Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Det går inte att förstå vad du menar tkdrille, läs mitt inlägg igen.

Glöm inte att de flesta kör över hastighets begränsningarna, hojar, bilar, lastbilar, bussar osv oavsett sport eller inte.

AlltidHojsugen :tummenupp:tummenupp

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Har inte löst igenom alla inlägg men jag lägger ändå in min syn på saken.

Flera saker hade kunnat gjorts för att undvika denna tragedi.

Killen skulle aldrig satt sig på hojen utan körkort.
Killen skulle inte brutit mot hastighets- och stoppregler.
Killen skulle ha stannat när han inser att polisen jagar honom.

Osv. osv.

Dessutom skulle han inte ha utsatt tjejen för livsfara genom sitt oansvariga beteende.

Visst kan polisens agerande pressat honom i onödan, men till syvene och sist är det ändå den som sitter och håller i styret som är ytterst ansvarig hur fordonet framförs. Detta gäller naturligtvis även bilförare.

Polisens uppgift är att ta fast och bestraffa de som bryter mot lagar och förordningar. Bryter man inte mot dessa så jagar de dig inte heller Simple as that...

Man kan inte begära att det ska handla 100% rätt i alla situationer, de är trots allt bara människor de också.

Självklart ska man begära att Polisen ska följa lagen! eller har jag fel? :fakta:fakta:fakta

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag tycker det är olika saker som det pratas om.

1, MC kör olagligt? = Ja.. inga frågetecken
2, Polisen kör olagligt? = Ja, har ni frågetecken? "Jakten var avblåst. Vi var väll i höjd med Salem när han omkom" i 170 km/h utan ljus och tuta.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Oerhört dåligt program överlag (kalla fakta). De försöker ju enbart vinkla det hela till att det endast är polisen som är ansvariga och som gjort allt möjligt fel, helt sjukt att de ens kan få göra så.
Vart är frågorna i programmet om Christoffers EGNA ansvar och skyldigheter? Och vad tänker hans föräldrar och flickvän som bevisligen anser att det är helt okej att han kör utan körkort? Som förälder så hade jag aldrig låtit grabben köra hojen, oavsett, är inte det ett ansvar man har som förälder? Ingenstans ställdes frågan om de ansågs vara okej att köra utan kort, registreringskylt etc!
Fy faan vilket jävla pissamhälle vi lever i... Det är ju så otroligt uppenbart att det är hans egna fel, hans ansvar, hans agerande, finns inget som tyder på att polisen gjort något fel alls i denna historia, och det hoppas jag att JO kommer fram till också.

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Svårt för alla, ja, men inte för Fürsten.
Han har t om bättre koll än Luftfartsverkets radaranläggningar.

Hur svårt kan det vara?
Stolpskottet såg ju helikopterns undersida...
(hävde inte han ur sig något åt det hållet?)

Dal-Mausen

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Typ att jag sätter mig på knarren när mitt körkort är indraget, skruvar loss plåten, sätter en snorvalp på bönpallen...kör till närmaste snutbil, visar finger för de och sen kör in i en bom ?? Shit...jag vet inte men det blir nog svårt att åstadkomma något så idiotiskt...jag är en medelmåtta och det krävs ett fucko långt utöver ett medelmåttid för att skruva ihop ett sådant händelseförlopp...

De skickar inte ens in så många poliser när det är ett värre brott som sker, så om nån börjar skjuta i stan så dyker samtliga poliser runt området där denna person befinner sig och börja skjuta helt vilt med sina pistoler utan att ens se gärningsmannen och utsätta allmänheten för fara och dessutom veta att snubben har ett maskingevär som han då kan svara med och få ännu fler skadade? hajar du scenariot nu eller eller har du bara smörknivar i lådan?

Snuten i Sverige gör inte tillräckligt eller mycket alls mot riktiga brott, och när de väl gör det så skickar de sin hela sin styrka inte för att ett alltför allvarligt brott har skett utan de alla vill leka och få lite kickar och ha roligt på jobbet med våra skattepengar. Ett gäng kärringar som lika gärna skulle kunna ha befogenheter som lapplisorna på stan för mer än det verkar de inte kunna åstadkomma.

Sen verkar merparten här på SH kollat på för mycket actionrullar och tror verkligheten är så som en snutjakt går till på ett sätt där det är mer action och spännande än avgöra i en situation om man verkligen åstadkommer nåt vettigt med det beslutet man tar i vissa samman hang.

Dessa grisar vågade inte ens gå av i Sveavägen där det stod ett gäng vanliga Svenssons som gillar hojar och chillade med en ostburgare eller kaffe på muren...tror du de har stake när det är skarpt läge och de verkligen behövs?

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Jag kan inte hitta debatten nånstans på tv4play, vet nån om det inte kommer sändas där öht?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
De skickar inte ens in så många poliser när det är ett värre brott som sker, så om nån börjar skjuta i stan så dyker samtliga poliser runt området där denna person befinner sig och börja skjuta helt vilt med sina pistoler utan att ens se gärningsmannen och utsätta allmänheten för fara och dessutom veta att snubben har ett maskingevär som han då kan svara med och få ännu fler skadade? hajar du scenariot nu eller eller har du bara smörknivar i lådan?

Snuten i Sverige gör inte tillräckligt eller mycket alls mot riktiga brott, och när de väl gör det så skickar de sin hela sin styrka inte för att ett alltför allvarligt brott har skett utan de alla vill leka och få lite kickar och ha roligt på jobbet med våra skattepengar. Ett gäng kärringar som lika gärna skulle kunna ha befogenheter som lapplisorna på stan för mer än det verkar de inte kunna åstadkomma.

Sen verkar merparten här på SH kollat på för mycket actionrullar och tror verkligheten är så som en snutjakt går till på ett sätt där det är mer action och spännande än avgöra i en situation om man verkligen åstadkommer nåt vettigt med det beslutet man tar i vissa samman hang.

Dessa grisar vågade inte ens gå av i Sveavägen där det stod ett gäng vanliga Svenssons som gillar hojar och chillade med en ostburgare eller kaffe på muren...tror du de har stake när det är skarpt läge och de verkligen behövs?

Vadå för jävla ostburgare ? Vad skulle grisarna vara rädda för ??? För att folk skulle hoppa på de när de skulle välta ett jävla moppefucko som kom över en hoj med föräldrars goda minne ?? De var ju inte ens inte i närheten av donkan när de funderade på att stoppa honom på Sveavägen. Han körde ju för helvete 200 vid Globen innan någon ens jagade honom. Vilket jävla "gäng Svenssons som gillar hojar" ????

IvanDrago

Bulten Master
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Aprilia
Thiz is big scandalz! Drago waz waiting to getz let in to ze tv4 building for ze kalla fakta debatt.

But they did not letz Drago in! I waz better representative than "slow-like-russian-mother-of-10- ghost"!

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Och vad bedömmer du hans sannolika livslängd skulle ha blivit om dom hadde räddat honom från "självmord" den här gången?

Svårt att svara på, självklart finns det människor med kriminell läggning, men motsatsen är enormt mycket vanligare.
Slutsatsen blir att om han kört mer bankörning hade han förmodligen fastnat för det och kanske slutat åka på vägen för där går det inte att ha lika kul. :tummenupp

AlltidHojsugen :tummenupp:tummenupp

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Fy fan va jag är förvirrad. Sporthojen går ju en strålande framtid till mötes. Ingen i programmet eller "debatten" tar upp Christophers (vila i frid) agerande. Alla hackar på polisen. Fritt fram framöver att köra hur fort du vill bara du kör tillräckligt snabbt och till sist. Självaste Ghostrider i studion :va:va:va

Vi lever i ett mycket märkligt land :confused:

Last edited:

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Programmet handlar om granskning av Polisens agerande, ingenting annat. Polisen gör grova tjänstefel, bryter grovt mot lagen och beter sig omoget och oproffesionellt.

Vi ska vara lika inför lagen, Poliserna ska dömas till mycket hårda straff för sitt agerande och deras anställning ska ifrågasättas. Åklagaren ska ifrågasättas!

Ingen Polis eller någon annan har rätt till sån här vansinneskörning, tvärs genom vår mest tätbefolkade stad!!
Många som skrivit här säger att man ska ta sina konsekvenser, i nästa andetag ger man Polisen frisedel till grov vårdslöshet i trafiken....... Förstår ni hur fel ni tänker?

Det finns kristallklara lagar ang. detta så skärpning nu.

Ska polisen inte följa efter och göra det fritt fram för folk att köra i 300 genom Stockholm då? För som du säger så kommer det garanterat att hända oftare om folk vet att polisen ändå inte följer mig om jag kör tillräckligt farligt. Är inte det än värre?

Polisen måste ha större befogenheter än "vanliga civila" för att förhindra folk att göra sådant här. Nej polisen gör några missar (grova) här också det medger jag (även att i det stora hela så sköter dem sig)

Det funkar inte att vi ger polis frisedel, absolut inte men om man ska granska polisen stenhårt får vi garanterat inaktiva poliser som är rädda att bli sparkade om de inte får göra något, det är än värre och ett steg i fel riktning. Vi måste ha målinriktade poliser, aktiva poliser som är bra på riskbedömningar (vilket många gånger inte var särskilt bra just i denna jakt, Polisen ska inte köra sicksack genom trafiken i 200 blås tillexempel)

Man måste försöka att se det stora hela vilket är omöjligt med alla konsekvenser som blir av olika val, saker kan alltid bli bättre men ofta gör man "förbättringar" som leder till sämre resultat i slutet.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Jag kan inte hitta debatten nånstans på tv4play, vet nån om det inte kommer sändas där öht?

http://www.tv4.se/1.2614269/2012/04/18/kalla_fakta_granskar_polisjakt där.. men ja kan bara se 14 min av någon anledning för sen så har dom lagt in en reklam, konstigt nog spelar den varken upp reklam eller något liknande för mig.. så blir bara svart i rutan och skiten vägrar att starta igen så får updatera sidan men samma visa händer igen.. kanske bara är för mig det fuckar dock

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Om de satt in dubbla resurserna och lyckats stoppa honom så kanske de kunnat rädda ett liv, det hade det väl varit värt?

Självklart, det har jag inte sagt något om. Frågan ställdes och det var intresserat att se vad det egentligen kostar, utan att lägga vikt till utgången i detta fall.

Däremot tycker jag att jakten bör ha avbrutits betydligt tidigare. Poliserna som följde efter insåg nog tidigt att motorcyklisten inte hade för avsikt att stanna. Därmed borde de ha avbrutit jakten när det började bli för farligt och istället låtit helikoptern följa efter. Förr eller senare tar soppan slut, eller så stannar motorcyklisten. Då tycker jag att det är fritt fram att skicka dit valfritt antal poliser. I detta fallet gjorde polisen inget fel juridiskt. Men moraliskt tycker jag att det framkom några brister som i fortsättningen kan åtgärdas för att spara liv.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

varsågod:

• ekdahl svammlar om nånting
• mamman tar på sig pajasrollen
• polis i studion med många pennor
• 'cool' mc knutte företräder alla mc-förare
• ekdahl svammlar om att 'nu skiter vi i det här och kollar på reklam'

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vadå för jävla ostburgare ? Vad skulle grisarna vara rädda för ??? För att folk skulle hoppa på de när de skulle välta ett jävla moppefucko som kom över en hoj med föräldrars goda minne ?? De var ju inte ens inte i närheten av donkan när de funderade på att stoppa honom på Sveavägen. Han körde ju för helvete 200 vid Globen innan någon ens jagade honom. Vilket jävla "gäng Svenssons som gillar hojar" ????

va fan har du rökt? har du ens sett hela filmen?

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Ska polisen inte följa efter och göra det fritt fram för folk att köra i 300 genom Stockholm då? För som du säger så kommer det garanterat att hända oftare om folk vet att polisen ändå inte följer mig om jag kör tillräckligt farligt. Är inte det än värre?

Polisen måste ha större befogenheter än "vanliga civila" för att förhindra folk att göra sådant här. Nej polisen gör några missar (grova) här också det medger jag (även att i det stora hela så sköter dem sig)

Det funkar inte att vi ger polis frisedel, absolut inte men om man ska granska polisen stenhårt får vi garanterat inaktiva poliser som är rädda att bli sparkade om de inte får göra något, det är än värre och ett steg i fel riktning. Vi måste ha målinriktade poliser, aktiva poliser som är bra på riskbedömningar (vilket många gånger inte var särskilt bra just i denna jakt, Polisen ska inte köra sicksack genom trafiken i 200 blås tillexempel)

Man måste försöka att se det stora hela vilket är omöjligt med alla konsekvenser som blir av olika val, saker kan alltid bli bättre men ofta gör man "förbättringar" som leder till sämre resultat i slutet.

Först och främst Måste polisen följa lagen, naturligtvis måste dom utbilda sig och lära sig hur man lagför olika brott.

Enkelt eller hur. Ta sjukvården och deras LexSara, deras nivå har höjts ordentligt och deras medvetenhet att följa lagar och regler likaså. :fakta:fakta:fakta

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
http://www.tv4.se/1.2614269/2012/04/18/kalla_fakta_granskar_polisjakt där.. men ja kan bara se 14 min av någon anledning för sen så har dom lagt in en reklam, konstigt nog spelar den varken upp reklam eller något liknande för mig.. så blir bara svart i rutan och skiten vägrar att starta igen så får updatera sidan men samma visa händer igen.. kanske bara är för mig det fuckar dock

har sett det avsnittet är mer ute efter efterdebatten som Fursten deltar i som alla snackar om här

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad