 1h enbart fokus på polisjakt
(10bilar) 20 personer = 30min enbart fokus på jakt
(9 bilar) 17 personer = 20 min enbart fokus på jakt

Kostnad personalstyrka:
(10 x 920) x 1 = 9200kr
(20 X 920) x 0,5 = 9200kr
(17 x 920) x 0,33 = 5160 kr
1h helikopter = 15200kr

Kostnad personal + helikopter: 38760kr, vilket troligen ändå ligger långt från verklig kostnad.
Kostnad för fordon ska adderas, men det är ännu svårare att uppskatta så det hoppar jag.

Räknar ej med tiden vid olycksplatsen och försummar övriga andra parametrar.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article13795725.ab

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Typ att jag sätter mig på knarren när mitt körkort är indraget, skruvar loss plåten, sätter en snorvalp på bönpallen...kör till närmaste snutbil, visar finger för de och sen kör in i en bom ?? Shit...jag vet inte men det blir nog svårt att åstadkomma något så idiotiskt...jag är en medelmåtta och det krävs ett fucko långt utöver ett medelmåttid för att skruva ihop ett sådant händelseförlopp...

De skickar inte ens in så många poliser när det är ett värre brott som sker, så om nån börjar skjuta i stan så dyker samtliga poliser runt området där denna person befinner sig och börja skjuta helt vilt med sina pistoler utan att ens se gärningsmannen och utsätta allmänheten för fara och dessutom veta att snubben har ett maskingevär som han då kan svara med och få ännu fler skadade? hajar du scenariot nu eller eller har du bara smörknivar i lådan?

Snuten i Sverige gör inte tillräckligt eller mycket alls mot riktiga brott, och när de väl gör det så skickar de sin hela sin styrka inte för att ett alltför allvarligt brott har skett utan de alla vill leka och få lite kickar och ha roligt på jobbet med våra skattepengar. Ett gäng kärringar som lika gärna skulle kunna ha befogenheter som lapplisorna på stan för mer än det verkar de inte kunna åstadkomma.

Sen verkar merparten här på SH kollat på för mycket actionrullar och tror verkligheten är så som en snutjakt går till på ett sätt där det är mer action och spännande än avgöra i en situation om man verkligen åstadkommer nåt vettigt med det beslutet man tar i vissa samman hang.

Dessa grisar vågade inte ens gå av i Sveavägen där det stod ett gäng vanliga Svenssons som gillar hojar och chillade med en ostburgare eller kaffe på muren...tror du de har stake när det är skarpt läge och de verkligen behövs?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bara för att det är intressant ur en samhällsekonomisk synpunkt, så har jag gjort en mycket enkel beräkning baserat på poliskostnader från nedanstående länk.

Om de satt in dubbla resurserna och lyckats stoppa honom så kanske de kunnat rädda ett liv, det hade det väl varit värt?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad