Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Självklart, det har jag inte sagt något om. Frågan ställdes och det var intresserat att se vad det egentligen kostar, utan att lägga vikt till utgången i detta fall.

Däremot tycker jag att jakten bör ha avbrutits betydligt tidigare. Poliserna som följde efter insåg nog tidigt att motorcyklisten inte hade för avsikt att stanna. Därmed borde de ha avbrutit jakten när det började bli för farligt och istället låtit helikoptern följa efter. Förr eller senare tar soppan slut, eller så stannar motorcyklisten. Då tycker jag att det är fritt fram att skicka dit valfritt antal poliser. I detta fallet gjorde polisen inget fel juridiskt. Men moraliskt tycker jag att det framkom några brister som i fortsättningen kan åtgärdas för att spara liv.

Jo dom gjorde fel och bröt grovt mot Svensklagstiftning, klart och tydligt! :fakta:fakta

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
har sett det avsnittet är mer ute efter efterdebatten som Fursten deltar i som alla snackar om här

den skulle jag med vilja se i så fall. men ja kommer ju tamejfan inte ens förbi reklamen på klippet ja länka till så nått mysko är det... reklam utan någon som helst reklam och som inte fortsätter att spela upp klippet ens 30 min efter ja kom till reklam delen..

fan gör jag för fel?:O

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Fy fan va jag är förvirrad. Sporthojen går ju en strålande framtid till mötes. Ingen i programmet eller "debatten" tar upp Christophers (vila i frid) agerande. Alla hackar på polisen. Fritt fram framöver att köra hur fort du vill bara du kör tillräckligt snabbt och till sist. Självaste Ghostrider i studion :va:va:va

Vi lever i ett mycket märkligt land :confused:

Kristallklart programmet granskade polisen, det framgick klart och tydligt att de bröt grovt mot lagen, vad är det du inte förstår?:7peta

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
den skulle jag med vilja se i så fall. men ja kommer ju tamejfan inte ens förbi reklamen på klippet ja länka till så nått mysko är det... reklam utan någon som helst reklam och som inte fortsätter att spela upp klippet ens 30 min efter ja kom till reklam delen..

fan gör jag för fel?:O

är nog mer din dator för jag kollade på det som du länkade till utan problem. gå in på tv4.se och klicka in dig på tv4play o se om det händer samma sak där.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
du verkar gå ett enmans-korståg mot någonting som bara du uppfattar som fel.

Jag ser på saken lika som Alhem och experten på trafikmedicin, dessa gubbar är expertis i vårt land?
Har du som lekman motsatt uppfattning, ska polisen få bryta mot lagen för att lagföra andra? :)

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7
Jag tycker att det finns väldigt mycket oklart i denna olycka och damens story.

Till att börja med, varför valde C att ta E4'an tillbaka mot Stockholm efter Södertälje?
För att "skaka av sig polisen" finns det hur mycket andra bättre lämpade vägar som helst att välja mellan som antingen leder tillbaka mot Stockholm eller att gömma sig efter. Jag är helt övertygad om att han var bekant med vägnätet då "herr och fru race" som dom kallade sig var ute och åkte ofta. Att i Moraberg aktivt välja att vända och svänga ut på E4'an igen i mötande riktning med polisen istället för att köra rakt fram mot Nynäshamn/Bulten ser jag bara som ett klart tecken på att det fortfarande var "lek".

Min åsikt att det fortfarande var "lek" stärks av att han inte bad tanten att kliva av hojen i Moraberg.
Har hört rykten om att hon själv inte ville kliva av, men i ett så stressat läge som hon hävdar att dom befann sig i så skulle vem som helst stannat, kastat av tanten och skrikit åt henne att springa upp i skogen och gömma sig om man var på panikflykt.

Hon påstår även i programmet att hon var rädd och kunde inte göra annat än att hålla i sig och åka med.
Tydligen inte tillräckligt rädd för att i en kurva i 150km/h med en snutbil 8 meter bakom besvära sig med att släppa greppet och försöka rätta till sin hoodie. Dessutom, hade hon varit rädd och velat stanna så är det ju förfan bara att skrika, slå, banka och aktivt påverka C att sakta ned / ge upp.

Nae, jag har svårt att se att dom har någon annan att lägga skulden på än sig själva.

Ett tillägg bara gällande reggplåten som saknades.
Om min hoj skulle bli stulen och likvärdig motorcykel är kort tid därefter ute och kör som ett svin utan registreringsskylt så förväntar jag mig att polisen gör sitt yttersta för att få stopp på den motorcykeln.

Last edited:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
är nog mer din dator för jag kollade på det som du länkade till utan problem. gå in på tv4.se och klicka in dig på tv4play o se om det händer samma sak där.

vart firefox som inte ville spela med..funkade varken på min mac eller på stationära datorn ( med firefox) men med safari funkade det..

nåja, vad var det för klipp folket pratar om att självaste spökgösta medverkade i?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
vart firefox som inte ville spela med..funkade varken på min mac eller på stationära datorn ( med firefox) men med safari funkade det..

nåja, vad var det för klipp folket pratar om att självaste spökgösta medverkade i?

Där ser man.

ja det är den debatten jag är intresserad av då jag tagit del av det andra som visats

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Man kan ju tänka sig att Gösta får det lite svettigt ett tag framöver! :D:D:D
Kan det tänkas att bängen nu ger sig faen på att sätta honom för något. :smasha:smasha

AlltidHojsugen :tummenupp

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag ser på saken lika som Alhem och experten på trafikmedicin, dessa gubbar är expertis i vårt land?
Har du som lekman motsatt uppfattning, ska polisen få bryta mot lagen för att lagföra andra? :)

att vara expert är inte liktydigt med att per automatik ha rätt; du måste kunna göra skillnad på någon som har forskat mycket inom ett visst område, tagit del av statistik kontra vara GUD.

vad är det för lag som polisen har brutit?

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Nej, Hojsugen är inte fel ute, däremot verkar du Bettskena och ganska många andra här inte förstå/vilja förstå att programmet handlade om hur polisen agerade, vilka risker dom utsatte andra för och vilka risker föraren "tvingades" ta när han väl gjort ett par felaktiga beslut.
Att godkänna polisens agerande i detta fall är skrämmande, som PF sa, hade han gjort det hade han fått en månad.
En kompis till mig FICK en månad och hade inte kört lika tappert, men väl med helikoptern efter sig, spö fick han också, jag såg blåmärkena och dom kom inte av fartvinden...
Polisen skall kunna lagen, dom ska följa den och dom ska inte utsätta oss andra för risker, jag försvarar inte mcföraren, men jag fördömmer polisen!
Polisens insats måste stå i proportion till brottet, och det gör det inte här, med ödestigra konsekvenser.

Agile - du får gärna citera mig, men inte redigera och ta bort, jag bad om ursäkt för min citering av dig, den var inte menad att komma ut som den gjorde, exemplen jag hade var för att påvisa en förlängning av ditt tankesätt.

Fredrik

jetson

Guest
Hmm, är det dags att lägga skuldfrågan åt sidan efter 20 sidor off topic "tänk om"

Frågan är ju om polisen ska fortsätta tillåtas ha lekstuga efter att dom blivit avhängda, låt helikoptern fortsätta.. resten återgår till jobbet. Men nej vi ska nöjesköra 30 minuter till :)

Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
att vara expert är inte liktydigt med att per automatik ha rätt; du måste kunna göra skillnad på någon som har forskat mycket inom ett visst område, tagit del av statistik kontra vara GUD.

vad är det för lag som polisen har brutit?

Grov vårdslöshet i trafiken, framkallande av livsfara, fortkörning osv. Japp forskat var eggsakt vad trafikmedicin snubben gjort.

Du svarade inte på om: Har du som lekman motsatt uppfattning, ska polisen få bryta mot lagen för att lagföra andra?

Gör det.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Min teori är att allt är tjejens fel, hon satt och hade ett stadigt grepp om hans bollar och tvingade han att köra som han gjorde, grisen åkte efter och runkade åt detta och till slut vart de påkomna och mc föraren skämdes och försökte komma undan och bängen kåta som fan vägrade släppa på gasen då de var parnings sugna som fan.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Grov vårdslöshet i trafiken, framkallande av livsfara, fortkörning osv. Japp forskat var eggsakt vad trafikmedicin snubben gjort.

när är rättegången mot de 2 poliserna som gjort det du skrivit?

och vaddå 'osv'? käkat donuts i kärran eller vad? försök vara seriös eller avstå skicka in dina inlägg.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj