Ktm 640

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej jag menar inte locket till filtret.
Jag håller på och ska plocka ihop min 640 igen och jag har haft isär hela motorn och ville mäta upp oljepumparna.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska dela på själva pumpen..

Aj fan... Läste helt fel... Sorry... :lol
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
hehe jo det du svarade på är nog vanligare att folk frågar efter, än det jag undrade över:)

Tog bort oljepumparna på en motor i vintras å de lossna lätt... Om de va för hand eller tång kommer jag inte ihåg... Vet bara att de inte va någe krångel....
 

Snowman89

Guest
Tog bort oljepumparna på en motor i vintras å de lossna lätt... Om de va för hand eller tång kommer jag inte ihåg... Vet bara att de inte va någe krångel....

Nu missförstod du mig igen:p
Jag har fått loss pumparna ur blocket.
Det jag vill göra är att dela på pumparna och plocka isär dem i småbitar för att kunna mäta upp dem. För att kunna göra det så måste man ta loss en skruv och ta bort ett lock som håller Impeller på plats.
Det är detta lock jag inte får loss.
 

Mountain_87

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
kalmar
Hoj
KTM 640-03
nån som vet om man måste ha Silicon lr om det räcker med bara packning på högra motor kåpan (ignition cover). står i mek boken att man ska ha det, jag satte dit utan men blev inte 100 tätt med bara ny packning. är det samma typ av three bond som till toppen?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ktm adventure tank på en 640 enduro. Någon som gett sig på det ? Har kitt för att montera den, har komfortsadel, och har bensinpump. Det jag klurar mest på är hur ska slangar dras mellan de två delarna på tanken, var ska de gömmas, hur kopplar jag på bensinpumpen, och var i ramen fäster jag bensinpumpen ? Ja, jag fick ingen manual med det. =/ Någon som har en snygg sprängskiss eller dyl ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ktm adventure tank på en 640 enduro. Någon som gett sig på det ? Har kitt för att montera den, har komfortsadel, och har bensinpump. Det jag klurar mest på är hur ska slangar dras mellan de två delarna på tanken, var ska de gömmas, hur kopplar jag på bensinpumpen, och var i ramen fäster jag bensinpumpen ? Ja, jag fick ingen manual med det. =/ Någon som har en snygg sprängskiss eller dyl ?

Bensinpumpen sätts fast på baksidan av motorn i avsett fäste som heter 58212071300. Där dras även soppaslangen mellan tankhalvorna. Ett ökentips är att plocka bort bensinkranen och ersätta med en platta då den sitter risigt till och skadas lätt. Sen kopplar du utjämningsslangen på insidan av tanken direkt till soppapumpen via en T-koppling. Soppapumpen ansluts till insuget och till fuggen.
 
Last edited:

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Min har gått ~300 mil sedan senaste oljebyte (en '05).
Såg i söndags att oljenivån var lite låg, fyllde på 1dl och nu är nivån strax ovanför mitten mellan oljenivåstrecken.
Är detta normalt? Enligt manualen står "Max oil consumption per 1000km: 0.3-0.8 litre"
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Har en till fråga:
Höjde nålen ett hack på förgasaren och fick lite bättre respons vid fullgas. Dock dör hojen ibland när man står vid rödljus en stund och man ska gasa iväg. Hjälper det att justera luftblandningsskruven eller måste jag kompensera med munstycken?
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Köp en varvräknare och kontrollera tomgången först. Lättare att höja tomgången än att leka med blandskruven.
Har du inte en förlängdblandskruv är det ju svårt att justera med motorn igång. Jag skulle ställt blandskruven på standard och justerat tomgången istället.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Köp en varvräknare och kontrollera tomgången först. Lättare att höja tomgången än att leka med blandskruven.
Har du inte en förlängdblandskruv är det ju svårt att justera med motorn igång. Jag skulle ställt blandskruven på standard och justerat tomgången istället.

Jag har ganska hög tomgång och den är stabil.. Hur många varv skall tomgången vara på?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Nån som kan lämna tips på saker att kolla efter på dessa hojar? är dom känsliga för långa miltal? mkt som ska servas? Vanliga saker som går sönder?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nån som kan lämna tips på saker att kolla efter på dessa hojar? är dom känsliga för långa miltal? mkt som ska servas? Vanliga saker som går sönder?

Jag har haft min i 10 år å inge har pajat då. Inte äns oljeläckarge som många har vid toppen.... Bara oljebyten filterbyten å kolla ventiler samt tändstift... Står i manualen hur ofta man bör byta å kolla. (http://www.ktmshop.se/documents/20360_640_LC4_SUPERMOTO_ORANGE_DE_2004_%C4gar_Handbok.pdf sidan 19)...
Oljebyte är var 500 mil eller en gång om året...
Äldre modeller har kullager istället för rullager till kopplingskorgen... Vanligt att den går sönder när folk ska slänga upp hojen på bakhjulet me kopplingen... De går lika bra utan att göra så...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Någon som vet skillnaderna mellan 625 och 640?

Förutom förgasaren så är det tank å sadel.... 625=9L 640=12L... Även framlampan... Sen om de är motard eller enduro variant så skiljer en del andra saker... Dvs. om de är SMC eller SXC av 625, eller motsvarande av 640 Supermoto eller Enduro...
Finns en himla massa olika modeller... Många saker passar mellan modellerna...
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag tolkar det som att en sadel från en 640 inte passar på en 625 då? Finns det komfortsadel att köpa till 625?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tolkar det som att en sadel från en 640 inte passar på en 625 då? Finns det komfortsadel att köpa till 625?

Passar, både ja å nej.... Främre delen sadeln är olika mellan 625 å 640, passar mot tillhörande tank. Även infästningen av sadeln är olika mellan 640 å 625, 640 fästes me skruv från undersidan å 625 i bak kant av sadeln..... Kolla in på ktmshop.se ....
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top