Ja, jag har sits-modulen på trialhojen. Då kan jag köra den bekvämare till banan i Huddinge, tar ca 20 minuter. Sedan står jag så klart när jag kör, sätet är bara i vägen i extrema svängar, och det blir inte så mycket av dom. Mest tränar jag på att köra på bakhjulet och på smala saker, hålla balansen osv. Men tro inte att den hojen är bekväm att sitta på, det är nästan att jag funderar på att göra mig av med hojen. Dock inte ännu.Hur kör du med din trial? Har du sadel på den då?
Servade min 450 idag. Körde några timmar för att värma motorn, men mest för att bekanta mig med den nya motorkaraktären.
View attachment 511722
När det blev för kallt rullade jag hem och började servicen. Nu har motorn gått 5 timmar, och hojen rullat 202 km.
View attachment 511718
Det är nästan lika enkelt att byta olja i denna 450, som i 350. En extra skruv under motor bara, och motorn tar 1.2 liter olja säger manualen.
Filtret såg ganska smutsigt ut tyckte jag. Oljan verkade vara ganska OK, den var inte svart, endast lite grumlig. Kanske hade man kunna köra några timmar till?
View attachment 511719
Nya oljan blev Biltemas delsyntet 15W-40 mc-olja för fyrtakt, artikel 34-040.
View attachment 511720
Mängden fyllde jag sparsamt på med först 1 liter, kollade i glaset, och sen 1 dl till för att få oljenivån upp till minst halva glaset. Körde en kvart och kollade efter 2 minuter, nivån ligger nu aningens över hälften i inspektionsglaset.
Filter har jag faktiskt från Amazon, artikel 77338005100 och dom ser ut precis som originalen. Dom har funkat fint i min 350 i några år nu, så jag har ingen anledning att tvivla.
15w olja? Hur tänker duServade min 450 idag. Körde några timmar för att värma motorn, men mest för att bekanta mig med den nya motorkaraktären.
View attachment 511722
När det blev för kallt rullade jag hem och började servicen. Nu har motorn gått 5 timmar, och hojen rullat 202 km.
View attachment 511718
Det är nästan lika enkelt att byta olja i denna 450, som i 350. En extra skruv under motor bara, och motorn tar 1.2 liter olja säger manualen.
Filtret såg ganska smutsigt ut tyckte jag. Oljan verkade vara ganska OK, den var inte svart, endast lite grumlig. Kanske hade man kunna köra några timmar till?
View attachment 511719
Nya oljan blev Biltemas delsyntet 15W-40 mc-olja för fyrtakt, artikel 34-040.
View attachment 511720
Mängden fyllde jag sparsamt på med först 1 liter, kollade i glaset, och sen 1 dl till för att få oljenivån upp till minst halva glaset. Körde en kvart och kollade efter 2 minuter, nivån ligger nu aningens över hälften i inspektionsglaset.
Filter har jag faktiskt från Amazon, artikel 77338005100 och dom ser ut precis som originalen. Dom har funkat fint i min 350 i några år nu, så jag har ingen anledning att tvivla.
Jag har också alltid bytt olja och filter efter första träningen när tagit premiären på nya cross och enduro. Om inte så känns det bättre för sinnesron och skulle det vara något galet och fullt med metall spån så finns chansen att upptäcka detDe oljefiltret å oljan ser klart skitig ut..
Jag har byt olja å filter efter 1 timmes körning när hojen är ny.. Känns som de är viktigt för då har alla mekaniska delarna i motorn gnuggat in sig å lämnat massa små partiklar som hamnar i oljan å filtret.. Magneten i bottenpluggen brukar ha en del oxå..
Kollar man oljan i solsken eller under stark belysning så skimrar oljan av alla metall partiklar å de är inte så bra att de hamnar runt lager å axlar i motorn..
Alltså det brukar variera. Ser att 4 st kostar idag $15. Men senast nu köpte jag från > Temu, röda varianter 4 st för 86 kr< . Tänkte utvärdera dessa innan jag vågar rekommendera dom.Hur mycket kostar oljefilter när du skickar efter dom på Amazon? Nu köpte jag precis en tvåtakt men är alltid kul att veta vad dom kostar
Just det. I sol ser man allt skit bättre i oljan. Men glöm heller inte att pappersfiltret, tillsammans med silen i botten, faktiskt tar bort dom skadliga större partiklarna för att skydda motorn. Jag noterade också några större partiklar i silen, tror det är från kopplingen. Men allt sånt sköljs ut genom bottenpluggen, och silen spolade jag ren.Jag har byt olja å filter efter 1 timmes körning när hojen är ny.. Känns som de är viktigt för då har alla mekaniska delarna i motorn gnuggat in sig å lämnat massa små partiklar som hamnar i oljan å filtret.. Magneten i bottenpluggen brukar ha en del oxå..
Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället.15w olja? Hur tänker du
Mmm.. fina hojar. Men var är dom idag då? Hade jag haft så fina hojar hade jag haft dom in sängenGamla exc hojar som jag hade för några år sen.
KTM - svårt med reservdelar efter typ fem årAlltså det brukar variera. Ser att 4 st kostar idag $15. Men senast nu köpte jag från Temu, röda varianter 4 st för 86 kr. Tänkte utvärdera dessa innan jag vågar rekommendera dom.
Just det. I sol ser man allt skit bättre i oljan. Men glöm heller inte att pappersfiltret, tillsammans med silen i botten, faktiskt tar bort dom skadliga större partiklarna för att skydda motorn. Jag noterade också några större partiklar i silen, tror det är från kopplingen. Men allt sånt sköljs ut genom bottenpluggen, och silen spolade jag ren.
Är inte 15W helt ok för typ +2 till +30 *C? Du kan köra 20W olja från 0 grader C. När det är under 0 då sitter jag hemma och spelar MX vs ATV istället.
Mmm.. fina hojar. Men var är dom idag då? Hade jag haft så fina hojar hade jag haft dom in sängen![]()
Moracing? Som MÖR racing? Då är dom från Södertälje. Mankan har en affär där i industriområdet. Jag brukar spöka hos honom ibland när han minst anar. Jag känner mig jobbig för jag har så många frågor åt honom, han är ju proffs.Gamla exc hojar som jag hade för några år sen.
Ajajaj! Det visste jag inte. Då måste jag kolla vilka delar som går åt mest, och köpa på mig redan idag kanske?KTM - svårt med reservdelar efter typ fem år![]()
Polare har en hva 701 från 2017 och Keva Mc sa att reservdelar till dom gamla maskinerna är svåra numera. Wtf? Den säljs ju(kanske) fortfarande.Ajajaj! Det visste jag inte. Då måste jag kolla vilka delar som går åt mest, och köpa på mig redan idag kanske?
>> Temu-filter
Jag köpte filter på ebay till min Himalayan och dom kostade ett par tior stycket. Men på prislapparna som satt kvar hade dom i Indien kostar några kronor stycket. Jämfört med vad som satt i hojen var det exakt samma skit.Ajajaj! Det visste jag inte. Då måste jag kolla vilka delar som går åt mest, och köpa på mig redan idag kanske?
>> Temu-filter
Plast har dom blivit urusla på att lagerhålla original men pirat finns ju men oljefilter till en lc4 är iallafall lika från 08:a till idag så det lär inte bli brist påPolare har en hva 701 från 2017 och Keva Mc sa att reservdelar till dom gamla maskinerna är svåra numera. Wtf? Den säljs ju(kanske) fortfarande.
Det var nåt kolfiber runt ljuddämparen han letade efter. Det fanns inte och ingen status på om det skulle tillverkas mer.Plast har dom blivit urusla på att lagerhålla original men pirat finns ju men oljefilter till en lc4 är iallafall lika från 08:a till idag så det lär inte bli brist på
Nej dom fasar ut snabbt- tidiga 690 är en del plast som inte går att köpa om man vill ha originalDet var nåt kolfiber runt ljuddämparen han letade efter. Det fanns inte och ingen status på om det skulle tillverkas mer.
Kör å sluta nojaOk, men hur är det med tävlingshojarna då? EXC-F och dessa enduro / mx, ser hur mycket som helst på ebay till olika årsmodeller.
Annars blir det väl bara att göra lite fulhack, det funkar alltid bra om man är lite händig. Och motorerna är väl rätt så enkla grejer jämfört med dom tyngre "äventyrarna" som mest liknar tunga bensindrivna datorer.
Och då kan jag lika gärna passa på att ställa frågan; vilken äldre enduro/ MX hoj finns det mest delar till fortfarande? Jag gissar på nån slags Honda va?
Köpt dom senaste 5 hojarna där ifrån... 300 på bilden är därifrån men 500 är köpt från Karlström för då bodde jag på norra halvan av stan.. Din mc gick inte göra affärer med, för en av försäljarna förstod sig inte på affärer.. Han kunde inte matcha erbjuden jag fått på andra ställen..Moracing? Som MÖR racing? Då är dom från Södertälje. Mankan har en affär där i industriområdet. Jag brukar spöka hos honom ibland när han minst anar. Jag känner mig jobbig för jag har så många frågor åt honom, han är ju proffs.
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |