Ktm 660

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Endurofälgar

Vill slänga på endurofälgar på 660:n (-06:a) för lite grusbus och kanske vinterkörning. Hjälp mig! Vad behöver jag?

Har du ett beggat set får du gärna höra av dig.
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Mcsport borta vid Arlanda samt Johan Hammarström i samma hus är väldigt kunnig!

Tackar, ska kollas upp, men vore ju skönt att kunna gasa nån månad till innan man lämnar in rasslet.. både känns och ser ju ut som att man åker moppe men shit va kul man har på motard alltså!!!:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_6835.jpg
    IMG_6835.jpg
    55.3 KB · Visningar: 134

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena!
Precis köpt en 660, en 05:a med akra-pipor..:yoparty
Har sjukt svårt att kicka igång fanskapet, ibland startar den på första kicken och ibland blir jag stående och kickar halv ihjäl mig!
Polarn har en likadan hoj, dock utan akra men den kickar jag igång hur lätt som helst, så det borde inte vara mig det är fel på......
En polare som kan meka trodde att det kunde va ett tecken på att ventilerna måste ställas, nån med nåt annat bra tips??

kolla så det inte sitter orginal låfarsmunstycke i! Vet ej org men ex om det sitter 35 sätt i 50" då startar dom bätte svarar bättre på gasen. Men som sagt ventilerna måste även kollas! Men byt munstycke i vart fall...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vill slänga på endurofälgar på 660:n (-06:a) för lite grusbus och kanske vinterkörning. Hjälp mig! Vad behöver jag?

Har du ett beggat set får du gärna höra av dig.

Du behöver små distanser att sätta på hjulaxeln så att bromsoken ska hamna på rätt ställe igen.

Tänkte du ha kvar samma bromsskiva fram eller ska du ha en enduroskiva?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet inte någon som har kunnat ha endurskiva med 4-kolvsoket. Jag fick skaffa distanser samt flytta ut skivan då jag var tvungen att köra med 320mm
på min 625smc-04. Fick även fräsa ur lite ifrån oket eftersom jag flyttade ut skivan.
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Bara för att få klarhet när det gäller service intervallerna på en ktm 660 -04 så är dom 100, 250, 500, 750, 1000....? Och du kollar ventilerna vid varannat oljebyte? dvs. 500 och 1000 tex.?
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Du behöver små distanser att sätta på hjulaxeln så att bromsoken ska hamna på rätt ställe igen.

Tänkte du ha kvar samma bromsskiva fram eller ska du ha en enduroskiva?
Ok, så det är pill med distanser och grejor för att kunna få på en endurofälg. Finns det något färdigt att köpa?
 

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr
Krascha idag, yay! Retade upp en gubbe som vart skitarg (hade väl skrämt honom, han såg rätt skärrad ut). Han hävda att jag körde oregistrerat och inte hade körkort. Han sa också att han hade ringt polisen fast det enbart hade gått ca 1 minut sen det smällde och att han hade skrikit på mig under halva den tiden.

Hojjen slog över och slipade slutburken för att sedan glida på styret en stund. Jag gled på röven och på hälarna så ingen fara med mig, men synd med skrapmärken på båda styrkronorna samt helt sönderslagen kopplingscylinder (2700kr ny ju!).

Så lite sourcing av delar! Någon som har?:

*Kopplingscylinder (handtagshuset samt lock)
*Övre och undre styrkrona
*Lock till framdämpare
*Bromshantag, bromsslang fram
*Plåtbitarna som håller framblinkers och instrument
*Bromsljus
*Akra slutstycke till dämpare (nån som vet om denna går att beställa?)
*Knappsats till instrumenteringen (3:de bild)
*Bakstycke till instrumenteringen (4:de bild)

(sorry för garagetsidan, enkelt att ladda upp bilder där)

452307_0biq1c.jpg

452309_31vktv.jpg

452311_4o3zpv.jpg

452314_sf7zlf.jpg
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Krascha idag, yay!

Ouch! Tråkigt på vurpan. Tur kroppen klarade sig lindrigt iaf.

Skulle gärna hjälpa till, men de grejer jag har är ju till en -05a, så det är ju inte till så hemskt stor hjälp tyvärr.

En fråga nu när man har haft hojen ett litet tag:

Vilka saker ska man hålla noga koll på på en KTM 660?
Olja+filter samt ventiler är ju givet, men är det något annat?

Packningen vid insticksfiltret på min har börjat läcka lite-lite, så jag har köpt en ny packning och ska byta. Tänkte då passa på att ta upp kopplingssidan och se hur det ser ut.

Vad brukar ta stryk på 660n vid lagom inspirerad körning så som en motard ska köras? (Dvs. wheelies och stoppies rätt så ofta)

Har noterat ett ljud nyligen som jag inte vet om fanns där innan. I brist på bättre förklaringar skulle jag säga att den "kvittrar" lite vid gaspådrag. "Chirp-chirp-chirp" liksom. Låter det bekant?
Ska kolla avgasventilerna imorgon då jag inte kollat dem än, kollade dock insug nyligen och de var nästan perfekta, aningen större glapp dock så jag justerade ner dem.

Har även märkt att kopplingen tappar en del "tryck" ibland. En gång tappade den helt så jag fick köra utan koppling i ca 5km.
Har dock köpt ny mineralolja och tänkte byta imorgon.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bara för att få klarhet när det gäller service intervallerna på en ktm 660 -04 så är dom 100, 250, 500, 750, 1000....? Och du kollar ventilerna vid varannat oljebyte? dvs. 500 och 1000 tex.?

Beror på vilken årsmodell.

04:a eller äldre ja
05 eller nyare nej (500 mila intervall)
 

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
990smr

Jag har fått spänna upp styrlagret ganska många gånger, ofta då efter lite wheelieövning (ibland blir det ju rätt kraftiga nedslag som nybörjare). Blir ju rätt mycket tyngd på lagret vid stoppies, så om man vill slippa felslitna lagerbanor så då känns det rätt bra att hålla koll på att det inte glappar.

Kopplingsproblemet skrevs det om på förra sidan.

Ett tips vid oljebyte (folk kanske vet det redan, men ändå...), men det finns ju ett filterkit som man kan köpa som innehåller båda filter, packning till internfiltret samt nya kopparbrickor (pluggen i ramen brukar läcka). Artnr. 00050000061, 219 kr, har för mig att det är billigare än att köpa allt separat. Dock hittade inte butiken jag var i det kitet på 660 men dom hittade det på 640.
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Beror på vilken årsmodell.

04:a eller äldre ja
05 eller nyare nej (500 mila intervall)

Jag skrev iof fel

första service vid 100mil sedan var 250:e mil dvs. 100,350,600,850,1100? Och ventiler kontrolleras på 100mils service och sedan var 500mil efter det(100,600,1100 etc.) Visst ska det stämma?
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Jag hade en 660-04:a förut och den hade samma problem när den var sprittny som det sags tidigare i denna tråden på flera ställen så är det bara en liten tryckbricka i kopplingen som behöver bytas ut.
Det är en enkel operation som inte kostar speciellt mycket, men det ska gå på garantin (6 mån).
Det är alltså inget fel på era kopplingar eller växellådor.

Jag har ringt till både ATV-racing och Lelles-mc och ingen har någon aning om vad det kan vara.
Vart ska jag vända mig om jag vill ha tag på någon som har lite koll?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Såja, igår kväll tog jag mig en servicekväll med hojen.
Tvättade och vaxade hela hojen in i minsta vrå, och kollade sedan ventilspel, styrlager, luftade kopplingen, smorde och pillade, tittade och klämde på det mesta.

Vänster avgasventil tog glatt emot ett 0.20mm bladmått, måste haft 0.25-0.30mm spel på den. Alla andra ventiler var nära 0.15. Justerade dock in alla till 0.15, lika bra att få lite träning på det här med justerande. :)

Tog även bort Akrapovic-dekalerna från burkarna då de hade blivit lite slitna i kanterna och jag tyckte det såg risigt ut. Gillar dock inte riktigt utseendet utan dekaler, så nu undrar jag: Var kan jag få tag på de två dekalerna som sitter på burkarna? Edit: Beviks i Linköping samt Superbike i Göteborg är åtminstone 2 som kan få tag i.

Sen har jag börjat fundera lite på vad man skulle kunna göra under vintern inför nästa säsong, och det här funderar jag på:

-Rallykam. Älskar vridmoment och skulle inte alls ha något emot ytterligare lite knuff i mellanregistret. För 1500kr är det ju en baggis.
-Bekvämare sits. Skulle verkligen inte sitta fel med en bekvämare sits tycker jag. KTM Hannover har ju tex. ett flertal gel-säten, men inget passar ju specifikt till 660n. På Lelles har de ju tex. den här sitsen, men den är ju till 640 05-06... Känner ni till något?
-Ny plast. Sidopanelerna (dvs. hela jäkla bakdelen) är lite repade och skulle gärna få bytas, men var får man smidigast tag på svart plast?

Går även i däcksfunderingar nu. Kör ju Avon Distanzia för tillfället, men de kommer nog bytas till nästa säsong, och då är frågan om jag ska börja köra "riktiga" motarddäck (typ Pilot Power) eller om jag ska fortsätta med aningen off-road betonade däck. Gillar Distanzia-typen, och jag tycker dessutom däcket i sig funkar bra. Har ju fått svidande kritik ibland dock. Hmm.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har ringt till både ATV-racing och Lelles-mc och ingen har någon aning om vad det kan vara.
Vart ska jag vända mig om jag vill ha tag på någon som har lite koll?

Då har du pratat med fel person på Lelles....(kanske ett moppefucko...som pryar såna finns det gott om där...)
DEN som vet är Ragnar på Lelles.
Jag och flera kompisar har fått våra kopplingar fixade där under garantitiden (6 mån).
 

Strulaberg

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Svedala
Hoj
KTM 660!!
har precis bytat packboxar i framgafflarna på min 660-03, är det någon som vet hur långt upp oljan ska gå i rören vid påfyllning?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ännu en fråga:

Har tänkt byta bakfjäder till en som passar min vikt bättre (ca. 95kg), var hittar man bra viktanpassade fjädrar till ett schysst pris?
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top