KTM EXC-F

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hur kör du med din trial? Har du sadel på den då?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Hur kör du med din trial? Har du sadel på den då?
Ja, jag har sits-modulen på trialhojen. Då kan jag köra den bekvämare till banan i Huddinge, tar ca 20 minuter. Sedan står jag så klart när jag kör, sätet är bara i vägen i extrema svängar, och det blir inte så mycket av dom. Mest tränar jag på att köra på bakhjulet och på smala saker, hålla balansen osv. Men tro inte att den hojen är bekväm att sitta på, det är nästan att jag funderar på att göra mig av med hojen. Dock inte ännu.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Servade min 450 idag. Körde några timmar för att värma motorn, men mest för att bekanta mig med den nya motorkaraktären.

IMG_4058.JPG

När det blev för kallt rullade jag hem och började servicen. Nu har motorn gått 5 timmar, och hojen rullat 202 km.

IMG_4051.JPG

Det är nästan lika enkelt att byta olja i denna 450, som i 350. En extra skruv under motor bara, och motorn tar 1.2 liter olja säger manualen.

Filtret såg ganska smutsigt ut tyckte jag. Oljan verkade vara ganska OK, den var inte svart, endast lite grumlig. Kanske hade man kunna köra några timmar till?

IMG_4052.JPG

Nya oljan blev Biltemas delsyntet 15W-40 mc-olja för fyrtakt, artikel 34-040.

IMG_4053.JPG

Mängden fyllde jag sparsamt på med först 1 liter, kollade i glaset, och sen 1 dl till för att få oljenivån upp till minst halva glaset. Körde en kvart och kollade efter 2 minuter, nivån ligger nu aningens över hälften i inspektionsglaset.

Filter har jag faktiskt från Amazon, artikel 77338005100 och dom ser ut precis som originalen. Dom har funkat fint i min 350 i några år nu, så jag har ingen anledning att tvivla.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur mycket kostar oljefilter när du skickar efter dom på Amazon? Nu köpte jag precis en tvåtakt men är alltid kul att veta vad dom kostar

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Servade min 450 idag. Körde några timmar för att värma motorn, men mest för att bekanta mig med den nya motorkaraktären.

View attachment 511722

När det blev för kallt rullade jag hem och började servicen. Nu har motorn gått 5 timmar, och hojen rullat 202 km.

View attachment 511718

Det är nästan lika enkelt att byta olja i denna 450, som i 350. En extra skruv under motor bara, och motorn tar 1.2 liter olja säger manualen.

Filtret såg ganska smutsigt ut tyckte jag. Oljan verkade vara ganska OK, den var inte svart, endast lite grumlig. Kanske hade man kunna köra några timmar till?

View attachment 511719

View attachment 511720

Mängden fyllde jag sparsamt på med först 1 liter, kollade i glaset, och sen 1 dl till för att få oljenivån upp till minst halva glaset. Körde en kvart och kollade efter 2 minuter, nivån ligger nu aningens över hälften i inspektionsglaset.

Filter har jag faktiskt från Amazon, artikel 77338005100 och dom ser ut precis som originalen. Dom har funkat fint i min 350 i några år nu, så jag har ingen anledning att tvivla.

De oljefiltret å oljan ser klart skitig ut..

Jag har byt olja å filter efter 1 timmes körning när hojen är ny.. Känns som de är viktigt för då har alla mekaniska delarna i motorn gnuggat in sig å lämnat massa små partiklar som hamnar i oljan å filtret.. Magneten i bottenpluggen brukar ha en del oxå..
Kollar man oljan i solsken eller under stark belysning så skimrar oljan av alla metall partiklar å de är inte så bra att de hamnar runt lager å axlar i motorn..

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125

View attachment 511722

View attachment 511718

View attachment 511719

View attachment 511720

15w olja? Hur tänker du

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
De oljefiltret å oljan ser klart skitig ut..

Jag har byt olja å filter efter 1 timmes körning när hojen är ny.. Känns som de är viktigt för då har alla mekaniska delarna i motorn gnuggat in sig å lämnat massa små partiklar som hamnar i oljan å filtret.. Magneten i bottenpluggen brukar ha en del oxå..
Kollar man oljan i solsken eller under stark belysning så skimrar oljan av alla metall partiklar å de är inte så bra att de hamnar runt lager å axlar i motorn..
Jag har också alltid bytt olja och filter efter första träningen när tagit premiären på nya cross och enduro. Om inte så känns det bättre för sinnesron och skulle det vara något galet och fullt med metall spån så finns chansen att upptäcka det

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Hur mycket kostar oljefilter när du skickar efter dom på Amazon? Nu köpte jag precis en tvåtakt men är alltid kul att veta vad dom kostar
Alltså det brukar variera. Ser att 4 st kostar idag $15. Men senast nu köpte jag från > Temu, röda varianter 4 st för 86 kr< . Tänkte utvärdera dessa innan jag vågar rekommendera dom.

Just det. I sol ser man allt skit bättre i oljan. Men glöm heller inte att pappersfiltret, tillsammans med silen i botten, faktiskt tar bort dom skadliga större partiklarna för att skydda motorn. Jag noterade också några större partiklar i silen, tror det är från kopplingen. Men allt sånt sköljs ut genom bottenpluggen, och silen spolade jag ren.

15w olja? Hur tänker du
Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället.

Gamla exc hojar som jag hade för några år sen.
Mmm.. fina hojar. Men var är dom idag då? Hade jag haft så fina hojar hade jag haft dom in sängen ;)

Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Alltså det brukar variera. Ser att 4 st kostar idag $15. Men senast nu köpte jag från Temu, röda varianter 4 st för 86 kr. Tänkte utvärdera dessa innan jag vågar rekommendera dom.

Just det. I sol ser man allt skit bättre i oljan. Men glöm heller inte att pappersfiltret, tillsammans med silen i botten, faktiskt tar bort dom skadliga större partiklarna för att skydda motorn. Jag noterade också några större partiklar i silen, tror det är från kopplingen. Men allt sånt sköljs ut genom bottenpluggen, och silen spolade jag ren.

Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället.

Mmm.. fina hojar. Men var är dom idag då? Hade jag haft så fina hojar hade jag haft dom in sängen ;)
KTM - svårt med reservdelar efter typ fem år 😐

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Gamla exc hojar som jag hade för några år sen.
Moracing? Som MÖR racing? Då är dom från Södertälje. Mankan har en affär där i industriområdet. Jag brukar spöka hos honom ibland när han minst anar. Jag känner mig jobbig för jag har så många frågor åt honom, han är ju proffs.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ajajaj! Det visste jag inte. Då måste jag kolla vilka delar som går åt mest, och köpa på mig redan idag kanske?

>> Temu-filter
Polare har en hva 701 från 2017 och Keva Mc sa att reservdelar till dom gamla maskinerna är svåra numera. Wtf? Den säljs ju(kanske) fortfarande.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ajajaj! Det visste jag inte. Då måste jag kolla vilka delar som går åt mest, och köpa på mig redan idag kanske?

>> Temu-filter
Jag köpte filter på ebay till min Himalayan och dom kostade ett par tior stycket. Men på prislapparna som satt kvar hade dom i Indien kostar några kronor stycket. Jämfört med vad som satt i hojen var det exakt samma skit.
KTM är ju kinesiskt (som allt annat - Volvo 👀)så det är väl bara att handla.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Polare har en hva 701 från 2017 och Keva Mc sa att reservdelar till dom gamla maskinerna är svåra numera. Wtf? Den säljs ju(kanske) fortfarande.
Plast har dom blivit urusla på att lagerhålla original men pirat finns ju men oljefilter till en lc4 är iallafall lika från 08:a till idag så det lär inte bli brist på

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Plast har dom blivit urusla på att lagerhålla original men pirat finns ju men oljefilter till en lc4 är iallafall lika från 08:a till idag så det lär inte bli brist på
Det var nåt kolfiber runt ljuddämparen han letade efter. Det fanns inte och ingen status på om det skulle tillverkas mer.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det var nåt kolfiber runt ljuddämparen han letade efter. Det fanns inte och ingen status på om det skulle tillverkas mer.
Nej dom fasar ut snabbt- tidiga 690 är en del plast som inte går att köpa om man vill ha original
Kolfiber runt ljuddämparen så lär det väl vara tillbehörsdämpare för original finns inte kolfiber på
Köpa ett billigt plastkitt o lägga den nya i bubbelplast är rätt smidigt för plasten är billig till ktm dekalerna dyra .
brukar göra så på grusmopparna trots att dom är helförsäkrade så slipper man krångla i onödan

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Ok, men hur är det med tävlingshojarna då? EXC-F och dessa enduro / mx, ser hur mycket som helst på ebay till olika årsmodeller.

Annars blir det väl bara att göra lite fulhack, det funkar alltid bra om man är lite händig. Och motorerna är väl rätt så enkla grejer jämfört med dom tyngre "äventyrarna" som mest liknar tunga bensindrivna datorer.

Och då kan jag lika gärna passa på att ställa frågan; vilken äldre enduro/ MX hoj finns det mest delar till fortfarande? Jag gissar på nån slags Honda va?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ok, men hur är det med tävlingshojarna då? EXC-F och dessa enduro / mx, ser hur mycket som helst på ebay till olika årsmodeller.

Annars blir det väl bara att göra lite fulhack, det funkar alltid bra om man är lite händig. Och motorerna är väl rätt så enkla grejer jämfört med dom tyngre "äventyrarna" som mest liknar tunga bensindrivna datorer.

Och då kan jag lika gärna passa på att ställa frågan; vilken äldre enduro/ MX hoj finns det mest delar till fortfarande? Jag gissar på nån slags Honda va?
Kör å sluta noja 🤣- filtertillverkare typ hiflo, mann osv finns alltid slutar man tillverka så blir det brist på plast före motordelar om man ser till original och sen finns alla andra eftermarknadstillverkare
Titta till exempel på Husqvarnas sista vinkelmodeller dom blev brist på ramskydd rätt snabbt annars finns det mesta om det inte är väldigt modell specifikt men din exc har inte du kvar när det inte finns delar 😂

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Moracing? Som MÖR racing? Då är dom från Södertälje. Mankan har en affär där i industriområdet. Jag brukar spöka hos honom ibland när han minst anar. Jag känner mig jobbig för jag har så många frågor åt honom, han är ju proffs.
Köpt dom senaste 5 hojarna där ifrån... 300 på bilden är därifrån men 500 är köpt från Karlström för då bodde jag på norra halvan av stan.. Din mc gick inte göra affärer med, för en av försäljarna förstod sig inte på affärer.. Han kunde inte matcha erbjuden jag fått på andra ställen..

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...