Kawasaki Z750/Z1000-tråden

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
hur gammal e du och hur länge har du haft kortet?
ingen som kan säga vad de ger för sin z750?

BoMMeN

Hoj är skoj
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ZX-12R

Är 32 år ung :D och bor i Umeå.
Tog körkortet 2007.
Kolla hemsidan jag skickade länk till och se vad du kommer få för pris där du bor.
5947:- helhelår skulle jag få betala för en Z750 -04

Last edited:

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05

Jag hade en z750 -06a tidigare i somras. Bor också i Umeå, är 21 med färskt körkort och betalade ca 9400, den nya skatten inkluderad.

Edit: Det var för HALVförsäkring /helår på bilsport mc.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej på er!
Jag har precis sålt av motarden, till förmån för en Z750 -07. Men jag har aldrig provkört en sån, och den jag är intresserad av står ganska långt bort.

Hur är dom att köra? Väldigt individuellt kan jag förstå, men det brukar ändå finnas några positiva/negativa faktorer som de flesta tycker likadant om!

Det finns säkert flera som frågat det här i denna tråd, men jag orkar tyvärr inte läsa genom alla sidor så jag hoppas att ni orkar svara!

Mvh Tommy

Edit: Här har vi ju lite schysst läsning om Z750!
http://fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=52

Fast ni får ju gärna tycka till och ge för-/nackdelar ni med! :rolleyes:

Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Uppar tråden lite.

Jag ska åka och titta på en nu på söndag, ingen som har något att säga om den?

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Har möjligen varit uppe innan, men orkar inte läsa hela tråden...

Sugen på en Z750 -07, och eftersom jag bara blir 18 skulle denna då strypas. Någon som har erfarenhet? Pris?

Den gröna 07:an är såå snygg! :drool

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
fy fan vad förbannad jag blir.
ringde if, folksam och trygg-hansa idag o kollade upp vad en z750 skulle kosta i försäkring för mig. 36-58 000 kr hel/helår. alltså det är nästan mer än vad jag tänkt o köpa hojjen för :S
blir så irriterad att jag funderar på att skita i o lägga ut en massa pengar på kk:et bara köpa en hoj o ställa av den o köra utan försäkring. på senaste tiden har man fan insett att vara en normal person som följer systemet och svenska lagar kostar en själv bara en massa pengar.
orka bry sig längre, fan livet e kort och trist så varför ha det tråkigt livet ut. åker hellre hoj o har kul om det är det sista jag gör istället för att aldrig få göra det. finns pundare som får hjälp på grund av sina skador så varför skulle inte staten betala mig också om jag så blir tvungen o åka rullstol hela livet.

finns det nån lösning eller väg jag kan gå för att komma undan relativt billigt så skicka gärna ett privat inlägg om du inte vill skriva det här. för som det ser ut nu så köper jag en hoj under sommaren o riktiga skydd o hjälm o bara kör.

vill verkligen inte detta men verkar inte ha nå annat val, till och med försäkrings snubbarna garvade när de såg sifforna innan de sa dem. ena killen trodde datasystemet de har hade pajat men efter mycket pillande insåg han att det var de siffrorna som gällde.

MR.SPEED

Bromsen är fartens värsta fiende
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Kawasaki Z1000 -06 Ktm EXC450 -08 Triumph Tiger -00
ringde if, folksam och trygg-hansa idag o kollade upp vad en z750 skulle kosta i försäkring för mig. 36-58 000 kr hel/helår. alltså det är nästan mer än vad jag tänkt o köpa hojjen för :S
blir så irriterad att jag funderar på att skita i o lägga ut en massa pengar på kk:et bara köpa en hoj o ställa av den o köra utan försäkring. på senaste tiden har man fan insett att vara en normal person som följer systemet och svenska lagar kostar en själv bara en massa pengar.
orka bry sig längre, fan livet e kort och trist så varför ha det tråkigt livet ut. åker hellre hoj o har kul om det är det sista jag gör istället för att aldrig få göra det. finns pundare som får hjälp på grund av sina skador så varför skulle inte staten betala mig också om jag så blir tvungen o åka rullstol hela livet.

finns det nån lösning eller väg jag kan gå för att komma undan relativt billigt så skicka gärna ett privat inlägg om du inte vill skriva det här. för som det ser ut nu så köper jag en hoj under sommaren o riktiga skydd o hjälm o bara kör.

vill verkligen inte detta men verkar inte ha nå annat val, till och med försäkrings snubbarna garvade när de såg sifforna innan de sa dem. ena killen trodde datasystemet de har hade pajat men efter mycket pillande insåg han att det var de siffrorna som gällde.

Kolla vad Bilsport Mc ska ha jag betalar 9500 hel/hel och 3200 halv/hel för min z1000 -06 är 23

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR

Bilsport & MC verkar billigast vad det gäller försäkring för de här hojarna, har också kollar runt. Så kolla där så får du nog bättre premie :)

Z750 -07, hur upplever ni den! Något jag ska tänka på nu när jag kollar på söndag? :gnissla

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kolla vad Bilsport Mc ska ha jag betalar 9500 hel/hel och 3200 halv/hel för min z1000 -06 är 23

ringde dem för en z750 -04 och fick detta pris hel/helår 29 000 halv/helår 13 000
nämnde att jag har en "vän" som e 23 och har en försäkring hos dem på en z1000 för 9500 hel/helår men hon nekade det och man hörde att hon tyckte det var jobbigt att snacka mer om det.

varför jag liksom. vilket jävla skit helvete man har o göra med jämnt. frågade bara om trafikförsäkring men de hade inte bara trafikförs. sa de :S

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
ringde dem för en z750 -04 och fick detta pris hel/helår 29 000 halv/helår 13 000
nämnde att jag har en "vän" som e 23 och har en försäkring hos dem på en z1000 för 9500 hel/helår men hon nekade det och man hörde att hon tyckte det var jobbigt att snacka mer om det.

varför jag liksom. vilket jävla skit helvete man har o göra med jämnt. frågade bara om trafikförsäkring men de hade inte bara trafikförs. sa de :S

Det är ju helt säkert för att du bor i Sthlm. Jag betalade halv/hel 9500 ungefär på bilsportmc. Jag bor i Umeå och är 21.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
har du kollat vad Folksam tar för enbart trafikförsäkring? Du bör ju då iof ha tillgång till ett vetigt garage o ställe den i. Annars så tycker jag det är ett ganska bra alternativ till halv o ha den bara trafikförsäkrad då risken för att någon ska sno hojen trots allt inte är så stor.

Kom dock ihåg att det kostar att ligga på topp....:tungan

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det är ju helt säkert för att du bor i Sthlm. Jag betalade halv/hel 9500 ungefär på bilsportmc. Jag bor i Umeå och är 21.

då kanske man ska skriva sig hos en polare uppe i norrland, om det handlar om att tjäna så många tusen lappa ;)

så glider man i sthlm.....de kan ju inte bestämma vart jag ska glida :p

har du kollat vad Folksam tar för enbart trafikförsäkring? Du bör ju då iof ha tillgång till ett vetigt garage o ställe den i. Annars så tycker jag det är ett ganska bra alternativ till halv o ha den bara trafikförsäkrad då risken för att någon ska sno hojen trots allt inte är så stor.

Kom dock ihåg att det kostar att ligga på topp....:tungan

Får kolla upp det.

visst kostar det o ligga på toop, men det behöver inte alltid handla om pengar utan vad man e villig att offra :p hur som helst vad än som händer till nästa vår/sommar så ska jag ha en hoj att åka med.....sen hur det går fram tills dess är en annan sak :p

Last edited:

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Tja!
Någon som har hittat några schysta tillbehör till Z1000 -07 än?
någom som satt på nått helsystem? är i tankarna att göra det så fort ekonomin tillåter.. :)

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så nu har det löst sig med försäkringen, as glad :yoparty

så min undran är vilken av dessa ska jag ha? z750 eller z1000?
är z1000 för tung för att leka med? eftersom jag inte tagit kortet än så får jag ju inte testa en själv o avgöra. har tänkt o ha denna hoj som ska köpas till att träna på lite o köra upp direkt när vädret tillåter på våren och sedan lära mig lite uuiilllllaa o lite stunt :D

så nå tips från nån?

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
så nå tips från nån?

Tja , jag har ju en Z750, den är min första "riktiga" hoj, hade en CB750 först o körde upp på.
Är jäkligt nöjd med min Z. man vill ju iof alltid ha lite mer kraft. Men på den här typen av hoj så är ju det roliga att köra riktigt kurviga vägar o då funkar 750 riktigt bra.
Om hojen toppar 230 eller 260 e ju ganska ointressant då det blåser som fan när man kommer en bit över 200 ändå. Hellre då ha en lite lättare o kanske mer lättsvängd hoj.

Ska tilläggas att jag inte har kört någon Z1000, kanske är som natt o dag om man jämför 750 o 1000, men tror iallafall inte det skiljer så förbaskat mö på dom på en kurvig väg.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
tack för svaret. kanske inte är så stor skillnad eller vad säger ni som kör båda?

Regno MC

Rauken81
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -91
Tja , jag har ju en Z750, den är min första "riktiga" hoj, hade en CB750 först o körde upp på.
Är jäkligt nöjd med min Z. man vill ju iof alltid ha lite mer kraft. Men på den här typen av hoj så är ju det roliga att köra riktigt kurviga vägar o då funkar 750 riktigt bra.
Om hojen toppar 230 eller 260 e ju ganska ointressant då det blåser som fan när man kommer en bit över 200 ändå. Hellre då ha en lite lättare o kanske mer lättsvängd hoj.

Ska tilläggas att jag inte har kört någon Z1000, kanske är som natt o dag om man jämför 750 o 1000, men tror iallafall inte det skiljer så förbaskat mö på dom på en kurvig väg.

Ja, själv har jag bara kört z1000 -06. Valde den just för effekten. Jag tror det skiljer en hel del i vridet/accelerationen... 95,6 Nm mot 75 Nm som det är på 750. Viktskillnaden är bara 3 kg! Självklart en personlig fråga men när jag köpte min ny så tyckte jag att det var värt 10 tkr extra för 17 hk extra :tummenupp

Så nu har det löst sig med försäkringen, as glad :yoparty

så min undran är vilken av dessa ska jag ha? z750 eller z1000?
är z1000 för tung för att leka med? eftersom jag inte tagit kortet än så får jag ju inte testa en själv o avgöra. har tänkt o ha denna hoj som ska köpas till att träna på lite o köra upp direkt när vädret tillåter på våren och sedan lära mig lite uuiilllllaa o lite stunt :D

så nå tips från nån?

Jag skulle tipsa dig om min hoj, som är till salu :D

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=9246

En fiiiin maskin! :tummenupp

Last edited:

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Ja, själv har jag bara kört z1000 -06. Valde den just för effekten. Jag tror det skiljer en hel del i vridet/accelerationen... 95,6 Nm mot 75 Nm som det är på 750. Viktskillnaden är bara 3 kg! Självklart en personlig fråga men när jag köpte min ny så tyckte jag att det var värt 10 tkr extra för 17 hk extra :tummenupp

Ska väl oxo tillägga att fick jag en Z1000 till samma pris och försäkringskostnad som en Z750 så skulle jag ju utan o tveka naturligtvis ta 1000 kubikarn...

friippe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
-06 Ktm 625 smc
Har möjligen varit uppe innan, men orkar inte läsa hela tråden...

Sugen på en Z750 -07, och eftersom jag bara blir 18 skulle denna då strypas. Någon som har erfarenhet? Pris?

Den gröna 07:an är såå snygg! :drool

har en z750 -07 strypt, va vill du veta :tungan

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln