KTM 690 Smc 2008

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Trist om garantin är förbrukad fast den håller nog ett år till då garantin går ut, är den det tycker jag du ska serva själv. Köp olja och filter men du bör kolla upp det där läckaget.
Förresten, många smc:er drar mycket olja i början så glöm inte att hålla koll i glasrutan.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Kan också intyga att olja förbrukas. Vet dock inte hur mycket bara att nivån sjönk. Sen kom vintern och jag bytte olja som vanligt och fyllde upp till rätt nivå. Men jag har aldrig sett några droppar olja under motorn. Den helt tät, än så länge.

På tal om garanti måste jag också upplysa om att den förlängda garanti (1 el 2 år) som finns att köpa till måste anmälas minst 1 månad före ordinarie garantis utgång för att hinnas med i papperskvarnen. Så sades det i alla fall när jag ville förlänga min garanti
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Lyckades få en akuttid hos en auktoriserad KTM firma i gbg (Johans MC) som fixade den så kallade "1:a servicen" så garantin fortlöper (2år på dessa 690's). Oljedroppet berodde på att tidigare ägare hade låtit någon flummig mekare montera ett drev fram som ej var anpassat för KTM :huvet. Nu är ett ktm 15 kuggs original drev monterat och problemet med oljedropparna fixat! Tack för snabba svar Bennyfax och Loadmaster. :tummenupp
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Ps. Vad kostar det att förlänga garantin? För mig går garantin ut Maj 2013...
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Hej, någon som vet om man kan köpa kåpan (den främre med smc märket på) i vitt. Har letat som en galning, men den finns bara i orange o svart. Såg denna bild på nätet o tyckte det var riktigt snyggt. Tips?2csgkti.jpg
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Hej, någon som vet om man kan köpa kåpan (den främre med smc märket på) i vitt. Har letat som en galning, men den finns bara i orange o svart. Såg denna bild på nätet o tyckte det var riktigt snyggt. Tips?View attachment 363202

Det fanns en tidigare ägare av SMC på den här tråden som satte vit plastfilm över de kåporna. Det skulle tydligen vara någon slags gjuten plastfilm som var lättare att sträcka över kåpan. Man kan också använda en hårtork att värma plastfilmen allt eftersom man monterar den. Då går det lättare att sträcka filmen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Cool, köpte några vita ark på en hojfirma (typ sådana som endurohojar skriver nr på).
Helt omöjligt att få det bra och göra snygga snitt :( Funderar på att köpa 2 svarta nya kåpor o lämna in för lackning. Tips på var man gör det i gbg.

Annan fråga, någon som vet var man hittar ett lock till luftburken liknande denna?
76506102000.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cool, köpte några vita ark på en hojfirma (typ sådana som endurohojar skriver nr på).
Helt omöjligt att få det bra och göra snygga snitt :( Funderar på att köpa 2 svarta nya kåpor o lämna in för lackning. Tips på var man gör det i gbg.

Annan fråga, någon som vet var man hittar ett lock till luftburken liknande denna?
View attachment 363250


Jag hade ett extra filterlock som låg, så jag kapade upp det ena så KN filtret fick andas fullt. Nu har jag inte några bilder men du förstår nog hur jag menade!
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Yep har också ett "kapat filterlock" så bara ramen är kvar och håller kn filtret på plats.
Dock kommer det in vatten vid tvätt och skulle vara smidigt med någon schysst lösning. Bilden verkar vara från ett evo 1 kit. Skulle vilja få tag i det locket bara!

Provade idag att montera db killen på Acra dämparen...den blev märkbart tystare. Kan man köra vidare på standard acra map eller hur gör ni. Tyckte den tvekade lite på gasen ibland...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Yep har också ett "kapat filterlock" så bara ramen är kvar och håller kn filtret på plats.
Dock kommer det in vatten vid tvätt och skulle vara smidigt med någon schysst lösning. Bilden verkar vara från ett evo 1 kit. Skulle vilja få tag i det locket bara!

Provade idag att montera db killen på Acra dämparen...den blev märkbart tystare. Kan man köra vidare på standard acra map eller hur gör ni. Tyckte den tvekade lite på gasen ibland...

Visst kanske lite tvekan men skönt att köra med db killer, blir bara jobbigt i längden + så mkt skillnad blir det inte tycker jag. Lägg över nåt som skyddar just vid tvätt tar ju inte många sek att ta bort sadeln! :)
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Kopplings problem KTM 690 -09

Slavcylinder koppling KTM 690 -09

Någon mer än ja som har haft problem med att kopplingen försvinner och att hydraloljan försvinner i behållaren på styret :va
Har läst en del på nätet och det verkar som att slavcylindrarna till kopplingen är kass på dessa motorer.

Hydralojan som är kvar i systemet är också kraftigt nedsmutsad och svart ej röd längre. Och vart tar den oljan vägen som ej är kvar i systemet :confused:
Kan man bara skruva bort slavcylindern å kolla utan att ställa till något? Vill kolla om det är tätningarna i slavcylindern som läcker och om oljan hamnat mellan blocket och slavcylindern, eller kan den komma in i motorn :confused:

Om det bara är och byta slavcylinder skall man köpa orginal eller eftermarknads verkar finnas en hel del att välja mellan, eller skall man bara byta/fylla på hydraloljan och köra vidare

Hur har ni gjort? Tacksam för all hjälp ja kan få

Fredrik
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Slavcylinder koppling KTM 690 -09

Hur har ni gjort? Tacksam för all hjälp ja kan få

Fredrik

Nej ingen olja kommer in i motorn utan kopplingscylindern nere vid motorn trycker bara på en kula som i cylindern & som i sin tur trycker på pinnen som går in i motorn så läckage har antingen varit nere vid cylinder tunna o-ring eller mellan behållaren & cylindern ingen annanstans försvinner oljan.
 

eDw

Guest
Är det nödvändigt att spänna kedjan om man byter framdrevet från original 16 tänder till 15?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top