KTM 690 Smc 2008

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Min fälg såg exakt likadan ut på en cross så det går nog om man slår som satan. Har skrivit detta förut men jag slog med slägga med kopparplåt i mellan, sakta men säkert gick bucklan tillbaka och skadan syndes knappt efteråt. Kanske vill man ha tunt tyg eller liknande mellan fälg och kopparplåt.

Får testa det :banana, du skadade inte lacken något på fälgen?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Får testa det :banana, du skadade inte lacken något på fälgen?

Den var ju inte lackad på crossen, just därför kanske du vill ha lakan eller kraftig tejp mellan kopparplåt och fälg, vet inte vad som funkar bra. Du kanske ändå vill testa att lämna in den?
Kan de inte rikta fälgen har du ju inget att förlora och då är det bara att gå lös, men tipset med slägga och kopparplåt fick jag från en crossbutik i Tullinge och det funkade riktigt bra för mig men jag svingade ordentligt med en stor slägga.
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
Hjälp... Idag när jag körde till jobbet så slirade det till den försvann 1,3,5ans växel.... inga missljud i motor jag kan "lägga i" växlarna men den driver inte... Körde ut till garaget efteråt och tömde oljan och plocka bort transmissions kåpan. Allt ser fint ut inte nämvärt med smuts men som sagt den driver inte på växlarna.. Kollade oljan till kopplingen och den vart bra mycket lägre än va den borde vara ( ska vara 4mm under kanten) och va 10mm under på min.. Kan detta ha nått med det att göra? Tacksam för svar o hjälp.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Ni som har tagit bort luftburken helt och hållet och istället kör med K&N:s konfilter, vad kör ni med för mappning? Har någon kollat på stiftet hur motorn verkar gå (torrt eller fett) med den modifieringen?

Funderar på om jag vågar chansa på att göra det innan jag har skaffat en PC5:a nämligen.
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Ni som har tagit bort luftburken helt och hållet och istället kör med K&N:s konfilter, vad kör ni med för mappning? Har någon kollat på stiftet hur motorn verkar gå (torrt eller fett) med den modifieringen?

Funderar på om jag vågar chansa på att göra det innan jag har skaffat en PC5:a nämligen.

Akra mappning:yoparty
 

Snowman89

Guest
Evo1 låter bättre, lite fetare.

Jo den är absolut bättre.

Läste att en moddad akra-mapp är det bästa alternativet. Tydligen hade killen ställt på 4% över hela registret och då hade den gått bättre än med en omoddad EVO1 mapp. Han hade även mätt upp det med lambda och det såg också bättre ut. Tror också det var fler skillnader men jag minns inte.

Jag kommer nog lägga på denna imorgon när jag provar en ny mapp.
http://www.supermotojunkie.com/show...-690-SMC-Ignition-amp-Fuel-tests-with-TuneECU
 
Last edited:

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Jag har problem med att gummit mellan insprutningen och motorn släpper hela tiden så att motorn drar tjuvluft!
Drog åt det gamla men efter ett par dagar så sprack det, ingen vidare kvalitet på gummit! Har någon mer än jag upplevt detta? Nämligen så att min polare som har en 690 smc -08 har samma problem. Nu har jag slängt in loctite emellan och hoppas på att det håller och inte glider av!

Har ni några andra bra lösningar ??
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
varför släpper inte acra en mapp som är optimerad för öppet filter och acra?
det är märkligt. borde ju gå snabbt för dom att ta fram det mest optimala.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jo den är absolut bättre.

Läste att en moddad akra-mapp är det bästa alternativet. Tydligen hade killen ställt på 4% över hela registret och då hade den gått bättre än med en omoddad EVO1 mapp. Han hade även mätt upp det med lambda och det såg också bättre ut. Tror också det var fler skillnader men jag minns inte.

Jag kommer nog lägga på denna imorgon när jag provar en ny mapp.
http://www.supermotojunkie.com/show...-690-SMC-Ignition-amp-Fuel-tests-with-TuneECU

Trottelmappen är där magin sker, står på 80% org.
 

Snowman89

Guest
Trottelmappen är där magin sker, står på 80% org.

Jo vet, har lagt in några olika nu för att testa lite. Har du koll på exakt hur värdena på throttelmappen i Tuneecu påverkar trotteln? Om jag gasar 50% och det står 40% i tuneecu fältet, menar den att den faktiska throttelöppningen blir 40% eller 40% av 50%?

Jag trodde att det var alternativ 1 där, men då jag läste att man skulle ställa alla värden till 100% för att koppla bort den elektroniska servon och få direktstyrd throttel. Provade 100%-mappen i helgen och den funkar helt perfekt..

Visst går det att få hojen lite roligare med en bättre throttelmapp men det finns också en del att hämta i FI-mappen med hjälp av att ställa på lite med tändning och soppa ifall man kör med annat än original luftburk :)
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag har inte hunnit labba runt så mycket ännu så vågar inte svara på det.
Jag kör moddad evo1 och moddad trottel just nu, ser fram emot lite mer testande när jag kommer hem från stugan.

Hittar du någon bra setting så berätta gärna.
Hojen har uni filter med poweparts luftlocket samt acra (oftast med insats i) :)
 

Snowman89

Guest
Jag har inte hunnit labba runt så mycket ännu så vågar inte svara på det.
Jag kör moddad evo1 och moddad trottel just nu, ser fram emot lite mer testande när jag kommer hem från stugan.

Hittar du någon bra setting så berätta gärna.
Hojen har uni filter med poweparts luftlocket samt acra (oftast med insats i) :)
Vad har du ändrat i FI-mappen samt hur har du moddat throtteln?

Lägger in den mappen jag kör senare!
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
Är det någon som har monterat bakbromsen på styret på sin 690 smc? Läst lite trådar om dubbla och och ev svetsa om bromspumpen bak för att lyckas få in en extra slang via hålet där bromsvätske behållaren sitter. Någon som har lite tips, ev har någon länk eller bilder på hur det ska göras på en 690?

Tack:rock
 

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Kollade bromsvätskemätarn idag och det såg ut som det var tomt..
Försvinner det lite med tiden eller kan det vara ett läckage?
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
1st av countershaft i vxllådan.... :mad:

351sfo7.jpg
 

Cossie Martin

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ktm 690 Smc -10
nej den gick ut för 2mån sedan... Bara best delar från Usa ( nästan halva priset) o se glad ut.. som tur är hade istort sett ingen förutom axlen tagit skada. bara ett nållager. Det hände när jag vart påväg till jobbet en dag.. gasade på lite på "3an" och upptäckte att det inte hände nått.. men men nu har man ju fått dela en motor o kolla hur det ser ut med alltid lite skoj :p
 
Last edited:

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
nej den gick ut för 2mån sedan... Bara best delar från Usa ( nästan halva priset) o se glad ut.. som tur är hade istort sett ingen förutom axlen tagit skada. bara ett nållager. Det hände när jag vart påväg till jobbet en dag.. gasade på lite på "3an" och upptäckte att det inte hände nått.. men men nu har man ju fått dela en motor o kolla hur det ser ut med alltid lite skoj :p

Ja det är ju söndag idag så du kan ju inte kolla med KTM idag men sådan axel ska ju inte bara gå av så där. Hur många mil har hojen gått?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top