Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

sportbike

Guest
Jag kommer att följa utvecklingen av den här händelsen, den är ju faktisk rätt unik i sitt slag.
Ska bli intressant att se hur de olika parterna agerar, har en vän som jobbar just med mc-däck hos Pirelli.
Dock blandar jag inte in honom själv, det måste ju ske den vanliga vägen.

Hur som, hoppas det löser sig för alla inblandade.
 

sportbike

Guest
Då kan ju du herr allvetare tala om hur jag skulle gjort och vilken hastighet jag skulle ha haft.
Bry dig inte om dom som inte var där, vänta på en lösning istället.

edit: StarStrejker kör med crossdäck så han vet inte vad han pratar om :smasha
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nya däck är hala och jag kör in dem i 15 km/h knappt styrfart och minsta Antydan till att påbörja en kurvtagning så förlorar däcket allt grepp.

Sej mej nu ni alla experter hur fan skulle jag bärt mig åt. Och läs hela tråden innan ni vräker ur en massa.

Kan inte göra anspråk på att vara expert men har rätt gott om mil i ryggen under rätt många ur. En hel del "kunskaper" förvärvade den hårda vägen. Den viktigaste är att det kommer alltid fler och nya misstag, en bottenlös brunn att ösa ur. När man tror att man har koll på allt är det dags att backa av och inta ett ödmjukare förhållningssätt till vad man håller på med.

Fungerande "bonnametod":

Spinna i grus är beprövat, fram är något svårare men finns det en grussträcka är det inte fel. Långt ifrån lika halkigt som på asfalt. På belagd väg/bana gäller det sen att med små steg öka, (få upp värme, använda mer av slitytan och bli av med grusdammet). Oftast handlar det bara om några hundratals meter innan "krisen" är över, sen är det som vanligt att man har inte fullt fäste förrän däcken närmar sig rätt temp. Det här är för oss som har åkt dit på den här företeelsen, de andra är fria att skita i vilket tills de kanske får göra samma otrevliga upptäckt. Försiktighetsmått kan tyckas löjligt men skadar ingen och ligger inom vad man brukar benämna individens frihet.

Jag fattar inte varför man, som någon tyckare skrev, inte skulle kunna börja med nya däck på bana? Skulle den beläggningen vara sämre i det avseendet än gatan? Nonsens. Kanske bra, mitt i bedrövelsen, att det hände där det gjorde istället för i trafik.

Att ta det pianissimo tills man kan känna förtroende för greppet torde vara det naturligaste oavsett förberedelser.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Öööööh, har däcket bara rullat 200 meter har det fortfarande ett skyddande vaxlager. Det nöts av snabbt, men eftersom det här var första kurvan någonsin med det här däcket så gick du omkull. Inte så oväntat.

I ditt första inlägg talar du dessutom om "nedlägg". Nejdu, tyvärr, det är inget fel på det där däcket.

Men hallå... Har du verkligen läst hela storyn....:7peta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men hallå... Har du verkligen läst hela storyn....:7peta

Ja, jag har läst hela storyn. Det blev glaaaashalt.

Det är ungefär som när den gamle senile gubben som mejjade ner ett antal fotgängare med bil i sthlm (St Eriksgatan - Flemminggatan) för några år sedan hävdade att han fått gashäng och inte kunde görna något åt saken. Den efterföljande utredningen visade att det inte var något fel på fordonet.

Samma sak med SL-bussen som brakade ner på Slussplan för en tid sedan. Föraren hävdade tekniskt fel, men så var det naturligtvis inte :fakta
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Min lilla erfarenhet av färska däck är att de är lite hala men att man efter ett par kurvor kan göra ordentliga nedlägg. Sandpapper och skit är ju bara bullshit enligt mina erfarenheter. Klart det går att ta trösen i över 50 på ett par nya däck!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top