Ktm 640

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
jo det var liknande på min med, som bågar men jag trodde att det skulle följa med ett fäste.

det borde gjort det... men bara böja till en liten plåt och borra hålen. Lite trixigt, men bara man mäter så är det lugnt.

hojta till om du vill ha bilder.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Jo fast du behöver ju bara 2 små bultar och några bra skruv i rätt längd tex montageskruv så kan du dra fast lykthuset i kåpan med dom medföljande fästena.

ja det var det första som jag också tänkte på. men hur ser det ut på orginalet?
 

dartaniang

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
I närheten
Hoj
640 motard
Första gången jag faktiskt börjar skruva i min maskin....
Har inledningsvis två frågor som jag får olika svar på i olika källor:

Vad fan är det för stift jag ska ha?
Har en 640 SM 2002.
Har hittat uppgifter om DPR8EA-9 och DCPR8E. Vad skiljer dessa och vilket ska jag ha?

Och sen...vad är det för strl på tändstiftshylsan?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Första gången jag faktiskt börjar skruva i min maskin....
Har inledningsvis två frågor som jag får olika svar på i olika källor:

Vad fan är det för stift jag ska ha?
Har en 640 SM 2002.
Har hittat uppgifter om DPR8EA-9 och DCPR8E. Vad skiljer dessa och vilket ska jag ha?

Och sen...vad är det för strl på tändstiftshylsan?

Vågar inte säga 100% ang. vilket tändstift du ska ha. Men det ringer en klocka som säger att det är DPR8EA-9. Men jag låter det vara osagt...

Ang. tändstiftshylsan så använde jag en 18mm långhylsa.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Hej igen.
Nu har jag fått fast lycktan iaf, men nu till det lite knepigare problemet.
Ni som hade bytt på era 02:eek:r passade kåpan på den gamla instrumentpanelen? För jag har problem med att få kåpan att sitta rätt...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hej igen.
Nu har jag fått fast lycktan iaf, men nu till det lite knepigare problemet.
Ni som hade bytt på era 02:eek:r passade kåpan på den gamla instrumentpanelen? För jag har problem med att få kåpan att sitta rätt...
Jag drog om elen på min hoj pga fästena till framskärmen var annorlunda till dom nya kåporna men de var aldrig några problem att få de att stämma med instrumenteringen.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Jag drog om elen på min hoj pga fästena till framskärmen var annorlunda till dom nya kåporna men de var aldrig några problem att få de att stämma med instrumenteringen.

OK har du digital mätare på din 02:a?
 

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640
Diodblinkers och motstånd/relä

Behöver byta blinkers på 640´n, då de som satt monterade skakat sönder och samman.

Kikat på Biltemas svarta diodminiblinkers, art nr 82-339 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145974.
4 st för 498 pix, helt okey.

Sen behöver man ett annat blikrelä eller ett motstånd för att få dem att blinka i rätt intervall.

Biltema rekommenderar
Motstånd för diodblinkers, art nr 42-202 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145913
eller
Lastoberoende relä, t.ex art nr 42-140 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135613.

Så frågan, behöver man köpa 4 motstånd (42-202) eller 1 relä (42-140) eller vad skall man köpa?
För/nackdelar?

/Raketen

Hittade svar på min fråga genom att söka... :rolleyes:

/Raketen
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mät up motståndet på orginallampan. köp sedan lämpligt motstånd och parallell koppla detta med diodblinkerna. Detta kostar inte mycket i lämplig el-butik

1/R tot = 1/ R1+ 1/ R2+ osv
 

Tomteman

The cake is a lie
Gick med
29 Feb 2008
Ort
göteborg
Hoj
KTM 690 -11
tjo finns det någon vänlig själ i göteborgs området som har en svänghjuls avdragare som passar 640 -02 skulle beställa en idag men det va 2månaders leverans tid :huvet
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om man är dum i huvudet (som jag var) och skruvar ut insex-skruven under motorn, när man egentligen tänkte skruva bort magnetskruven... spelar det nån roll? Fick ut skruven, en packning (tror jag) och en fjäder. Blev lite skraj, så jag skuvade in skiten igen. Detta borde inte spela nån roll va?... Eller? Fjädern som kom ut är väl nån slags tryckfjäder. Trycker den mot någon slags ventil eller nåt?

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om man är dum i huvudet (som jag var) och skruvar ut insex-skruven under motorn, när man egentligen tänkte skruva bort magnetskruven... spelar det nån roll? Fick ut skruven, en packning (tror jag) och en fjäder. Blev lite skraj, så jag skuvade in skiten igen. Detta borde inte spela nån roll va?... Eller? Fjädern som kom ut är väl nån slags tryckfjäder. Trycker den mot någon slags ventil eller nåt?

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet


Det är någon bypass men vet ej om det är bara att köra på eller om man måste lufta. Har haft turen att komma ihåg att inte röra den. :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är någon bypass men vet ej om det är bara att köra på eller om man måste lufta. Har haft turen att komma ihåg att inte röra den. :)

Ok. Var lite stressad och hade hjärnan någon annanstans. Man blir ju så jävla trött på sig själv när man gör sånt...
Kanske ska kolla upp det. Men det är nog bara att köra på gissar jag... :va
 

mcfredrik

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Eslöv
Hoj
KTM 640 LC4
Jag har en KTM 640 som är svårtstartad efter vintern, några tips?
Jag hörde ett rykte om att man skulle tömma förgasaren på gammal bensin men det var på en 625. Jag har kollat gnistan och den är oki!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har en KTM 640 som är svårtstartad efter vintern, några tips?
Jag hörde ett rykte om att man skulle tömma förgasaren på gammal bensin men det var på en 625. Jag har kollat gnistan och den är oki!

Gäller alla hojar så ska man tömma bensin, det kan ev bildas kristaller som sätter igen munstycken mm samt du förlorar oktantalet ifrån något som inte är slutet. Så töm förgasaren så kommer den starta om inte kör lite försiktigt med startgas! :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oki, är det tryck luften som gäller då?

Mmm du menar ang kristaller mm, jo det är bara ta bort allt & blåsa men en ultraljudstvätt är det mest optimala så länge man inte har några gummipackningar mm kvar. Men prova töm ur gamla bensinen först. Sitter en dräneringsskruv under förgasaren på flottörhuset.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top