Kränkt-of-the-day

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bojan var otroligt otrevlig, dryg attityd trots 5-0 och avbröt dessutom. Noll respekt för Janne som nyss tagit laget till en storvinst.
O så drar han rassekortet. Pinsam nivå.
Riktigt ortig stil, direkt rassekortet, tjafsar emot sin gäst, kan inte heller acceptera ursäkten (som han inte förtjänade) som han kan sitta och bröla med sina ortenkompisar och tiotals kusiner om när de åkt RS6 till Östermalm och sitter och beter sig på någon krog.

Riktigt ortkränkt offerkoftatönt faktiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu ställde Janne en fråga typ "Vem representerar du då?"
Vad är det ens för fråga, jag fattar inte alls, vad menar han?
Bojan svarar då först "Sverige" och sedan frågar han "Vem ska jag representera annars? Vilket annat land? Serbien, ville du säga det eller? Är det vad du försöker säga?"
Men detta får han ju inget svar på.

Är det dessa frågor som ni tänker är att spela rasistkortet?
Som sagt jag undrar vad Janne menade jag med.

Meningarna som utbyttes strax innan, kan du lägga med dem i ditt inlägg? Det är väl fair att lägga ut hela delen om representation?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Meningarna som utbyttes strax innan, kan du lägga med dem i ditt inlägg? Det är väl fair att lägga ut hela delen om representation?
Ja gör det du. Jag orkar inte sitta och lyssna/skriva ner. Klippet finns i tråden.
Innan janne frågar om(nu parafraserar jag) "vem representerar du" så säger bojan ..."du representerar 10 miljoner människor".
Vill du veta mer så kika på klippet, då får man med handgester, tonfall osv också.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har aldrig varit tränare eller förbundskapten man jag inbillar mig att efter en sån match är Janne fullpumpad med adrenalin och mentalt uttröttad.
Så kommer han till intervjun och förväntar sig att alla ska vara glada, nöjda och ställa ganska positiva frågor men istället blir han verbalt påhoppad med kritiska frågor och sedan anklagad för att vara rasist.

Ja vet inte om Janne är rasist men frågan till Bojan är inte nödvändigtvis rasistisk, han andemeningen kan ju lika gärna varit ungefär så här:
Bojan: - Du representerar 10 miljoner.
Janne: - Det gör väl du också via Viaplay.

Nu har ju hela mediasverige valt att tolka frågan som rasistisk och Janne får löpa gatlopp.
Vore jag i Janne Anderssons skor skulle jag nog överväga att gå i pension och be mediasverige dra åt helvete om dom vill ha någon intervju.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag tolkar frågan "Vem representerar du då?" som att det handlar om att om nu Janne representerar 10 miljoner svenskar, vilka är det som undrar det Bojan frågar? Är det samma 10 miljoner som Janne representerar? Eller är det hela journalistkåren? Eller är det helt enkelt bara Bojans egna åsikt om att den och den ska spela för att Bojan tycker det?

Jag tror mer det handlar om det, att Janne blir irriterad för att han behöver svara upp på vad Bojans alterego som soffcoach anser vore bättre, med motiveringen att Janne måste svara då han representerar 10 miljoner svenskar. Eller väldigt konstigt resonemang från en journalist.

Nej, Bojan borde i sin roll som journalist kunna hantera en intervju oändligt mycket bättre än så här. Hur hade det sett ut om Bojan varit i Sverker Olofssons skor, i Robert Aschbergs skor osv? Det är ju ändå herrar som lyckas hålla sig sakliga i nästan alla situationer. Jag lägger min röst på att Janne stannar och Bojan avgår.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja gör det du. Jag orkar inte sitta och lyssna/skriva ner. Klippet finns i tråden.
Innan janne frågar om(nu parafraserar jag) "vem representerar du" så säger bojan ..."du representerar 10 miljoner människor".
Vill du veta mer så kika på klippet, då får man med handgester, tonfall osv också.
Ja visst men nu fixade du det ändå, tack, så det gav ju en helt annan inramning.

Frågan var ett svar, inget påhopp.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Adekvat fråga. Jag har också en.

Hur kan detta få såna orimliga proportioner?
Oklart, rasistkortet kanske drar sin sista suck?

Eller så fick det direkt konsekvenser att vår landsfader Herr Reinfeldt tog över ordförandeskapet i SvFF.

Fick schemat för Sankt Eriks cupen förra veckan, gissar att han kommer slå sönder allas trygghet redan nästa år. I år såg det fortfarande bra ut.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hans offerkofta är en av de största som stickats med det outtömliga woke-garnet.
Tänk så olika man uppfattar saker..

Om jag dristar mig till att se en offerkofta så är det nog den minsta i världshistorien.
Har man inte gråtit ut i en veckotidning så är det inte mycket till offerkofta. Har han ens gjort en intervju om rasismen han utsatts för och nu har svårt att sova eller liknande? Minns inte heller att han ens tagit ordet rasism i sin mun i detta.

Skämt åsido. Vad är det i sak du menar med offerkofta, jag fattar inte?
Han ville ha en ursäkt och det har han fått. Det och att han på frågan om vad han representerar ställde motfrågan om det var serbien frågeställaren syftar på. Något mer/annat du tänker på?

Är det inte vi som drar för stora växlar såhär efteråt om det här? Janne och bojan verkar väl ha gått vidare. Inget smaskigt på sportbladet.se heller, man får skrolla långt ner för att hitta något och då är det gårdagens artiklar som ligger.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att Jannes humör och ton är dålig håller jag med om. Han borde kunna hantera frågor och kritik. Det har Janne bett om ursäkt för, helt rätt. Så för mig är den delen utagerad.

Däremot ser jag en extrem fultolkning när Bojan tolkar frågan ”vem representerar du?” som att det skulle handla om Serbien.
Bojan representerar inte Sveriges landslag, Sverige eller tio miljoner människor. Det gör iofs inte Janne heller, bara Sveriges landslag. Bojan representerar Viaplay som expertkommentator och före detta fotbollsspelare. Jag tror det var på det sättet Janne ville trycka till Bojan. Typ ”jag representerar landslaget, jag bestämmer, du är bara en tv-pajas”.
Har mycket svårt att se att Jannes fråga skulle betyda ”du representerar Jugoslavien, tyst blatte”.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Serbens uttalande om att han kan förlåta men inte glömma tycker jag luktar sur kofta lång väg…
Sen är ju inte Bojan journalist utan expert och det gör det hela ännu mer absurt.
Klart att topplocket måste få ryka på båda nångång ibland. Hur jävla tråkigt skulle det inte vara om alla i alla lägen betedde sig som svenska diplomater…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Representerar han verkligen 10 miljoner människor?

8 miljoner människor visste inte ens vem han var innan det här.

Representerar Nooshi Dagostar också 10 miljoner människor?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänk så olika man uppfattar saker..

Om jag dristar mig till att se en offerkofta så är det nog den minsta i världshistorien.
Har man inte gråtit ut i en veckotidning så är det inte mycket till offerkofta. Har han ens gjort en intervju om rasismen han utsatts för och nu har svårt att sova eller liknande? Minns inte heller att han ens tagit ordet rasism i sin mun i detta.

Skämt åsido. Vad är det i sak du menar med offerkofta, jag fattar inte?
Han ville ha en ursäkt och det har han fått. Det och att han på frågan om vad han representerar ställde motfrågan om det var serbien frågeställaren syftar på. Något mer/annat du tänker på?

Är det inte vi som drar för stora växlar såhär efteråt om det här? Janne och bojan verkar väl ha gått vidare. Inget smaskigt på sportbladet.se heller, man får skrolla långt ner för att hitta något och då är det gårdagens artiklar som ligger.
Offerkoftan består av att han direkt drog rasistkortet fast ingen annan verkar se det, att han ens ser sig som en minoritet och att han inte klarar att ta emot en (obefogad) ursäkt som en gentleman, eller ens som en tonåring. Typiskt kränkt, äckligt ortbeteende.

f41b9a5991a2efd83625ee73d1b346f1.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har dom träffats och är kompisar igen.

Det där med att reda ut saker och försöka förstå varandra måste vara en helt ny sak!
Då kanske man kan vara kompisar fast man tycker olika! Shit! Vilken grej!
Vi kanske skulle prova här på SH nån gång? :va

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Offerkoftan består av att han direkt drog rasistkortet fast ingen annan verkar se det, att han ens ser sig som en minoritet och att han inte klarar att ta emot en (obefogad) ursäkt som en gentleman, eller ens som en tonåring. Typiskt kränkt, äckligt ortbeteende.

f41b9a5991a2efd83625ee73d1b346f1.jpg
Jag undrade ju vad som rasistkortet bestod av.
"Vad är det i sak du menar med offerkofta, jag fattar inte?
Han ville ha en ursäkt och det har han fått. Det och att han på frågan om vad han representerar ställde motfrågan om det var serbien frågeställaren syftar på. Något mer/annat du tänker på?"

Att säga att man aldrig kommer glömma är att spela rasistkortet?
Ja Janne hade kunnat sagt samma sak till vem som helst??? Har någon sagt emot det?
Bojan frågade ju vad Janne menade men fick inget svar.

Från Kratoz länk:
"Det som skedde mellan oss är nu utagerat, säger Bojan Djordjic" Känns som han lagt ner rasistkortet iaf nu då.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag undrade ju vad som rasistkortet bestod av.
"Vad är det i sak du menar med offerkofta, jag fattar inte?
Han ville ha en ursäkt och det har han fått. Det och att han på frågan om vad han representerar ställde motfrågan om det var serbien frågeställaren syftar på. Något mer/annat du tänker på?"

Att säga att man aldrig kommer glömma är att spela rasistkortet?
Ja Janne hade kunnat sagt samma sak till vem som helst??? Har någon sagt emot det?
Bojan frågade ju vad Janne menade men fick inget svar.

Från Kratoz länk:
"Det som skedde mellan oss är nu utagerat, säger Bojan Djordjic" Känns som han lagt ner rasistkortet iaf nu då.
Är du av jugoslavisk börd?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...