Katana och GSX 1100-tråden

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Ja ja ja jag ser att den inte är äkta men det är jä---gt cool modell och inte helt vanlig längre. Jag hade själv en GS750 i början på 80-talet med Melton toppkåpa, oxå en snygg hoj-
Huge, lugn, bara lugn... Lägesrapport på (återupp-) bygget: Jag väntar på lite prylar som jag beställt av Biker... sedan: Mot Sherwoodskogen (Bålsta alltså)
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
r1 sving

Jag har köpt en r1 sving (04-07) som ska på min katana den behöver kortas i sving infästningen mm . Min fråga till er i stockholms trakten har ni någon erfarenhet om vart man kan vända sig för ett sådant jobb.
Tacksam för svar mvh Jannis
 

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
lite godis

En Motospeed gjord vevaxel med rakskuret + stora tappen + katana stakar:D

Splitter ny orginal kopplings korg som ska göras iordning med rakskuret. Man kan tydligt se skillnaden på grovleken mellan den nya och den gamla orginalkorgen.
 

Bifogat

  • DSC00105.JPG
    DSC00105.JPG
    71.3 KB · Visningar: 137
  • DSC00106.JPG
    DSC00106.JPG
    71.2 KB · Visningar: 135
  • DSC00103.JPG
    DSC00103.JPG
    70.4 KB · Visningar: 110
  • DSC00104.JPG
    DSC00104.JPG
    63.9 KB · Visningar: 112

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag har köpt en r1 sving (04-07) som ska på min katana den behöver kortas i sving infästningen mm . Min fråga till er i stockholms trakten har ni någon erfarenhet om vart man kan vända sig för ett sådant jobb.
Tacksam för svar mvh Jannis

Jag använde en sving från Suzuki S-rad. Den behövde jag ta ner ca 2mm på vardera sida.
Sen får man ju tillverka nya hylsor för lagren men det var en baggis.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
En Motospeed gjord vevaxel med rakskuret + stora tappen + katana stakar:D

Splitter ny orginal kopplings korg som ska göras iordning med rakskuret. Man kan tydligt se skillnaden på grovleken mellan den nya och den gamla orginalkorgen.

Varit på shoppingrunda, igen? :yoparty

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En Motospeed gjord vevaxel med rakskuret + stora tappen + katana stakar:D

Splitter ny orginal kopplings korg som ska göras iordning med rakskuret. Man kan tydligt se skillnaden på grovleken mellan den nya och den gamla orginalkorgen.

DYYYYYYRT! (om du inte hade en liggandes...)

Jag avundas er med mer pengar att göra av med än ett studiebidrag på 2600kr när man pluggar extra inför universitetsstudier. :huvet

Nåja, arbetet med hojen går väl i rätt riktning ändå. Förhoppningsvis får jag en ljuddämpare på busstationen imorn och så kanske jag hittar mig ett par stötdämpare på eBay. Finns en uppsättning på tyska eBay som slutar imorn. Blir att hålla ett öga på dom, kanske kan snappa upp dom för en rimlig summa.

Blästrade tanken idag med aluminiumoxid och drog på den med ett lager sprutspackel. Bara putsa nu och skicka på lack. :tummenupp
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
En Motospeed gjord vevaxel med rakskuret + stora tappen + katana stakar:D

Splitter ny orginal kopplings korg som ska göras iordning med rakskuret. Man kan tydligt se skillnaden på grovleken mellan den nya och den gamla orginalkorgen.

Hmm
Noterade 4 körnslag i veven vad betyder dom???
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Jag använde en sving från Suzuki S-rad. Den behövde jag ta ner ca 2mm på vardera sida.
Sen får man ju tillverka nya hylsor för lagren men det var en baggis.

Har tänkt göra en sådan själv med en S-RAD 750 sving. Hur ser dina hylsor ut då? :)

Har du förlängt svingen något då eller kör du orginal? Borde väl finnas satser för att förlänga de några centimeter :)
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Sherwood skogen..

Ja ja ja jag ser att den inte är äkta men det är jä---gt cool modell och inte helt vanlig längre. Jag hade själv en GS750 i början på 80-talet med Melton toppkåpa, oxå en snygg hoj-
Huge, lugn, bara lugn... Lägesrapport på (återupp-) bygget: Jag väntar på lite prylar som jag beställt av Biker... sedan: Mot Sherwoodskogen (Bålsta alltså)

Ska försöka vara på plats o komma med glada hejarop !:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick dämparen idag. Såg ungefär lika bra ut som jag trodde det skulle göra. :tummenupp

DSC_0013-2.jpg


Jäkligt fin dämpare. Låter säkert gott! :yoparty
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Har tänkt göra en sådan själv med en S-RAD 750 sving. Hur ser dina hylsor ut då? :)

Har du förlängt svingen något då eller kör du orginal? Borde väl finnas satser för att förlänga de några centimeter :)


Jag har inte förlängt svingen. Jag gillar inte det stuket.
Svingen är exakt lika lång som Katana original (52cm från infästning till hjulaxel)

Jag bifogar ett par bilder så ser du hur jag gjorde.

Ps:
För den som vill bygga om men inte åka med original hastighetsmätare har jag en komplett Srad gaffel med rätt lager (gaffel, krona, lager, och clip on) för Katana som bara står.
Jag vill ha 4000 för den eller bytes mot tex en Gsx 1100 motor

Ps2..
Glömde. Hylsan.
Jag bad en mekanisk verkstad svarva till en distanshylsa som passade med original katana svingaxel och sen mot Srad svinglager.
Jag gjorde ett spår i ytterkant på distansen så att även dammskydden gick att få dit bär jag satt ihop allting.
 

Bifogat

  • Kaross 1.jpg
    Kaross 1.jpg
    225.8 KB · Visningar: 133
  • Undre färste sving.jpg
    Undre färste sving.jpg
    128.1 KB · Visningar: 141
  • Övre färste sving.jpg
    Övre färste sving.jpg
    129.3 KB · Visningar: 141
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Äntligen...

Äntligen börjar paketeten med delar komma...snigel post från England tar längre tid än paket från USA !!

Men nu kan jag börja bygga på allvar ! Räknar med att ha ramen klar om ngn vecka eller två!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00146.jpg
    DSC00146.jpg
    59 KB · Visningar: 111

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen börjar paketeten med delar komma...snigel post från England tar längre tid än paket från USA !!

Men nu kan jag börja bygga på allvar ! Räknar med att ha ramen klar om ngn vecka eller två!:tummenupp

Rätt tragiskt att det tar så länge. Brukar köpa en del saker från Japan och det tar ofta inte mer än 3-4 dagar innan jag har paketet vid dörren. Köper jag däremot något här i Svedala kan jag få vänta veckor. Det är skrämmande. :näsblod

Ser fram emot att följa bygget. :tummenupp

Själv måste jag införskaffa en svets, har kikat på några TIG-svetsar som ser riktigt fina ut och inte allt för dyra. Bara hoppas morsan är snäll och vill låna ut lite pengar. :D
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Jag har inte förlängt svingen. Jag gillar inte det stuket.
Svingen är exakt lika lång som Katana original (52cm från infästning till hjulaxel)

Jag bifogar ett par bilder så ser du hur jag gjorde.

Ps:
För den som vill bygga om men inte åka med original hastighetsmätare har jag en komplett Srad gaffel med rätt lager (gaffel, krona, lager, och clip on) för Katana som bara står.
Jag vill ha 4000 för den eller bytes mot tex en Gsx 1100 motor

Ps2..
Glömde. Hylsan.
Jag bad en mekanisk verkstad svarva till en distanshylsa som passade med original katana svingaxel och sen mot Srad svinglager.
Jag gjorde ett spår i ytterkant på distansen så att även dammskydden gick att få dit bär jag satt ihop allting.

Vet du om det finns färdiga svingflängare till SRAD att köpa någonstans?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men på tal om tändningskåpor för gammel Suzukis. Ta en titt hos Lloyd på www.shedofdoom.com. Han tar £60 eller £70 för dom och då är det en fräst klump av aluminium som är helt suveräna. Borrade och klara för att montera. Bara blankpolera, måla eller vad man då vill göra.

Bättre än avgjutningen där på eBay tror jag. ;)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Äntligen börjar paketeten med delar komma...snigel post från England tar längre tid än paket från USA !!

Men nu kan jag börja bygga på allvar ! Räknar med att ha ramen klar om ngn vecka eller två!:tummenupp

Men alltså mer paket? Jag trodde nog att du redan hade mer än du någonnsin behöver. Men det ska bli spännande och se vad du får till/ihop av allt. Kan förstå om du hamnar i viss beslutsvånda:D

/U

Rätt tragiskt att det tar så länge. Brukar köpa en del saker från Japan och det tar ofta inte mer än 3-4 dagar innan jag har paketet vid dörren. Köper jag däremot något här i Svedala kan jag få vänta veckor. Det är skrämmande. :näsblod

Ser fram emot att följa bygget. :tummenupp

Själv måste jag införskaffa en svets, har kikat på några TIG-svetsar som ser riktigt fina ut och inte allt för dyra. Bara hoppas morsan är snäll och vill låna ut lite pengar. :D

Du verkar besitta en hel del bra länkar, Japan vart då?

/U
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top