KTM 690 Smc 2008

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Okej, tack för snabbt svar:) Lät ju inte som någonting omöjligt:tummenupp Är filtret någon allmän modell eller menat till 690:n? Behöver man inte något uppsamlingskärl till den slang du satte ett filter på eller får den dingla helt fritt? (Ursäkta min dumhet men jag är ny på dethär med att meka:tungan)
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Såhär blev det efter gårdagens mek.
2wlzsy9.jpg

Sweet.. antar att det är samma modd som Hansson gjorde. Enligt honom kan han gasa upp den på 5:an, och även på 6:an med ett litet ryck, iof nerdrevat fram. Berätta gärna vad du upplever för skillnad.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Köpte filtret på Ebay typ 270kr inkl frakt (billigt) Man lossar hela org luftburk (4skruvar) plockar bort kontakten till lufttemps givaren och sen är det 2 slangar som har med vevhusventen att göra. skar upp ett hål i toppen på filteret där jag tryckte på slangen från vevhusventen förlängde även den slangen med ca 20cm "biltemas 10mm bränsleslang". Den andra slangen köpte jag ett 12mm vevhusfilter från biltema till. den vita kontakten satte jag lite fel men det gick bra iaf när jag monterat dit det där gjorde jag bara hål med skruvmejsel tryckte i givaren sen några länge skruvar och en tunn plåtbit med hål i på insidan så jag kunde dra åt skruvarna. Har inte hunnit köra ännu men insugsljudet vart ju grymt när jag torrgasade lite :p jag har väl en del mekvana men det tog väl mig ca 30min att fixa. skulle man göra om det så hade det gått fort :D

Varför i hela världen har du dragit slangen till filtret :confused:
Antingen kommer det komma olja i den som rinner genom filtret ner på motorn (eller vad som nu befinner sig under filtret) och/eller så matar du motorn med varm fin syrefattig, men oljerik, luft.
Dra istället båda slangarna till ett kärl (som är lätt att dränera) som du ventilerar med vevhusfilter.
 

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Sweet.. antar att det är samma modd som Hansson gjorde. Enligt honom kan han gasa upp den på 5:an, och även på 6:an med ett litet ryck, iof nerdrevat fram. Berätta gärna vad du upplever för skillnad.

Jag har samma mod fast inte slangen i luft filtret.
Min 690 smc är ner drevad fram uppdrevad bak. akra helsystem, borttagna strypningar.
Men den går att gasa upp 5an, tror att jag kommer dreva lite snällare då man vill ha lite bättre hastighet när man kör storbana.
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Har 2 såna här blinkers över ifall nån är sugen. riktigt shyssta faktiskt!

xe1ljn.jpg


Får väl göra en V2 på luftfilter sedan med catchtank etc.. Återkommer
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Om man har akra me akramappen och sen antingen skäe upp luftburken eller monterar ett sportluftfilter måste man lägga in nån ny mapp då?
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Det du ska göra och även göra när det blivit varmare är en idle reset.

2. Idle reset procedure

The 'famous' 15 minute idle reset procedure. This resets the adaptive base values of the ECU. It won't transform the bike but it can make a worthwhile improvement. It is very important that the engine is stone cold. One or two hours after riding is not enough! Do this after the bike has been off for a full night or day. Start the engine and let it idle for 15 minutes without touching anything. After 15 minutes, switch the engine off with the ignition key. Done. During this procedure you won't see or hear anything happening besides the idling and (probably) the fan. Don't worry, the reset is done. Besides after certain maintenance or parts replacement, you could consider doing it twice a year with the turning of the seasons. A reset for the colder autumn & winter period and one time for warmer conditions during spring & summer. This is not mandatory or needed and don't expect miracles.
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

Jag letar efter mappswitchen om någon kan hjälpa mig med vart den är placerad. Har inte boken tillhands.
Tack!
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Jag hade då inte pluggat den slangen bättre sätta ett vevusfilter där (som jag gjorde då det "suger" där. Slangen på andra sidan som jag monnterade ibak på mitt filter kan man ju göra som "Supermoto" skrev plugga in till ett kärl då det kommer olja i vevhusventen så kommer det ju samlas i filtret så småningom. speciellt vid hård körning med varm motor. jag ska ta en bild på mitt mod i helgen. och undrar nån så bara fråga. Btw jag upplever hojen ännu rappare nu efter luftfilterbytet. Har ett Par Filter liggande jag kan knåpa ihop några "Kit" om nån är sugen.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Har 2 såna här blinkers över ifall nån är sugen. riktigt shyssta faktiskt!

xe1ljn.jpg


Får väl göra en V2 på luftfilter sedan med catchtank etc.. Återkommer

Jag har också tänkt sätta miniblinkers där men innerskärmen är designad så blinkerserna kommer vinklas något uppåt vilket jag tycker ser fånigt ut. Du ser ut att ha fått en snygg linje på dina blinkers. Har du något tips?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har också tänkt sätta miniblinkers där men innerskärmen är designad så blinkerserna kommer vinklas något uppåt vilket jag tycker ser fånigt ut. Du ser ut att ha fått en snygg linje på dina blinkers. Har du något tips?

:va Jag förstår inte hur dina ser ut men mina och förmodligen dem på bilden ovanför går att vrida runt.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Ja runt blinkersens axel går det förstås att rotera den så att de lyser bakåt. Men det är den svarta plastbiten som skylthållaren sen sitter i som har sidoytor som lutar i förhållande till lodläge. Skruvar jag fast blinkers mot den ytan så vinklas de 5-10 grader uppåt och några grader bakåt dessutom.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top