KTM 690 Smc 2008

Snowman89

Guest
passar oket när man byter fälg eller måste man byta det också?

Tänkte du på när jag skiftar till motardhjul?

I mitt fall så är det skitlätt eftersom jag har en enduro. Jag tog bara framhjulet från en 625a lc4a (samma som 690 smc) och flyttade min bromsskiva till motardhjulet. Använde mig av samma distaner som endurohjulet och så sitter framhjulet på plats.

Bakhjulet är det lite mer pill för att få det att passa. Köper du ett hjul från en enduro/smc så passar det direkt. Jag köpte däremot ett hjul från en 625a och då fick jag köpa ett konverteringskitt från Rallyraid för att få det att passa.

Problemet för dig som har en SMC och vill konvertera till enduro är att ditt ok kommer ta i ekrarna på endurofälgen. Här finns det en guide hur man får det att passa ändå --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?214031-Konvertering-av-KTM-690-SMC-till-KTM-690-Enduro
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Tänkte du på när jag skiftar till motardhjul?

I mitt fall så är det skitlätt eftersom jag har en enduro. Jag tog bara framhjulet från en 625a lc4a (samma som 690 smc) och flyttade min bromsskiva till motardhjulet. Använde mig av samma distaner som endurohjulet och så sitter framhjulet på plats.

Bakhjulet är det lite mer pill för att få det att passa. Köper du ett hjul från en enduro/smc så passar det direkt. Jag köpte däremot ett hjul från en 625a och då fick jag köpa ett konverteringskitt från Rallyraid för att få det att passa.

Problemet för dig som har en SMC och vill konvertera till enduro är att ditt ok kommer ta i ekrarna på endurofälgen. Här finns det en guide hur man får det att passa ändå --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?214031-Konvertering-av-KTM-690-SMC-till-KTM-690-Enduro

Ok, kanske kan vara aktuellt i framtiden, e sugen på köra lite skog också. Men äre exakt samma hjul till 625a som 690 smc? Slanglösa dom också och samma diameter på centrumaxeln? E ju på jakt efter ny fälg efter ja krasha min o fälgfirman inte kunde rikta till det. :(
 

Snowman89

Guest
Ok, kanske kan vara aktuellt i framtiden, e sugen på köra lite skog också. Men äre exakt samma hjul till 625a som 690 smc? Slanglösa dom också och samma diameter på centrumaxeln? E ju på jakt efter ny fälg efter ja krasha min o fälgfirman inte kunde rikta till det. :(

Slanglösa är det inte, men jag ser inte vad det skulle spela för roll. De första 690 SMC'erna hade inte heller slanglösa. Det finns vissa 625/640/660 som är äldre och inte har den "stora" axeln. Jag har för mig att vi har 26mm på framaxeln, dubbelkolla så det verkligen är den axeln till hjulet. Om det är de så passar det till din hoj.

Du får givetvis använda dina originaldistanser då men annars så ska det passa :)
 

eDw

Guest
Nån som kör med WINGS-ljuddämpare? Har ni mapat om eller kör ni original?
Är det Akrapovic-mapen som gäller i så fall?
 

Snowman89

Guest
Nån som vet vilket s/n det är på det K&N kon-luftflitret som passar rakt på insprutningen?

KN RU-1750 heter universal filtret du kan montera direkt efter du plockat bort luftburken.
För att kunna använda det ij länkade så lär du plocka bort batteriet och flytta det.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nån som kör med WINGS-ljuddämpare? Har ni mapat om eller kör ni original?
Är det Akrapovic-mapen som gäller i så fall?


Jag kör med Wings & Akra map, finns det någon annan standard map ute eller efter man satt på slip-on?
 

eDw

Guest
Jag kör med Wings & Akra map, finns det någon annan standard map ute eller efter man satt på slip-on?

Nej ingen aning, det är den enda jag känner till också. Enligt Wings själva ska man kunna köra utan att mapa om om man hade den lilla eller stora db-killern monterad, kör man utan db-killer så rekommenderade dom akrapovic-mapen. Men det kanske är bäst att lägga in den hur som helst?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej ingen aning, det är den enda jag känner till också. Enligt Wings själva ska man kunna köra utan att mapa om om man hade den lilla eller stora db-killern monterad, kör man utan db-killer så rekommenderade dom akrapovic-mapen. Men det kanske är bäst att lägga in den hur som helst?


Jag kör med lilla killern, tycker det är jobbigt att köra runt utan, har satt dit ett KN filter på burken samt kapat ett extra filter lock jag hade liggandes.
 

Ekka

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Olofström
Hoj
crescent cykel
Fick idag tummen ur och bytte luftburken mot ett kn-universalfilter rakt på insuget.:yoparty Den kändes nog som om det skulle ha kommit lite mera effekt efteråt.. Kan inte riktigt uttala mig om hur den är att wheela före och efter eftersom jag är i nybörjarstadiet ännu men lite lättare gick den nog upp i trean:tummenupp

Provade även toppfart enligt mätaren och före på rak landsväg fick jag 171 km/h med 15/42 drevning och nu efteråt med samma drevning, dock ca 15 sekundmeter motvind så fick jag 175 km/h så en liten ökning där med:tummenupp

Har några frågor ang 690 smc -11.

Hur funkar det om jag byter ut luftburken mot ett kn-universalfilter när jag redan har akra slipon och mapp? Förstörs mappningen då för den som vet? :)

Har du någon länk till detta kn-universalfilter?

Sen när man byter drev fram "kugga ner" hade ni kört på allt nytt eller bara bytt fram? :)
 

Snowman89

Guest
Har några frågor ang 690 smc -11.

Hur funkar det om jag byter ut luftburken mot ett kn-universalfilter när jag redan har akra slipon och mapp? Förstörs mappningen då för den som vet? :)

Har du någon länk till detta kn-universalfilter?

Sen när man byter drev fram "kugga ner" hade ni kört på allt nytt eller bara bytt fram? :)

Här är filtret. http://www.amazon.co.uk/Sport-Air-F...YQMU/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1338307144&sr=8-5

Angående drivpaketet så beror det på hur slitet det är. Är det nästan nytt så kan du väl köpa ett drev och bara byta det. Ifall det börjar bli väldigt slitet så kan du väl antingen vänta lite att byta och köra slut på det sista eller skifta allt direkt.
 

Ekka

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Olofström
Hoj
crescent cykel
Okej tack så mycket.

Så ett sånt filter kan man bara slänga på utan något speciellt att tänka på?

Funderade på ett sånt DRIVETRAIN KIT 690 15T/42T från ktmshop..
 

Snowman89

Guest
Okej tack så mycket.

Så ett sånt filter kan man bara slänga på utan något speciellt att tänka på?

Funderade på ett sånt DRIVETRAIN KIT 690 15T/42T från ktmshop..

Jadå. Tror man ev ska byta mapp för att den ska gå perfekt, vet inte riktigt hur den går om åker med acra samt kn filtret på original mapp. Jag har både acra samt filtret på min hoj och den går bara bra, har dock ingen aning om vilken mapp jag har.
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Okej tack så mycket.

Så ett sånt filter kan man bara slänga på utan något speciellt att tänka på?

Funderade på ett sånt DRIVETRAIN KIT 690 15T/42T från ktmshop..

Jag har ett Helt nytt K&N Ru1750 filter om du vill köpa bolt on o bra blir det :D 400:- inkl frakt
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Hej, har också en fråga som nybliven 690 SMC 2011 ägare.
Den tidigare ägaren (1st) plockade ut hojen av Lelles i Maj 2011. Den hade rullat ca 175mil när jag köpte den. Bänkad med acra + pcv + kn/moddad luftburk inkl olja + filterbyte. Dock är olja + filterbytet ej gjort åp aukt. verkstad och således är "1:a servicen" ej gjord om man skall vara petig. Vad hade ni gjort i mitt läge? Den har nu rullat 199mil och min lokala verkstad (Johans MC i gbg har inga tider förrän efter midsommar för denna service). De snackade också om att garantin kanske slutar gälla om den rullar för långt utan. Vilka garantier har dessa hojar. Vad bör man göra? De ville ha 3500:- för denna "1:a service" som egentligen bara består av olja + filter + lite allmän översyn.

En grej till, droppar era hojar någon olja eller är de helt täta? Om min står över natten i garaget är det 2 små droppar som kommit från under motorn eller främre drev ...skall man oroa sig över det eller? Tacksam för tips av mina nya 690 SMC kompisar! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top