Killar och mode?!!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Haha, det är såna som dig man skrattar åt! Kostar nada att tillverka men bara för att det är ett bra "märke" på det läggs det på ett antal tusen. På mitt förra jobb sålde vi någon förbannad väska på Harrods för runt 10 lapp & skor som kostade runt 3-4. Skorna kostade väl 20:- att tillverka, väskan vet jag inte. Den var förvisso handsydd. En tjej på jobbet köpte väskan i.a.f för 500:-

Men well, köp Hugo Boss å andra "heta" märken. Cheferna måste ju ha sina löner :tungan

Herregud. Det är såna som dig man skrattar åt. Obildad flane utan verklighetsförankring. Tror du tex att materialkostnad är det enda som ingår i total produktionskostnad? Är du alls bekant med begrepp som smak, medvetna val, tillgång och efterfrågan?

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Nu när modeeliten ändå är samlad..

Är denna jackan bajs eller bra? Kanske inte så snyggt med kraffset på axlarna, men annars?

http://se.zoovillage.com/store/productdetail.asp?CategoryID=3|63&BrandID=310&DisplayItemID=25686&Position=173&ListType=1
JAG tycker att midjekorta jackor i allmänhet är jävligt fult. Och prasseljackor i synnerhet.

Jag må precis ha kommit hem från fest, men det här måste vara det bonnigaste, mest avundsjuka inlägg jag nånsin har läst. Fy fan vad snål du måste vara din stackare! Ska ingen få tjäna pengar eller? Om man ska tänka på vad saker kostar att tillverka så kan man verkligen inte njuta av något här i livet. Pajas.:rolleyes: Nej men ärligt talat: PAJAS! :D Det måste vara såna som du som skapat rykten om att svenskar är snåla och avundsjuka.

Majkie> Det där är definitivt en schysst jacka eller skepparkavaj. Beror iofs på hur den sitter på dig men jag har ingen anledning att tro att den sitter annat än bra. Grattis. (Hör av dig till mig om du vill ha rabatter på snygga kläder.)

Dee_cati , Mitra och Kantian är självklart bara avundsjuka eller har otroligt dålig smak. Det sjuka är att dom ens kommenterar på ditt köp när dom uppenbarligen inte har en susning om mode.
Tro vad du vill. Vi andra skrattar åt dig ändå. Dold knäppning ÄR fult. Det går inte att komma undan. Och just i det här fallet köpte han förmodligen den fula jackan just av den anledningen att den var från Hugo Boss. Inget fel med Hugo, jag har själv två klassiska rockar, men allt som modeföretagen producerar är inte snyggt.

Och att bedöma någons stil utifrån modegraden är ju bara patetiskt. Typiskt Göteborgare och andra förortsmänniskor.

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Haha, det är såna som dig man skrattar åt! Kostar nada att tillverka men bara för att det är ett bra "märke" på det läggs det på ett antal tusen. På mitt förra jobb sålde vi någon förbannad väska på Harrods för runt 10 lapp & skor som kostade runt 3-4. Skorna kostade väl 20:- att tillverka, väskan vet jag inte. Den var förvisso handsydd. En tjej på jobbet köpte väskan i.a.f för 500:-

Men well, köp Hugo Boss å andra "heta" märken. Cheferna måste ju ha sina löner :tungan

"You have to remember something: Everybody pities the weak; jealousy you have to earn."

:pannkyss

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Själv köpte jag denna jacka idag:
Hugo Boss
kptvd2.jpg

Det är inte snyggt om det inte är dyrt är mitt motto.

Riktigt snygg jacka. :)
Själv har jag Boss-overload för tillfället.
Kan inte ha ett enda plagg till från Boss på ett halvår säkert. Nåja ett kvartal i alla fall.
Såg att någon trodde tillverkningskostnad hade någonting med försäljningspris att göra. :lol Vilka dumstrutar det finns. :banana

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Det om något visar väl på dålig fantasi och att man inte har någon egen vilja. Följer man varenda modegrej som nån jävla hjärntvättad bimbo? :va

Det är för det första rent omöjligt att "följa varenda modegrej" som du uttrycker det, då modemarkanden är enorm och det finns så många subkulturer inom moden.
Man ska klä sig i det man tycker är snyggt och trivs i, så bara för att man har köpt en ny kappa på ZARA så betyder det inte att man är nån hjärntvättad bimbo utan egen vilja.
Tvärtom, man gör ett AKTIVT val när man väljer vad man ska klä på sig. Långt ifrån allt som prodceras blir säljsuccèer.
Vi konsumenter är aktiva i våra val, och endast en bråkdel av vad som produceras inom klädbranschen blir "mode".
Stil är tidlöst.
Mode föränderligt.
Vi påverkas ALLLA av modet.
Titta bara på hur folk klädde sig på 50-talet eller 70-talet.
Modet färgas av sin tidsanda.
Kläder är en del av vår tidsanda.
Bara för att man tycker om kläder och gillar att klä upp sig är man inte ytlig. Har alltid gillat varit fascinerad och road av kläder och sytt, sytt om och tyckt om att klä upp mig.
Men, nej min värld cirkulerar inte kring det.
Nej, jag är ingen dömmande snobb.
Jag fyndar på HM, secondhand och "vanliga" butiker.
Inget konstigt med det!
Vissa spelar tv-spel, andra mekar, vissa syr :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mode? Bara att använda det ordet visar ju att man lever i nån sorts paris-hilton-fantasivärld! Man klär ju sig i det man tycker är snyggt, och skiter i vad andra tycker - eller är det bara jag?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Mode? Bara att använda det ordet visar ju att man lever i nån sorts paris-hilton-fantasivärld! Man klär ju sig i det man tycker är snyggt, och skiter i vad andra tycker - eller är det bara jag?

Tja, om det ändå vore så enkelt. Titta bakåt i tiden.
Vad man anser är snyggt är förändeligt.
Har du inte klädesplagg hemma du inköpt för länge sedan och när du inköpte detta plagg så tyckte du:
damm, vad snyggt! Och när du tittar på plagget nu så undrar du hur fan du tänkte?! :D
Vem kommer inte ihåg alla hocky-fillor, pudel-parmanenter och andra kläder och moden som var såååå heta, men som dog ut och ersattet av nya.
Så klart som fan man färgas av andra tycker, omedvetet eller medvetet.
Vare Sig man vill det eller inte.
Även ditt kläd-ideal har skapats av tiden och formats av olika ideal och av modets utveckling, oavsett om du inte använder "mode"-kläder.
Vad man tycker är snyggt är högst individuellt, men alltså inte absolut, alltså inget oföränderligt. Vi människor ändrar smak och tycke och de populära utsvängda byxorna på 70-talet var helt naturliga då och jättesnygga, och nu råder andra ideal.
Att påstå att man står utanför det hela är omöjligt, då vi alla bär/köper kläder och det ingår i vår kultur.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tja, om det ändå vore så enkelt. Titta bakåt i tiden.
Vad man anser är snyggt är förändeligt.
Har du inte klädesplagg hemma du inköpt för länge sedan och när du inköpte detta plagg så tyckte du:
damm, vad snyggt! Och när du tittar på plagget nu så undrar du hur fan du tänkte?! :D

Nej, faktiskt inte .. Hittade f.ö lite gamla kläder när jag va hemma hos föräldrarna för ett par veckor sen. Bortsett från att storleken va tokfel så va det absolut inget fel på dom!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Nej, faktiskt inte .. Hittade f.ö lite gamla kläder när jag va hemma hos föräldrarna för ett par veckor sen. Bortsett från att storleken va tokfel så va det absolut inget fel på dom!

Definera "gamla".
2-3 år tillbaka i tiden gills inte!
Jag menar kläder sedan 10 år tillbaka. Minst!
På 10 år har modet ändrat sig lite mer än på 2-3 år.
Hur gammal är du? Du kanske är för ung ?!
Jag lovar att om du från och med nu sparar alla dina kläder och tar fram de om låt säga 20 år kommer du säkert skratta när du tittar på dem då.
Mina kompisar som är 30+ har foton och kläder från när de var yngre och skrattar åt hur de såg ut då, men då var det HELT naturligt.
Tiderna ändras, så gör även modet..
Så kommer även du att göra.
Jag lovar.
Inget att frukta och spreta emot,
Vi är alla en del av samhället och den rådande kulturen,
och kläder är en del av våran kultur.
Ideal ändras, så gör även kläderna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kvalitet = högt pris :D

Nu :D kom jag att tänka på när jag köpte ett konkursparti från en sportbutik och skulle sälja ut.
I partiet ingick det en bunt med skor av märket Es.
Jag fattade ju inte vad Es var i djungeln av prylar utan såg bara ett skor med plastig skitkvalitet och tänkte att 150 kr/paret blir nog bra.... Det kom en djäkla massa ungar och köpte dessa skor jag var ju glad för det ända tills en mamma kommer med sin unge och säger: Det var himla billigt för Es-skor!
Då fick jag förklarat för mig att det handlade om skejtarskor som normalt kostade 1500kr/paret. :näsblod

Lite svårt att höja priset när man väl har lagt ribban så det var bara att låta det rulla på.
Ytterligare en rolig grej i det hela var att vissa kunder såg priset 150kr och drog snabbt med orden "äh det är bara kopior!" :D

Faktum kvarstår att skorna var av plastig, billig skitkvalitet men kostade normalt 1500kr/paret bara för att det var "rätt" märke. Och så ser det ut i stora delar av denna värld.

Definera "gamla".
2-3 år tillbaka i tiden gills inte!
Jag menar kläder sedan 10 år tillbaka. Minst!
På 10 år har modet ändrat sig lite mer än på 2-3 år.
Hur gammal är du? Du kanske är för ung ?!
Jag lovar att om du från och med nu sparar alla dina kläder och tar fram de om låt säga 20 år kommer du säkert skratta när du tittar på dem då.
Mina kompisar som är 30+ har foton och kläder från när de var yngre och skrattar åt hur de såg ut då, men då var det HELT naturligt.
Tiderna ändras, så gör även modet..
Så kommer även du att göra.
Jag lovar.
Inget att frukta och spreta emot,
Vi är alla en del av samhället och den rådande kulturen,
och kläder är en del av våran kultur.
Ideal ändras, så gör även kläderna.

Jeans och t-shirt är tidlöst! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...