Tror du kan läsa det i olje tråden 1 och 2Det där vill jag ha en källa på. Helsyntet kan ju knappast betyda delsyntet.
Tror du kan läsa det i olje tråden 1 och 2Det där vill jag ha en källa på. Helsyntet kan ju knappast betyda delsyntet.
Var har du hört det? Hur skulle det funka i praktiken menar du?Helsyntetiska oljor ger bästa möjliga skydd för motorn
Det är helt vedertaget. Förädlad olja för sitt ändamål funkar bättre än icke sådan.Var har du hört det? Hur skulle det funka i praktiken menar du?
Det är inget jag hört utan vet. Helsyntetisk olja är bättre för t.ex. kallstarter (mindre slitage), bättre för motorns delar (mindre slitage), leder bort värme bättre (vilket är bra), har bättre högtemperaturstabilitet (vilket är bra) samt har bättre oxidationsstabilitet (motorn hålls renare från t.ex. syror och slam).Var har du hört det? Hur skulle det funka i praktiken menar du?
Tackar för förklaringen. Jag förstår. Då får jag väl köpa helsyntetisk olja nästa gång. Jag visste inte att det var sådan skillnad mellan dom, trodde att dom i princip hade samma egenskaper men att dom var framställda på skilda sätt.Men det är din hoj så du använder vad du vill.
Det där vill jag ha en källa på. Helsyntet kan ju knappast betyda delsyntet.
Det är vad tillverkaren rekommenderar som ett minimum. Att använda bättre olja är bara ett plus. Att tillverkaren rekommenderar delsyntet är för att deras största marknad är Indien och att motorn har lite effekt.Tackar för förklaringen. Jag förstår. Då får jag väl köpa helsyntetisk olja nästa gång. Jag visste inte att det var sådan skillnad mellan dom, trodde att dom i princip hade samma egenskaper men att dom var framställda på skilda sätt.
Men när vill man då ha "delsyntet"? Varför säljer dom delsyntet? Vem köper det? Till min Royal Enfield rekommenderar manualen just "delsyntet 10W-50" olja. Menar dom att det 'duger' med den oljan, och att jag kan använda helsyntet också (kanske bör jag helst göra det)? Eller menar dom att jag *måste* använda delsyntet av någon anledning?
Kolla (men OBS att detta gäller min Royal.)View attachment 477052
Det är ju helt självklart, han penseln påstod att helsyntet inte skulle behöva vara helsyntet.Helsyntet är naturligtvis just helsyntet, problemet är delsyntet som ju kan vara vilken mix som helst.
Finns dom som tvättar sina luftfilter i diskmaskinen... Kanske inte de populäraste hos dom andra i familjen...Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.
Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Vanlig yes och jummet vatten funkar utmärkt att göra rent skumfilter med, har tvättat något 100 tal på det sättet.Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.
Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Köp Rock Oil Bio eller Twin Air Bio, de är ekologiskt nedbrytbara och spolas lätt av under kranen ihop med lite diskmedel.Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.
Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Vad kostar en sån renovering mellan tummen och pekfingret om man inte är händig och gör jobbet själv?Nu är ju inte en cross/enduro tänkt att gå mer än ca 200 Tim innan renovering så då duger oljat skumfilter.
Beror på vad tillverkaren rekommenderar och vad ägaren anser vara viktigt.Vad kostar en sån renovering mellan tummen och pekfingret om man inte är händig och gör jobbet själv?
Enligt manualen så är det helrenovering var 70:e timme vid ”sportkörning”. Har dock fått höra att den lätt klarar det dubbla för oss amatörer. Jävla tur det… ?Det där med "renovering", vad är det egentligen? Är det när man plockar isär hela motorn och sätter ihop den? Typ en "rebuild"? Behövs det verkligen om jag bara kör lite lätt amatör-enduro .. ibland?
Hondas 1 cyl 250 ban motor var väll helrenovering inklusive byte av allt utom blocken o topp ämnet satt till 20 Tim. Tror fasen även vlådan skulle bytas innan 50 Tim.Det låter inte alltför komplicerat. Som mina RC-bilar bara lite större, kanske inte går att göra på skrivbordet, utan får väl göra en tillfällig verkstad på köksbordet, och hoppas att delarna inte är alltför dyra.
Sprängskiss på motor och en sammanställning av lagertyp kanske finns att tillgå av affären där jag köpte hojen?
... jag förstår så klart att extrem körning kräver sina intervall på service och byte av delar.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |