KTM 690 Smc 2008

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Luftfilter mod v2.0 Nytt filter monterade dit en separat behållar med ett vevhusfilter på. placerade även om lufttemps givaren.:tummenupp

33wukpz.jpg

24xop3o.jpg

Har lite delar över:

1st KN filter som jag hade version 1.0 då med uttag för vevhus slangen i bakkant samt hål gjorda i gummit för monsteringen av lufttemps givaren 350:-

Har 2 st Nya KN filter att sälja 400:- st
1 Par nya mini Blinkers "som jag länka bild på tidigare" tänkte haft dessa fram men de vart för små sitter som en smäck bak 300:-
Även 1 st Ny Svart 690Smc framskärm 300:-

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Luftfilter mod v2.0 Nytt filter monterade dit en separat behållar med ett vevhusfilter på. placerade även om lufttemps givaren.:tummenupp
.
.
.
:tummenupp
Snyggt med tempgivaren. Jag strajpade fast min nära filtret bara :rodnar

Finns det utrymme bakåt om man skulle vilja göra ett fint avstämt insug? På min SM finns det hur mkt plats som helst, mitt insug blev typ 30cm efter lite kalkylerande. Men jag misstänker att det nog inte ska vara så långt för bäst (högst) effekt trots beräkningarna.

Varför två filter "nedanför tankhållaren" ?

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Blev 2filter mest för jag inte ville ha vevhus luften in på andra sidan där sls ventilen sitter. Va inne på om jag skulle plocka bort den med..

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09

Kan man alls köra på grusvägar eller i terrängen med dendär modden eller är det endast asfalt som gäller sedan?? Tänkte om den blir känslig för damm eller vattenskvätt när filtret är helt oskyddat...

Snowman89

Guest
Ramlade över ett par fälgar idag. Såfort jag får hem min 690 igen efter äventyret i skogen så åker de på!

Man behöver inte ha en -12a för att ha orange eloxerade fälgar :)

Bifogat

• 5216301789.jpg
    5216301789.jpg
    56.2 KB · Visningar: 123

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Ktm 690 Smc -10

Kan man alls köra på grusvägar eller i terrängen med dendär modden eller är det endast asfalt som gäller sedan?? Tänkte om den blir känslig för damm eller vattenskvätt när filtret är helt oskyddat...

Oja inga som helst problem. O skulle man vilja kan man plocka ur det skölja rent med varm vatten o även "olja in"

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hur mkt olja ska en 690 smc dra egentligen? Kollade idag efter lite mer än 200mils körning att de va tomt i tittglaset, och för ca 200mil sedan varen fylld upp till max strecket.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Hur mkt olja ska en 690 smc dra egentligen? Kollade idag efter lite mer än 200mils körning att de va tomt i tittglaset, och för ca 200mil sedan varen fylld upp till max strecket.

Var motorn kall och stod den plant och upprätt?
Minsta lutning ser den antingen full eller tom ut på min.

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
min drog en hel del olja i början med nu drar den knappt nå alls dock kolla alltid olje nivån innan du åker ett tips bara :)

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR

Jag var i samma sits för några veckor sedan.

Knappt 200 mil efter 100mila så hade jag tömt 1 liter olja ur min dunk... då var oljan mellan strecken på plan mark.
Nu dock efter ca 100 mil till så är oljan strax under nedre strecket.
Det har lugnat ner sig men är fortfarande rätt hög förbrukning.

Jag kollar oljan med kall motor, i mitt förråd där det är plant.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om man vill fylla på;
Ska man köra samma olja som de gör där man lämnade in den på service eller kan man ta annat märke?
Antar att det då är Motorex man ska köpa.

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Jo ja kollar på plan asfalt nären vart kall. Tycker de är lite för hög förbrukning. Min gamla kawa 750 körde ja 700mil en säsong utan att behöva fylla på.

Jag var i samma sits för några veckor sedan.

Knappt 200 mil efter 100mila så hade jag tömt 1 liter olja ur min dunk... då var oljan mellan strecken på plan mark.
Nu dock efter ca 100 mil till så är oljan strax under nedre strecket.
Det har lugnat ner sig men är fortfarande rätt hög förbrukning.

Jag kollar oljan med kall motor, i mitt förråd där det är plant.

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jo ja kollar på plan asfalt nären vart kall. Tycker de är lite för hög förbrukning. Min gamla kawa 750 körde ja 700mil en säsong utan att behöva fylla på.

Jo min F800GS körde jag 1500 mil mellan service, ofta några hundra mil till också... Skvätte inge olja i den alls.

Rimligt att ligga runt 2-2.5 dl /100 mil på en ny'ish (500-1000mil) KTM sägs det, men jag drar mer tyvärr och det betyder egentligen bara en sak och det är lämna bort moppen för vård :(

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Nån som vet var man kan hitta ktm delar till bra pris? Till 690 smc då förstås.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen