Old Badger
SportHojsentusiast
Hade han några problem med kardanen eller ABS'en?
Jag tror han lyckades vinna trots att han körde en BMW.
I Supersport vet jag att han inte hade några problem förutom att han inte stod högst på pallen...
Hade han några problem med kardanen eller ABS'en?
Duktig Peter...men så kan väl inte du köra med ditt ,gamla engelska lik ...
Haft BMW boxer och en dröse japs. Numera Honda sedan ca 10år.Japansk industris USP är tillförlitlighet och jämnhet i produktionen. Europeisk industris USP är snarare först med det senaste och kanske också toppnivå på tekniken.
Följer därav att japanska hojar KOMMER att vara mer felfria än europeiska…
Bra inlägg som ser till att SportHoj bli mer levande!
Jag tycker du låter lite teknikfientlig.
Tycker du att brytare är bättre?
Jag håller med dig, de kräver visserligen lite kärlek och omvårdnad men går att laga.
Nej, jag är långt ifrån teknikfientlig, eller för den delen utvecklingsfientlig, men jag har efter att ha jobbat med kritiska/känsliga system i både samhälls- och produktionskritiska miljöer i några decennier insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor. Jag har faktiskt aldrig glömt nyckeln i bilen, eller i hojen, så jag ser inte problemet.Trycka på en knapp? Man måste ju plocka fram nyckeln ur fickan och sätta tillbaka den varenda gång… och så glömmer man den i osv
Keyless är smutt. Det är som med farthållare på MC: innan man provat fattar man inte ens grejen.
Nej, jag är långt ifrån teknikfientlig, eller för den delen utvecklingsfientlig, men jag har efter att ha jobbat med kritiska/känsliga system i både samhälls- och produktionskritiska miljöer i några decennier insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor. Jag har faktiskt aldrig glömt nyckeln i bilen, eller i hojen, så jag ser inte problemet.
Sen älskar jag kluriga finesser, men då är det mer ur teknikporrsperspektiv, inte i något som ska användas i praktiken, och time to market styr utveckling, testning och kvalitet.
Och ja, jag har farthållare i bilen, och nej, jag använder den otroligt sällan, eftersom jag ofta upplever att bilen drar mer med den (den är ju inte prediktiv och ökar i nedförsbackar och backar pyttelite uppför tex). Och jag är generellt sett emot system som passiviserar mig som förare. Visst är det bekvämt att ha benen lite i kors, luta sig tillbaka, ställa farthållaren på skyltat och sen bara mata mil. Men det är inte min bild av en säker och aktiv förare.
"Alla som har åkt äventyr med hoj har antingen byglat bort, lärt sig bygla bort eller blivit bärgade på grund av stödsensorn...."insett att finesser som finns där utan egentligt praktiskt behov, eller att ha absolut senaste tekniken, bara ställer till problem. Tekniska lösningar ska vara mogna, robusta och lagom avancerade för att uppfylla dom behov man har, men inte mer än så, då har man skalat bort många felkällor.
Och alla kardaner bytes gratis var 6000 mil för alla 1200/1250 vattenkylda. Infon nedan är stulen från advrider.com, och absolut inte verifierad som korrekt från BMW, men det förefaller onekligen så:Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj
BMW MOTORCYCLE
SERVICE INFORMATION
INFO337390
MAINTENANCE SCHEDULE CHANGE
R 1200 / 1250 GS (K50)
R 1200/1250 GS ADVENTURE (K51)
R 1200 / 1250 RT (K52)
R 1200/1250 R (K53)
R 1200 / 1250 RS (K54)
10.2023
FACTS
A changed maintenance plan has been in effect for all K5x models since October 2023. For the first time, it includes maintenance positions for the cardan shaft.
CF NOTE
The validity of the new maintenance plan is not limited to vehicles that were affected by service campaign 0033130000, but applies to all K5x models - even retroactively. If the validity is retroactive (model year 2023 and older), communication will be sent to customers. This is subject to different requirements depending on the market and may therefore be described in a separate service information.
For all vehicles from model year 2024, the maintenance plan change is already part of the operating instructions, so it is not communicated separately.
All vehicles with model year 2023 and older are marked with this service information.
NEW MAINTENANCE CONTENT
• Mandatory: Replace the cardan shaft every 60,000 km of mileage of the cardan shaft - the mileage must be checked!
o Mileage of the cardan shaft: if the shaft of the vehicle has already been replaced once at 30,000 km (vehicle mileage) (as can be seen, for example, from the service history in AIR), then a replacement as part of maintenance is only necessary at 90,000 km (vehicle mileage). .
o This maintenance position is free for all customers, regardless of the age and mileage of the vehicle or the customer's service history.
Billing is carried out using the finding number 9033009900. (The finding number 87331000000 originally stated in AIR does not work as intended and will be changed to the new number in AIR with release 12/23).
• Voluntary (offer to the customer as part of the service acceptance): Check the cardan shaft using the ISTA-guided test method and grease the splines every 20,000 km
o This maintenance measure is carried out at the customer's expense (not included in central service inclusive packages).
o If a replacement becomes necessary due to the inspection of the cardan shaft (test result It. ISTA), this can be billed
with the corresponding normal findings regardless of age and mileage (no billing for service action 0033130000!).
o If a replacement becomes necessary due to the inspection of the cardan shaft (test result It. ISTA), this can be billed
with the corresponding normal findings regardless of age and mileage (no billing for service action 0033130000!).
CF NOTE
For vehicles for which service action 0033130000 has not yet been completed, this must be carried out first. All conditions for maintenance described above apply after the service action has been carried out.
Kan jämföras att slutväxeln på en BMW R90S höll över 40000 mil ....Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj
På sjuttiotalet kanske det var mer normalt att man servade sådana grejer än vad det är idag?Kan jämföras att slutväxeln på en BMW R90S höll över 40000 mil ....
men den slutväxeln var ju tillverkad på 1970-talet !
1970-talet då när BMW var ett kvalitetsmärke eller vad tycker ni ?
Ganska vanligt förr men även på vissa bilar i modern tid, tex Jeep GC 5,9... Bytte även diff på min MB 300TE 4-MATIC då den var slut redan vid 23.000 mil.På sjuttiotalet kanske det var mer normalt att man servade sådana grejer än vad det är idag?
Det sagt så år 8000 mil är ju halvdåligt, när är senast någon bytte diff på en bil?
Får du en ny kardan för att den nuvarande har packat ihop, eller för att du passerat 6000 mil som nämns ovan? (själv fick jag en ny vid 2000 mil - men efter garantitiden - pga att den första rostat fast i splinesförbandet).Jag får ny kardan i april, med 8.500 mil på mätaren är det bara att köra vidare med nya grejor där bak.
...jämför VW:s hantering av "ful"-mjukvaran där USA-kunder fick skadestånd medan EU-kunder bara fick ny mjukvara (och högre förbrukning)
Läs Doolars inlägg. Det blir byte till ny kardan trots att jag har smort mina splines regelbundet och inga fel i övrigt.Får du en ny kardan för att den nuvarande har packat ihop, eller för att du passerat 6000 mil som nämns ovan? (själv fick jag en ny vid 2000 mil - men efter garantitiden - pga att den första rostat fast i splinesförbandet).
Ställer frågan för att serviceåtaganden efter garantitiden hanteras olika beroende på marknad - jämför VW:s hantering av "ful"-mjukvaran där USA-kunder fick skadestånd medan EU-kunder bara fick ny mjukvara (och högre förbrukning)
Exakt. Fel gör alla, det är hur man tar hand om kunderna efter som är det viktigaste, och det är ju svårt att klaga på att få fria byten av kardan resten av hojens livstid. Mil eller hur den är servad spelar ingen roll heller. Inget tjafs om vem som äger heller etc.Läs Doolars inlägg. Det blir byte till ny kardan trots att jag har smort mina splines regelbundet och inga fel i övrigt.
BMW har fått ett antal fel på sina nya hojar men de har ju tagit ansvar för dem. Så behåller man kunder - trots fel - och de kan uppenbarligen fortsätta att ta SNUSKIGT betalt för nya hojar.
Men det betyder också att man törs köpa en begagnad.
Mycket bra!Imponerad men ju skickligare tekniker desto enklare hjälpmedel.
Lelles hade/har(?) ett papper om felssökning av laddningen.
Lossa generator ledningarna från regulatorn, starta hojen och låt motorn gå på tomgång.
En 12 V 55V/60V H4 kopplas in mellan L1 och L2, mellan L1 och L3, mellan L2 och L3.
Ska lysa lika mycket.
Klarar generatorn det här testetn är det inte avbrott i lindningarna, BRA #
En 12V 55V/H4 kopplas in mellan
L1 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L2 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
L3 och en skruv på motorn eller Minus på batteriet, ska inte lysa alls
Klarar den det här testet är det inte kortis mellan lindningarna och motorn, statorn har inte "brunnit" , BRA
Slutsats: Inget fel på generatorn / statorn, om hojen laddar dåligt ändå så är felet på "likriktare-Regulator" byt Regulatorn.
# Kan vara ide ansluta 12V 55/60W H4 lampan mellan halvljus och helljusanslutningarna så det blir en 24V "115" W lampa för att undvika att en glödtråd brinner av direkt pga hög tomgångsspänning.. Trots test på tomgång. Min anm.
Läser nu att nya GS1300 så ska kardanen inspekteras var 2000:e mil!
Bytas efter 8000 mil. Till den facila kostnaden av 9k
Fan det är sämre än att åka kedjehoj
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |