Killar och mode?!!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Dee_cati , Mitra och Kantian är självklart bara avundsjuka eller har otroligt dålig smak. Det sjuka är att dom ens kommenterar på ditt köp när dom uppenbarligen inte har en susning om mode.

Avundsjuk på något fult funkar inte för mig. Dålig smak kanske jag har, dock inte lika dålig smak som någon som tar på sig en så ful jacka.
Som sagt, bara för att det är med på Cafés samt King's innelista så innebär det inte att det är snyggt.
Min flickvän kom hem med ett par ballerinaskor på sig. Jag frågade om hon hade börjat dansa balett men hon sa att det var modernt med sådana skor. Jag förklarade då för henne att oavsett mode eller ej så visar hon sig inte på stan tillsammans med mig i dessa skor, för fulare skor får man leta efter. Jag tror hon tog åt sig, för hon har inte använt dem sedan dess.

Kläderna gör mannen, i detta fallet så gjorde kläderna en liten stjärtgosse av honom.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag klär mig rätt sunkigt överlag men det är mest för att jag inte har lust att lägga en massa pengar på det. Var och kollade på jeans idag, rea på Carlings, billigaste kostar 499 kr och fanns bara i storlek 29/32, Jack&Jones 699 kr, H&M orkade jag inte gå in på och Dressman har bara jeans som sitter som en kartong cornflakes så det lät jag bli. Det blev inga byxor, jag måste lägga de där 700 kr på bilen för att kunna ta mig till och från jobbet. Jag hade gärna haft lite fler snygga jeans men aldrig att jag lägger de summorna på byxor - har fortfarande inte i mitt vuxna liv ägt ett par jeans som hållit längre än sex månader och tendensen brukar vara ju dyrare, desto sämre hållbarhet.

Jag är väl förmodligen WT-klassad för min klädsel, jeans och svarta bandt-shirtar dominerar min garderob men om folk dömer mig som hårdrockare så får jag väl anse mig nöjd trots att jag inte är långhårig längre. Om folk då lägger mig i ett fack som de inte vill ha att göra med så är det deras förlust och det är antagligen folk som jag inte vill veta av ändå. Jag placerar in folk i olika fack efter klädsel men jag dömer inte folk förrän jag gett dem en chans att 'förklara sig' - m.a.o. spelar klädseln ingen viktig roll.

EDIT: Vill bara tillägga att ett par Levi's-jeans kostade för två år sen fyra svenska kronor att tillverka. De kostar generellt inte mer än två, tre hundralappar att köpa i Staterna men i Sverige ger vi gärna över tusen kronor för samma byxor. Är vi lurade?

Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jeans och t-shirt är tidlöst! :yoparty

Nope.
Jeans är väl en av de mest trendkänsliga klädesplagg vi har och har sedan dess introduktion genomgått en mängd olika moden/uteeenden.
På 50-talet skulle de var riktigt mörkblå, på 70-talet skulle de vara tajta upp till med hög midja och vida ner till, på 80-talet skulle de vara helt tajta med normal midje-höjd och på 90-talet lite rakare för att på 2000-talet bli med låg midja och stuprörs-modell.
Inte bara detaljer som hög/låg midja,
vid/smal passform, kulörer, mönster, dekorationer,
hur fickorna sitter/ser ut osv förändras.
Vilken typ av jeans-färg och snitt som gäller har ändrats från år till år,
så nej, jeans är inte tidlöst i sitt utseende.
Detta ändras konstant.
Som att säga att klänning är tidlöst eller byxor eller skjorta.
Det är inte plagget i sig jag talar om, utan UTSEENDET (design) på det.
Jag är en klar favorit av jeans+ t-shirt och använder detta dagligen,
och har så gjort under många år, som många andra,
men snitten/designen på mina kläder har ändrats med tiden.

Lite olika exempel på jeans genom åren:

Bifogat

• jeans2.jpg
    jeans2.jpg
    4.2 KB · Visningar: 141
  • jeans4.jpg
    jeans4.jpg
    3.8 KB · Visningar: 143
  • jeans5.jpg
    jeans5.jpg
    4.7 KB · Visningar: 144
  • jeans13.jpg
    jeans13.jpg
    2.1 KB · Visningar: 142
  • jeans11.jpg
    jeans11.jpg
    2.9 KB · Visningar: 143
  • jeans56.jpg
    jeans56.jpg
    3.9 KB · Visningar: 142
  • jean12.jpg
    jean12.jpg
    2 KB · Visningar: 143
  • jean14.jpg
    jean14.jpg
    4.2 KB · Visningar: 144

hally

Guest
finns inte något fulare än när jeans dras upp i rumpan o upp till armhålan..
även om man inte behöver vara en märkes "bög" så kan man ändå klä sig med rätt storlek o stil..
älskar själv jeans.. snyggt både till högklackade stövlar o "vanliga" skor...

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men du är hjärtligt välkommen till Italien om du er trött på dålig smak dunderhonung. Här existerar det inte. :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jeans kan nog vara ganska tidlöst för en kille över 15 år i alla fall. Nu när man är old så fnissar man ju åt kidsen som kör med gummisnoddar för att dra åt dem i benen. Eller det kanske var förra veckan? Baggy med gylfen nere vid knäna ska man ju bara inte ta upp. Jag har haft ganska roliga diskussioner med syrrornas barn om det. Ungefär som att försöka motivera varför man har skorna på fel fot typ :)Sen de här tighta jeansen men superhög midja på tjejer. Är det nån som tycker att det är snyggt eller är det bara nervösa modeoffer som köper såna?

Jag har kört en hel del med Boss förut men lessnat. Det mesta jag köper går att ha mer än en säsong.

Kneedrag

Guest
Håller med Dunderhonung att ett första intryck är viktigt och att man dömer personer efter det yttre och kläder. Men efter det så skaffar man sig ett andra intryck genom att prata/konversera med personen IRL.

Varför en del killar inte bryr sig så mycket på vad de har på sig. Kan vara så att de har viktigare saker i livet just då som prioriteras. Att klä sig i det som passar individen och vad som är snyggt har ingen hjälpt dem med. De vet inte vad som är snyggt. Andra bullar blir det om de träffar en tjej. Och plötsligt vill alla tjejer ha den killen. Jag vet har sett det:)

Dunderhonung (Eftersom du la ut en tråd om det här) så tycker jag om du ser en kille nästa gång som ser förjävlig ut i sin tröja och jeans från 90-talet, gå fram och påpeka det och erbjud dig sen att hjälpa honom och hitta lite snygga grejer. Killar tål det och han skulle nog bli mycket glad.

Många tjejer de vill ha den snyggaste, hetaste, mest populära killen ,han kan verka vara hur snäll och gullig som helst. Men det går inte leva med honom. Villket upptäcks ibland allt försent när första ungen ploppat ut.
Varför många av mina tjekompisar råkar ut för det , vet jag inte och kan heller inte komma på någon förklaring , men det följer det mönstret hela tiden.

Samma sak för killar de hittar en snygg blodin, moderiktiga kläder med massor av tjejkompisar. Samma sak där går inte leva ihop. Är det så att man går på det yttre för mycket kanske? Ger falska signaler kanske?

Jag gillar killar som är normala och inte låtsasa vara något det inte är.
Det finns saker som är 1000 gånger viktigare än vad man har för kläder på sig.
Hygien är viktigare än om man bär fel tröja, tycker jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men du är hjärtligt välkommen till Italien om du er trött på dålig smak dunderhonung. Här existerar det inte. :tummenupp

Näe, där existerar bara flottiga gipskatter, stöpta i samma form, som tror att dom är skithäftiga!!!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Varför en del killar inte bryr sig så mycket på vad de har på sig.
Kan vara så att de har viktigare saker i livet just då som prioriteras.
Att klä sig i det som passar individen och vad som är snyggt har ingen hjälpt dem med.
De vet inte vad som är snyggt.
Andra bullar blir det om de träffar en tjej.
Och plötsligt vill alla tjejer ha den killen. Jag vet har sett det:)

Dunderhonung (Eftersom du la ut en tråd om det här) så tycker jag om du ser en kille nästa gång som ser förjävlig ut i sin tröja och jeans från 90-talet, gå fram och påpeka det och erbjud dig sen att hjälpa honom och hitta lite snygga grejer. Killar tål det och han skulle nog bli mycket glad.

Är det så att man går på det yttre för mycket kanske? Ger falska signaler kanske?

Jag gillar killar som är normala och inte låtsasa vara något det inte är.
Det finns saker som är 1000 gånger viktigare än vad man har för kläder på sig.
Hygien är viktigare än om man bär fel tröja...

Håller med till fullo. Sköna "naturliga" snubbar och tjejer som känner sig bekväma i sig själva och sina kläder.
Visst är det hett med en kille som har en snygg stil och kan ska klä sig.
Däremot är det bara löjligt och oattraktivt om nån försöker vara något de inte är och "klär ut sig". Märk skillnaden.
Jag har själv "hjälpt" många av mina killkompisar med "shopping"
och skulle aldrig få för mig att kritisera någons outfit,
skulle kännas som personligt angrepp.
Däremot om någon frågar och undrar om jag vet någon/några bra ställen/butiker i stan där de kan hitta de plagg de söker,
delar jag gärna av min kunskap.
Har många killkompisar och dessa drar sig oftast för att handla kläder då de vet inte vart de ska gå till för ställen, finns ju en djungel med butiker i sthlm, orkar inte plöja utbudet utan vill att det ska gå smidigt och vara kul.
Senast igår var jag med en killkompis och hjälpte honom att hitta nåt HAN tyckte var snyggt. Han visste vilket plagg han ville ha, men var lite osäker på hur det skulle se ut.
Han ville ha en snygg vinterkappa och vinteboots till det.
Något elegant, fast inte för stramt, och ändå lite casual var hans önskemål.

Jag vet vart man ska gå, och vi gick dit.
Han blev kär, köpte sakerna och så var saken biff!
Snabbt, enkelt och smärtfritt + lite tips från cochen! :D

Tror många killar drar sig för att handla kläder pga av allt jäkla letande.
Jag hatar själv att behöva leta, leta, leta!
Tröttsamt.
Massa människor, överallt.
En plåga.
Trångt.
Opps, var finns toan? :gnissla
Jag skulle aldrig släpa med någon (inte ens mina tjejkompisar) på stan för att shoppa kläder. Jag hänger aldrig med någon av min kompisar, om det inte är då killarna som bett mig att hänga med som "stöd". :)
Jag går oftast ensam en typ tisdag förmidda och strosar runt för att slippa "stressen". Det ska va kul att handla kläder, inte jobbigt. :tummenupp

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Nope.
Jeans är väl en av de mest trendkänsliga klädesplagg vi har och har sedan dess introduktion genomgått en mängd olika moden/uteeenden.
På 50-talet skulle de var riktigt mörkblå, på 70-talet skulle de vara tajta upp till med hög midja och vida ner till, på 80-talet skulle de vara helt tajta med normal midje-höjd och på 90-talet lite rakare för att på 2000-talet bli med låg midja och stuprörs-modell.
Inte bara detaljer som hög/låg midja,
vid/smal passform, kulörer, mönster, dekorationer,
hur fickorna sitter/ser ut osv förändras.
Vilken typ av jeans-färg och snitt som gäller har ändrats från år till år,
så nej, jeans är inte tidlöst i sitt utseende.
Detta ändras konstant.
Som att säga att klänning är tidlöst eller byxor eller skjorta.
Det är inte plagget i sig jag talar om, utan UTSEENDET (design) på det.
Jag är en klar favorit av jeans+ t-shirt och använder detta dagligen,
och har så gjort under många år, som många andra,
men snitten/designen på mina kläder har ändrats med tiden.

Lite olika exempel på jeans genom åren:
Fast det du beskriver är ju mode inom jeansvärlden. Levis 501or har alltid varit Levis 501or.

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
:) I know. Kommenterade detta redan på första sidan i tråden. :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194514

såg det nu, du har helt rätt, här är majoriteten av män "välklädda", oavsett social "klass". Och det är inte för att dom bor hos mamma till dom är 40. Men det viktigaste är att här blir man inte sett på som "gay" om man klär sig "fint".

Flottskallar som åker gaypulka med motogp-dekaler och har armani, ska det vara något det?

Vad är en "gaypulka"? Och det är ju självklart att man åker i kostym till jobbet, skulle jag åka i fullt ställ med gul reflexväst??? :rofl

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Har ni tänkt på hur många här i stan som klär sig helt i svart, menare inte gothare/emos utan vuxna på Östermalm. Ser otroligt boring ut och jag gick själv i den fällan för 7-8 år sen (flyttade hit 1998). Svarta skor, svarta brallor/jeans, svart kavaj, svart rock eller jacka osv. Båring!!! Jag tror det är ett Stockholmsfenomen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är en "gaypulka"? Och det är ju självklart att man åker i kostym till jobbet, skulle jag åka i fullt ställ med gul reflexväst??? :rofl

En sån där variatordriven fjortismoped, gärna med blinkande ljus och rossidekaler, givetvis trimmad med lätta variatorvikter så att den varvar hysteriskt jämnt...

Att köra sån efter man har fyllt 16år och hävda att man har stil existerar inte i min värld, men flottiga sydeuropeer hävdar att det är jätteheftit!!!

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Har ni tänkt på hur många här i stan som klär sig helt i svart, menare inte gothare/emos utan vuxna på Östermalm. Ser otroligt boring ut och jag gick själv i den fällan för 7-8 år sen (flyttade hit 1998). Svarta skor, svarta brallor/jeans, svart kavaj, svart rock eller jacka osv. Båring!!! Jag tror det är ett Stockholmsfenomen.
Svart är snyggt! Själv klär jag mig oftast i svarta kläder..

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En sån där variatordriven fjortismoped, gärna med blinkande ljus och rossidekaler, givetvis trimmad med lätta variatorvikter så att den varvar hysteriskt jämnt...

Att köra sån efter man har fyllt 16år och hävda att man har stil existerar inte i min värld, men flottiga sydeuropeer hävdar att det är jätteheftit!!!

Jag kör otrimmad gaypulka, i kostym, och jag är inte ensam! :yoparty

Det är häller ingen över 16 i Italien som åker på en sån moppe som du beskriver.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati