Kawasaki KLX 230

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Att steka i, så klart ;) Fett behövs alltid, till det mesta mekaniska. T ex när man bytt däck på hjulet så kan jag torka bort gammalt smutsigt fett kring lagrena/tätnings-ringarna, axelnbulten etc, och dra på nytt rent fett.

Sen har jag flera RC-bilar som behöver smorda kuggar, leder, genomföringar. Samt joystickar och större spelkontroller till stora spelautomater med kullager, kuggar och glidytor, rattar, växelspakar. Fett är en stor del av mitt annars torra liv, kan man säga ?
RC bilar och spelautomater!! Låter sjukt spännande!! ??
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
144AA16A-A9DF-4387-B75A-FF4233B1C338.jpegKöpte mig en KLX också. Var lite orolig att den skulle kännas för klen. Har kört 4T 125:a förut och höll på att få magsår för att det gick så långsamt. Det här var liksom helt OK, hade den haft 10 hästar till hade det inte gjort något men känns som att det kommer duga.

Tycker inte vibrationerna var nånting att yvas över, snarare tvärt om. Redigt mjuk fjädring men ska testa att ställa upp förspänningen till max innan jag byter fjädrar. Hög tomgång verkar vara nåt man får ta också. Stör mig inte nämnvärt, blir som cruise control i terrängen.

Tog första längre safarin i lördags, riktigt skoj. Hade tänkt ta en till på söndag men fick ställa in pga mansförkylning (eller Kina-sjukan beroende på vad provsvaret säger).
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Grattis till hojen!! ? Jag är väl lite känslig angående vibrationer. Körde Ducati senast och den var ju helt magisk. Men det var ju priset med... Tomgången lugnar sig lite när den blivit varm med den är lite hög. Jag har fått för mig att det beror på avgasreningskomponenterna, men inte säker. Vet att vi hade några bilar på jobbet som gjorde så med när det skulle hållas nere utsläpp.

Den hade inte gått illa med tio hästar till. Dock tröstar jag mig med långa serviceintervaller och en antagligen problemfri motor. Man slipper kylare och annat med som kommer till på en motor med mer effekt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag undrar bara varför man köper en sån hoj? För att den är så billig eller?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag undrar bara varför man köper en sån hoj? För att den är så billig eller?
Jag gjorde det för att den är så smidig och lätt.
Ska man inte köra långa sträckor på asfaltsvägar, då är den ju underbar.
Man kan svänga in efter den där lilla stigen, köra längst ner till vattnet, och inte behöva oroa sig för tillbakafärden, det går ju nästan att bära hem den.
Man tar sig till ställen som man annars skulle ha undvikit (ok, där kan man alltid åberopa bristande teknisk duglighet när det gäller körning, men det är en individuell sak).
Och en tillförlitlig fyrtaktsmotor på det, med kraft så det räcker om man bara vill mysa på efter dom små vägarna.
Nu köpte jag inte exakt en sån där, men motsvarande av annat märke :)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag provkörde i Ängelholm - den var otroligt lättkörd och fantastiskt rolig. Det var min anledning.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Älskar köra i regn. Men helst ska man ju vara torr under.
Nej nej, kör i shorts och t-shirt istället. Det känns mycket behagligare, om du inte jobbar i regnet hela dagen förstås.

RC bilar och spelautomater!! Låter sjukt spännande!
Ja, det är sjukt, och det blir bara mer spännande för varje ny hobby som flyger förbi. Jag glömde bort helikoptrarna. Så här såg 'lagret' ut julen 2020.

IMG_0043.JPG


Ett par NNC kabbar skymtar till höger. ("Böckerna" i hyllorna är inte böcker, det är kretskort / tv-spel)

IMG_0044.JPG


Biltemas gaffel-oljor på högsta hyllan. Jag experimenterade med olika trögheter i dämparna på småbilarna. Biltemas gaffelolja för skoter funkar prima.

IMG_8550.JPG


Några klassiker från Kyosho och Tamiya, nya reproduktioner av originalbilarna från början av 80-talet. (Datorlådorna är tv-spelsystem till stora simulatorer)

IMG_8552.JPG


Några fina bilar till, och lite blandat. Nere till höger syns kontrollpanelen till ett av mina NNC / NUC (New Net City & Naomi Universal Cabinet), med japansk joystick JLF-typ från Sanwa. Just nu är mittenleden smord i ShinEtsu Silicone (Honda #08798-9013) fett. Men jag ska prova Kawasakis blåa fett.

IMG_8553.JPG


Däckhotellet. Kan man ha för många 'sulor'?

IMG_8556.JPG


Och .. just det, jag samlar på tryckknappar också.

Buttons lot 01.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Köpte mig en KLX också.
Grattis på dig! Du kommer INTE ångra att du köpte den, det har i alla fall inte jag gjort än. Den varierade tomgången innan motor blir varm är just för att värma upp motorn. När motorn är varm är tomgången lugn och skön. Det är väl en sån där dator/sensor grej moderna motorfordon förbannas med dessa dagar.

Vad är det för skön gammal buss där? "Ajokki"??

Aha! https://sv.wikipedia.org/wiki/Ajokki


Jag undrar bara varför man köper en sån hoj? För att den är så billig eller?
Ja den är ju först och främst billig, och det är en Kawasaki (kunde lika gärna vara en Honda, Yamaha eller Suzuki), och sen är den enkel, inte för snabb, svart och häftig (Darth Vader!!), och inte minst lätt i vikten. Jag kan alltså lyfta den med mina bara händer över huvet och kasta den i diket ifall jag blir riktigt arg på den. Något som inte går att göra med dom flesta andra hojar, och det ger mig en känsla av att det är jag som bestämmer över hojen, och inte tvärt om.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag gjorde det för att den är så smidig och lätt.
Ska man inte köra långa sträckor på asfaltsvägar, då är den ju underbar.
Man kan svänga in efter den där lilla stigen, köra längst ner till vattnet, och inte behöva oroa sig för tillbakafärden, det går ju nästan att bära hem den.
Man tar sig till ställen som man annars skulle ha undvikit (ok, där kan man alltid åberopa bristande teknisk duglighet när det gäller körning, men det är en individuell sak).
Och en tillförlitlig fyrtaktsmotor på det, med kraft så det räcker om man bara vill mysa på efter dom små vägarna.
Nu köpte jag inte exakt en sån där, men motsvarande av annat märke :)
När jag hör lätt å smidig tänker jag på enduro hojar... Men dom är typ 30 kg lättare å 2 till 3 gånger så mycke effekt, som man inte behöver direkt alltid..
Den här hojen går ju under offroad å då är den ganska lätt, men effekt svag.. Inte sagt för de att den ska vara tråkig då..
Som instegsjobb hoj säker klart lämplig..
Jag ser att priset är klart bra lågt, som är posetivt. ..
Vet en polare som köpte Defenda för enduro körning å den va klart billig.. För typ 6 år sen gick en sån på 34.000 kr...
Priset kan vara ett starkt motiv ju...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Grattis på dig! Du kommer INTE ångra att du köpte den, det har i alla fall inte jag gjort än. Den varierade tomgången innan motor blir varm är just för att värma upp motorn. När motorn är varm är tomgången lugn och skön. Det är väl en sån där dator/sensor grej moderna motorfordon förbannas med dessa dagar.

Vad är det för skön gammal buss där? "Ajokki"??

Aha! https://sv.wikipedia.org/wiki/Ajokki



Ja den är ju först och främst billig, och det är en Kawasaki (kunde lika gärna vara en Honda, Yamaha eller Suzuki), och sen är den enkel, inte för snabb, svart och häftig (Darth Vader!!), och inte minst lätt i vikten. Jag kan alltså lyfta den med mina bara händer över huvet och kasta den i diket ifall jag blir riktigt arg på den. Något som inte går att göra med dom flesta andra hojar, och det ger mig en känsla av att det är jag som bestämmer över hojen, och inte tvärt om.
Ja priset kan många gånger vara avgörande...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När jag hör lätt å smidig tänker jag på enduro hojar... Men dom är typ 30 kg lättare å 2 till 3 gånger så mycke effekt, som man inte behöver direkt alltid..
Den här hojen går ju under offroad å då är den ganska lätt, men effekt svag.. Inte sagt för de att den ska vara tråkig då..
Som instegsjobb hoj säker klart lämplig..
Jag ser att priset är klart bra lågt, som är posetivt. ..
Vet en polare som köpte Defenda för enduro körning å den va klart billig.. För typ 6 år sen gick en sån på 34.000 kr...
Priset kan vara ett starkt motiv ju...
Ja, precis, det är ingen enduro för mig.
Man kan åka dom där riktigt små och trixiga stigarna, men ingenting jag kör ner i ett lerhål, eller sätter i en myr.
Priset är absolut en motivator, för jag ser den som ett komplement.
Jag klarar mig inte med en hoj, och då ger prisbilden möjligheten att skaffa flera hojar. :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, precis, det är ingen enduro för mig.
Man kan åka dom där riktigt små och trixiga stigarna, men ingenting jag kör ner i ett lerhål, eller sätter i en myr.
Priset är absolut en motivator, för jag ser den som ett komplement.
Jag klarar mig inte med en hoj, och då ger prisbilden möjligheten att skaffa flera hojar. :tummenupp
De är sant, jag har flera hojar för olika sätt å köra... Även flera hjul me olika däck för olika underlag.. De är skillnad mellan torrt å blött underlag...
Blir många hojar, å många hjul... ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
När jag hör lätt å smidig tänker jag på enduro hojar... Men dom är typ 30 kg lättare å 2 till 3 gånger så mycke effekt, som man inte behöver direkt alltid..
Den här hojen går ju under offroad å då är den ganska lätt, men effekt svag.. Inte sagt för de att den ska vara tråkig då..
Som instegsjobb hoj säker klart lämplig..
Jag ser att priset är klart bra lågt, som är posetivt. ..
Vet en polare som köpte Defenda för enduro körning å den va klart billig.. För typ 6 år sen gick en sån på 34.000 kr...
Priset kan vara ett starkt motiv ju...
Allt är relativt. Lätt och smidig jämfört med valfri en-stånka i 650-klassen, t.ex. DR650, som är så pass anpassade att för långkörning att de blir för bängliga att vända runt eller resa upp när vägen övergår i traktorspår eller värre. Samtidigt som den är avsevärt bekvämare och mer anpassad för transportsträckorna än en "riktig" enduro.

Fyller en nisch som jag tror passar mig.

Man ser ju direkt var det låga priset kommer från. Komponenter och detaljer som inte uppdaterats sen 80-talet och/eller hämtade från nån asiatisk pendlarmoppe. Om de kan spara in några spänn på att inte utveckla en ny mutter eller nya bromshandtag och på så vis hålla priset nere och ändå upprätthålla funktionen - då är det helt OK för mig.

Dacia Duster säljer som fan, på att vara tillräckligt bra till ett lågt pris.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Holy shit!! ?? Officially imponerad!?

Angående den gula buggien så ville jag ha en sån när jag var liten. Men det var för dyrt tyckte föräldrarna så det blev aldrig. Men jag köpte en bubbla och byggde om lite lätt som jag körde genom öken och djungel i Mexiko istället. Men aldrig så tuff som buggien. Det kostade för mycket.20140729_090539.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nej nej, kör i shorts och t-shirt istället. Det känns mycket behagligare, om du inte jobbar i regnet hela dagen förstås.

Kan inte hålla mig från denna kommentar, visst kan shorts och t-shirt vara lockande och skönt men tänk efter både en och två gånger på vad dom kan hända.

Jag kan säga att jag sätter mig inte på en offroad hoj utan att ha knäskydd, skyddsbyxa och skyddsjacka direkt på kroppen. Visst det tar tid att få på sig allt, det är varmt, och man blir lite allmänt stel men jag vill minimera risken att få uppleva det jag gjorde för två år sen en gång till. Gick omkull i ca 30 km/h vilket resulterade i två titanplattor, tolv skruvar i vänster knä och 178 dagars sjukskrivning. Vid detta tillfälle hade jag ändå ställ med skydd, ryggskydd och ordentliga stövlar men troligtvis flyttade sig knäskyddet vid vurpan så knät fick ta smällen .

Då jag körde "kort touring" söderut med min Thruxton iförd BMW GS Dry ställ för att klara regn bra kompromissande jag med att sätta tillbaka skydden i stället och hade bara löst ryggskydd, dock kändes det lite så där då byxorna kan röra sig lite väl mycket så att vid en vurpa finns risken att knäskydden säkert kan flytta sig från knäet. Skinnkläderna sitter hyfsat tajt mot kroppen (speciellt på fel ställen) så där har jag skydden i kläderna och dom har svårare att röra på sig.

Vill bara med detta försöka belysa riskerna att köra utan eller med dåliga skydd och det behöver inte gå fort för att det ska gå dåligt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top